Honda CB250

Phys

MF'er
3 jan 2012
151
2
Woubrugge
Eindelijk is het zover, na jaren dromen van het opknappen en aanpassen van een oude motorfiets ben ik in het bezit gekomen van een Honda CB250 '69 met een 350 blok.

De komende dagen ga ik inventariseren wat ik allemaal heb/mis. De motor is gedemonteerd gekocht en de grote onderdelen heb ik wel maar klein belangrijk spul kan altijd missen. Alles zat in dozen waar ik gisteravond als een kind in een snoepwinkel in zat te neuzen. Het frame en enkele kleine onderdelen zijn al opnieuw gecoat, alleen even de stoflaag wegpoetsen. Ik weet niet precies hoe lang dit project stil heeft gelegen maar aan het stof te zien is dat zeker meerdere jaren geweest.

Foto's:
20140319_002226.jpg


20140319_002205.jpg


20140318_234554.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat sowieso al niet lukken vanwege het afwijkende blok (350cc). Tevens neig ik erg sterk in de richting van een Cafe Racer! Ik heb op papier al enkele ideeën. Ik ben nu hard op zoek naar onderdelen shops etc. Een collega heeft het werkplaatshandboek van desbetreffende motor dus dat komt al mooi uit.
 
Ik moet beter leren lezen O-)

Ben benieuwd wat het wordt! Ben zelf beetje aan het zoeken naar een 1 cilinder oldtimer om een Street Tracker te bouwen, maar zal je topic daar verder niet mee vervuilen :P

en wphb is altijd handig!
 
Via een werkplaatshandboek net alle onderdelen gecontroleerd. Er vormt al een mooi lijstje met ontdekkingen en zaken die er gedaan moeten worden.

- Zo is de tank niet origineel. Op de tekening zit de tankdop in het midden, bij mijn tank zit deze uit het midden en is de sluiting anders (misschien ook van een CB350?)
- De kabelboom is niet te redden en zal opnieuw moeten worden gemaakt, al is het alleen maar om alles netjes te maken. Dit geldt ook voor alle componenten: Seleniumdiode, condensators, knipperrelais en volledige onsteking (bobines en bougie kabels etc.).
- Koppelingsdeksel mist een onderdeel waarmee de koppelingsstift wordt ingedrukt. Er hoort volgens mij een soort schijfje met kogels (3 stuks) in te zitten.

12 en 13 April dus maar even naar de Vehikel in Zwolle!
 
Er komen ineens best veel twins op dit forum. Veel plezier met het opbouwen.

Onderdelen vind je onder andere bij davidsilverspares.co.uk, cmsnl.com, bore-tech.com, siriusconinc.com, cappellinimoto.it en vooral op de Amerikaanse eBay
 
Laatst bewerkt:
@ Speedphreax: Wauw bedankt voor deze links. Net even snel de eerste link bekeken en daar is al zat te vinden! Super bedankt!!
 
En ze hebben nog veel meer dan op de site staat. Je kunt ook gewoon naar Honda onderdeelnummers zoeken. Wat ik zelf vaak doe is de nummers opzoeken op cmsnl.com en dan vergelijken
 
Morgen, vrijdag de 28e, een tweedehands originele voorvork ophalen aan de andere kant van het land. Huidige voorvork is in slechte staat en heeft niet de mooie vintage look als de originele cb250k0.

Tevens ben ik er aardig achter wat ik nu allemaal heb/mis. Ook moet ik zeker een nieuwe kabelboom maken. Deze ga ik minimalistisch opbouwen, zaak om dus de belangrijkste dingen nieuw in te kopen en te knopen. Las al ergens dat Rick Donkers (website) het nodige heeft.
 
Afgelopen twee weken veel bezig geweest met de voorvork. Onderdelen schuren en bepalen hoe en wat is in te korten. Wil de voorvork zoveel mogelijk inkorten tezamen met de achter schokbrekers zodat de gehele fiets een stuk lager komt te staan.

Heb de originele veren doorgerekend en nieuwe (kortere) besteld bij een verenboer. Deze komen over twee weken binnen. Ondertussen de poten opgepoetst en nieuwe keerringen gekocht. Als de veren binnenkomen asap kijken of alles kan (lees: nog functioneert) anders ook de binnenpoten inkorten.
-------------------------Na ----------------------------------------------voor
20140403_211307.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die heb je mooi opgepoetst! Heb je enkel gepoetst of ook geschuurd?

Toevallig had ik mijn voorvorken ook gepoetst (lees: geschuurd), maar dan vorige week. Ik ondervond dat geduld daarbij wel ècht een vereiste was. Heb het daarna ook nog in de blanke lak gezet. Kostte me toch weer een dag of 3 in totaal.
 
Ik heb ze geschuurd vanaf korrel 200 (de linker was er nog erger aan toe dan de rechter op de foto) tot 800. Daarna met een polijstschijf afgewerkt. Ik houd zelf niet zo van blanke lak op blank metaal. Ik heb besloten ze ieder jaar bij te gaan houden met Belgom alu.

Geduld is een schone zaak! Het is gelukkig mijn tweede motor dus ik heb alle tijd!
 
Laatst bewerkt:
1 of 2x per jaar idd doekje belgom alu, en 3 minuten per poot, en klaar.

Daarna desnoods nog een laagje siliconen spray erover, en het blijft echt heel lang mooi :)
Doe het zo al jaren. Volgens mij heb ik pas 1 potje belgom alu opgemaakt, de 2e is ergens halverwege. Wereld spul :)

Als je het echt goed wilt doen, doe je na het belgom alu het in de wax zetten, dan wordt het nog wat mooier, en het beschermd ook beter (siliconen spray hoeft dan niet meer)
Is wel ietsjes meer werk.
 
Eindelijk de nieuwe veren binnen voor het inkorten van de voorvork. Verder nog niet veel tijd gehad vanwege een vakantiereisje. Maar we zijn weer een stap verder. Nu wil ik ook graag de achterveren iets inkorten/kortere kopen (misschien zijn die veren van honda rebel250 wel wat). Zodat de hele fiets een stuk lager staat.

nieuwe veer en oude(originele) veer
IMG-20140425-WA0003.jpg


IMG-20140504-WA0000.jpg


impressie met tank!
IMG-20140504-WA0001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch oppassen met dat inkorten van die voorveren. Ik zou kortere stuggere progressieve veren laten maken. De standaard veren zijn niet zo heel stug dus ik denk dat ze al heel snel zullen doorslaan als je ze inkort. Demping is ook maar zo-zo op dit soort motoren.
 
Ik heb de veren niet ingekort. Ik heb totaal nieuwe veren laten maken met een stuggere veerconstante. De slechte demping heb ik iets opgeschroefd door van 10W naar 15W te gaan. Ik heb er uiteraard nog niet op gereden maar hoe het nu in elkaar zit (zie laatste foto) veert hij heeeeeerlijk! Beter dan mijn soekie soekie GS500E
 
weet iemand een adres waar ik schokbrekers kan vinden. Ik zoek namelijk soortgelijke schokbrekers (met kapje) maar dan iets korter (huidige zijn 315mm) en ik wil naar ongeveer 280-290mm
 
Hoe loopt je project?

de tank is wel van een K3 of K4. Die van 1969 hadden een hoekige met de rubbere kniebescherming op de zijkanten van de tank.

Ik heb wel nog een K3 tank van een cb 350. Deze heeft dezelfde vorm als de originele tank van een 69 maar zonder de rubbere kniebescherming.

De tank is wel serieus geblutst maar als je goed kan lassen en plamuren dan is het mogelijk om ze open te slijpen, uit te blutsen en op te plamuren. Je ziet maar.

Veel succes nog_
 
Terug
Bovenaan Onderaan