Honda CB350f restomod

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.818
1.328
Malden
Tijd voor een nieuw topic, nu de verkoop van mijn Guzzi scrambler een feit is.

Ik heb al heel erg lang een CB350f, in "originele" staat, met een paar twists (466 big bore, bredere voorvelg, custom zadel, etc).
Met het op de weg houden van die CB heb ik in de loop van tijd heel wat onderdelen verzameld, o.a. door 2x een cb400/4 te demonteren. Die kocht je dik 10 jaar geleden nog voor oud-ijzer geld. Veel van de onderdelen die dat opleverde heb ik overigens verkocht in de loop der tijd, en beide frames en kentekens heb ik gesloopt.

Dit nieuwe project is gestoeld op het idee om zoveel mogelijk van mijn voorraadje CB onderdelen te gebruiken om weer een rijdend geheel te maken.
Maar, ik heb dus al een "originele" CB350f. Deze wordt dat zeker niet.

Een frame had ik niet meer, dus daar begon het mee. Ik heb er één gevonden inclusief oorspronkelijk (blauw) NL kenteken.

Ik heb nog wel:
- een blok, maar met werk
- een achterbrug
- een 400 kabelboom
- een complete achternaaf met trommel en rempedaal
- assen, bouten, moeren, elektrische componenten.
- linker voetsteun incl. schakelpedaal
- originele velgranden (1.60x18 en 1.85x18)

Ik heb niet:
- de hele voorkant (vork, kroonplaat, wiel, naaf, remmen etc.)
- tank / zadel
- rechter voetsteun (wel één van een 400, maar die zit wat verder naar achter)
- uitlaten
- goede bobines
- etc. etc.

wordt vervolgd
 

Bijlagen

  • 20200207_221422.jpg
    20200207_221422.jpg
    552,3 KB · Weergaven: 58
  • 20200128_222135.jpg
    20200128_222135.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 55
Het blok wat ik al dik 10 jaar onder de werkbank had liggen, was van al dat liggen overigens niet bepaald beter geworden.
De kapotte cilinder heb ik kunnen vervangen door het cilinderblok 20-30 minuten op 150 graden te verwarmen. De cilinder tik je er dan zo uit.

Zuigers zullen overmaat worden, van cruzin-image.
 

Bijlagen

  • 20200130_214715.jpg
    20200130_214715.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 110
  • 20200130_215329.jpg
    20200130_215329.jpg
    1 MB · Weergaven: 111
  • Screenshot_20200201-130506_Gallery.jpg
    Screenshot_20200201-130506_Gallery.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 107
Oneerbiedig gezegd ben je dus van plan van restjes iets mooi te fabrieken.

Dat is een mooi voornemen en waard om te volgen 👍
 
Ongeveer 5 weken geleden ben ik begonnen met de boel open maken en 4 weken geleden heb ik het frame opgehaald.
In die tijd heb ik niet stilgezeten.
  • Frame en achterbrug opgeknapt
  • 400/4 kabelboom in het frame gehangen en uitgepluisd en teruggebracht naar 350 spec:
    • Toeter en knipperlichten eruit (het wordt hand uitsteken en roepen)
    • koppeling start beveiliging eruit
    • contactslot bedrading deels eruit gepulkt zodat deze onder de tank uitkomt (standaard CB350f)
    • Zekeringkastje van de 400 eruit, en kabelboom afgezekerd zoals de 350.
  • (onder)blokje schoongemaakt en gespoten in satijnzwart en glanszwart en in het frame gelegd
  • Achterbrug erin.

Inmiddels hangt ze er zo bij:
 

Bijlagen

  • 20200302_213706.jpg
    20200302_213706.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 86
Het plan was om een dikke USD vork in de CB te hangen. Op de Allballs website kun je een "fork conversion" tabel opvragen.
Mijn oog viel op een vork van een kleine KTM (Duke 125/390). Immers moet de vork voor zo'n klein motortje niet te lang zijn.

Wat niet makkelijk te vinden is, is de balhoofdpen lengte en vorklengte. Gelukkig was er een mede MF-er uit het KTM duke tppic zo vriendelijk even met een rolmaat naar z'n motor te lopen.

Lang verhaal kort, like a glove:
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200305-211030_Gallery.jpg
    Screenshot_20200305-211030_Gallery.jpg
    167 KB · Weergaven: 102
  • Screenshot_20200305-211024_Gallery.jpg
    Screenshot_20200305-211024_Gallery.jpg
    132,8 KB · Weergaven: 97
  • Screenshot_20200305-211020_Gallery.jpg
    Screenshot_20200305-211020_Gallery.jpg
    107 KB · Weergaven: 92
  • Screenshot_20200305-211016_Gallery.jpg
    Screenshot_20200305-211016_Gallery.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 104
  • Screenshot_20200305-211040_Gallery.jpg
    Screenshot_20200305-211040_Gallery.jpg
    156,9 KB · Weergaven: 113
even invoeren.
Kan je een beetje kijken wat het effect is van 60mm offset naar 20mm. kroonplaat.
Iets met Rake en Trail.
Verder zou ik even kijken waar het voorwiel uitkomt als je de totale veerweg gebruikt, zou zo maar eens tussen je uitlaatbochten kunnen zijn, het is vrij krap bij een CB350/400F,
Het ziet er wel mooi uit allemaal.:t
 
even invoeren.
Kan je een beetje kijken wat het effect is van 60mm offset naar 20mm. kroonplaat.
Iets met Rake en Trail.
Verder zou ik even kijken waar het voorwiel uitkomt als je de totale veerweg gebruikt, zou zo maar eens tussen je uitlaatbochten kunnen zijn, het is vrij krap bij een CB350/400F,
Het ziet er wel mooi uit allemaal.:t

thanks!

Naloop heb ik al berekend op een bierviltje (ik heb niet alle nauwkeurige waarden, bv balhoofdhoek vd CB), en volgens mij ga ik van 9 cm naloop naar 11 cm naloop, bij gelijkblijvende wieldiameter. De KTM work heeft ca. 40mm offset, de CB ca. 60 mm.
De veerweg van deze vork is met 150mm welliswaar iets groter dan de 120 mm van de CB, echter met de stuggere vering en een gechopt spatbord verwacht ik absoluut geen issues. De Duke / RC is een sportieve (stugge) motor, niet te verwarren met een KTM supermoto of cross, die meer wieluitslag hebben.

Hoe het gaat rijden is lastig te voorspellen, maar ik ben er inmiddels achter dat ik niet de eerste ben die deze swap doet, en die persoon rijdt ook 'gewoon' met plezier rond.
 
Vanavond het alu achterwiel erin gespaakt. Nog een milimeter hoogteslagje eruit spaken en dan klaar.

En wat goodies gescoort.
- 350f tankje
- 400f uitlaatbochten
- 350f koplamphuis met schakelaar erop
En wat klein grut
 

Bijlagen

  • 20200310_232946.jpg
    20200310_232946.jpg
    967,1 KB · Weergaven: 57
  • 20200310_233732.jpg
    20200310_233732.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 61
Voortgang:
- frame opgeschoond (alle onnodige beugeltjes en haakjes eraf)
- subframe gechopt. Loop proefgepast.
'T wordt toch weer een eigenbouw kontje en zadel. Alle pre-fab dingen die te koop zijn werken eigenlijk net niet, te breed, te lang, te smal bij de tank, net niet de vorm die ik zoek, etc.
- bandjes binnen. Zeer benieuwd hoe die gekke shinko's zullen staan (en rijden).
 

Bijlagen

  • 20200315_222524.jpg
    20200315_222524.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 64
  • 20200314_170754.jpg
    20200314_170754.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 64
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Vastgelast. Als ie morgen nog zo hangt is het laswerk goedgekeurd :+
Tank er even opgelegd. Deze komt een cm of 2 naar achter om de vork ruimte te geven, en gaat aan de achterkant iets omhoog om vrij van het frame te blijven.
Bijkomend voordeel zou moeten zijn dat er een vrij rechte lijn ontstaat in het geheel.
 

Bijlagen

  • 20200316_224958.jpg
    20200316_224958.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 68
Accu verstopt op de plek van de middenbok, en een band voor de helft erop.

Verder een beginnetje gemaakt met het bakje voor de elektra, wat uiteraard onder het zadel tussen de frame rails komt.
 

Bijlagen

  • 20200318_153649.jpg
    20200318_153649.jpg
    672,5 KB · Weergaven: 60
Mooi plekkie gevonden voor de regrec en daar een beugeltje voor gemaakt waarmee ook het binnenspatbord op z'n plek wordt gehouden.
 

Bijlagen

  • 20200318_225611.jpg
    20200318_225611.jpg
    1 MB · Weergaven: 37
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Kabelboom is 'af' en een beginnetje gemaakt met het kontje met behulp van CAD.
 

Bijlagen

  • 20200323_202121.jpg
    20200323_202121.jpg
    965,1 KB · Weergaven: 51
  • 20200323_202111.jpg
    20200323_202111.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 52
Cardboard Aided Design afgemaakt (de kinderen waren ook met papier en pritt aan het knutselen, dus kon ik mooi meedoen... thuiseducatie ftw...).
Vervolgens CAD omgezet in metaal en vast gepuntlast (aan elkaar, niet aan de motor :+). Past al prima! Nog een beetje masseren voor een nog iets strakkere passing, maar dat doe ik pas als ik de bevestigingspunten gemaakt heb omdat ik dan de precieze plaatsing op het frame heb.

Nu even nadenken hoe daarna af te werken. Het is best netjes gelukt maar echt strak lukt denk ik alleen met wat vulmiddel voor het spuiten.
Kleur wordt uiteraard één geheel met de tank (die zit al in de primer).

20200324_152649.jpg
20200324_152631.jpg
20200324_221131.jpg
20200324_232452.jpg

20200324_232459.jpg
 
Mooi gemaakt, knap setje skills! Ben benieuwd naar de lijnen enzo. Lijkt goed.

Moet eerlijk zeggen dat ik een "caferacer kont" en een stuur ipv clip-ons een combi vind die nog niet vaak geslaagd is uitgevoerd, maar dit lijkt de goede kant op te gaan!
 
Mooi gemaakt, knap setje skills! Ben benieuwd naar de lijnen enzo. Lijkt goed.

Moet eerlijk zeggen dat ik een "caferacer kont" en een stuur ipv clip-ons een combi vind die nog niet vaak geslaagd is uitgevoerd, maar dit lijkt de goede kant op te gaan!

Thanks man!

Ik snap wat je zegt. Mijn doel is/was ook eigenlijk meer de tracker kant op te gaan. Alleen zijn alle verkrijgbare tracker zitjes net geen goede maat voor deze redelijk kleine CB350f.

Vandaar dat ik heb gekozen voor een stijle hoek in de frame loop, zodat het niet echt een cafékont wordt. Beetje zoals in het voorbeeldplaatje hieronder.

Mocht het brede stuur (in mijn ogen) echt misstaan dan is er heel makkelijk een kroonplaat van een KTM RC 125/390 te plaatsen met clip ons.

Maar vooralsnog denk ik dat 't wel wat wordt zo.
 

Bijlagen

  • Volpi_Motorcycles_Honda_CB350_Tracker_Custom_BIGS_01.jpg
    Volpi_Motorcycles_Honda_CB350_Tracker_Custom_BIGS_01.jpg
    330 KB · Weergaven: 45
Beginnetje gemaakt met de tank.
Afgeplakte vlak is netjes wit gespoten.
Welke kleur de rest van de tank wordt... ik twijfel nog maar zal morgen de knoop doorhakken als ik in de verfwinkel ben.
 

Bijlagen

  • 20200326_215547.jpg
    20200326_215547.jpg
    593,4 KB · Weergaven: 39
Terug
Bovenaan Onderaan