Honda CB200 (1975) massakabel stator losmaken

Jawadde

MF'er
24 sep 2020
59
14
Paal - België
Weet iemand hoe ik het neutraalstandcontact (groen/rood) los kan maken van het blok? Het werkplaatshandboek zegt hier niks over en ik krijg het niet los geprutst.

Alvast bedankt. 20200917_143215.jpg
 

Bijlagen

  • 20200926_153026.jpg
    20200926_153026.jpg
    603 KB · Weergaven: 7
  • 20200926_153010.jpg
    20200926_153010.jpg
    526,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Bedankt. Het lijkt heel interessant wat u schrijft maar ik ben niet echt mee. Is dat deze in het schema die er voor zorgt dat het systeem van 2 spoelen naar 6 overgaat wanneer je het licht opzet? Deze schakelaar zit dan op de bovenkant van de lamp. Aan het stuur heb ik enkel H en L, high en low.
ff kijken of je zoiets kan maken ervan

full


het systeem dat je hebt is te kwetsbaar
 
De (brug)gelijkrichter kan je goed controleren met de universeelmeter in de diodestand.
De + meetpen op de bovenste wissel-aansluiting zetten en de - meetpen op de +. Meter zal ong. 0,6/0,7 aanwijzen. Dat is de doorlaatspanning van een siliciumdiode. De + naar de andere wisselaansluiting zetten en je moet weer die 0,6/0,7 meter. De meter stuurt een bepaalde vaste stroom door de diode
De meter aansluitingen omwissel moet voor beide metingen overload of oneindig aangegeven. De sperweerstand is heel erg hoog bij silicium.

1601316605533.png

linker aansluiting komt van de spoel(en), afhankelijk of je lichtschakelaar aan of uit is.
middenaansluiting is massa
rechter aansluiting komt van de + van de accu cq. gelijkrichter.

Hier vindt waarschijnlijk een primitieve vorm van spanningsregeling plaats. Als de spoelspanning boven een ingestelde waarde zal de linker aansluiting door een thyristor kortgesloten worden naar aarde tot dat de spoelspanning 0V is, dan spert de thyristor weer. Dit gaat doorlaten/sperren zo snel dat het geen invloed heeft op de accuspanning of lichtopbrengst.

Maar begin eens met de gelijkrichter door te meten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Het lijkt heel interessant wat u schrijft maar ik ben niet echt mee. Is dat deze in het schema die er voor zorgt dat het systeem van 2 spoelen naar 6 overgaat wanneer je het licht opzet? Deze schakelaar zit dan op de bovenkant van de lamp. Aan het stuur heb ik enkel H en L, high en low.
Het is het contact van je lichtschakelaar
 
ff kijken of je zoiets kan maken ervan

full


het systeem dat je hebt is te kwetsbaar
Dit is met sterschakeling (met sterpunt) en ik denk dat mijn systeem een driehoeksschakeling (ik heb geen sterpunt) is met twee maal twee parallelle spoelen en twee spoelen die in serie geschakeld kunnen worden met deze parallelle spoelen. Als ik het systeem wil veranderen zoals hierboven moet ik een andere stator aanschaffen. De aparte gelijkrichter en aparte spanningsregelaar ga ik dus vervangen door de twee in één doosje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan