Honda CB1300 Superfour

De cb 1300 altijd al een ongelofelijke knappe naked gevonden. Nog getwijfeld toen ik voor een Bandit 1250 ben gegaan. Daarna een beetje van de radar verdwenen. Tot mijn verbazing merk ik nu dat deze motor gewoon nog beschikbaar is in Japan en omstreken. En eerlijk gezegd, die nieuwste versies zijn echt mooi. Waarom niet meer beschikbaar hier ;( Zou ongetwijfeld mijn volgende zijn

2019_HONDA_CB1300SF_Black.jpg
 
Laatst bewerkt:
Had dacht ik iets te maken met de nieuwe euro normen of zoiets. Inderdaad jammer.

Heb mijn CB trouwens 2 maanden terug ingeruild op een Ducati multistrada. Toch een stuk praktischer met de lange reizen die ik maak op de motor.
Als ik plek genoeg had in de garage had ik de CB nooit weg gedaan, want blijft een heerlijke en prachtige motor, met tijdloos design. Maar ja, heb ook nog een Honda nc30 en een Moto Morini corsaro staan.
Staat trouwens te koop bij MotoPort assen.
De Remus uitlaat en hyperpro voor en achter maakte het echt een heerlijk racemoster:]
1400075
 
De cb 1300 altijd al een ongelofelijke knappe naked gevonden. Nog getwijfeld toen ik voor een Bandit 1250 ben gegaan. Daarna een beetje van de radar verdwenen. Tot mijn verbazing merk ik nu dat deze motor gewoon nog beschikbaar is in Japan en omstreken. En eerlijk gezegd, die nieuwste versies zijn echt mooi. Waarom niet meer beschikbaar hier ;( Zou ongetwijfeld mijn volgende zijn

2019_HONDA_CB1300SF_Black.jpg

Hele nette machine deze!
 
Hopelijk kijkt er nog wel eens iemand hier, ik kan namelijk wel wat hulp gebruiken.
Mijn richtingaanwijzer achter is afgebroken. Nu wil ik deze vervangen met een originele maar zal de oude er dan eerst af moeten halen. Vanwege de 'stroomkabel' kan ik de richtingaanwijzer maar enkele mm's los halen van het spatbord. Zo kan ik dus niet zien hoe ik de kabel los moet halen.

Help!
Lekker handig.
Ik kan trouwens nergens richtingaanwijzers vinden in dezelfde maat. Mijn huidige zijn 13.2cm, maar haast overal waar ik zoek of om informatie vraag zijn ze 11,7.

Supersimpel klusje inderdaad, zadel verwijderen, buddybeugel demonteren (2 dopjes en 4 inbusboutjes verwijderen), plaatwerk incl. achterlicht demonteren (4 inbusboutjes, 2 plastic schroefjes onderkant en stekker achterlicht loshalen) en dan komen de stekkertjes van je knipperlichten ook in beeld. De knippers zijn eender op meerdere modellen van Honda uit dezelfde periode, het rubberen voetje bepaald de totale lengte. Waarschijnlijk is alleen je behuizing beschadigd, het harde plastic deel? Dat kun je apart vervangen, wellicht heb ik er nog eentje liggen. Je kun me bereiken via maarten@superfour.nl
 
Supersimpel klusje inderdaad, zadel verwijderen, buddybeugel demonteren (2 dopjes en 4 inbusboutjes verwijderen), plaatwerk incl. achterlicht demonteren (4 inbusboutjes, 2 plastic schroefjes onderkant en stekker achterlicht loshalen) en dan komen de stekkertjes van je knipperlichten ook in beeld. De knippers zijn eender op meerdere modellen van Honda uit dezelfde periode, het rubberen voetje bepaald de totale lengte. Waarschijnlijk is alleen je behuizing beschadigd, het harde plastic deel? Dat kun je apart vervangen, wellicht heb ik er nog eentje liggen. Je kun me bereiken via maarten@superfour.nl

Bedankt voor de duidelijke uitleg, maar ik heb de richtingaanwijzer pas al vervangen door een kortere. Was verder geen probleem, dus meteen voor de rechterkant ook een kortere besteld. Zo heb ik 1 reserve langere over mocht de voorste links kapot gaan én ik heb dan 2 zelfde lengtes achter.
 
Hier nog ene met een zwarte naked CB1300 ABS van 2006. Sinds 2 jaren in bezit, al véél van genoten (winter & zomer) en helemaal nog niet beu! Romige koppel-bullebak met (voor mij) voldoende power & snelheid. Ja, ze is wel wat lomp om stapvoets uit de garage te verplaatsen of in een smal straatje te draaien, maar eenmaal ze bolt is het pure fun. Had er in het begin al een 'webike' Japan kopkuipje voor besteld (Force Design), wel wat duur maar heel goed passend bij het klassieke CB design. Ondertussen had ik al de risers v/h het originele stuur naar voor gezet, daarna veranderd naar 'n Fehling Dragbar (lange armen), nog niet 100% perfekt maar al beter. Zopas toch maar een Renthal Ultra Low superbike stuur besteld, 'k ben al nieuwsgierig. Er stond dus een Devil Magnum carbon demper op toen ik ze kocht, maar ik rij sinds enkele weken terug met originele (lompe) demper. Dit omdat ik afgezien heb van mijn voornemen het 'pair valves' systeem volledig te verwijderen. De ECU is immers afgesteld op standaard uitlaat (schijnt zo minder te zuipen ook). En na +35 jaar en 15 verschillende motoren is lawaai maken niet echt mijn prioriteit. Zelfs al reed ik de eerste 2 jaar met Devil carbon demper erop, de DB killer zat er wel nog in O-) Oud worden zeker?? Helemaal nog niet van plan om te stoppen met motorrijden (de beste therapie), nog steeds goedkoper dan een psychiater:];)
Honda CB 1300 met Force Design Bikini cowl 2.JPG
 
Laatst bewerkt:
mooi hoor , veel plezier ermee.
het is hier in het topic niet zo heel gek druk.
ik ben onlangs de belgische ardennen ingeweest met de CB en was een genot.
alleen de voorvork lekt wederom, dus even kijken of er misschien minder olie inmoet aangezien ik progressieve veren in de vork vermoed en kijken of
er beschadigingen op de binnenpoten zitten.
 
Hallo Paul, als je interesse hebt om met collega CB1300 (en CB1000) rijders af en toe een toertochtje te rijden dan ben je welkom bij www.superfour.nl. We rijden van april t/m. oktober 2x maand, alle geplande data staan rechts op onze homepage. Daar is ook te lezen hoe je clublid kunt worden. Voor meer info kun je ons bereiken via info@superfour.nl!
Hier nog ene met een zwarte naked CB1300 ABS van 2006. Sinds 2 jaren in bezit, al véél van genoten (winter & zomer) en helemaal nog niet beu! Romige koppel-bullebak met (voor mij) voldoende power & snelheid. Ja, ze is wel wat lomp om stapvoets uit de garage te verplaatsen of in een smal straatje te draaien, maar eenmaal ze bolt is het pure fun. Had er in het begin al een 'webike' Japan kopkuipje voor besteld (Force Design), wel wat duur maar heel goed passend bij het klassieke CB design. Ondertussen had ik al de risers v/h het originele stuur naar voor gezet, daarna veranderd naar 'n Fehling Dragbar (lange armen), nog niet 100% perfekt maar al beter. Zopas toch maar een Renthal Ultra Low superbike stuur besteld, 'k ben al nieuwsgierig. Er stond dus een Devil Magnum carbon demper op toen ik ze kocht, maar ik rij sinds enkele weken terug met originele (lompe) demper. Dit omdat ik afgezien heb van mijn voornemen het 'pair valves' systeem volledig te verwijderen. De ECU is immers afgesteld op standaard uitlaat (schijnt zo minder te zuipen ook). En na +35 jaar en 15 verschillende motoren is lawaai maken niet echt mijn prioriteit. Zelfs al reed ik de eerste 2 jaar met Devil carbon demper erop, de DB killer zat er wel nog in O-) Oud worden zeker?? Helemaal nog niet van plan om te stoppen met motorrijden (de beste therapie), nog steeds goedkoper dan een psychiater:];)Bekijk bijlage 1411939
 
Hallo, volgens mij wijzigt de hoeveelheid olie niet bij andere (progressieve) veren maar ik kan er naast zitten. Maar als er andere veren in zijn gezet zal de olie dan zodra nodig ook wel aangepast zijn? Een kleine beschadiging in het chroom van de voorpoot lijkt me dan eerder een logische oorzaak. Ook voor jou de tip voor de Honda CB1000/1300club Nederland, we bestaan al 21 jaar en rijden 2x/maand van april t/m. oktober. Op www.superfour.nl vind je meer info.

mooi hoor , veel plezier ermee.
het is hier in het topic niet zo heel gek druk.
ik ben onlangs de belgische ardennen ingeweest met de CB en was een genot.
alleen de voorvork lekt wederom, dus even kijken of er misschien minder olie inmoet aangezien ik progressieve veren in de vork vermoed en kijken of
er beschadigingen op de binnenpoten zitten.
 
Hallo Paul, als je interesse hebt om met collega CB1300 (en CB1000) rijders af en toe een toertochtje te rijden dan ben je welkom bij www.superfour.nl. We rijden van april t/m. oktober 2x maand, alle geplande data staan rechts op onze homepage. Daar is ook te lezen hoe je clublid kunt worden. Voor meer info kun je ons bereiken via info@superfour.nl!
Thank you, President Superfour! Alvast bedankt voor de uitnodiging, spijtig genoeg is het voor 'n Belgje meestal al een hele toertocht (heen & terug) om de startplaats van jullie Nederlandse toertochten te bereiken. Ik ga zéker jullie toerkalender in 't oog houden voor de dichter-bij-België gelegen ritten! Ook heb ik al gedacht om eens een mooie CB1300-toerrit te regelen hier in mijn regio (zuid Oost-Vlaanderen). Woon hier namelijk in de Vlaamse Ardennen. 't Zou leuk zijn om dan 1 overnachting/kampeerplek te regelen voor de deelnemers ;):]
 
Hallo, volgens mij wijzigt de hoeveelheid olie niet bij andere (progressieve) veren maar ik kan er naast zitten. Maar als er andere veren in zijn gezet zal de olie dan zodra nodig ook wel aangepast zijn? Een kleine beschadiging in het chroom van de voorpoot lijkt me dan eerder een logische oorzaak. Ook voor jou de tip voor de Honda CB1000/1300club Nederland, we bestaan al 21 jaar en rijden 2x/maand van april t/m. oktober. Op www.superfour.nl vind je meer info.

bij deze motor is het zelfs bouwjaar afhankelijk :

HONDA CB 1300 SC 40 98-02 600-0262-00 € 141,- 500-0262-00 € 115,- 10 (1 L) 160
HONDA CB 1300 SC 54 03> 9,5 601-0307-00 € 141,- - - 10 (1 L) 140
HONDA CB 1300 SC 54 C 05> 600-0053-01 € 141,- 500-0053-01 € 115,- 7,5 (2 L) 150 ABS/ Progressive part downwards
HONDA CB 1300 SC 54 C 05> 600-0053-02 € 161,- - - 7,5 (2 L) 150 ABS/ Lowering 45 mm incl. reduction bushings

laatste keer heb ik 160 aangehouden ipv 140 , dus eerder te weinig dan teveel olie , want meer lucht.
het betreft bouwjaar 2003.

ik laat het hier wel weten.
 
Nu lees ik in eens over een cb 1300 2019 er zijn zelfs al testen mee gedaan weet iemand toevallig of die ook naar ons toe komt ??

Denk niet dat de nieuwe Cb ooit hier tercht gaat komen, wij denken dat het met de emissie eisten te maken heeft dat deze uitgebannen is door onze niet vrienden in Brussel. Maar helemaal zeker weten doe ik het niet of dit ook de werkelijke reden is.
 
ik denk eerder dat het te maken heeft met de geringe afname in europa en dat het teveel kost om de 1300 (zelfde geld voor de gsx 1400) aan de euro normen te laten voldoen. dus dan maar met een lagere norm voor andere delen van de wereld
 
Beste forum leden en vrienden.Tot mijn spijt moet ik mee delen dat mijn ongeval en een aantal eerdere in combinatie met het verdriet dat ik mijn familie hiermee heb gedaan heb besloten mijn helm aan de spreekwoordelijke wilgen te hangen. Ik kan het niet tegen over mijzelf verantwoorden mijn gezin weer in de stress te brengen door weer op te stappen.Ik heb 35 jaar met veel plezier de wegen onveilig gemaakt en veel mooie momenten gehad. Het is nu tijd geworden mooie momenten mee te maken met een cabrio. En om eventueel het motor gevoel te behouden wil ik best de kap open doen en een helm op zetten. Wil niet zeggen dat ik niet meer op het forum aanwezig zal zijn. Ik blijf jullie en mijn vrienden in de gaten houden.

Groet Aart aka Big-Bull-1400 aka The Bull
 
Fijne motor met fantastisch blok. Achtervelg vond ik wat smal en heb ik vervangen door een kawa zx9r 6” velg met een 200 erop. De voorvork en remmen zijn ook niet erg overtuigend .Een KTM 1290 superduke voorkant met r1 wiel helpt.7628698C-640B-4C52-A9CF-D3284A82D36A.jpeg94B5A582-6033-4578-A959-91A4B6AFC85F.jpeg
 
In de was gezet,blikkie benzine concerveer er in,afgetankt,ketting gesmeerd en een hoes er over.
Tot volgend jaar.🤔
Zo staat mijn Moto Morini en Honda vfr400r ook al weg. Alleen de Duc mag nog even blijven rijden met mooie dagen.
Nog altijd heel jammer dat ik de CB ivm plaats gebrek niet heb kunnen houden:(. Staat overigens nog altijd te koop bij MotoPort Assen
 
Nu lees ik in eens over een cb 1300 2019 er zijn zelfs al testen mee gedaan weet iemand toevallig of die ook naar ons toe komt ??

youtube heeft in de gaten wat ik zoal bekijk en leuk vind, erg hoor al die prei vasie dingen ;)


Zal vast niet goedkoop zijn en komen misschien ook niet naar NL, maar erg mooi hoor.

en als je de stem van crocodile dundee 7 minuten lang kan aanhoren staat er ook nog een verbruik van 1op 27 :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan