Honda CB250

merlin delta

MF'er
15 nov 2003
53
0
Hallo, IK rij nu ongeveer 1 jaar met een CB250 van 1995. Fantastisch.

Maar..... De enkele keren dat ik dan toch de autosnelweg opmoet valt het tegen.

De motor rijdt de 110-120 km/h maar net en aan +/- 8000 rpm.

Ik dacht een ander tandwielje te monteren om de motor wat minder toeren te laten maken en daarbij nog wat snelheidswinst te bekomen maar dat wordt mij in elke garage afgeraden omdat de motor zo weinig vermogen heeft dat de motor een andere verhouding niet zou aankunnen.

Ik wil toch in dit forum navraag doen of er mensen zijn die toch een manier weten dat de CB 250 toch makkelijk 120->130haalt mat wat minder toeren?

Enige info over het juiste type : Honda CB 250 MC26B (CB250) R B NH-318

Graag had ik ook geweten hoe ik een werkplaatshandboek in het Nederlands kan bekomen.

In de bijlage zit een foto maar dan is ie blauw met witte wielen.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/117990/060a6f00f048f2142fe5544bf8698db3 (cb250_1.jpg)​
 
Hoi,

Hier kun je weinig aan doen hoor, het blokje levert maar een paar pk. Ik dacht 17 of 18.
Als je de tandwielverhouding gaat veranderen krijg een een tractor. Wel trekken maar weinig snelheid. Wij hebben er ook een gehad, het zijn vaak fietsen die jaren dienst hebben gedaan bij een motorrijschool als lichte beginnersfiets.
Op zich niks mee hoor.
Motorrijden op de snelweg doe je ook niet voor de lol, meestal om ergens snel te komen. De CB250 is een echte stadsfiets en voor de buitenweg.
Bij 8000 rpm trilde het ding onder je kont vandaan, het kietelde op een zekere plaats....

Gewoon lekker op de buitenweg tokkelen, niks aan het handje.

Groet
Motorbeer
 
Bedankt mensen :-)

Ik zal ermee verder rijden zoals het is. Ik ben er wel tevreden mee. Ik heb het gekocht om ermee van en naar het werk te rijden, (en nog zo goedkoop mogelijk ook), na reeds jaren in het druk verkeer heen en weer gereden te hebben.

Ik ben straks 39 jaar en die CB 250 is mijn eerste motor. Ik vind het snel genoeg gaan in het stadsverkeer en daarbuiten. Ik gebruik hem toch voor 99 % om 50, 70 en 90 km/h wegen. Dit gaat voor mij super en ik kan wel goed mee in het verkeer.

Ik heb nu graag gehad om die ene % op de autoweg wat soepeler te kunnen afleggen met een kleine aanpassing te doen.

Blijkbaar is het toch niet mogelijk.

Toch bedankt voor de reacties. :}
 
Volgens spec's levert de motor 20,1 pk bij 8.500 toeren/min. Wil je een max. topsnelheid, dan zou de motor dus zo ge-geard moeten worden (of plat op de tank gaan liggen?) dat die 8.500 toeren echt gehaald worden. Misschien moet je jouw motor dus zelfs iets korter gieren, maar je zit niet ver van die 8.500 toeren af. E.e.a. is natuurlijk ook sterk afhankelijk van windrichting en -snelheid.
 
Mss wat laat, maar ik heb ook op een CB250 gereden, mijne deed wel 140 hoor, wel in de zomer, winter max 125, gewoon goed in toeren doorjagen, en dan juist niet vol gas geven, dan stijgt hij nog traagjes voor een tijdje. Vond ik een heel fijne moto, nooit wegdoen, kheb mijne in de prak gereden :(

hier hoe hij in het begin was
full
 
Toch een lekker fietsie om binnendoor te jakkeren , die paar keer dat je de snelweg op moet vaak sta je vast of moet je slaomment :? de auto`s ontwijken ,snelweg izze saai hoor! Ziet er goed uit hoor je fietsie mooie kleur beter als rood.
 
140 km/h amaaai :]

Ik heb net de carburator afgesteld en de uitlaten eens goed in elkaar gepast onderaan. De linkse was vervangen na een aanrijding vorig jaar en onderaan niet goed ineen gepast. Nu is er minder lawaai en rijdt terug zoals ervoor.

Zou het nu kunnen dat duur drukverlies in de uitlaat het vermogen minder was?

Mijn ervaring met garages is niet zo positief. Ik krijg de indruk dat er toch wat neergekeken wordt op een 250 cc. Ik heb dan beslist om na enkele bezoeken bij verschillende dealers de handen zelf uit de mouwen te steken en alles zelf te doen.

Met de nodige boeken en tools ben ik daar als aardig in geslaagd.

Ik moet zeggen dat ik die donkere kleur van de wielen beter geslaagd vind dan mijn witte.
 
OKe dat is een goede zaak ; aan veel toeren geen gebrek maar hoe zit het met een top van 110 120 naar 120 130 km/h ?

Kan ik daar iets aan doen?
Met 17 pk is de koek op bij 120km/u maar ik dacht dat die twee cilinders iets sneller waren als mijn kawa Z250C (18pk).
Ik heb ook een Yamaha XS400 en die komt met 27pk aan 143km/u.(echte kilometers)
Op de Kawa heb ik voor een tandje groter gemonteerd en dat werkt wel goed maar geeft alleen voordeel bij windstil weer of voor de wind op de snelweg.
Bij tegenwind moet je nog wel eens een versnelling terug. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan