Honda CB125S 1977 electronica probleem

dB-tje

MF veteraan
25 aug 2010
2.061
30
Assen
Heren,

Ik heb de afgelopen tijd een oude Honda CB125s uit 1977 opgeknapt. Helaas heb ik deze voor het opknappen niet kunnen testen dus ik weet niet hoe alles gewerkt heeft.

Tijdens het opknappen heb ik ook de knipperlichten vervangen voor kleinere modellen, origineel ging er (volgens mij) 6v 21w ba15s in welke ik omdat deze niet in ba9s te krijgen zijn heb vervangen voor 6v 5w.
Nu was in eerste instantie het probleem dat de lampjes niet knipperden, maar bleven branden... afijn, ik eb dit een poosje aangezien en zelfs dmv de schakelaar de knipperende functie zelf geregeld wanneer dit echt nodig was.
Vanmiddag echter dacht ik hier toch eens naar te kijken, helaas bleek de accu leeg dus ik heb eerst de multimeter maar gepakt.
Accu gaf nog 3 volt aan :(, na 2 keer de kickstarter bedient te hebben liet de motor en daarna heb ik de spanning op de accu nog maar eens gemeten, het resultaat 6,9v.... dat lijkt me wat aan de hoge kant.
Maar goed, de motor liep en ik test nog even de 6v 5w knipperlichten die er in zaten bij stationair en het valt me op dat ze heel snel knipperen, ze branden iig niet mooi constant. Vervolgens heb ik de motor weer uitgezet en er bij wijze van test 12v 21w lampjes in gedaan. Ik heb de motor weer aangetrapt (dat ging soepeltjes in 1 keer). Maar toen ik vervolgens het knipperlicht aanzette viel de motor uit. Ik heb hem dus meteen maar weer aangetrapt om hetzelfde (naar dan met een iets hoger toerental) nogmaals te proberen. Ook nu viel de motor weer uit (ook niet pruttelen maar meteen uit). Nu heb ik alleen een ander probleem, hij wil ook niet meer aan en hij vonkt ook niet meer.

Heeft iemand enig idee wat het verband is hiertussen en wat het probleem is bij mijn motor?
 
Je accu is denk ik stuk, en zonder een werkende accu loopt je motor niet.
Jouw motor heeft een contactpunt ontsteking zonder condensator ( vermoed ik ) en als ik me niet vergis vonkt je motor dan niet zonder werkende accu.

Als je een plaat of iets dergelijk krom hebt ( misschien als gevolg van een te laag accuzuur peil ) of door de leeftijd is de accu stuk gegaan.

Wat Jaap43 zegt over de knipperlichten kan ik me ook over uitspreken, bij een 6 volt installatie komt het wattage van de lampen nauwer als bij een 12 volt installatie.

Eerst de accu maar eens vervangen en de juiste knipperlichtjes erin ( 21 watt )

Groeten en succes ermee.
 
Iedereen bedankt.

De accu is inmiddels vervangen, maar ook nu vonkt hij maar heel zwakjes of helemaal niet. De motor start iig niet wat eerder een kwestie van 1-2 maal trappen was.
Ook heb ik de spaningsregelaar gecheckt, die is goed.
Ik zal ook de knipperlichten nog vervangen, maar denk dat de motor ook nu gewoon zou moeten lopen, dat heeft hij de afgelopen maanden ook prima gedaan.

Ik twijfel wel heel erg over de kabelboom, de bobine en de condensator. Met name de eerste 2 zien er niet super fris uit.

De accu is praktisch nieuw, de motor heeft kort geleden een anderhalve maand in een winkel gestaan als 'decorstuk' daarna was de accu zo leeg, toch liep hij vanmiddag gewoon goed voordat ik de knipperlichten inschakelde.

Wat me nog steeds totaal niet duidelijk is dat de motor sinds het inschakelen van de 12v 23w knipperlichten totaal niet meer wil starten.
 
12V lampen hebben een grotere weerstand, buiten dat ze met moeite half zo hard gaan branden gebeurt er niets.

In dat geval zal er dus iets mis zijn in de kabelboom, een andere verklaring kan ik niet vinden. Wat ik wel gezien heb is dat de isolatie mantels van de linker stuurschakelaars beschadigd zijn waar ze het stuur in gaan. De kabelboom loopt bij mijn cb door het stuur.
Ik zal dit even goed bekijken en indien nodig de bakabeling of de hele unit vervangen.

Vanmiddag zal ik voor de zekerheid de volgende dingen nog even checken:
-massa van het blok
-werking bougie
-werking bobine
 
Vanavond wat aan het pielen geweest.
Ik heb de kabelboom van de linker stuurschakelaars netjes gemaakt en wat metingen gedaan, het resultaat is:
- bougie is stuk (slaat door)
- accu is dood

- bobine is goed

Nu dus eerst maar eens de bougie en accu vervangen.
 
Zijn je contactpuntjes niet verlopen of ingebrand?
edit: sorry over je laatste bericht heen gelezen, misschien dat de contactpuntjes toch problemen geven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan