Speedphreax
MF veteraan
- 21 mrt 2003
- 4.485
- 48
Vandaag het volgende project opgehaald uit Duitsland: een CB200 twin uit 1976. Doel is om hem snel fatsoenlijk rijdend te krijgen en hem op NL kenteken te zetten. Dus het wordt geen complete restauratie of ombouw naar café racer. Optisch hoeft er niet zo heel veel aan te gebeuren, vind ik.
De motor komt uit Duitsland dus met de TÜV zou je denken dat dat wel goed zit. Dat viel alvast tegen ;-) Speling op de achterbrug, en niet zo'n beetje ook. Nou ja... het blijft een oud ding dus dit soort dingen zijn wel te verwachten. De man van wie ik hem gekocht heb was volgens mij nogal een prutser want alles wat ie aangeraakt heeft is verkloot. Gelukkig heeft hij hem niet lang gehad. Hij wilde hem samen met een maat van hem ombouwen naar café racer maar dat heb ik dus mooi kunnen voorkomen. Ik heb wel het cafe racer zitje en de uitlaten meegekregen.
Eenmaal thuis gekomen natuurlijk een stukje gereden. Blokje loopt qua geluid erg netjes. Op zich rijdt ie ok maar er mankeren wel wat dingetjes aan zoals een kleine olielekkage bij de opname van de toerenteller en een iets slippende koppeling. Iets groter probleem was dat de motor een benzinespoor begon achter te laten. Dus eerst maar eens de carburatie uit elkaar gehaald. En daar klopte niet veel van: Beide mengsel schroeven helemaal dicht, lekke vlotters, dichtgemaakte overloop slangen tegen het overstromen en de naalden op verschillende hoogtes. Sja... beunhazerij. Duidelijk gedaan om hem nog net te kunnen verkopen. Maar geen onoverkomelijk probleem hoor. Het type carburateur doet me erg denken aan mijn brommer tijd. Die 20mm Keihin carburateurs zaten vaak ook op viertakt Honda Brommers. Lekker met gasschuiven en geen irritante CV membranen. Er zitten nu van die universle open powerfiltertjes op. De originele filters heb ik er wel bij maar die zijn best vuil. Nieuwe zijn niet makkelijk te krijgen tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. Maar eens nadenken wat ik daar mee aan moet. Er zijn op het Honda Twins forum mensen die de oude filters opnieuw bekleden met foam filtermateriaal. Dat is ook wel een leuk klusje om een keer te proberen Nou ja...eerst maar eens kijken hoe hij loopt met die open filtertjes.
O ja... Antikal is super spul om je carburateurs mee schoon te maken. Echt niet te geloven hoe mooi ze daar uit komen.
Eerste klusjes worden:
-vlotters vervangen
-nieuwe pakkingen en o-ringen voor de carburateur en spruitstukken
-oliekeerring bij de toerenteller vervangen
-achterbrug lagering vervangen
-Voorvork keerringen
-Voetsteun rubbers vervangen
-Handvatten vervangen
-Een aantal rare bouten vervangen voor beter passend spul
-Koppeling afstellen
-Kleppen controleren
-Ontsteking controleren
De motor komt uit Duitsland dus met de TÜV zou je denken dat dat wel goed zit. Dat viel alvast tegen ;-) Speling op de achterbrug, en niet zo'n beetje ook. Nou ja... het blijft een oud ding dus dit soort dingen zijn wel te verwachten. De man van wie ik hem gekocht heb was volgens mij nogal een prutser want alles wat ie aangeraakt heeft is verkloot. Gelukkig heeft hij hem niet lang gehad. Hij wilde hem samen met een maat van hem ombouwen naar café racer maar dat heb ik dus mooi kunnen voorkomen. Ik heb wel het cafe racer zitje en de uitlaten meegekregen.
Eenmaal thuis gekomen natuurlijk een stukje gereden. Blokje loopt qua geluid erg netjes. Op zich rijdt ie ok maar er mankeren wel wat dingetjes aan zoals een kleine olielekkage bij de opname van de toerenteller en een iets slippende koppeling. Iets groter probleem was dat de motor een benzinespoor begon achter te laten. Dus eerst maar eens de carburatie uit elkaar gehaald. En daar klopte niet veel van: Beide mengsel schroeven helemaal dicht, lekke vlotters, dichtgemaakte overloop slangen tegen het overstromen en de naalden op verschillende hoogtes. Sja... beunhazerij. Duidelijk gedaan om hem nog net te kunnen verkopen. Maar geen onoverkomelijk probleem hoor. Het type carburateur doet me erg denken aan mijn brommer tijd. Die 20mm Keihin carburateurs zaten vaak ook op viertakt Honda Brommers. Lekker met gasschuiven en geen irritante CV membranen. Er zitten nu van die universle open powerfiltertjes op. De originele filters heb ik er wel bij maar die zijn best vuil. Nieuwe zijn niet makkelijk te krijgen tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. Maar eens nadenken wat ik daar mee aan moet. Er zijn op het Honda Twins forum mensen die de oude filters opnieuw bekleden met foam filtermateriaal. Dat is ook wel een leuk klusje om een keer te proberen Nou ja...eerst maar eens kijken hoe hij loopt met die open filtertjes.
O ja... Antikal is super spul om je carburateurs mee schoon te maken. Echt niet te geloven hoe mooi ze daar uit komen.
Eerste klusjes worden:
-vlotters vervangen
-nieuwe pakkingen en o-ringen voor de carburateur en spruitstukken
-oliekeerring bij de toerenteller vervangen
-achterbrug lagering vervangen
-Voorvork keerringen
-Voetsteun rubbers vervangen
-Handvatten vervangen
-Een aantal rare bouten vervangen voor beter passend spul
-Koppeling afstellen
-Kleppen controleren
-Ontsteking controleren