Honda CB350K0 -> CYB350 poging

Gisteren nieuwe banden gemonteerd, wat een gevecht als je dat met de hand doet, maar gewonnen van de banden. Blijft toch weer een genot om te zien als je dat gewoon zelf doet. De metzler banden op mijn cb250k4 zijn toch een stuk makkelijker.
2021-08-04 14.04.32.jpg
 
Net nog een beugeltje gemaakt om de geprinte prop op zijn plek te houden, beetje locktite op de boutjes, zou niet willen dat die lostrillen.
2021-08-04 15.31.57.jpg
 
Zuigerveren gemonteerd op de zuigers, ging probleemloos, nou ja in ieder geval is alles heel.

Vervolgens een andere montage techniek geprobeerd (voor mij dan), zoals met de 2cv, eerst de zuigers in de cilinders monteren. Van te voren de veerring aan de juiste zijde voorgemonteerd, daar kom je later niet meer bij. De eerste drijfstang monteren was een eitje, goed te zien wanneer deze voor de pistpon opening zit. Pistonpen monteren en veerring monteren. En toen kwam de andere, dat ging wat lastiger, want je wil niet dat de andere zuiger los komt. Daardoor heb je veel minder ruimte om alles te zien. Met een ledlamp een kleine schroevendraaier de drijfstang voor het pistonpen gat gekregen en hoppa. Alleen de veerring was een beetje opstandig, ik ben blij dat mijn duim er nog op zit. Maar goed alles zit er in.

2021-08-29 20.48.14.jpg


2021-08-29 20.58.10.jpg
 
Volgende stap, nokkenas en lagers monteren en dan meten / testen of de aangepaste 250kop goed zit. Dus nog geen kleppen en volgers monteren, eerst de ruimte tussen cilinder en zuiger testen. En nog ff op zoek naar een mooie magneet voor de dynamo.
 
Goed bezig! Mooie foto's, en je voortvarendheid te lezen. Ik ben met een cb 400 f2 bezig, maar die hoeft gewoon weer origineel te worden, niet het speciale werk wat jij nu doet.
Top dus. 🙂 👍
 
Eerste test is goed verlopen, zuigers komen niet tegen de kop. Magneet gevonden, maar iemand was zo slim om deze niet in een goede zak op te bergen. Dus nodige tijd kwijt geweest om ijzer troep van de magneet te pulken.

Volgende stap is de kleppen monteren en weer testen of de kleppen voldoende ruimte hebben.
 
Kleppen gemonteerd, meteen wat foto's om het verschil te laten zien. Inlaat kleppen zijn een stuk groter. Links de oude kleppen, dan zie jet het verschil goed.

2021-09-05 16.41.14.jpg


En een closeup van de inlaatklep.

2021-09-05 16.42.22.jpg


En de uitlaatklep, aparte vorm zo, ik neem aan dat Gerrit daar een reden voor heeft.

2021-09-05 16.42.34.jpg


Volgende stap, alles weer monteren en kijken of de kleppen niet tegen de zuiger komen. Oh en dop 14 zoeken, die ben ik kwijt, balen.
 
Na meerdere pogingen achterwiel goed te krijgen ben ik erachter gekomen dat er een verkeerde trommel gemonteerd is. Lijkt op een trommel van een 400 en de ankerplaten zijn inwendig anders, daardoor loopt de ankerplaat van een twin vast in een trommel van een four. Kleineverschillen, maar na veel testen en kijken toch het verschil gevonden. Dus mijn andere trommel schoon gemaakt, nieuwe lagers en likje verf. Maar eerst het wiel demonteren, dus eerst de band verwijderen. Nu ben ik heel lang bezig geweest om de band er op te leggen, nou ik ben net zo lang bezig geweest om hem er weer af te krijgen. Ongeveer 1 uur met veel zweten en vloeken en natuurlijk voorzichtig om de velg niet te beschadigen.

Dan is het loshalen van de spaken een makkie. Straks maar de boel weer monteren en dan de komende dagen op mijn gemak de boel herspaken en uitlijnen en als kers op de taart, de band er weer opleggen. 8)7
 
2022-09-10 18.30.52.jpg
Hier ligt de velg klaar om de band er af te halen. ik gebruik groene zeep, als er betere middelen zijn, dan hoor ik het graag.
 
2022-09-17 16.43.39.jpg
2022-09-17 16.59.12.jpg


Foto gemaakt van de volgorde van de spaken, ik doe dit maar 1 x per 10 jaar, dus een foto is handig. De buiten spaken voorzien van een likje verf, handig bij het monteren straks.
 
En hier het verschil tussen de twin en four remtrommel. De stof afdichting is heel anders, waar bij bij de twin de remplaat in de naaf valt, valt deze bij de four buiten, waardoor de rand anders is en ook inwendig de afdichting anders gemaakt is. En dat past dus niet.
2022-09-17 20.17.05.jpg
2022-09-17 20.16.45.jpg


Bovenste is de twin, onderste is de four.
 
Terug
Bovenaan Onderaan