Honda CB400N

flojan

Rookie
18 jul 2018
7
0
Beste allen,

Enige tijd ben ik al aandachtig aan het meelezen op verschillende fora hier (met name bij brikken en klassiekers) en heb nu toch de stap gezet om zelf wat te vragen. Ik ben sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een Honda CB400n uit 1979, gekocht voor een prikkie en lijkt motorisch in orde (maar heb het rijbewijs pas een maand, en is dus mijn eerste motor, dus weinig grond voor vergelijking).

Nou is mijn eerste probleem dat zowel het achterlicht als dashboardlichtje het niet meer doen. Het gekke is dat ze het op een gegeven moment wel weer voor 1 avond hebben gedaan. Daarnaast knipperen de richtingaanwijzers al een tijd niet meer (gaan dus wel aan). Dat laatste zal vast en zeker met het relais te maken hebben? Kan dat eerste daar ook mee te maken hebben, of weet iemand waar het probleem wellicht zit?

Ik zit erover te denken om over een week naar italie te rijden. Het is geen toermotor natuurlijk, maar hebben mensen hier ervaring mee en zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten? Wil tegen die tijd wel weer functionerende verlichting hebben natuurlijk :)_

Verder verbruikt hij ongeveer 1:15, wat aan de hoge kant is als ik andere gebruikers op fora hoor (ook de olie moest bijgevuld worden na zo'n 600 km), maar vrienden met andere type motoren vinden het zuinig. Hij maakt tegenwoordig een soort licht tikkend geluid in neutraal, wat volgens mij nieuw is.

Het is een genot om op te rijden en heb er veel plezier mee met dit weertje. Hoop dat ik de motor met verloop van tijd steeds beter leer kennen :)

Het verhaaltje is een beetje een rommeltje, maar ik ben benieuwd wat jullie denken!!

PS: foto's volgen snel!!
 
Meerdere elektrische probleempjes, vooral van het aan/uit soort, doen mij denken aan slechte verbindingen. Een massa kabel die niet goed vast zit kan bijvoorbeeld voor veel trammelant zorgen en is met doormeten nauwelijks te vinden. Of een kabel die een keer klem heeft gezeten en intern een breuk heeft die soms wel soms geen contact maakt. Dat soort dingen.

Verbruik 1:15 vind ik voor een CB 400 best aan de royale kant. Tenzij je vrienden met dikke fietsen bij moet houden dus constant met gas tegen de stuit rijdt. Heeft de motor lang stil gestaan voor jij hem kocht? Zo ja is er goed kans op vervuilde carburateurs.
 
Dank voor je antwoord Dutch!

De eigenaar zei dat hij hem af en toe gebruikte.

Wat betreft de elektra: het voorwiel is eruit geweest en de kap bij de elektra eraf geweest, daarbij zou een kabel kunnen zijn beschadigd, en met regen ben ik een keer geschoven waarbij het stuur naar rechts is gedraaid. enig idee welke kabel zowel dashboardlichtje als achterlicht voorziet?

Is het niet knipperen altijd of meestal relais?
 
Ik wil je niet ontmoedigen, maar om met zo'n oude motor naar Italië te gaan is het handig als je hem door en door kent. Ook een werkplaatshandboek is aanbevelenswaardig.
Verder duidt een hoog olieverbruik op verregaande motorslijtage. Niet onoverkomelijk, maar dan moet je wel elke tankbeurt peilen. Een benzinverbruik van 1 op 15 is erg hoog voor een 400cc motor en geeft aan dat er sprake van achterstallig onderhoud is.
Sluit een verzekering af waarin repatriëren van het voertuig inbegrepen is.
 
Laatst bewerkt:
Verder duidt een hoog olieverbruik op verregaande motorslijtage.
Ligt er natuurlijk aan hoeveel TS bij moest vullen en of er in het begin niet misschien wat vocht in de olie zat door korte ritjes van de vorige eigenaar.

Om er mee naar Italië te rijden is een ..eh.. uitdaging. Het blijft een 40 jaar oude motor met ikweetniethoeveel km op de klok en onbekende hoeveelheid achterstallig onderhoud.

Als je al dat achterstallige wegwerkt ken je de motor van binnen en buiten en heb je er handigheid mee opgebouwd. Dan zou ik een retour Italië wel aandurven. Zoals ie nu is? Als je van avontuur houdt...
 
Wel avontuurlijk, maar ook beperkt in tijd. Wordt dus de auto naar italie (wellicht een rover 100-serie cabriolet - ook niet slecht!). En heb het uigebreide europa pakket van de ANWB, daar zit als het goed is repatriëring bij.

En, zoals beloofd: piccie is toegevoegd. Wat betreft de verlichting: waar zal ik beginnen? Of kennen jullie een honda kenner die niet al te duur is in de omgeving van Amsterdam (Nieuw-west)? Kan hem nu na zonsondergang niet meer gebruiken (heb wel zitten denken om achterlicht open te schroeven en er een sterk racefietslichtje in te doen - maar dat zal vast niet sterk genoeg zijn).

Dank voor de reacties!
full
 
Begin eerst eens met het controleren van het achterlicht bolletje of dat niet toevallig stuk gegaan is,het kan zijn dat je spanningsregelaar niet goed meer is en dat daarom de lampjes stuk gaan,
controleer daarom de laadspanning,het staat in de How to,s hoe je dat moet doen.
Zijn de lampjes allemaal nog heel kijk dan eerst je zekeringen na of die nog heel zijn.
Zorg dat je een werkplaatshandboek krijgt,die zal wel ergens op het internet te downloaden zijn.Met een beetje geduld kom je als hobbyist nog een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Begin eerst eens met het controleren van het achterlicht bolletje of dat niet toevallig stuk gegaan is,
het kan zijn dat je spanningsregelaar niet goed meer is en dat daarom de lampjes stuk gaan,
controleer daarom de laadspanning,het staat in de How to,s hoe je dat moet doen.
Zijn de lampjes allemaalnog heel.kijk dan eerst je zekeringen na of die nog heel zijn.

Lampjes zijn gecontroleerd en goed, zekeringen zijn ook gecontroleerd en geod. Het dashboard lichtje en achterlicht hebben het dus tussendoor korstondig ( 1 avond) nog gedaan. De richting aanwijzers doen het wel, maar knippperen niet. Dat laatste is al langer aan de hand dan het achterlicht en dashboardlichtje.
 
De niet knipperende richtingaanwijzers zal waarschijnlijk een kapot relais zijn.
Verder zou je de nodige stekkers kunnen controleren of ze goed vast zitten en corrosievrij zijn,verder zit er een elektrisch schema in dat wph boek en zou je dus kunnen zien welke draden van de verlichting zijn,met een spanningzoeker of multimeter kan je dan kijken waar er nog spanning op de verlichting draden staat.Is ff een zoekplaatje maar zo moet je er achter kunnen komen wat het probleem is.
 
Laatst bewerkt:
Wel avontuurlijk, maar ook beperkt in tijd. Wordt dus de auto naar italie (wellicht een rover 100-serie cabriolet - ook niet slecht!). En heb het uigebreide europa pakket van de ANWB, daar zit als het goed is repatriëring bij.

En, zoals beloofd: piccie is toegevoegd. Wat betreft de verlichting: waar zal ik beginnen? Of kennen jullie een honda kenner die niet al te duur is in de omgeving van Amsterdam (Nieuw-west)? Kan hem nu na zonsondergang niet meer gebruiken (heb wel zitten denken om achterlicht open te schroeven en er een sterk racefietslichtje in te doen - maar dat zal vast niet sterk genoeg zijn).

Dank voor de reacties![afbeelding]

Ik zou geen fiets licht gebruiken. Hooguit als het echt niet anders kan. Beter dan geen licht. Maar ik mag hopen dat je remlicht wel werkt? Anders zou ik er voorlopig helemaal niet mee rijden voor het gemaakt is. Had laast ook zoiets met mijn gs500. Bleek een gecorrodeerd massapunt in de koplamp te zijn.
 
Wel avontuurlijk, maar ook beperkt in tijd. Wordt dus de auto naar italie (wellicht een rover 100-serie cabriolet - ook niet slecht!). En heb het uigebreide europa pakket van de ANWB, daar zit als het goed is repatriëring bij.

En, zoals beloofd: piccie is toegevoegd. Wat betreft de verlichting: waar zal ik beginnen? Of kennen jullie een honda kenner die niet al te duur is in de omgeving van Amsterdam (Nieuw-west)? Kan hem nu na zonsondergang niet meer gebruiken (heb wel zitten denken om achterlicht open te schroeven en er een sterk racefietslichtje in te doen - maar dat zal vast niet sterk genoeg zijn).

Dank voor de reacties![afbeelding]

Rover |( dan ging ik op de Honda :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan