Honda CB250rs uit het Hulp, weggeef en kringlooptopic

markjuhh

Die hard MF'er
7 aug 2007
811
759
Gilze
Mogge,

Een tijdje terug werd er in het hulp, weggeef en kringloop topic een achterlicht van een Honda CB250rs aangeboden, degene die hem kwam halen kreeg er de rest van de motor ook bij. (Linkje)
Dat klonk mij als muziek in de oren en na wat berichten heen en weer was het geregeld.
Het vervoer deze kant in was echter wat lastiger, maar vandaag was het zover, ik kon eindelijk de CB250 ophalen bij @Waylander .

In dit topic zal ik de vooruitgang van de opbouw van deze motor bij gaan houden en hopelijk wat tips en trucjes krijgen van andere CB250 rijders.

Voor nu is het nog een stapel onderdelen, maar naar zeggen zou hij nagenoeg compleet moeten zijn:

20210605_175822.jpg


20210605_180208.jpg


20210605_175836.jpg


20210605_175740.jpg


Het plan is om hier weer een rijdend geheel van te maken.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem helemaal netjes ga maken, of dat ik hem een ruwe look ga geven door alleen het nodige aan te pakken.
Wel ben ik van plan om te kijken of ik aan van die beugels kan komen die ook op lesmotoren zitten voor bescherming als hij omvalt. Niet omdat ik ermee wil gaan vallen, maar omdat ik dat op zon type motor altijd wel leuk vind staan. Tevens geeft dat ook wat ruimte om wat accessoires aan te monteren.

Het eerste wat ik ga doen is bekijken in welke staat het motorblok is.
Vervolgens op zoek naar een setje sloten aangezien ik hier geen sleutel bij heb.
Dan eens kijken of het blok wil lopen.
Vervolgens het frame weer netjes maken en ontroesten/spuiten.

Bij deze ook gelijk de 1e vraag:
Het zadel heeft op het moment geen bekleding. Ik ga er mooi nepleer opzetten wat ik al op 2 van mijn motoren gedaan heb en erg fijn materiaal blijkt. Maar het schuim van het zadel lijkt mij in niet al te beste staat meer. Hoe belangrijk is het dat het schuim nog helemaal netjes er uit ziet? En kan iemand aan de hand van de foto zien of dit schuim nog te gebruiken is?

20210605_175907.jpg
 
Laatst bewerkt:
Verassend genoeg breekt er niks af/los bij aanraken of bewegen. Wel zitten er wat scheuren in. Ik denk dat je er niks van gaat merken als er eenmaal bekleding op zit. Maar mochten de kenners er anders over denken hoor ik dat ook graag, zeker nu ik nog niet aan het bekleden ben😁

Ik heb ondertussen ook een kijkje in het blok genomen. De vorige eigenaar dacht dat hij het blok zonder olie weggezet had.
Gelukkig zat er nog wel olie in en zag alles er nog heel netjes uit, geen corrosie of iets te zien. Enige minpuntje was dat mijn werkbank onverwacht vol olie lag🤣

Screenshot_20210605-225324_USB Camera.jpg


20210605_224638.jpg


20210605_224839.jpg


20210605_234611.jpg
 
Heb er nu een echt tankje naast hangen en dan loopt hij nog netjes rond de 1500rpm op de teller.

Ratelen valt wel mee.

Wel hoor ik een soort zacht tikje uit de kop komen. Iemand een idee waar ik als eerste moet kijken? Of maak ik me zorgen om niets?
 
Die types hadden nogal eens last van uitgelopen nokkenaslagers als er te weinig olie aanwezig was. Maar eerst de kleppen maar eens gaan stellen en de distributieketting en balansasketting controleren. En zeker de oliezeef schoonmaken.
 
Ondertussen bezig met het hele voorrem systeem schoonmaken.
Nu heb ik eigenlijk alles los, behalve het remvloeistofreservoirtje, deze kan ik wel draaien, maar niet loshalen van de rest.
Is deze wel los te krijgen?

binnenkort toch maar wphb bestellen
 
Ik vermoed dat je het niveau glaasje bedoel daar ik het filmpje een hoekige pomp zie zitten en als dat zo is er van af blijven ( had je al beter gelijk kunnen doen dat afblijven ) als het los zit gaat het lekken .
Er zijn vervangende glaasjes te koop maar of dat ook voor die van jou ook het geval weet ik niet .
Glaasje zit met een rubberen ring in het reservoir vast
 
Ondertussen bezig met het hele voorrem systeem schoonmaken.
Nu heb ik eigenlijk alles los, behalve het remvloeistofreservoirtje, deze kan ik wel draaien, maar niet loshalen van de rest.
Is deze wel los te krijgen?

binnenkort toch maar wphb bestellen
Volgens mij zit het reservoir er alleen met een O-ring ingedrukt. Ik heb geen idee hoe hij vast blijft zitten. Je hebt toch dat ronde schroefdeksel? Er moet iets zijn waardoor hij in de houder blijft zitten en niet gaat draaien als je het deksel te vast draait.
Boven de O-ring zou best een pak corrosie kunnen zitten.
 
Dit is een vierkante.
Zit vast met 4 lange schroeven die door het deksel en door het wittige deel de basis in gaan.
Het wittige deel lijkt wel met iets van een o-ring vastgeklemd te zitten.
Ik durf er alleen niet veel kracht op te zetten tot ik zeker weet hie het zit.
Zal er vanavond een fototje van schieten als dat makkelijk is

@guzzigek Ik bedoel niet het kijkglaasje, maar het wittig reservoirtje wat eigenlijk ook een kijkglaasje is, maar dan net wat anders
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die kleppendeksel er eens afhalen, iemand heeft daar iets te rijkelijk vloeibare pakking tussen gedaan.
De uitstulpsels aan de buitenkant zijn afgesneden (behalve bij de bougie), hoe het er aan de binnenkant uitziet laat zich raden.
Als het loskomt verstopt het je oliekanelen.
 
Jouw blokje is hetzelfde als dat in de XL500S en R van eind 70 begin 80 en ook hetzelfde als de FT500 (alleen heeft die electrische start).
Deze blokjes hebben zoals hierboven ook staat vaker last van het inslijten van de nokkenas en kleptuimelaars, dit kan een licht tikkend geluid geven.
Ik zie ook in de kopdeksel meerdere verschillende bouten zitten, dit doet mij vermoeden dat de vorige eigenaar deze er al eens af gehad heeft en vervolgens er achter is gekomen dat de schroefdraad in de kop dan over het algemeen mee komt.
Paar tips van mijn kant (ik heb 2 FT blokken gereviseerd).
- Check je oliepomp, deze moet goed zijn om voldoende oliedruk naar de kop te krijgen. Je koppeling moet er wel voor vanaf maar dat is niet zo moeilijk.
- Gebruik altijd goede kwaliteit olie met een hoge Zinc graad, wordt helaas steeds moeilijker te krijgen maar bijvoorbeeld goedkope action olie is niet fijn voor dit blokje
- Haal de kopdeksel er af en plaats helicoils in alle boutgaten. de 2 middelste naast het nokkenas lager is een trucje voor, moet je maar even vragen als je daar aan toe komt.
- Vervang uit voorzorg de rubbers van de tuimelaar asjes, bij mij en ook bij @theredone51 zijn die weer gaan lekken en dat is erg frustrerend als daardoor je kopdeksel er weer af moet.
- Check alle oliekanalen en maak deze open, als het blok lang stil heeft gestaan kan er ergens wat sludge zitten wat meteen je blok naar zn gootjes helpt.
- Ben zeer zuinig met vloeibare pakking bij het terug plaatsen van je kopdeksel.
- Vervang je nokkenasketting en check je nokkenaskettingspanner, vaak komt tikken van de nokkenasketting.
- Stel je balansketting.
- Ben zeer zuinig op je nokkenas en tuimelaars, dit zijn de meest slijtage gevoelige onderdelen van je blok, ze zijn in jouw geval ook nog eens specifiek voor de XL en CB250 dus redelijk schaars.
 
Goeie info heren, thx!

Ben nu bezig alles langzaamaan weer uit elkaar te halen en schoon te maken enzo. Blok gaat er dus binnenkort ook weer onderuit en zal dan alle genoemde punten eens goed bekijken.

Mocht iemand nog een adres weten voor 2ehands onderdelen hoor ik dat graag, ik mis nog een paar dingetjes hier en daar.
 
Goeie info heren, thx!

Ben nu bezig alles langzaamaan weer uit elkaar te halen en schoon te maken enzo. Blok gaat er dus binnenkort ook weer onderuit en zal dan alle genoemde punten eens goed bekijken.

Mocht iemand nog een adres weten voor 2ehands onderdelen hoor ik dat graag, ik mis nog een paar dingetjes hier en daar.
De bekende motorslopers oa,Roukama,Boonstra,Motorparts online,BOR,Bolman motoren,Svolta,
ook op Ebay kleinanzeigen zijn vaak aardig wat spullen te vinden,of de gewone Ebay.
 
Kleine update.
Vandaag 2 beugeltjes gemaakt zodat het zadel weer gemonteerd kan worden.

20210807_203016.jpg


20210807_203033.jpg


Next: zadel bekleden

Heb helaas ook nog geen oplossing voor het schakelpookje gevonden. Ik mis nogsteeds wat belangrijke delen:

20210807_203501.jpg


Weet iemand of hier ook delen van andere fietsen voor te gebruiken zijn?
 
Het stukje voor de schakelas lijkt er op dat het moet passen, alleen het stangetje tussen pedaal en schakelas lijkt te lang. Maar dat moet vast voor niet veel nog ergens nieuw te krijgen zijn.

Ik heb het schuim van het zadel eens grondig schoongemaakt met een halve fles dasty. Ziet er al een heel stuk beter uit nu!

20210807_210120.jpg


De scheuren zijn helaas niet weg te poetsen, dus daar heb ik een stukje zadel opvul meuk voor geregeld.

20210807_210142.jpg
 
Goedemorgen, na een aantal jaren heb ik MF weer ontdekt en wat een handige en leuke onderwerpen weer te vinden hier.*D

Ik heb zelf ook dit jaar 2 van deze fietsen in mijn bezit, 1 CB250RSD (met startmotor) en 1 met kickstarter die ik aan het opknappen ben.

Dat remreservoir ben ik ook een tijd mee bezig geweest , boutkoppen zijn vaak doorgedraaid en zitten muurvast door corrosie.

Van dit model is er ook bekend dat de kop tussen de uitlaatkleppen kan gaan scheuren, geen last van hoop ik?

Ik ben benieuwd in hoeverre deze al opgeknapt is, lukt het allemaal?
 
Op het moment even niet met deze motor bezig, schuur staat vol met klusjes voor klanten. Maar hopelijk binnen niet al te lange tijd weer plek vrij.

Ik moet nogsteeds de delen vinden voor tussen schakelpook en blok. Verder halverwege met schoonmaken van de onderdelen die op het stuur zitten. Voorrem ligt klaar om teruggezet te worden.

Ik zal tegen de tijd dat ik er aan toe ben ook zeker controleren voor scheuren in de kop!
 
Terug
Bovenaan Onderaan