Honda CB200 Twin... mini projectje

Mooi :)

En met de luchtfilters valt met een Honda echt niets te verbeteren als je de fiets verder orgineel laat.
Kijk daarvoor maar naar het systeem van de 350, luchtfilters onderling verbonden via een raar buis systeempje, dat hebben ze echt niet voor de lol gedaan. Lekker houden zoals het hoort, en die powerfilters in de kliko gooien.
 
Leuk motortje, een kameraad van me heeft een 125 cc uit 74 :)
Ik zou hem zeker niet ombouwen, mooi origineel laten.

Succes en veel plezier ermee!
 
Paar weken terug ook de compressie gemeten want de startmotor trekt hem wel erg makkelijk rond. Toen maar de twee standaard metingen gedaan en daarbij kwam duidelijk een verschil naar voren. Eerste meting met warme motor en tweede meting met een paar cc olie op de zuigers. Gevolg: Meting 1 net onder de 10 bar en meting 2 netjes ongeveer 13,5 Bar. Versleten zuigerveren dus en sowieso is alles onder de 10 Bar te laag.
full

full


Ik heb dat maar even zo gelaten omdat ik eerst naar de RDW wilde voor het kenteken. Vanochtend ben ik bij de RDW geweest en heb hem laten "keuren". Stelt niet zoveel voor want het is alleen administratief. Technisch kijken ze nergens naar. Dus alles in orde en in principe heeft ie nu een kenteken. Later deze week zullen de papieren wel binnenkomen. Binnenkort dus maar eens kijken of ik de cilinders er af krijg.

full

full
 
Hallo.

Mooi dat het allemaal gelukt is met het kenteken.

Wat de zuigerveren betreft heb je dus nog een karwei voor de boeg :)

Succes ermee!
 
Net als sommige eerder hebben gepost was dit ook voor mij mijn eerste motor. Een rode. Zelf was ik toen 16 jaar jong en ik kocht deze met motorschade. Opgeknapt en ik heb nog nooit een motor gehad die voor mijn gevoel zo hard ging. Wat wil je als brommer coureur? Een jaartje, illegaal, op rond gereden en (met een klein winstje) verkocht. Puur jeugdsentiment dit.
 
Vandaag aan de volgende fase begonnen en het motorblok uit de motor gehaald en gedemonteerd. Ik moet zeggen dat ik op zich wel blij ben met wat ik heb kunnen zien. Bij mijn 350 viel destijds echt elk onderdeel tegen en werd ik steeds dieper het bos in getrokken maar hier is veel sneller resultaat te boeken. Nokkenas, lagering en nokvolgers was niets op aan te merken. Nergens pitting of iets dergelijks. Uit de compressietest was al gebleken dat de kleppen dicht waren dus die heb ik laten zitten.
full


Daarna de cilinder er af gehaald. Dat viel ook erg mee. Het enige wat er mis mee is, is dat hij nogal geglazuurd is en dat is zo te zien ook de reden waarom hij compressie verliest. De zuigerveren + slots zijn qua maat eigenlijk allemaal nog binnen de specificaties maar net als de cilinderwand zijn de veren nogal glad. De ruimte tussen de zuiger en de wand ziet er ook nog goed uit en verder is de krukas ook nog mooi strak. Dat valt me alles mee! Ik ga alleen de cilinder met de hoon even opruwen en dan met een setje nieuwe zuigerveren het zaakje weer monteren. Meer is echt niet nodig.

full


Schoogemaakte zuiger naast de nog vuile zuiger. Blowby is goed te zien rondom de pistonpen.
full


Ik heb ook nog naar de koppeling gekeken. Die slipt onder belasting. Vooral bij koude of half warme motor. Met warme motor is er wel normaal mee te rijden. Ik had voorheen de kabel en het mechanisme al een paar keer afgesteld maar dat maakte niets uit. Ik heb hem zelfs een keer helemaal los gezet zodat ik zeker weet dat hij niet stiekem de koppeling aanraakt en hem laat slippen. Maar geen resultaat dus. Daarom dus ook maar het koppelingsdeksel geopend. Volgens mij was die nog nooit los geweest, getuige de maagdelijke origineel Honda schroeven. Verder zat het centrifugaalfilter ook best vol dus dat lijkt ook te stroken met die gedachte.

Vreemd alleen wel dat zowel de koppelingsveren en koppelingsplaten allemaal heel dicht bij de fabrieks opgave zitten. Alles zit dus nog ruim boven de slijtagegrens. Het enige wat ik heb kunnen zien is dat daar het zaakje ook een beetje geglazuurd lijkt. Niet verbrand maar gewoon net iets te glimmend-glad. Dus ik heb het nu maar lichtjes dof geschuurd met wat schuurpapier. Voor de zekerheid vervang ik de koppelingsveren maar wel want dat zijn de kosten niet. En tevens weet ik niet of ze te slap zijn. Qua maat zijn ze nog goed maar of de veerdruk goed genoeg is, kan ik niet zeggen. Geen idee hoe ik dat makkelijk kan meten dus dan bestel ik maar gewoon een setje nieuwe.

Nu heb ik, zoals je aan het begin van dit topic kunt lezen, de motor gekocht van een aardige prutser. Het kan dus zijn dat die man er auto-olie in heeft gehad. Ik heb dat natuurlijk wel meteen vervangen maar zou het kunnen zijn dat de platen hierdoor toch blijvend zijn verpest? Of zou het toch kunnen zijn dat het wordt veroorzaakt door het geglazuurde oppervlak? Of kunnen koppelingsplaten door de jaren heen verharden en hun grip verliezen?
 
Gezien jouw verhaal denk ik inderdaad dat er verkeerde olie in heeft gezeten...
Heb ik ooit een keer met een pekelfiets gehad, ik heb olie ververst en gewoon doorgereden.
Dan houdt het slippen van de koppeling wel een keer op.
dat kan voor een afgeragde pekelfiets, niet voor een motorfiets die netjes in orde gemaakt wordt vind ik.
 
Oh ja, goed bezig!!
Ga ik volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... Of kunnen koppelingsplaten door de jaren heen verharden en hun grip verliezen?

Ja dat kan. Heb ik ook ooit meegemaakt met een Triumph uit 73 met originele en binnen tolerantie koppelingsplaten. Uiteindelijk toch vervangen door nieuwe platen.
 
Bij opbouwen blok vervang ik altijd de frictieplaten, hoe dik of dun ze ook zijn. De metalen platen laat ik afhangen van de staat (dikte, vlakheid, oppervlakteruwheid).

In de loop der jaren zit er van alles in de (poreuze) platen, daarnaast weet ik niet wat ermee is gebeurd en welke olie of andere chemische middelen er in het blok heeft gezeten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb maar gewoon nieuwe platen besteld. Als het goed is dan komen maandag de spulletjes binnen en kan hij weer opgebouwd worden.

Omdat de voorrem nogal slecht remde heb ik die vandaag ook maar uit elkaar gehaald. De voorpoten zijn lek en dus was het ook een beetje een vette boel. Het nadeel van lekkende poten is dat je de remblokken verkloot maar er zit toch ook wel een groot voordeel aan: Weinig corrosie! Niet te geloven dat dit al 40 jaar oud is. Effe met de WD40 er op en het kan weer in elkaar. Het scharnier draait ook helemaal soepel en is spelingsvrij. Iemand een idee hoe je dat het beste kunt smeren?

De remblokken heb ik bij wijze van experiment een keer in de vaatwasser gedaan. Zo op het oog komen ze er kurkdroog en vetvrij uit (op de foto hieronder zijn ze nog vettig). Maar het is maar een tijdelijk experiment want de oude blokken zijn ook al bijna op de slijtage limiet. Nieuwe remblokken zijn ook al onderweg... die heb ik maar niet bij cmsnl besteld want die vragen 48 euro per blokje. Schandalig! Nu heb ik via ebay.de een setje van Vesrah gekocht voor 15 euro, inclusief verzenden.

full
 
Spulletjes inmiddels binnen gekregen...
  • Alle pakkingen vanaf de voetpakking naar boven
  • Koppelingsdekselpakking
  • Dynamodekselpakking
  • Zuigerveren
  • Koppelingsplaten
  • Koppelingsveren
  • Pistonpen clips
  • Nieuwe condensator (just to be safe)
  • Klemrubbers voor mijn zijkapjes (voordat er eentje echt een keer op straat ligt)
Valt dus wel mee wat er vervangen moest worden
full

Dus maandagavond weer begonnen met opbouwen. De spanner van de distributieketting ziet er gelukkig nog prima uit. Die zijn inmiddels erg slecht te krijgen dus dat is in ieder geval mooi meegenomen. Toen ik het blok verder in elkaar had zag ik ook dat de spanner nog niet op einde van zijn span-bereik zat dus dat gaat ook nog wel even mee.
full

Cilinders even opgefrist met de hand-hoon in de accuboormachine. Vooral ook om de wanden iets ruwer te maken zodat de veren goed in kunnen lopen. Te glad is hier niet te goed en dat zou eigenlijk meteen de nieuwe zuigerveren verkloten. Ik had zelf nog nooit met zo'n handmatige hoon een cilinder opgefrist maar dat gaat eigenlijk heel goed als je het een beetje voorzichtig doet. Het devies is: Liever 10 keer een beetje dan één keer teveel. Na het opfrissen heb ik hem ook nog op een paar punten nagemeten maar daar zag ik eigenlijk nauwelijks verschil met daarvoor.
full

Zuigers weer in de cilinders... Ik maak overal een beetje foto's van zodat ik ook een naslagwerk heb.
full


Verder ook de nieuwe Vesrah remblokken (mét Asbest) proberen te monteren maar op de één of andere manier lijken die wat te dik waardoor ik hem niet goed in elkaar krijg. Toen had ik geen geduld meer dus heb ik de oude blokken er maar in gestopt. Er frustrerend als je wilt gaan proefrijden en je loopt ineens een uur met een setje fucking remblokken te klooien. Eerst maar eens rijden en dan kijk ik van het weekend wel weer een keer naar die rem.

Gisteren dus eerste proefrit van 50km gemaakt. Alleen de zuigerveren zijn nieuw dus dan hoef je ook niet al te voorzichtig te doen qua inrijden. Eigenlijk zijn die na een paar minuten al ingelopen als de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen. Dus eigenlijk ben ik gewoon normaal gaan rijden en heb ik het langzaam een beetje opgebouwd.

Eerste indrukken: De koppeling slipt in ieder geval niet meer. Ik moest hem nog wel een keer goed afstellen. Verder heeft ie nu bere compressie. Verder alles mooi dicht en geen lekkages. Compressie is nu goed. Ik kan bijna op de kickstarter staan! Nou ja, in ieder geval in verhouding tot hiervoor. Voelt gezond en hij loopt ook beter dan eerst. Ze zeggen dat een CB200 120 hoort te halen en ik denk dat hij dat nu op de teller ook wel haalt.

Wel kwam naar boven dat de afstelling van de carburateurs nog niet helemaal goed is. Bij het opbouwen van de motor heb ik de vlotterstand nog wat aangepast en de ganaalden in de standaard stand gezet (ze stonden eentje zuiniger) en toen had ik al gezien dat de naalden ook een beetje versleten waren. Gevolg is dat hij nu onderin en met kleine gasopening nogal rijk is en dat hij niet helemaal lekker oppakt. Ik heb onderweg de naald nog wel een keer lager gezet maar dan pakt hij wel goed op maar loopt hij duidelijk minder goed met meer toeren en meer gas. Hij is dus behoorlijk gevoelig qua naald. Nu ben ik dus op zoek naar gasnaalden maar die zijn helaas niet meer te krijgen. Vroeger had je zo'n mooi setje met naald, e-clip, w-clip en needle-jet met partnummer 16012-354-004 (zie ook cmsnl). Iemand een idee waar ik dat nog zou kunnen proberen? Ik heb de geijkte adressen zoals Siriusconinc, David Silver, Dimecity en cmsnl natuurlijk al geprobeerd. Ik vind nog her en der wel van die Keyster revisie kitjes maar die zijn eigenlijk daar zit ook allemaal spul in wat ik niet nodig heb en tevens mist dan altijd precies de needle jet voor de gasnaald. En eigenlijk wil ik die juist ook mee-vervangen

Binnenkort ga ik ook nog wat aan de luchtfilters doen. Die zijn ook niet meer leverbaar en de mijne zijn behoorlijk vuil. Ik denk dat ik daar het papieren filter uit ga knippen en er dan een schuimfilter in zet. Dat werkt doorgaans veel beter op deze kleine twins dan een open power filtertje. Die krijg je vaak heel lastig goed aan het lopen en uiteindelijk kosten ze je toch nog vermogen (en 17pk is al zo weinig). Het standaard inlaat traject op deze kleine Honda's is vrij lang en dat hebben ze ook echt nodig. Honda heeft dat best goed bedacht, zoveel jaar terug.
 
Op zich goed maar ik heb de motoren even ergens anders gestald omdat ik een schuur aan het bouwen ben. Het staat dus allemaal een beetje op een laag pitje.

Wel heb ik inmiddels twee carburateurs met nette naalden plus twee luchtfilters met soepele en ongescheurde aanzuig rubbers op de kop kunnen tikken. De carburateurs heb ik net deze week gereinigd en als de schuur af is en de motoren weer terug zijn dan ga ik kijken wat ik ga doen: Of de nieuwe carburateurs monteren of alleen de naalden en needlejets overzetten. Mijn oude carburateurs zijn aan de buitenkant mooier dus wellicht wil ik die behouden.
 
Dit was mijn eerste motor zo'n 40 jaar geleden. Altijd spijt vangehad dat ik ooit mijn eerste motor verkocht. Dus in het voorjaar weer 1 aangeschaft . Motortje loopt weer mooi rond na het achterstallige onderhoud te hebben weggewerkt
full
 
Van het weekend weer eens wat klusjes aan de CB200 gedaan. Dat werd wel weer een keer tijd. Zoals boven te lezen is, had ik had nog een setje carburateurs en filters liggen. Dat setje had ik gekocht omdat van mijn carburateurs de naalden niet helemaal lekker waren. Ook waren mijn aanzuig rubbers gescheurd en de filters zelf ook vrij vuil. Nu zijn voor de 200 de luchtfilters al een tijdje niet meer te koop dus was het mijn plan om het papieren filtermateriaal te vervangen door Twin-air schuim. Een drielaags mat van dat schuim had ik een tijd terug ook al gekocht via eBay.

Ik heb gekozen om als eerste de slechtste filters te gebruiken om het uit te proberen. Deze zijn nogal roestig. Als dit goed lukt dan kan ik die andere filters ook nog wel een keer aanpassen.

Eerst het filterpapier maar eens ruw weggesneden. Dat viel nog niet mee.

full


Daarna met de verfbrander aan de slag gegaan om de lijm zacht te maken. Dat werkte prima want nu kon je het er zo met een grote schroevendraaier af steken. Daarna nog met een mesje de randjes bij het gaas afgewerkt en hem een beetje opgeschuurd om de laatste restje te verwijderen. Voor de netheid zou je er een rupsje nieuwe carroseriekit langs kunnen leggen maar op zich zit het nog prima vast.

full


Nadeel van de verfbrander is dat hij heet is. Stempel is unrelated maar van het concert gisteravond.

full


Uit het schuim heb ik twee stukken geknipt van 30cm bij 5,7cm. Net iets breder gelaten zodat het een beetje klem komt te zitten tussen de zijkanten van het filter. Gelukkig is de mat groot en is er nog genoeg materiaal over voor de andere twee filters.

full


Toen van wat aluminium strip wat klemmetjes gemaakt om het schuim vast te zetten. Per kant moest dat op een iets andere manier omdat de ruimte tussen het filter en de filterkast het wel of niet toestond. Bovenkant filter:

full


Op de foto hierboven zie je ook nog een stukje schuim van de zijkant gezien. Hier zie je duidelijk de drie lagen. Drie lagen is eigenlijk offroad kwaliteit filter. Op zo'n CB eigenlijk een beetje overkill. Aan de onderkant heb ik een ander klemmetje gemaakt:

full


Toen het filtermateriaal er weer uitgehaald, ingeolied met speciale filterolie voor schuimfilters en daarna weer gemonteerd. Gewoon dezelfde filterolie als je voor je enduro of crosser gebruikt

full


Tevens ook maar eens de carburateurtjes vergeleken. Wat bleek nu: Op mijn CB zitten carburateurs met de setting voor een CL. Allemaal net wat anders qua settings:

CB200
Main jet 88
Slow jet 38

CL200
Main jet 95
Slow jet 35

Maar ik zag ook dat de sproeierbuizen ietje anders zijn. De buizen van de CB hebben net iets meer gaatjes.

full


Die buizen zal ik dus maar bij de sproeiers houden. De naalden hebben trouwens ook net een ander nummer:

CB200: 062301
CL200: 062307

Ik heb besloten om het hele setje CB spul bij elkaar te houden en niet te gaan mixen. Lijkt me niet goed om dat het te gaan mixen. De needle jet heb ik ook overgezet door hem er met een dreveltje uit te tikken. Gaat best als je het met beleid doet. Verder heb ik vandaag niet gekomen dus to be continued...
 
Die heb ik ook nog liggen maar dan ietsje korter. Die zaten bij mijn CB toen ik hem kocht. Ik rij nu met de standaard dempers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan