Honda CB200 (1975) massakabel stator losmaken

Jawadde

MF'er
24 sep 2020
59
14
Paal - België
Weet iemand hoe ik het neutraalstandcontact (groen/rood) los kan maken van het blok? Het werkplaatshandboek zegt hier niks over en ik krijg het niet los geprutst.

Alvast bedankt. 20200917_143215.jpg
 

Bijlagen

  • 20200926_153026.jpg
    20200926_153026.jpg
    603 KB · Weergaven: 7
  • 20200926_153010.jpg
    20200926_153010.jpg
    526,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
@HennieBours je krijgt hier geen ruzie.

Veel M.-F.fers zijn het zat om aan een rookie met 1 post uitgebreid uitleg te geven. Jij doet het goed :t
Heb ik alle begrip voor. Ik heb ook al mensen op fora mijn ervaringen gedeeld en dan krijg je geen reactie of hoor je er niets meer van. Is inderdaad niet leuk maar ik wil dit projectje tot een goed einde brengen.
 
Begin met het opladen van je accu, die 10volt gaf je als voorbeeld, maar het moet echt minimaal ruim 12 volt zijn.
En verdiep je dan eens hierin, geschreven door de Zot die je eerder al tegenkwam:
Bedankt, ik ga het zeker eens lezen.
Toen ik de motor ging ophalen en de dag erna mee ging rijden keek ik eerst de spanning van de batterij even na. Deze gaf 12.5V. Ik startte de motor om even het laadsysteem te controleren en had ook 12.5V. Ik gaf wat gas en het bleef constant 12.5. Enkele dagen ermee gereden en ik voelde dat de batterij het alsmaar moeilijker kreeg om de motor te starten. Ook de pinkers pinkten niet meer maar bleven constant branden bij gebruik. Ik mat de spanning van de batterij nog een keer en had nog maar 10V. Motor terug gestart en het bleef 10V bij elk toerental. Niet goed dus.
 
Je vroeg toch hoe je het draadje los kreeg, en schreef een paar posts terug toch dat dat gelukt was? Wat je verder voor probleem hebt, heb je niet echt omschreven volgens mij. Als je daar hulp bij wilt, zul je dat moeten vragen en meer informatie moeten geven. En inderdaad eerst maar eens bovengenoemde how-to doornemen.

Sorry daarvoor als ik niet duidelijk was. Ik herhaal het daarom hieronder nog eens (ik had het al gepost maar heb nog wat verduidelijking toegevoegd). Ik lees zeker het artikel eens.

Het probleem is dat mijn batterij niet bijlaadt. Voor het starten lees ik een batterijspanning van bijvoorbeeld 10V. Wanneer ik de spanning op de batterij meet nadat ik de motor gestart heb lees ik nog steeds 10V af. De batterij laadt dus niet bij op dat moment. Dit kan volgens mijn bescheiden mening liggen aan de alternator, de gelijkrichter of de spanningsregelaar (de batterij is nieuw). Wanneer ik de weerstanden op de 3 uitgangen van de alternator meet (telkens 2 uitgangen met elkaar verbonden door de multimeter) heb ik 1.0 Ohm, 1.9 Ohm en 2.2 Ohm. Er is dus continuïteit maar misschien zijn deze waarden te hoog. Wanneer ik de drie uitgangen (één per één) met de buitenkant van de stator verbind heb ik een oneindige weerstand wat wijst op geen verbinding en dat zou zo moeten.
Als ik de gelijkrichter meet in de diodestand heb ik slechts op 1 verbinding tussen twee draden een waarde, de rest van de mogelijkheden geven allemaal 1 op mijn multimeter. De Spanningsregelaar kan ik niet uitmeten volgens de instructies van het werkplaatshandboek. Ik zag op youtube een filmpje waarbij iemand de oude gelijkrichter en de oude spanningsregelaar vervangt door een moderne spanningsregelaar waarbij de 2 dus in één element zitten. Zo eentje heb ik intussen besteld zodat ik de twee ook kan vervangen door een modernere oplossing. Ik heb dus een klein vermoeden dat er een probleem is met de gelijkrichter maar ik heb geen kennis genoeg om zeker te zijn. Mogelijk zijn de weerstandswaardes van de spoelen die ik aan de stator meet niet goed en wijst dat op een intern probleem. Ik zag op Youtube filmpjes waar er tussen de spoelen minder dan 1.0 Ohm weerstand gemeten werd. Dat was vermoedelijk niet van een CB van 1975 maar je leest nergens welke waardes ik moet of mag hebben tussen de spoelen.
 
Heel belangrijk! Houdt de accu vooraal goed vol, het lieft met een 'intelligente' lader. C-Tec bijvoorbeeld, maar de Aldi en/of Lidl hebben ook wel eens leuke dingetjes in de aanbieding.

Vraag: Waar komt jouw CB200 vandaan? Ik ben zelf ook op een CB200 begonnen, maar die zag er toch iets anders uit. Zou dit een Amerikaan kunnen zijn?



Edit: Ik moest even naar Paal in België zoeken. 'k Wist toch wel heel zeker dat dit dorp in Zeeuws-Vlaanderen ligt. ;)

Mijn CB is een volgens de vorige eigenaar Duitser. Hij heeft Duitse papieren bij Fahrzeugbrief maar was in België ingeschreven. Op de Fahrzeugbrief komt regelmatig het jaartal 2008 voor maar ook 2001, 2003 en 2007. De kilometerteller is in km/h maar dat kan natuurlijk vervangen zijn. Het achterlicht is geen rood licht maar een ronde exemplaar met aan de bovenzijde oranje en aan de onderzijde rood.

Paal is in Belgisch Limburg, naast Beringen.
 
Vandaar ook mijn interesse. Bij jouw foto zie ik ook de ronde ipv buisvormige knipperlichten.
Ook het achterlicht van @HennieBours ziet er anders uit. Daarom dat ik vraag of zijn motor Amerikaans is van origine.

FF een schema erbij gezocht.

electrical-schematic_cb200-020316-1305.jpg


full
Bedankt voor het schema. Staat zo ook voor verschillende landen in mijn Shop Manual die ik via Marktplaats kocht.
Mijn heeft een rond achterlicht met aan de bovenzijde oranje. Dat is zeker niet Belgisch.
 
Vandaar ook mijn interesse. Bij jouw foto zie ik ook de ronde ipv buisvormige knipperlichten.
Ook het achterlicht van @HennieBours ziet er anders uit. Daarom dat ik vraag of zijn motor Amerikaans is van origine.

FF een schema erbij gezocht.

electrical-schematic_cb200-020316-1305.jpg


full
 

Bijlagen

  • 20200917_141543.jpg
    20200917_141543.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 3
  • 20200917_141550.jpg
    20200917_141550.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 3
  • 20200917_143208.jpg
    20200917_143208.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 4
  • 20200917_143215.jpg
    20200917_143215.jpg
    2 MB · Weergaven: 6
  • 20200917_143327.jpg
    20200917_143327.jpg
    698,5 KB · Weergaven: 4
  • 20200917_143332.jpg
    20200917_143332.jpg
    899,9 KB · Weergaven: 3
  • 20200917_150846 (2).jpg
    20200917_150846 (2).jpg
    114,4 KB · Weergaven: 5
Mijn CB is een volgens de vorige eigenaar Duitser. Hij heeft Duitse papieren bij Fahrzeugbrief maar was in België ingeschreven. Op de Fahrzeugbrief komt regelmatig het jaartal 2008 voor maar ook 2001, 2003 en 2007. De kilometerteller is in km/h maar dat kan natuurlijk vervangen zijn. Het achterlicht is geen rood licht maar een ronde exemplaar met aan de bovenzijde oranje en aan de onderzijde rood.

Paal is in Belgisch Limburg, naast Beringen.
Als ik op Google zoek naar een Duitse CB200 kom ik altijd uit bij de versie met rond achterlicht en de wat langer pinkerglaasjes. Ik weet niet of dat daarom ook zo is maar dat is wat ik terugvind.
 

Bijlagen

  • Schermopname (118).png
    Schermopname (118).png
    93,2 KB · Weergaven: 3
  • Schermopname (119).png
    Schermopname (119).png
    79,4 KB · Weergaven: 3
HennieBours, post: 29872695, member: 256634"]


Het probleem is dat mijn batterij niet bijlaadt. Voor het starten lees ik een batterijspanning van bijvoorbeeld 10V. Wanneer ik de spanning op de batterij meet nadat ik de motor gestart heb lees ik nog steeds 10V af. De batterij laadt dus niet bij op dat moment. Dit kan volgens mijn bescheiden mening liggen aan de alternator, de gelijkrichter of de spanningsregelaar (de batterij is nieuw). Wanneer ik de weerstanden op de 3 uitgangen van de alternator meet (telkens 2 uitgangen met elkaar verbonden door de multimeter) heb ik 1.0 Ohm, 1.9 Ohm en 2.2 Ohm. Er is dus continuïteit maar misschien zijn deze waarden te hoog. Wanneer ik de drie uitgangen (één per één) met de buitenkant van de stator verbind heb ik een oneindige weerstand wat wijst op geen verbinding en dat zou zo moeten.
Als ik de gelijkrichter meet in de diodestand heb ik slechts op 1 verbinding tussen twee draden een waarde, de rest van de mogelijkheden geven allemaal 1 op mijn multimeter. De Spanningsregelaar kan ik niet uitmeten volgens de instructies van het werkplaatshandboek. Ik zag op youtube een filmpje waarbij iemand de oude gelijkrichter en de oude spanningsregelaar vervangt door een moderne spanningsregelaar waarbij de 2 dus in één element zitten. Zo eentje heb ik intussen besteld zodat ik de twee ook kan vervangen door een modernere oplossing. Ik heb dus een klein vermoeden dat er een probleem is met de gelijkrichter maar ik heb geen kennis genoeg om zeker te zijn. Mogelijk zijn de weerstandswaardes van de spoelen die ik aan de stator meet niet goed en wijst dat op een intern probleem. Ik zag op Youtube filmpjes waar er tussen de spoelen minder dan 1.0 Ohm weerstand gemeten werd. Dat was vermoedelijk niet van een CB van 1975 maar je leest nergens welke waardes ik moet of mag hebben tussen de spoelen.


En toch ga ik ervan uit dat jouw stator in orde is. We halen het schema er weer bij.

full


De schakelaar rechts van de generator zou iets van een dag/nacht stand moeten zijn. Vraag je weinig elektrisch vermogen, levert alleen de bovenste spoel.
Vraag je meer vermogen (lichten aan) dan komen de andere 2 spoelen erbij.

Nu jouw meetwaarden van 1, 1.9 en 2.2 Ohm.
Bij 2,9 Ohm meet je waarschijnlijk de bovenste 2 draden. 1 spoel in serie met 2 spoelen de parallel staan. Je meet door alle spoelen heen, en dit geeft de hoogste weerstand.
Bij 1,9 Ohm meet je op draden 1 en 3, en ga je alleen door de bovenste spoel.
Bij 1 Ohm meet je de 2 spoelen die parallel staan, draden 2 en 3. Hier dus de laagste weerstand.

Eerst ervoor zorgen dat je een volle accu/batterij hebt!

De motor starten en op de generator draden meten of ze spanning geven. Meter instellen boven de 100 V. wisselspanning.

LET OP, de generatorspanning kan rustig 60 tot 70 Volt zijn, en dat prikt!
 
Laatst bewerkt:
HennieBours, post: 29872695, member: 256634"]


Het probleem is dat mijn batterij niet bijlaadt. Voor het starten lees ik een batterijspanning van bijvoorbeeld 10V. Wanneer ik de spanning op de batterij meet nadat ik de motor gestart heb lees ik nog steeds 10V af. De batterij laadt dus niet bij op dat moment. Dit kan volgens mijn bescheiden mening liggen aan de alternator, de gelijkrichter of de spanningsregelaar (de batterij is nieuw). Wanneer ik de weerstanden op de 3 uitgangen van de alternator meet (telkens 2 uitgangen met elkaar verbonden door de multimeter) heb ik 1.0 Ohm, 1.9 Ohm en 2.2 Ohm. Er is dus continuïteit maar misschien zijn deze waarden te hoog. Wanneer ik de drie uitgangen (één per één) met de buitenkant van de stator verbind heb ik een oneindige weerstand wat wijst op geen verbinding en dat zou zo moeten.
Als ik de gelijkrichter meet in de diodestand heb ik slechts op 1 verbinding tussen twee draden een waarde, de rest van de mogelijkheden geven allemaal 1 op mijn multimeter. De Spanningsregelaar kan ik niet uitmeten volgens de instructies van het werkplaatshandboek. Ik zag op youtube een filmpje waarbij iemand de oude gelijkrichter en de oude spanningsregelaar vervangt door een moderne spanningsregelaar waarbij de 2 dus in één element zitten. Zo eentje heb ik intussen besteld zodat ik de twee ook kan vervangen door een modernere oplossing. Ik heb dus een klein vermoeden dat er een probleem is met de gelijkrichter maar ik heb geen kennis genoeg om zeker te zijn. Mogelijk zijn de weerstandswaardes van de spoelen die ik aan de stator meet niet goed en wijst dat op een intern probleem. Ik zag op Youtube filmpjes waar er tussen de spoelen minder dan 1.0 Ohm weerstand gemeten werd. Dat was vermoedelijk niet van een CB van 1975 maar je leest nergens welke waardes ik moet of mag hebben tussen de spoelen.


En toch ga ik ervan uit dat jouw stator in orde is. We halen het schema er weer bij.

full


De schakelaar rechts van de generator zou iets van een dag/nacht stand moeten zijn. Vraag je weinig elektrisch vermogen, levert alleen de bovenste spoel.
Vraag je meer vermogen (lichten aan) dan komen de andere 2 spoelen erbij.

Nu jouw meetwaarden van 1, 1.9 en 2.2 Ohm.
Bij 2,9 Ohm meet je waarschijnlijk de bovenste 2 draden. 1 spoel in serie met 2 spoelen de parallel staan. Je meet door alle spoelen heen, en dit geeft de hoogste weerstand.
Bij 1,9 Ohm meet je op draden 1 en 3, en ga je alleen door de bovenste spoel.
Bij 1 Ohm meet je de 2 spoelen die parallel staan, draden 2 en 3. Hier dus de laagste weerstand.

Eerst ervoor zorgen dat je een volle accu/batterij hebt!

De motor starten en op de generator draden meten of ze spanning geven. Meter instellen boven de 100 V. wisselspanning.

LET OP, de generatorspanning kan rustig 60 tot 70 Volt zijn, en dat prikt!
Waw, wat een knappe uitleg waarvoor mijn dank 👍👍👍. De schakelaar dient inderdaad om de verlichting op te zetten (staat boven op de lamp). Dan ga je van 2 spoelen over op 6 spoelen.
De olie is er momenteel af maar zodra hij terug in elkaar steekt test ik de spanning die de alternator levert en post ik hier zeker het resultaat. Nogmaals bedankt.
 
Ik denk alleen dat die 60, 70 volt wel mee zal vallen. De spoelen zitten via de gelijkrichter direct aan de accu, zou een laadspanning geven van meer dan 100 volt.
 
Ik denk alleen dat die 60, 70 volt wel mee zal vallen. De spoelen zitten via de gelijkrichter direct aan de accu, zou een laadspanning geven van meer dan 100 volt.

Er zit ergens ook nog een spanningsregelaar tussen Rob, alleen hebben ze die niet meegenomen in het schema.
TS heeft al aangegeven de gelijkrichter en spanningsregelaar te willen vervangen voor een beide in 1 regelaart.
 
Er zit ergens ook nog een spanningsregelaar tussen Rob, alleen hebben ze die niet meegenomen in het schema.
TS heeft al aangegeven de gelijkrichter en spanningsregelaar te willen vervangen voor een beide in 1 regelaart.
en ik zou proberen dan gelijk die rare licht aan schakelaar te laten vervallen en voor gewoon 3 fases te gaan
 
O.K. Dus je moet met onvolledige schema's maar gaan gokken dat er misschien nog wel allemaal andere dingen in het systeem zitten.
wat zou nr 3 "regulator" dan zijn ? ;)
@Janbros en @Dhr. Bosso die regulator, die er nu ineens wel instaat 8-)8-) regelt helemaal niets voor de laadstroom. Ik heb eeb rapport gestuurd dat jullie onzin plaatsen in een techniek topic
 
Er zit ergens ook nog een spanningsregelaar tussen Rob, alleen hebben ze die niet meegenomen in het schema.
TS heeft al aangegeven de gelijkrichter en spanningsregelaar te willen vervangen voor een beide in 1 regelaart.
Jawel, dat is nummer 3 in het schema en nr2 is de gelijkrichter maar ik ga die inderdaad vervangen door 1 doosje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan