Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Heb ik alle begrip voor. Ik heb ook al mensen op fora mijn ervaringen gedeeld en dan krijg je geen reactie of hoor je er niets meer van. Is inderdaad niet leuk maar ik wil dit projectje tot een goed einde brengen.@HennieBours je krijgt hier geen ruzie.
Veel M.-F.fers zijn het zat om aan een rookie met 1 post uitgebreid uitleg te geven. Jij doet het goed
Bedankt, ik ga het zeker eens lezen.Begin met het opladen van je accu, die 10volt gaf je als voorbeeld, maar het moet echt minimaal ruim 12 volt zijn.
En verdiep je dan eens hierin, geschreven door de Zot die je eerder al tegenkwam:
how to - accu en laadsysteem controleren
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu. Bron motorzotwww.motor-forum.nl
Je vroeg toch hoe je het draadje los kreeg, en schreef een paar posts terug toch dat dat gelukt was? Wat je verder voor probleem hebt, heb je niet echt omschreven volgens mij. Als je daar hulp bij wilt, zul je dat moeten vragen en meer informatie moeten geven. En inderdaad eerst maar eens bovengenoemde how-to doornemen.
Heel belangrijk! Houdt de accu vooraal goed vol, het lieft met een 'intelligente' lader. C-Tec bijvoorbeeld, maar de Aldi en/of Lidl hebben ook wel eens leuke dingetjes in de aanbieding.
Vraag: Waar komt jouw CB200 vandaan? Ik ben zelf ook op een CB200 begonnen, maar die zag er toch iets anders uit. Zou dit een Amerikaan kunnen zijn?
Edit: Ik moest even naar Paal in België zoeken. 'k Wist toch wel heel zeker dat dit dorp in Zeeuws-Vlaanderen ligt.
Mijn is precies hetzelfde. Had die van jou ook een rond achterlicht?Dit was mijn eerste motor (vandaar mijn interesse in dit topic)Bekijk bijlage 1547315
Bedankt voor het schema. Staat zo ook voor verschillende landen in mijn Shop Manual die ik via Marktplaats kocht.Vandaar ook mijn interesse. Bij jouw foto zie ik ook de ronde ipv buisvormige knipperlichten.
Ook het achterlicht van @HennieBours ziet er anders uit. Daarom dat ik vraag of zijn motor Amerikaans is van origine.
FF een schema erbij gezocht.
Vandaar ook mijn interesse. Bij jouw foto zie ik ook de ronde ipv buisvormige knipperlichten.
Ook het achterlicht van @HennieBours ziet er anders uit. Daarom dat ik vraag of zijn motor Amerikaans is van origine.
FF een schema erbij gezocht.
Als ik op Google zoek naar een Duitse CB200 kom ik altijd uit bij de versie met rond achterlicht en de wat langer pinkerglaasjes. Ik weet niet of dat daarom ook zo is maar dat is wat ik terugvind.Mijn CB is een volgens de vorige eigenaar Duitser. Hij heeft Duitse papieren bij Fahrzeugbrief maar was in België ingeschreven. Op de Fahrzeugbrief komt regelmatig het jaartal 2008 voor maar ook 2001, 2003 en 2007. De kilometerteller is in km/h maar dat kan natuurlijk vervangen zijn. Het achterlicht is geen rood licht maar een ronde exemplaar met aan de bovenzijde oranje en aan de onderzijde rood.
Paal is in Belgisch Limburg, naast Beringen.
Nee, net als de knippers was het achterlicht het standaard Honda cb model.Mijn is precies hetzelfde. Had die van jou ook een rond achterlicht?
Waw, wat een knappe uitleg waarvoor mijn dank . De schakelaar dient inderdaad om de verlichting op te zetten (staat boven op de lamp). Dan ga je van 2 spoelen over op 6 spoelen.HennieBours, post: 29872695, member: 256634"]
Het probleem is dat mijn batterij niet bijlaadt. Voor het starten lees ik een batterijspanning van bijvoorbeeld 10V. Wanneer ik de spanning op de batterij meet nadat ik de motor gestart heb lees ik nog steeds 10V af. De batterij laadt dus niet bij op dat moment. Dit kan volgens mijn bescheiden mening liggen aan de alternator, de gelijkrichter of de spanningsregelaar (de batterij is nieuw). Wanneer ik de weerstanden op de 3 uitgangen van de alternator meet (telkens 2 uitgangen met elkaar verbonden door de multimeter) heb ik 1.0 Ohm, 1.9 Ohm en 2.2 Ohm. Er is dus continuïteit maar misschien zijn deze waarden te hoog. Wanneer ik de drie uitgangen (één per één) met de buitenkant van de stator verbind heb ik een oneindige weerstand wat wijst op geen verbinding en dat zou zo moeten.
Als ik de gelijkrichter meet in de diodestand heb ik slechts op 1 verbinding tussen twee draden een waarde, de rest van de mogelijkheden geven allemaal 1 op mijn multimeter. De Spanningsregelaar kan ik niet uitmeten volgens de instructies van het werkplaatshandboek. Ik zag op youtube een filmpje waarbij iemand de oude gelijkrichter en de oude spanningsregelaar vervangt door een moderne spanningsregelaar waarbij de 2 dus in één element zitten. Zo eentje heb ik intussen besteld zodat ik de twee ook kan vervangen door een modernere oplossing. Ik heb dus een klein vermoeden dat er een probleem is met de gelijkrichter maar ik heb geen kennis genoeg om zeker te zijn. Mogelijk zijn de weerstandswaardes van de spoelen die ik aan de stator meet niet goed en wijst dat op een intern probleem. Ik zag op Youtube filmpjes waar er tussen de spoelen minder dan 1.0 Ohm weerstand gemeten werd. Dat was vermoedelijk niet van een CB van 1975 maar je leest nergens welke waardes ik moet of mag hebben tussen de spoelen.
En toch ga ik ervan uit dat jouw stator in orde is. We halen het schema er weer bij.
De schakelaar rechts van de generator zou iets van een dag/nacht stand moeten zijn. Vraag je weinig elektrisch vermogen, levert alleen de bovenste spoel.
Vraag je meer vermogen (lichten aan) dan komen de andere 2 spoelen erbij.
Nu jouw meetwaarden van 1, 1.9 en 2.2 Ohm.
Bij 2,9 Ohm meet je waarschijnlijk de bovenste 2 draden. 1 spoel in serie met 2 spoelen de parallel staan. Je meet door alle spoelen heen, en dit geeft de hoogste weerstand.
Bij 1,9 Ohm meet je op draden 1 en 3, en ga je alleen door de bovenste spoel.
Bij 1 Ohm meet je de 2 spoelen die parallel staan, draden 2 en 3. Hier dus de laagste weerstand.
Eerst ervoor zorgen dat je een volle accu/batterij hebt!
De motor starten en op de generator draden meten of ze spanning geven. Meter instellen boven de 100 V. wisselspanning.
LET OP, de generatorspanning kan rustig 60 tot 70 Volt zijn, en dat prikt!
Ik denk alleen dat die 60, 70 volt wel mee zal vallen. De spoelen zitten via de gelijkrichter direct aan de accu, zou een laadspanning geven van meer dan 100 volt.
en ik zou proberen dan gelijk die rare licht aan schakelaar te laten vervallen en voor gewoon 3 fases te gaanEr zit ergens ook nog een spanningsregelaar tussen Rob, alleen hebben ze die niet meegenomen in het schema.
TS heeft al aangegeven de gelijkrichter en spanningsregelaar te willen vervangen voor een beide in 1 regelaart.
Er zit ergens ook nog een spanningsregelaar tussen Rob, alleen hebben ze die niet meegenomen in het schema.
wat zou nr 3 "regulator" dan zijn ?
@Janbros en @Dhr. Bosso die regulator, die er nu ineens wel instaat regelt helemaal niets voor de laadstroom. Ik heb eeb rapport gestuurd dat jullie onzin plaatsen in een techniek topicwat zou nr 3 "regulator" dan zijn ?
Geen rapport ingestuurd?
meuk topic ?Is in het meuk topic een beetje de mode aan het worden.
Vandaar dat je je nooit mengt in die FZR topicsmeuk topic ?
ik lees alleen topics over techniek en moto's die mij interesseren.
Jawel, dat is nummer 3 in het schema en nr2 is de gelijkrichter maar ik ga die inderdaad vervangen door 1 doosje.Er zit ergens ook nog een spanningsregelaar tussen Rob, alleen hebben ze die niet meegenomen in het schema.
TS heeft al aangegeven de gelijkrichter en spanningsregelaar te willen vervangen voor een beide in 1 regelaart.