Honda CB350K0 -> CYB350 poging

Passen en meten.

Nog steeds op zoek naar 66mm zuigers.
Iemand toevallig een gpz750 zx750 zuiger liggen om mee te gaan meten. Mag versleten zijn.
Buff van Todd Henning Racing (THR) verkoopt op eBay 66mm zuigers voor de CB350 die voldoen aan de Europese classic race regels. Ik heb via hem 67,5 zuigers. Die verkoopt hij vooral aan de classic racers in de USA. Het zijn speciaal voor hem op maat gemaakte Wiseco zuigers.
 
Hoi speedphreax,

ik ken ze, maar mijn voorkeur zou dan toch uitgaan naar de Omega pistons, prefereer cast pistons ivm levensduur. Daarom dat ik wil kijken hoe de gpz750 zuiger uitkomt.

Dus als iemand er 1 heeft liggen :D
 
@Speedphreax er zit nogal een verschil tussen de CYB en RSC versies, de laatste heeft hele andere niet uitwisselbare onderdelen en nokkenas. Yoshimura had ook nogal wat sets liggen om vermogen te krijgen (YR-4-1 niet te verwarren met de YR-4-2 die ook nog voor straatgebruik was)
De Sports-kit heeft de volgende specs voor 14101-286-970: Inlaat opent bij 30 graden en sluit bij 50 graden. Uitlaat opent bij 50 en sluit bij 30. De lift voor beiden is 8.0 mm
 

Bijlagen

  • ScreenShot793.jpg
    ScreenShot793.jpg
    30 KB · Weergaven: 8
  • 94119716_3725742017497671_1397518118292553728_o.jpg
    94119716_3725742017497671_1397518118292553728_o.jpg
    523,5 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Zoek iemand die krukas kan controleren en schoonmaken. Ik heb er nu drie liggen, dus even laten meten welke goed is.

IMG_20200813_155106.jpg
 
Wat wil je gemeten hebben?
Slingering/slag kan je gemakkelijk meten met V-blokken en een klok of gewoon in het blok, hier is een relatief goedkope investering voor nodig mocht je de spullen niet hebben.
Big-end speling exact meten is iets meer moeite en heb je naast een klok ook voelermaten voor nodig.
Small-end valt met een 3-punts binnen micrometer prima te meten.

Eerlijkheidshalve denk ik dat je zelf gemakkelijk bijna net zo ver komt, ook met schoonmaken.
Als je een pistonpen hebt kan je kijken welke drijfstang het minste rammelt hierom.
Krukas neerleggen op tafel en de drijfstang recht naar boven houden en verticaal optillen/duwen geeft je een indruk van de slijtage van dit lager.
Als je niets geks gaat doen zoals zeer zwaar tunen/racen had ik het wel aangedurfd met de "simpele" manier zonder meet gereedschap. Anders was ik voor een volledige rebuild gegaan maar dat loopt aardig in de papieren.

Aan nieuwe lagers ben je gauw 500,- kwijt en in en uit elkaar persen met richten erbij zal ook wel een lieve duit kosten als je dat bedrijfsmatig laat doen. Ik neem aan dat dit niet de weg is die je in wou slaan.

Gerrit Lether zal dit ook betaald voor je kunnen doen, zit hier ook op het forum als CB400tuning oid.
Verder zou eigenlijk elk motor bedrijf dit moeten kunnen met de 2 schema's voor de meetwaarden in de bijlage.

Voor alles heb ik het gereedschap en de mogelijkheid op zich wel om het via de service manual te meten (beoordelen welke de beste is gaat nog gemakkelijker).
Ook om de buitenste lagers te verwijderen en monteren. Volledig uit elkaar persen en later weer monteren kan ik thuis niet.
 

Bijlagen

  • ScreenShot838.jpg
    ScreenShot838.jpg
    167 KB · Weergaven: 11
  • ScreenShot839.jpg
    ScreenShot839.jpg
    148,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Als Gerrit dat kan, dan laten we het hem doen. Kwestie van de drie krukassen aan Gerrit geven voor controle. Cilinders en kop gaan we ook naar Gerrit brengen. Ik d8 dat Gerrit alleen de 4 pitters deed, vandaar.
 
Omdat het zo standaard is ga ik ervan uit dat hij dit ook gewoon kan en doet, maar vraag het voor de zekerheid nog even aan hem.
 
Binnenkort komen er wat spullen van Gerrit, spannend.

Ondertussen wat schoon gemaakt, beugels ontroest (zou ik ze kunnen vernikkelen? mmmh) en een prop laten 3d printen voor de startmotor in ABS.
2021-07-04 18.22.45.jpg
2021-07-04 18.23.01.jpg
2021-07-11 16.30.34.jpg
2021-07-04 18.27.58.jpg
2021-07-04 18.28.24.jpg
 
Goed om te lezen dat er weer een update is!
Als je trouwens de mogelijkheid hebt zou ik hem nog een keer printen in TPU en dan 2% groter.
 
Ja klopt, de originele doppen waren trouwens ook van een elastomeer/rubber. Zie bijlage voor het originele rubber, het kickstarterrubber is soortgelijk maar iets anders van maat en nummer. Ik zie dat ik het nummer van het bestand wel van de kickstarter plug heb gegeven en het nummer op het plaatje van dezelfde is als die van jouw geprinte onderdeel.
Ondanks dat beiden ongeveer 4x zoveel uitzetten als aluminium en dus wel afdichten zou ik mij veiliger voelen bij een elastomeer die niet zo snel zou breken als geprint ABS mocht de inwendige spanning en trilling tot problemen leiden.
 

Bijlagen

  • 90801-286-970 plug,rubber 19mm.jpg
    90801-286-970 plug,rubber 19mm.jpg
    99,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Mooier wel, maar ik beschik niet over gereedschap en materiaal om dat te kunnen maken.

Bij mijn kreidler VHS waren deze pluggen allemaal van nylon af fabriek. Dat was eigenlijk mijn eerste idee, maar aangezien ik nu toch met 3d printen bezig ben, waarom niet.
 
Spullen zijn terug van Gerrit.

Cilinders opgeboord en gehoond. Cilinder zwart gemaakt, nog een beetje poetsen en op naar het volgende onderdeel.

2021-07-21 20.01.42.jpg
 
En na een uur zoeken ook alle bouten gevonden om de twee helften straks te monteren, nu eerst maar eens ontvetten en ontroesten en verzinken.
 
Dan heb je twee sets pakkingen met keerringen liggen en nog kom je te kort. De o-ringen voor de oliefilter en deksel apart moeten bestellen. En in de set van de cb350k4 zitten ook nog eens verkeerde afdichtingen, wat moet je toch met klepgeleiders keerring? Die zitten er niet op.
2021-08-04 13.59.47.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan