Honda CB250RS start niet meer na vervanging pakkingen

Waylander

MF veteraan
28 nov 2005
1.396
955
Beverwijk
Hoi,

Ik ben dus bezig met het weer rijdend krijgen van een Honda CB250RS, hij is hier rijdend binnengekomen maar lekte olie bij de pakkingen. Dus ik ben eerst maar eens begonnen met het verwijderen van het blokje en het openmaken daarvan. Ik heb de pakkingen vervangen en het hele zwikkie weer opgebouwd. Nu heb ik wat problemen gehad met schroefdraad van de kop wat verrot was dus daar hebben we nieuw draad in getapt. Na het blok al een keer verkeerd getimed te hebben, (ff vergeten de cilinder in de bovenste positie te zetten...) Na me hier helemaal kapot over geschaamd te hebben en het wphb weer goed bekeken te hebben ben ik weer opnieuw begonnen. Ik heb de cilinder in de bovenste positie gezet, merkteken "T" van de krukas gelijk met de merkjes op het tandwiel van de nokkenas, nokkenas netjes op 4 en 8 uur, diverse rondjes tegen de klok in gedraaid om te controleren of de timing goed blijft staan en dat was zo. Dus het kopje er weer opgeplakt met vloeibare pakking, netjes op moment vastgezet en het blok weer in de motor gebouwd. Alles netjes aangesloten, nieuwe benziene erin, carbs afgetapt en het grote proberen is begonnen. Maar starten ho maar... Dus eerst maar eens gekeken of de bougie netjes vonkt en volgens mij doet hij dat goed, ik zie een nette blauwe vonk en hoor hem ook. Dus die moet goed zijn. (Hij is ook net een maandje oud)
Toen maar eens een paar pufjes met startspray in de luchtinlaat gespoten in de hoop dat hij dan wat ging doen, maar ook dat gaf geen resultaat. Alleen wat knallen uit de uitlaat en het leek ook wel eentje uit de luchtinlaat.
Maar het viel mij ook op dat hij geen benzine leek aan te zuigen, (er zit een doorzichtig brandstofilter tussen en deze loopt niet vol) dus toen eerst maar geprobeerd om de carb te vullen met benzine. Na deze gevuld te hebben en hem zonder bougie te hebben aangetrapt kwam er uit het bougie gat een wolk van benzine en lucht. Maar er wordt nog steeds geen benzine aangezogen vanuit de tank. Toen maar eens geprobeerd met een open tankdop maar dat gaf ook geen resultaat. Dit met de gedachte dat hij hem misschien vacuum zou trekken.

Mocht er iemand een idee hebben hou ik mij zeer ernstig aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:
klepspeling controleren?

Ik heb de klepspeling gecontroleerd en die stond idd iets te strak, dat heb ik nu aangepast maar er is nog geen verschil....
Nog andere opties? Want als ik op deze manier door ga hou ik wel een heel erg gespierd rechterbeen hier aan over...

(en de volgende waar ik aan ga kloten MOET een electrische starter hebben...)
 
Geen idee of dit het probleem is maar als ik hem een tijdje sta aan te trappen komt er benzine een naad in de carb eruitspuiten... Dus ik heb t vermoeden dat het daar ook wel eens aan zou kunnen liggen, hij heeft nl. wel een paar maanden stil gestaan... Dus nu eerst die maar goed schoonmaken...
 
Lees ik goed dat je de cilinderkop met vloeibare pakking gemonteerd hebt?

Kleppen hebben de cilinder niet geraakt toen je ze verkeerd getimed hebt? Kun je de compressie meten? Klepspeling afgesteld?
 
Lees ik goed dat je de cilinderkop met vloeibare pakking gemonteerd hebt?

Kleppen hebben de cilinder niet geraakt toen je ze verkeerd getimed hebt? Kun je de compressie meten? Klepspeling afgesteld?

De cilinderkop zit gewoon een pakking tussen, alleen de cilinder head?? (dus het bovenste stuk) zit vloeibare pakking tussen. Toen ik hem weer heb opengehaald waren er geen beschadigingen te zien op de kleppen en cilinder. De klepspeling heb ik net gecontroleerd en die is na een aanpassing goed. Maar heb dus nu het probleem dat er benzine via de zijkant van de carb eruit komt. Dus heb het vermoeden dat die niet helemaal lekker is... En daardoor het mengsel ook niet...
Dus nu die eerst maar eens ff fiksen, heb de luchtfilter er net af en als ik zo de carb inkijk is hij best wel een beetje smerig...
 
via de overloop van de carburateur bedoel je, kan zijn de vlotter niet afsluit

Nope, het komt niet via de overloop eruit, het lijkt wel of er een gaatje zit in de afsluitrubber van het vlotterbakje. Ik heb hem er net uit geknutseld en als je het gas opendraai en dus het pennetje van de brandstofpomp naar beneden duw komt het er onder druk uitzetten recht onder de luchtinlaat op de rand van het vlotterbakje.

Sorry voor mijn manier van uitleggen en benoemen van de onderdelen afentoe maar dit is ook helemaal nieuw voor mij.. :)
 
Nope, het komt niet via de overloop eruit, het lijkt wel of er een gaatje zit in de afsluitrubber van het vlotterbakje. Ik heb hem er net uit geknutseld en als je het gas opendraai en dus het pennetje van de brandstofpomp naar beneden duw komt het er onder druk uitzetten recht onder de luchtinlaat op de rand van het vlotterbakje.

Sorry voor mijn manier van uitleggen en benoemen van de onderdelen afentoe maar dit is ook helemaal nieuw voor mij.. :)

Ik heb m opengehaald en kom er dus achter dat er een rubbertje ontbreekt op het punt waar de benzine de carb wordt ingespoten...
 
Maar ik kom er nu wel achter dat als ik tijdens het aankicken het gas iets opendraai de lucht er dan weer via de luchtfilter uitkomt... Dus ik begin er aan te denken dat de timing toch niet helemaal goed staat...
Maar als iemand die er meer verstand dan mij van heeft ff zijn mening over zou willen geven voor ik het blok er weer onder vandaan ga slopen zou ik dat zeer ernstig waarderen.

Alvast bedankt..
 
Ik heb de cilinder in de bovenste positie gezet, merkteken "T" van de krukas gelijk met de merkjes op het tandwiel van de nokkenas, nokkenas netjes op 4 en 8 uur, diverse rondjes tegen de klok in gedraaid om te controleren of de timing goed blijft staan en dat was zo.
Het is voor mij heel lang geleden dat ik er 1 heb gehad. Jij zegt dat je de merktekens op de nokkenas op 4 en op 8 uur heb gezet. Maar klopt dat wel met het WPHB. Dat WPHB heb ik thuis staan en zal dat vanavond eens nakijken.
 
Het is voor mij heel lang geleden dat ik er 1 heb gehad. Jij zegt dat je de merktekens op de nokkenas op 4 en op 8 uur heb gezet. Maar klopt dat wel met het WPHB. Dat WPHB heb ik thuis staan en zal dat vanavond eens nakijken.

Ik bedoelde de merktekens die op het tandwiel staan, die heb ik recht gezet, daar staat ook een foto van in t wphb en die hebben we er zelfs naast gehouden, en laten checken door een maatje waar ik altijd mee sleutel en we waren er bijde van overtuigd dat ze goed zaten...
Met 4 en 8 uur bedoelde ik de nokken, die staan dus naar beneden gericht ipv omhoog.

Maar ik heb verder echt geen idee waar het aan zou kunnen liggen dus vandaar dat ik hier weer ff naar verwees.
Aangezien hij ook niet ontsteekt als ik er start zooi inspuit, en de bougie wel vonkt, als hij buiten het blok hangt.
 
Laatst bewerkt:
De snelle manier om dit te controleren is de krukas rond draaien en dan moet de ene keer zowel de uitlaat als de inlaat klep volledig gesloten zijn. De andere keer is de uitlaatklep net/bijna dicht en gaat de inlaatklep net open als de krukas in zijn bovenste dode punt staat oftewel op het T merkje.
De krukas maakt 2 omwentelingen ten opzichte van 1 omwenteling van de nokkenas vandaar dat of de kleppen net op tuimelen staan of bij de volgende omwenteling dat de kleppen volledig gesloten zijn.
 
Compressie in orde? Misschien zijn je kleppen krom doordat je timing eerst verkeerd stond.

Dit vindt ik wel een zeer goed punt :) Dus nu eerst ff wachten tot er weer een factuur betaald wordt en dan gaan we maar ff een compressie tester aanschaffen, aangezien ik zoveel mogelijk zelf wil doen... :)

Mochten er weer vorderingen zijn zal ik ze hier neer gaan zetten.
Iedereen bedankt voor de reacties
 
Dit vindt ik wel een zeer goed punt :) Dus nu eerst ff wachten tot er weer een factuur betaald wordt en dan gaan we maar ff een compressie tester aanschaffen, aangezien ik zoveel mogelijk zelf wil doen... :)

Mochten er weer vorderingen zijn zal ik ze hier neer gaan zetten.
Iedereen bedankt voor de reacties

Effe tot die tijd.... redelijke maatstaf is dat als je je duim op het bougiegat houdt en je (in dit geval) kickt de motor rond dan moet je hem er niet op kunnen houden.
 
Effe tot die tijd.... redelijke maatstaf is dat als je je duim op het bougiegat houdt en je (in dit geval) kickt de motor rond dan moet je hem er niet op kunnen houden.

En aangezien de opdrachtgever failliet is en ik naar mijn centen kan fluiten heb ik het toch maar ff geprobeerd met mijn vinger op het bougie gat. En die kon ik er dus gewoon ophouden... Nu maar eerst weer het blokje eronderuit gaan halen en kijken in wat voor staat de kleppen zijn... Heb al op internet zitten zoeken en een setje nieuwe inlaatkleppen kosten ronde de 55 euro. :( Dus mocht iemand nog een alternatief hebben hoor ik dat weer graag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan