Honda CB200 Twin... mini projectje

Speedphreax

MF veteraan
21 mrt 2003
4.485
48
Vandaag het volgende project opgehaald uit Duitsland: een CB200 twin uit 1976. Doel is om hem snel fatsoenlijk rijdend te krijgen en hem op NL kenteken te zetten. Dus het wordt geen complete restauratie of ombouw naar café racer. Optisch hoeft er niet zo heel veel aan te gebeuren, vind ik.

full


De motor komt uit Duitsland dus met de TÜV zou je denken dat dat wel goed zit. Dat viel alvast tegen ;-) Speling op de achterbrug, en niet zo'n beetje ook. Nou ja... het blijft een oud ding dus dit soort dingen zijn wel te verwachten. De man van wie ik hem gekocht heb was volgens mij nogal een prutser want alles wat ie aangeraakt heeft is verkloot. Gelukkig heeft hij hem niet lang gehad. Hij wilde hem samen met een maat van hem ombouwen naar café racer maar dat heb ik dus mooi kunnen voorkomen. Ik heb wel het cafe racer zitje en de uitlaten meegekregen.

Eenmaal thuis gekomen natuurlijk een stukje gereden. Blokje loopt qua geluid erg netjes. Op zich rijdt ie ok maar er mankeren wel wat dingetjes aan zoals een kleine olielekkage bij de opname van de toerenteller en een iets slippende koppeling. Iets groter probleem was dat de motor een benzinespoor begon achter te laten. Dus eerst maar eens de carburatie uit elkaar gehaald. En daar klopte niet veel van: Beide mengsel schroeven helemaal dicht, lekke vlotters, dichtgemaakte overloop slangen tegen het overstromen en de naalden op verschillende hoogtes. Sja... beunhazerij. Duidelijk gedaan om hem nog net te kunnen verkopen. Maar geen onoverkomelijk probleem hoor. Het type carburateur doet me erg denken aan mijn brommer tijd. Die 20mm Keihin carburateurs zaten vaak ook op viertakt Honda Brommers. Lekker met gasschuiven en geen irritante CV membranen. Er zitten nu van die universle open powerfiltertjes op. De originele filters heb ik er wel bij maar die zijn best vuil. Nieuwe zijn niet makkelijk te krijgen tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. Maar eens nadenken wat ik daar mee aan moet. Er zijn op het Honda Twins forum mensen die de oude filters opnieuw bekleden met foam filtermateriaal. Dat is ook wel een leuk klusje om een keer te proberen Nou ja...eerst maar eens kijken hoe hij loopt met die open filtertjes.

O ja... Antikal is super spul om je carburateurs mee schoon te maken. Echt niet te geloven hoe mooi ze daar uit komen.

full


Eerste klusjes worden:
-vlotters vervangen
-nieuwe pakkingen en o-ringen voor de carburateur en spruitstukken
-oliekeerring bij de toerenteller vervangen
-achterbrug lagering vervangen
-Voorvork keerringen
-Voetsteun rubbers vervangen
-Handvatten vervangen
-Een aantal rare bouten vervangen voor beter passend spul
-Koppeling afstellen
-Kleppen controleren
-Ontsteking controleren
 
Leuk ding! fijn dat je'm niet gaat ombouwen en tsja, dat soort prutserij heb ik ook wel eens gezien.. mensen hebben kennelijk geen idee waar ze mee bezig zijn..
 
Leuk ding, lekker ondergewaardeerd model. Erg apart ook.
Is er eigenlijk een beetje mee op de snelweg te rijden ? Hoe hard gaat zo'n ding ?

Blokdelen zullen ook wel lastig zijn, een onwijs buitenbeentje dit model. Ik heb ze nog nooit in het echt gezien, ook in Woerden niet op de jaarlijkse classic meeting.
 
Onderdelen zijn op zich nog wel redelijk te krijgen, zag ik op cmsnl. Wel nog wat slechter dan voor mijn 350 twin maar het is nog acceptabel. Zolang je geen nokkenassen en krukassen nodig hebt zit je nog goed.

Ik heb hem eigenlijk vooral gekocht omdat ik de 200 leuk vind klinken. Heel anders dan mijn 350 twin. De 350 vind ik wel een stuk mooier, vooral de 60-er jaren modellen. Hard gaat een 200 natuurlijk niet. Op de Duitse Fahrzeugbrief staat dat hij een top heeft van 130 maar ik denk dat je blij mag zijn als je boven de 110 komt. Het is maar 17pk.

Nog even een foto van de overloop slangen die laten zien hoe inventief de vorige eigenaar was. Die deed duidelijk veel moeite om lui te kunnen zijn. Met dezelfde effort had hij de carburateurs ook even kunnen schoonmaken en een vlotter kunnen vervangen.
full
 
Laatst bewerkt:
Jammer zoiets.... Je vraagt je dan af waarom zulke mensen een oude motor hebben. De techniek is al zo simpel. Blijkbaar ligt zijn lat lager.
 
Een CB200 was mijn eerste motor, lang geleden in 1977, geloof ik......
Maar dat was een rode. Fijn dat je 'm weer in ere gaat herstellen. En de topsnelheid.... tja, het ging maar net, wind mee.....

Harmony,
Hans.
( nu blij met z'n CX500 )
 
K0, altijd mooi om de eerste van een serie te hebben. Leuke twinnetje, ziet er idd nog goed uit. De snelheid is niet zo belangrijk op zo'n fiets. Mijn CB72'62 heeft ongeveer een vergelijkbaar vermogen, en tikt net de 150 km/uur aan, platliggend etc. Het is een fiets voor binnendoor, stuurt waarschijnlijk goed, zeker met een paar BT45's eronder.

Tap wel even de olie af (als je dat nog niet hebt gedaan), lekkende carbs betekent vaak ook benzine in de olie, en daar gaan ze stuk van (maar dat wist je waarschijnlijk al).
 
Precies, gewoon in z'n waarde laten en B-weggetjes rijden.. maar je zal er gerust 90 op kunnen kruisen dus op de snelweg met het vrachtverkeer meehobbelen?

Hij zal ook wel lekker zuinig zijn?
 
Ik zie hier dat ik zelfs een K0 in mijn bezit heb. Haha... kenteken is wel later maar het framenummer begint met een 1 dus dan is het toch een K0. Raar

Winkeldochter ?, zie je wel vaker. Weet overigens niet of dat in Duitsland op dezelfde manier werkt. Motor krijgt pas een kenteken als deze wordt verkocht, en dat kan best een jaar of meerdere jaren later zijn.
 
Volgpost! Ook mijn eerste motor was een CB200. Een '76er, gekocht van een kerel van 36 jaar die niet mocht motorrijden van zijn moeder. _O- Ruim een jaar mee gereden (incl. oefen vergunningen) Rijbewijs mee gehaald en weer verkocht.

Toch, niemand vergeet zijn/haar eerste motor. :')
 
Laatst bewerkt:
Na mijn bmw r 900s heb ik de honda 200 gehadt in het groen zwart
De snelheid is maar net hoe de wind waait met harde wind in de rug en plat op de motor
Kan de teller wel eens 135 aan tikken wind tegen en plat er op krappe 110 op de teller
Alles heeft zo zijn voor en nadelen , mooi dat er weer een gered wordt
En er zal altijd mensen blijven die beter niet aan een motor gaan lopen kloten
 
Tap wel even de olie af (als je dat nog niet hebt gedaan), lekkende carbs betekent vaak ook benzine in de olie, en daar gaan ze stuk van (maar dat wist je waarschijnlijk al).
De olie is splinternieuw... Blank en precies max op de stok. Voelt ook niet raar/droog aan. De vorige eigenaar zei ook dat de olie vervangen was. Misschien heeft hij dus vol benzine hebben gestaan. Alhoewel: de tank zat ook tot de nok vol met oude benzine (qua geur). Dus dat is dan vreemd. Ik vervang het voor de zekerheid gewoon. Veel zit er toch niet in en ik weet liever zeker wat er in zit.
 
Vandaag het volgende project opgehaald uit Duitsland: een CB200 twin uit 1976. Doel is om hem snel fatsoenlijk rijdend te krijgen en hem op NL kenteken te zetten. Dus het wordt geen complete restauratie of ombouw naar café racer. Optisch hoeft er niet zo heel veel aan te gebeuren, vind ik.

[afbeelding]

De motor komt uit Duitsland dus met de TÜV zou je denken dat dat wel goed zit. Dat viel alvast tegen ;-) Speling op de achterbrug, en niet zo'n beetje ook. Nou ja... het blijft een oud ding dus dit soort dingen zijn wel te verwachten. De man van wie ik hem gekocht heb was volgens mij nogal een prutser want alles wat ie aangeraakt heeft is verkloot. Gelukkig heeft hij hem niet lang gehad. Hij wilde hem samen met een maat van hem ombouwen naar café racer maar dat heb ik dus mooi kunnen voorkomen. Ik heb wel het cafe racer zitje en de uitlaten meegekregen.

Eenmaal thuis gekomen natuurlijk een stukje gereden. Blokje loopt qua geluid erg netjes. Op zich rijdt ie ok maar er mankeren wel wat dingetjes aan zoals een kleine olielekkage bij de opname van de toerenteller en een iets slippende koppeling. Iets groter probleem was dat de motor een benzinespoor begon achter te laten. Dus eerst maar eens de carburatie uit elkaar gehaald. En daar klopte niet veel van: Beide mengsel schroeven helemaal dicht, lekke vlotters, dichtgemaakte overloop slangen tegen het overstromen en de naalden op verschillende hoogtes. Sja... beunhazerij. Duidelijk gedaan om hem nog net te kunnen verkopen. Maar geen onoverkomelijk probleem hoor. Het type carburateur doet me erg denken aan mijn brommer tijd. Die 20mm Keihin carburateurs zaten vaak ook op viertakt Honda Brommers. Lekker met gasschuiven en geen irritante CV membranen. Er zitten nu van die universle open powerfiltertjes op. De originele filters heb ik er wel bij maar die zijn best vuil. Nieuwe zijn niet makkelijk te krijgen tenzij je de hoofdprijs wilt betalen. Maar eens nadenken wat ik daar mee aan moet. Er zijn op het Honda Twins forum mensen die de oude filters opnieuw bekleden met foam filtermateriaal. Dat is ook wel een leuk klusje om een keer te proberen Nou ja...eerst maar eens kijken hoe hij loopt met die open filtertjes.

O ja... Antikal is super spul om je carburateurs mee schoon te maken. Echt niet te geloven hoe mooi ze daar uit komen.

[afbeelding]

Eerste klusjes worden:
-vlotters vervangen
-nieuwe pakkingen en o-ringen voor de carburateur en spruitstukken
-oliekeerring bij de toerenteller vervangen
-achterbrug lagering vervangen
-Voorvork keerringen
-Voetsteun rubbers vervangen
-Handvatten vervangen
-Een aantal rare bouten vervangen voor beter passend spul
-Koppeling afstellen
-Kleppen controleren
-Ontsteking controleren

Leuke fiets!
 
Precies, gewoon in z'n waarde laten en B-weggetjes rijden.. maar je zal er gerust 90 op kunnen kruisen dus op de snelweg met het vrachtverkeer meehobbelen?

Hij zal ook wel lekker zuinig zijn?
Valt tegen... 1:20-1:25 zegt men. Je rijdt natuurlijk ook altijd volgas.
 
Omdat het een "sloper" (naar voren staande cilinders met carb onder en hoek) betreft is dat idd het verstandigst. Vaak kun je het ruiken, maar bij twijfel gewoon vervangen (nadat je de carbs en kraan hebt getest). Wat ik doe om te kijken of de kraan werkt is de slangen eraf halen en een (wit) doekje onder de opening(en) hangen. Laat het een paar dagen staan (kraan gesloten) met benzine in de tank. Wanneer het doekje na aan paar dagen ruikt naar benzine, ook de benzinekraan reviseren.

Wanneer je de motor af en toe pakt én de kraan lekt, dan is de kans groot dat er op den duur benzine de cilinder inloopt, en z'n weg vind naar de olie in het carter. Uiteraard zouden de vlotters dit moeten tegenhouden, maar mijn ervaring is dat de moderne benzine's in combinatie met oudere vlotternaalden / zittingen toch vaak een beetje lekken.

Check wel even of de nokkenas kettingspanner nog goed is, dat is een achilleshiel van deze blokjes ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had ik nog niet zo ver nagedacht maar met een sloper loopt het inderdaad makkelijk het blok in . Wat ik zelf nog wel eens doe als ik hem lage tijd laat staan is de kraan dicht en de aftapschroeven van de vlotterbakken open. Dan loopt heter gewoon uit als de kraan gaat lekken. Stinkt wel, maar dan merk je het dus ook vrij snel.

De spanner ga ik inderdaad ook snel bekijken. In het verleden ben ik al heel vaak van die opgevreten wieltjes tegen gekomen dus dat ken ik wel. Vooral bij verkeerd (te los) spannen zijn ze zo weg.
 
Laatst bewerkt:
Heel veel CB450 blokken gaan zo naar de kl*te, de benzine loopt in de kop, vervolgens wordt de olie verdund, en binnen een paar kilometer zijn je nokkenassen en slepers naar de filistijnen.

Ik heb nu een blok van een CB450 K2 op de werkbank staan, nog geen 1250 Miles op de klok, olie rook naar benzine. De vorige eigenaar had de motor na 44 jaar stilstand gestart zonder even de olie te verversen. Na nog geen 30 Miles was de schade 2 slepers, één uitlaat nokkenas en één small-end (uiteraard de linker). Voor weinig kunnen overnemen om deze reden. Voor de rest is de fiets een plaatje om te zien. De km-stand is echt, gezien de staat van de remvoeringen en de binnenzijde van de trommelremmen (geen tot heel erg weinig vervuiling)

full

Deze foto is nog in Californië genomen, nu in opbouw om dit óf volgend seizoen meet te :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik zelf nog wel eens doe als ik hem lage tijd laat staan is de kraan dicht en de aftapschroeven van de vlotterbakken open. Dan loopt heter gewoon uit als de kraan gaat lekken. Stinkt wel, maar dan merk je het dus ook vrij snel.
Kan ook, als je het maar opvangt, het gaat soms maar om een paar druppeltjes per etmaal. Dat is op de lange termijn genoeg om deze ellende te veroorzaken, zeker als je de motor maar af en toe pakt.
De spanner ga ik inderdaad ook snel bekijken. In het verleden ben ik al heel vaak van die opgevreten wieltjes tegen gekomen dus dat ken ik wel. Vooral bij verkeerd (te los) spannen zijn ze zo weg
Plus dat ze erg slecht leverbaar zijn (de spanners zelf) :/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pfff... weer iets erbij om paranoïde over te worden ;-)
Ik startte gisteren mijn 350 twin weer voor het eerst in een paar maanden. Bij die motor hoorde ik wel duidelijk de vlotters rammelen dus de vlotterbakken waren leeg. Ik heb hem voor de winter ook bewust met lege vlotterbakken (leeg gereden) neergezet.
 
Zelf haal ik ook de benzine slangen eraf, en indien er twee uitgangen op de kraan zitten verbind ik deze met een slang aan elkaar. Zo kun je de tank vol laten staan met benzine zonder je zorgen hoeven te maken. Ook aftappen is idd een must.

Ach paranoïde, valt wel mee, gewoon zeker weten dat je kraan goed is, en altijd de kraan dicht doen als je de motor uitzet, ook al is het maar voor even.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke motor mijn pa heeft er ook 1 staan
oranje met zwart.

Succes er mee

john
 
Vrijdag de carburateurs weer in elkaar gezet met de nieuwe onderdeeltjes van cmsnl. Eerst maar alles op de standaard instellingen gezet: Vlotters op 21mm, naald op de tweede groef van boven en de luchtschroeven 1 1/4 draai uit. Stationair schroeven gewoon op het oog dat de schuif net iets omhoog gaat. Verder ook nog even tijd gespendeerd om zeker te kunnen zijn dat de choke klep in beide carburateurs helemaal voor de inlaat weg is als de choke uit staat. De choke van beide carburateurs zitten aan elkaar vast met een afstelbare stang, dus vandaar. Resultaat was soepel starten en meteen regelmatig lopen:

In het filmpje zitten de luchtfilters er nog niet op. Zaterdag heb ik de originele filters er weer op geklust. Eigenlijk omdat ik die open power filters maar niks vind. Kleine Honda twins zijn in de regel erg lastig af te stellen met power filters of korte open uitlaten. Honda heeft ze best goed ontworpen. Standaard zijn ze eigenlijk al erg optimaal gebouwd en is er niet echt iets te verbeteren.... Tenminste: dat lees ik overal.

Tevens de benzineleidingen vervangen want die waren vergaan en daardoor knepen de slag klemmetjes ze helemaal stuk.

Verder ook naar de kleppen gekeken. De klepdoppen zaten loei vast dus dat voorspelde in ieder geval niet veel goeds want dat is meestal een goede indicatie dat ze heel lang niet los zijn geweest en dat dus de kleppen lang niet gesteld zijn. Met een zeskant dop had ik net genoeg grip om ze los te krijgen zonder ze te beschadigen. Viel me erg mee. Snel de klepspeling gecontroleerd: inlaat 0,1 en uitlaat 0,15. Dat is een meevaller want het in ieder geval niet te strak (ze horen op 0,05 te staan). Dus alles een klein beetje strakker gezet met voelermaat 0,08 er tussen. Ontsteking stond verder goed en de punten zijn op het zicht ook nog in prima staat dus daar heb ik verder niets aan gedaan. Bougies waren ook al nieuw dus dat moet ook goed zijn.

Vandaag bezig geweest met de achterbrug... De nieuwe lagers:
full

Deze zijn helaas niet van buitenaf smeerbaar met een smeernippel zoals bij mijn CB350. Ik heb nog even overwogen om ze aan te passen maar dat heb ik maar achterwege gelaten. Zoveel km ga ik toch niet rijden met deze motor en de brug is er zo uit als hij een keer gesmeerd moet worden.

De oude bussen zaten natuurlijk kanon vast. Aangezien de as er ook droog in zat, denk ik dat dit vanaf de fabriek nooit meer los is geweest. Inzagen en bikken was de enige optie om de bussen er uit te krijgen.
full

Nieuwe bussen er weer ingeperst met een lijmtang. Voorzichtigheid geboden want ze gaan in het begin snel scheef.
full

Hier de brug met de twee nieuwe lagers. De bussen worden bij montage doordat ze geperst zitten ook nog iets kleiner. De binnenbus past er nu ook mooier in. Niet te strak maar zeker ook niet te los.
full

Zoals je ziet heb ik de brug ook blank gemaakt. Hij was op een paar plekken nogal roestig en ik dach: hij ligt nu toch los dus meteen maar even doorpakken. Hij staat nu in de primer...
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan