Honda CB400F Opknappen en berijden!

Stock of Caferacer?

  • Stock

    Stemmen: 23 62,2%
  • Caferacer

    Stemmen: 14 37,8%

  • Totaal aantal stemmers
    37

PB76

Die hard MF'er
10 nov 2009
325
0
Hoogerheide
Ow nee niet weer een CB!

Sorry mensen... Maar hier moet ik helaas een paar vrienden teleur stellen. Deze topic gaat inderdaad over weer een CB.

Ik heb deze motor gekocht voor een sloop prijs en wil deze gaan opbouwen tot een waardige machine zoals ze eens bedoeld waren. Mijn `nieuwe`fiets stampt uit het jaar 1975 en heeft redelijk wat kilometers op de teller staan. Maar oogt mij niet verkeerd.

Op de dag dat ik hem ging bekijken hebben we geprobeerd om er leven in te krijgen met een startbooster. Maar omdat de benzine uit de carburateurs zeek kwam er niet echt meer uit dan een beetje twijfelachtig stationair prutellen. Toch besloten het beestje te kopen, was het niet voor de motor dan wel voor de onderdelen.

In een vorige topic hier op MF heb ik een begin gemaakt aan een serieuse verbouwing van een GL1000 K1 naar hardtail. Dit project heb ik helaas moeten verkopen...

GL1000 1975 Bobber project (te koop)

Ik ben niet van plan deze machine drastisch te gaan verbouwen maar ken me zelf goed genoeg om nu al te kunnen zeggen dat ze er aan zal moeten geloven. :Y Maar beloof suptiel en voorzichtig te zijn zodat lekker :] nog steeds tot de mogelijkheden behoord!

Hier wat foto's van mijn CB:

PICT3859.jpg


PICT3860.jpg


Het zadel heeft wat liefde nodig:

PICT3863.jpg


De zijkapjes ontbreken aan 2 kanten:

PICT3865.jpg


En wij maar denken, waarom werken de remmen niet _O-

PICT3868.jpg


Het chrome is redelijk:

PICT3869.jpg


PICT3873.jpg


Dat schandaal van een hutkofferbevestigingsrolbeugelding gaat er natuurlijk als eerste af. Hierna ga ik de carburateurs eens netjes schoonmaken, de accu staat ondertussen op de lader zodat ik iig hem even kan starten. O-) :X :Y Laten we hopen dat dat gaat lukken :/

Hierna de remmen nakijken en ontluchten en de gehele motor eens goed inspecteren alvoor ik ermee ga rijden. Hij schijnt op gekocht te zijn door een opkoper B| en hierna weer gekocht te zijn door een soort handelaar die de motor ongeveer een jaar later weer door verkoopt aan mij.
Ik ga er van uit dat er al een hele tijd niet meer op gereden is en zal zo dan ook de motor behandelen.

Had deze topic op een verkeerde plaats geopend, maar heb daar nu een verwijzing geplaatst naar deze.

Ik hoop redelijk vaak met een iets nieuws te komen over deze motor en de vorderingen en wens u allen veel plezier in het lezen ervan!
 
Laatst bewerkt:
Dat zadel is prima op te knappen! Heb er een how to over geschreven.

Leuk projectje!
Ik ga je volgen! mooi mooi...

Mooie 1e vraag, hoe knap je het chrome van de velgen op?
 
@Hakkers:
Met McGiver tape zal het inderdaad ook wel lukken maar dacht meer in de richting van een leuk sport zadeltje of een nette overtrek.

Qua ideëen en plannen ben ik nog niet echt ver.. Hoewel een caferacer natuurlijk altijd al rondspookte. Maar eerst rijdend maken en technisch in orde en dan zien we wel verder. Eerst maar eens kijken wat deze machine te bieden heeft!

@Ome_Kiwi:
Dat is goed om te horen! Denk ook wel dat het de moeite is deze machines te eren en rijdent te houden. Ik bedoel als ze al een plaatsje hebben in de Joe Bar strips wil dat toch wel wat zeggen!

@Groetenboer:
Zal eens kijken of ik die topic ergenst kan vinden. Het chrome van de velgen... daar moet ik nog even naar kijken. Misschien is het alleen wat oppervlakkig en is het goed te behandelen met staalwol en chrome poets. Anders en de staat van de velg is niet slecht denk ik toch dat ik de velg een mooi kleurtje geef met een fijn lijntje aan elke kant om hem een nog oudere look te geven.

@Classicbikefanatic:
Ik ben ook zeer tevreden over deze CB.

Van het weekeind. of eerder, de carb's schoon maken en proberen te starten. De accu is immers al vol :9~
 
Laatst bewerkt:
ik heb er vorig jaar zo eentje gerestaureerd, was ongeveer in dezelfde staat als de jouwe,
leuk ding, maar heb nu een 750 te restaureren
 
Vandaag de carburateurs er onderuit gehaald. Dat is nog een heel karwei als je niet direct weet waar te beginnen. Dus begon ik achteraan bij de luchtfilter inlaat en zo richting de carburateurs. Een redelijk tijd rovend werkje. Maar met succes afgerond!

PICT3879.jpg


In 1 van de carburateurs trof ik toch wel een zeer speciaal iets aan:

PICT3886.jpg


In carb. 3 :? Lijkt een beetje op wat ze vinden in grotten enzo _O- enig idee hoe dit komt?

De carburateurs lijken me verder goed in orde. Ik heb de vlotterkamers leeg gehaald en alle een nachtje in de benzine te laten weken. Morgen voorzichtig beginnen met het schoonmaken van deze ruimtes. En maandag even langs de action voor een berg met soda zodat ik ook de buitenkant en de niet te kleine onderdelen kan schoonmaken met een sodagun.

In de luchtfilter kwam ik ook nog wat onderdelen tegen... iemand een idee?

PICT3884.jpg


En ik zag dat de voorpoot lekte, misschien dat ik deze ook maar reviseer. Is dat al eerder gedaan door iemand hier?

PICT3880.jpg
 
Lekker bezig.
Je grottenspul hoef je geen zorgen over te maken. Carburateurs die lang niets staan te doen kunnen inderdaad zo verkleuren/aanslag krijgen. Goed reinigen dus.

De klem die hebt "gevonden" is vast om je luchtfilter mee aan te drukken/op zijn plaats te houden. Een originele ziet er anders uit, maar dit zal ook wel werken.
Het gaasje hoort onderin het huis te liggen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb misschien wel interesse. hij ziet er niet uit :) maar om mee op reis te gaan is het ideaal natuurlijk. wat had je ervoor gewild?
 
YES! Hij doet het!!!!
Vandaag de accu in het frame gehangen en de bedrading een beetje netjes op orde gebracht. Daarna gekeken of ik een vonk had op alle bougies en dat was er! Hierna de carburateurs terug in elkaar gezet na ze goed te hebben schoongemaakt natuurlijk :Y Een tankje van 1 van de brommer op de gasfabrieken aangesloten en jawel... hij deed het. *O* Hij lust dus ook 2 takt van 1:50 _O- _O-


Krijg gelijk weer zin om te gaan rijden met "het beest".

PICT3890.jpg


Ook nog een leuk idee opgedaan voor het achterlicht!

PICT3892.jpg



PICT3891.jpg


Deze wil ik monteren onder de opening van het zadel.
 
Laatst bewerkt:
Ga vandaag zoeken naar een berg draad, tape, tyraps, houten plaat en spijkers om een nieuwe draadboom te maken want de huidige laat te wensen over! Ductape, leukoplast, kroonsteentjes en AMPrulletjes die zorgen voor een twijfelachtige verbinding. Heb op oldmanhonda.com een hoop informatie gevonden over deze motoren en zo ook de draadboom!

wiring350F
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een beroerde set dobines en kabels ob deze brommer zitten... maar heb nog een mooi setje liggen van een GL1100 qua bobines en kabels. Kan ik deze zonder enige zorgen ruilen met elkaar?
 
Wel, de draadboom is gestript tot alleen het ontstekingsdeel want al het andere was te vaak aangepast om nog goed te kunnen gebruiken. Ik heb mijn 2 GL bobines klaar liggen voor gebruik maar weet niet goed hoe ik ze aan moet sluiten. Wat is de onstekings volgorde? En gezien vanaf waar is de volgorde?
Hoe zie ik dat op de bobine? Mag ik er van uit gaan dat de linker en rechter tegelijk een vonk geven? Neem aan van wel... omdat je ook maat 1 contactpunt hebt per bobine... :?
De draad in de oude CB bobines is geheel weg langs binnen. De isolatie en kern zijn er gewoon niet meer... dat is ook te zien op de bougie kapjes, hier is redelijk wat laswerk verricht. Deze draad is niet los te halen uit de bobines of wel soms?
Morgen eens kijken of ik een nette oplossing kan vinden voor het bevestigen van de 2 "nieuwe" bobines en kijken of ik hem nu wel gestart kan krijgen... tenminste als ik de volgorde goed krijg!
 
Zoals eerder vermeld waren de bibines niet geheel fris meer...

PICT3895.jpg


De kern was aan de kant van de bougie bijna weg, slechts een heel klein "brugje" onderhield de vonk. Maar was niet sterk genoeg voor het echte werk.

PICT3896.jpg


En dit was de andere kant. De isolatie was geheel weg in de mantel, enkel wat dikke prut. De bougie kapjes kon ik zo van de mantel trekken omdat de schroef in de kapjes niets had om zich in vast te zetten.
Gelukkig heb ik via MP een ander setje kunnen vinden en hoop deze binnenkort binnen te krijgen. Nu blijkt dat de bobines van een 2CV ook zijn te gebruiken! Weten jullie daar meer over?

Maar dan nog iets...
Ik ben genoodzaakt te rijden met alles qua bediening aan de rechterkant door een verlaming aan mijn linkerarm. Ik ben wat men noemt extreem rechts. _O-
De koppeling van mijn CB gaat vrij zwaar en moet ik bedienen met mijn duim aan de binnenkant van het stuur.
Mijn vraag aan jullie:
Hoeveel moet de slag of hoek zijn om de koppeling goed te kunnen bedienen? Ik wil de arm van de bediening in het blok iets verlengen en weet dat daardoor de kracht die nodig is een stuk minder wordt... maar ook de slag die je dan nog kunt maken. Er is genoeg ruimte voor verlenging dat is geen probleem. Maar loop ik niet tegen weer een nieuw probleem als je begrijpt wat ik bedoel!
 
Wat betreft je bobines, je honda werkt met het zogenaamde 'wasted spark' principe, dit betekend dat de binnenste bougies tegelijk vonken en de buitenste ook. Je bougies staan dan ook in serie. Hierdoor maakt het niet uit hoe je de bobines aansluit, je kan 2 en 3 verwisselen, en je kan ook de polariteit omdraaien. Ik zou dus die GL1000 bobines pakken
 
Wat betreft je bobines, je honda werkt met het zogenaamde 'wasted spark' principe, dit betekend dat de binnenste bougies tegelijk vonken en de buitenste ook. Je bougies staan dan ook in serie. Hierdoor maakt het niet uit hoe je de bobines aansluit, je kan 2 en 3 verwisselen, en je kan ook de polariteit omdraaien. Ik zou dus die GL1000 bobines pakken

Bedankt Andries, maar de bobines van de GL1100 zijn kontaktpuntvrij en dus helaas niet te gebruiken op mijn CB. Het verhaal gaat dat deze te warm kunnen worden en dus verbranden / smelten / kapot gaan. Waren het inderdaad GL1000's dan was het geen probleem.
Maakt het nog iets uit als je de draden vanaf de punten omwisselt op de bobines? Ik heb een gele en blauwe draad maar welke is voor 1-4 en 2-3?
 
heb in de busjes gezeten, en ook gehandicapten aanpassing, je kunt met 1 handel remmen en gas geven. kun je uit die hoek geen aanpassingen van gebruiken

of bijv een quick shift schakeling ombouwen tot koppelings bediening :?
 
ik gebruik momenteel bobines van een honda shadow, dreigt goed te gaan voorlopig, de gele en de blauwe draad worden om en om verbonden met de massa door de puntjes. Als je dus je krukas zo verdraaid dat 1 setje puntjes open staat dan is de draad die dan niet verbonden is met de massa die draad waarvan de puntjes open staat.
 
Ik kan niet goed zien of er roest op je chroom van je vorkpoot zit, deze zou ik wel verwijderen.
Je kunt reviseren wat je wilt, maar kan me zo voorstellen dat weer gaat lekken.
 
:W Bedankt voor de reacties!

heb in de busjes gezeten, en ook gehandicapten aanpassing, je kunt met 1 handel remmen en gas geven. kun je uit die hoek geen aanpassingen van gebruiken

of bijv een quick shift schakeling ombouwen tot koppelings bediening :?

Ik heb de aanpassing al liggen, of liever over van mijn vorige motor :Y

PICT2967.jpg


Ooit door MMVG gemaakt voor mijn Suzuki SV650 (bj 2001) en later gebruikt op mijn Honda Goldwing GL1100 (bj 1979) en nu mijn Honda CB400F (bj 1975). :$ ik ga terug in de tijd zie ik _O- . Maar goed... Het werkt vrij aardig maar zodra een koppeling wat zwaarder gaat wordt het indrukken ervan met enkel de duim een klein probleem. Verder ben je beperkt in de keuze aan sturen ivm. deuken in de tank aan de rechter kant.

Ik kan niet goed zien of er roest op je chroom van je vorkpoot zit, deze zou ik wel verwijderen.
Je kunt reviseren wat je wilt, maar kan me zo voorstellen dat weer gaat lekken.

Er zat wat vliegroest op de poten maar deze heb ik een redelijk stuk weg gehaald met staalwol. Als ik aan de poten toekom zal ik deze eens goed bekijken. Denk wel dat het al weer een hoop scheeld als ik de oliekeerringen vervang van de poten. Of misschien wel de hele voorvork... weet nog een mooie donor te staan met dubbele schijven!

Gisteren weer eens lekker bezig geweest met de draadboom. Ik had deze al redelijk ver uitgekleed en ga nu een geheel nieuwe maken die gelijk ook op lengte is voor de "nieuwe" lokatie van de onderdelen. Omdat ik de kapjes niet heb die langs zij onder het zadel moeten komen wil ik deze open maken. Het luchtfilterhuis is eruit en heb een plaatje gemaakt waar de draadboom zijn aansluitingen gaat krijgen. Zo kan ik ook gelijk de bedrading mooi weg werken en ben ik niet gebonden aan de standaard lengtes, soldeer- en stekkerverbindingen die er in de loop der eigenaren zijn aangebracht. Zodra ik dit heb afgerond zal ik een verslagje doen hier in de topic.

Ook maar gelijk de schroefjes van de vlotterkamers aan de gasfabriek vervangen. De 3de kamer lekte door een beschadiging aan het rubber. Dus deze allemaal maar gelijk vervangen.

:X Je krijgt er bijna respect voor dat mensen gestructureerd verkeerd gereedschap gebruiken. Alle kopjes van de schroeven zijn vergaan... -O- Gelukkig heb ik er nog maar 1 hoeven uitboren aan het blok om bij de punten te komen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan