Honda CB400F start via kickstart met afgesloten luchttoevoer

reprisal

MF'er
15 apr 2010
85
0
Menen(west vlaanderen)
Allen,

Ik kreeg men honda CB400F niet meer gestart.
Na een prop in de luchttoevoer van de carburatoren te steken en via kickstart te starten ging hij aan.
Prop uitgehaald en bleef lopen. Dan maar snel afgezet.

Wat zou hieraan gedaan moeten worden.
Hoe komt dit precies?

Gegroet
 
Heeft de honda voor die tijd wel goed gestart?
Is hij nog origineel of verbouwd?
Indien verbouwd is het originele luchtfilterhuis verwijderd en de carburatie afstelling wel aangepast geworden?
Hoe lang stil gestaan?

Toch altijd fijn en prettig als mensen die een vraag stellen eerst even alle belangrijke informatie verstrekken. 8-)
 
ik probeer vanavond wat nieuwe foto's online te plaatsen

alvast beide bedankt voor antwoord


Het zou idd choke kunnen zijn, maar hoe werkt de choke precies bij een cb400F

Voegt hij enkel extra benzine toe of regelt hij en/ook luchttoevoer?


Srry dat ik nog redelijk als leek overkom, want dat ben ik ook.
 
dankje, dat had ik net ook van collega gehoord

Dit heb ik nooit eerder gedaan, deze zullen gedemonteerd moeten worden?

Ik heb volgend filmpje gevonden, is dit een goede werkwijze? ik heb op het forum gezocht maar niet onmiddelijk een HOW TO gevonden.



Mvg
 
ik probeer vanavond wat nieuwe foto's online te plaatsen

alvast beide bedankt voor antwoord


Het zou idd choke kunnen zijn, maar hoe werkt de choke precies bij een cb400F

Voegt hij enkel extra benzine toe of regelt hij en/ook luchttoevoer?


Srry dat ik nog redelijk als leek overkom, want dat ben ik ook.
De choke bij een CB400F doet hetzelfde als wat jij met je prop deed, de luchttoevoer voor (schatting) 90% blokkeren dmv een vlinderklep dicht draaien. Heb je 'm niet toevallig precies verkeerdom gebruikt? oftewel de klep juist open gezet?
 
Sowieso van de motor en uit elkaar, d.w.z.; alle sproeiers eruit. Alles moet schoon worden en de kanaaltjes vrij.

Er zijn tig manieren. Wat je i.i.g. NIET doet is met ijzerdraadjes gaan porren en ook niet rednecks met schuurmachineinstallaties van Youtube nadoen.

Ik denk dat 50% van de mensen hier je gaat aanraden de boel weg te brengen naar een zaak met een ultrasoonbad, 35% dat je zelf aan de slag gaat met Dasty, Antikal en weet ik het al en de rest dat je gewoon wat wondermiddel in de tank moet gooien.

Ik zou je zelf denk ik zo maar aanraden de carbs naar een CB specialist te sturen (bijv. Honda4)en daar te laten reinigen en reviseren.

Als je na een rondje rijden straks de motor weer een jaar gaat laten staan zou ik trouwens eerst het project verder afmaken ;)
 
hehe :-)

Hier ga ik niet op reageren want ik weet het niet zeker

Zal dit weekend eens de carbs demonteren, proper maken en verder zien.


Verder wil ik er eventjes mee rijden (Woon-werk verkeer), korte afstandjes en gedurende de winter een grondige beurt geven aan de motor.
 
Volgens mij heeft de 77er geen CV carbs, dus draai je aan een as die alle vier de gasschuiven omhoog trekt...
1 1/5 jaar vind ik nog geen reden om de carbs te gaan reinigen....
hoe werkt de choke dan....
Als je een motor wilt starten op de choke, moet je er zeker van zijn dat je gasschuiven helemaal dicht staan, want je motor gaat ZUIGEN, en als hij lucht kan aanzuigen ipv benzine, zal hij niet starten...
Dat heb je laten zien door de lucht te blokkeren, en hoppa hij startte wel...
dus of valse lucht, of je kleppen niet goed, of je gasschuiven staan open

De choke is volgens mij ook een as die 4 plunjers omhoog trekt, die sluit daarbij een deel van de luchttoevoer af, en opent daarvoor een extra benzinekanaaltje....

Dus als gasschuifcarburateurs niet starten, dan eerst zorgen dat je gasschuiven helemaal dicht staan, dan de choke volledig open, niet aan de gashandel komen, en starten...
Doe eerst een keer een carburateur reiniger in bij je benzine, en rij de tank leeg, dan zul je waarschijnlijk het probleem wel oplossen
 
Volgens mij heeft de 77er geen CV carbs, dus draai je aan een as die alle vier de gasschuiven omhoog trekt...
Klopt
1 1/5 jaar vind ik nog geen reden om de carbs te gaan reinigen....
hoe werkt de choke dan....
Als je een motor wilt starten op de choke, moet je er zeker van zijn dat je gasschuiven helemaal dicht staan, want je motor gaat ZUIGEN, en als hij lucht kan aanzuigen ipv benzine, zal hij niet starten...
Dat heb je laten zien door de lucht te blokkeren, en hoppa hij startte wel...
dus of valse lucht, of je kleppen niet goed, of je gasschuiven staan open

De choke is volgens mij ook een as die 4 plunjers omhoog trekt, die sluit daarbij een deel van de luchttoevoer af, en opent daarvoor een extra benzinekanaaltje....

Vlinderklep idd zoals magnamaniac ook schreef en inderdaad de handle daaraan met de tekst 'open' zorgt wel eens voor verwarring O-)

Dus als gasschuifcarburateurs niet starten, dan eerst zorgen dat je gasschuiven helemaal dicht staan, dan de choke volledig open, niet aan de gashandel komen, en starten...
Doe eerst een keer een carburateur reiniger in bij je benzine, en rij de tank leeg, dan zul je waarschijnlijk het probleem wel oplossen
 
hehe :-)

Hier ga ik niet op reageren want ik weet het niet zeker

Zal dit weekend eens de carbs demonteren, proper maken en verder zien.


Verder wil ik er eventjes mee rijden (Woon-werk verkeer), korte afstandjes en gedurende de winter een grondige beurt geven aan de motor.
Is natuurlijk wel het makkelijkst om te controleren, ff in allebei de standen proberen te starten................ De hendel moet iig omhoog staan om de choke te sluiten
 
Doordat de motor niet start met de starter switch ben ik de elektriciteit aan het overlopen.
Als ik de starter indruk hoor ik een relais aantrekken, alle zekeringen zijn intact.

Volgend onderdeel vindt ik niet onmiddellijk in op het elektrisch schema, of heeft deze niks met het starten te maken...

Magnet switch:
SWITCH,MAGNETIC, fits CB400F EUROPEAN DIRECT SALES - order at CMSNL

elek schema:
http://www.oldmanhonda.com/MC/WiringDiagrams/CB400F.jpg

gegroet

Dat is het onderdeel dat je hoort, staat op dit schema een beetje raar aangegeven (rechtsboven). Startmotor draait niet?
 
Beter schema;

Wiring%20CB400F.JPG


Het startrelais staat hierin naast de accu afgebeeld.
 
Je kunt even proberen de dikke polen van het relais (onder je linker zijkapje) door te verbinden met een dikke schroevendraaier. Als je startmotor dan nog niet gaat ronddraaien wordt het tijd je accu eens na te kijken -zie de how-to hierover-. Die is wel opgeladen?
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,

Ondertussen benzinetank ververst, additief toegevoegd voor reinigen carb etc.
Nieuwe batterij geplaatst.

Motor via starter aangekregen met choke, hoog toerental (6000rpm) eventjes zo laten lopen.
Nadien motor via starter zonder choke. draaide mooi soepel.

Na enkele toertjes rijden, even afgezet, nogmaals gereden en toen merkte ik "koppelverlies". Na volledig gas te geven duurde het even vooraleer hij opnieuw reageerde. Hij trok toen wel op maar vond het niet overtuigend.

Na op pekkel plaatsen in neutraal gezet en goed gas gegeven.
Uitlaat knalde en er kwam donkere rook uit.

Herkent iemand deze situatie? Wat zou dit kunnen betekenen?


Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan