Honda CB500 Adventures LigurischeGrenzKammStrasse

James Bond

MF veteraan
31 jan 2014
2.038
2.357
Overijssel
Proloog: de bedoeling was om in augustus een trip te maken met de XRV750, welke net voorzien was van een nieuwe accu, olie en Heidenau K60 banden. Helaas brak het vastgelaste voortandwiel begin juli af (na 2.000km) van de uitgaande as, gelukkig met lage snelheid. De 7 jaren daarvoor zat er ook al een vastgelast voortandwiel op. Over naar plan B dus...…. Plan B is motorfietsnummer 2: Honda CB500 uit 2002. (onbegrensd vermogen).

Begin augustus nog snel nog de lekke voorvorkkeeringen van de CB500 vervangen (bedankt M. voor de hulp) en een tanktas gekocht via marktplaats. Olie gepeild, lucht in de banden en ready. Ik heb een week de tijd en rij solo. De CB is voorzien van een Puig windscherm.
 
Laatst bewerkt:
Dag 1: maandag 12 augustus

Maandag om 7uur sta ik op, bind de bagage op de Honda CB500 en rij om 8uur weg uit Twente richting Luxemburg via de A1, A50, A73 en A2 etc. Gisteren belde mijn broer, die komt uit het zuiden, of ik niet naar het Idromeer kom om vandaaruit samen forten uit WO-1 te gaan bekijken tot aan Slovenië. Ook gaaf, dus direct een dilemma, want ik wilde oorspronkelijk met de Africatwin xrv750 richting Tende, net boven Ventimiglia....
Ik besloot eerst naar Luxemburg-Nancy te rijden, en daar het weer en mijn stemming af te wachten om eventueel alsnog richting Italië af te buigen. Hoe zou de CB500 rijden? Ik had er nog nooit lange trips meegemaakt. Tent en slaapspul mee, geen kookspullen.

Na 6uur rijden, via Luik en snelwegen, kom ik aan bij Luxemburg. Daar tanken en weer verder. Ik zie zware buien in de verte welke van west naar oost trekken. Direct eraf bij Metz-Sud en schuilen bij de Mac. Maar goed ook: het komt met bakken uit de lucht !. De splinternieuwe TT550 snel van de motor gehaald.
IMG_20190812_150423618.jpg

Na een uur wachten (en eten) maar weer op weg. Het weer is redelijk droog, toch krijg ik bij Nancy een enorme lading water over mij heen veroorzaakt door een vrachtwagen die op de tegemoetkomende baan kennelijk door een plas rijdt. Ik moet oppassen voor aquaplaning, er ligt voor mij gevoel enkele centimeters water op de weg. Geen zoab uiteraard. Door de buien is mijn besluit genomen: niet naar het Oosten/Duitsland/Alpen/Idro, maar de Autoroute du Soleil afrijden naar het Zuiden en Westen. Mijn motorkleding heeft alle water doorgelaten en ik ben door en door nat. Een keer wil ik stoppen, maar ik zie weer een zware donkere bui vanuit het Westen naderen: dus doorrijden! Heel langzaam aan nemen de buien af, en wordt het wat warmer. Vooral na Beaune.
IMG_20190812_170653314.jpg

De motor rijdt super, rustig aan met 115/120kmu doorrijden, geen zadelpijn en een verbruik van ca 1:20. (het stuur is met 25mm verhoogd). De Autoroute rijdt prima, ik ben aan het genieten van het uitgestrekte landschap en het rijden op de Honda. Zelfs onder mijn motorkleding begin ik op te drogen.
Waar ga ik stoppen? De Honda zoemt easy, het is niet druk en droog, dus: DOORRIJDEN dan ben ik morgen direct in mooi gebied (meer netto kilometers in het gebied waar je wilt zijn). Yes, na Beaune schijnt de zon.
IMG_20190812_182946500.jpg

Check de foto: 1 liter motorolie meegenomen welke linksachter het bagagerek vastgebonden zit. Olie bijvullen was iig nodig bij de Africatwin….

Kan je 1000km rijden in 1 dag rijden op een CB500?. Yes, het is de ideale dag om dat te proberen. Om 20u rij ik onder Lyon-Centre door. Geen kip op de weg en lekker warm. De bestemming voor vandaag weet ik ook al: Camping Moto bij Crest, daar kan ik zeker tot s-avonds laat aankomen. Denkfout: Valence, met de afslag Crest, ligt vlak onder Lyon. Nee dus, nog een uur op de snelweg, die een paar keer de Rhone kruist. Uiteindelijk kom ik om 22uur aan bij Camping Moto nabij Crest. De Honda heeft het prima gedaan en ik heb geen last van schouders, rug en/of zadelpijn!. Eerst 1 bier aan de bar, dan gauw de tent opzetten en nog wat drinken en p-i-t-t-e-n.

wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag 13 augustus.
Dag 2: Montclar (Crest) - La Brigue

Gisteravond nog leuk gekletst met andere motorrijders: 'dat is een oude Honda' wijzend op mijn motortje.
S-morgens om 7uur sta ik op. De motor staat op de parkeerplaats en ik pak de spullen in. De camping is qua aantallen tenten en bezoekers gisteravond, erg leeg. Beetje vergaande glorie maar de accomodatie is nog altijd prima. Later lees ik hier op MF dat de camping te koop staat voor ca 880k euro. Mmmm, dat heb ik net niet even liggen.
Ik peil nog even olie, maar ik hoef niets bij te vullen. Verrassend, na een snelweg dag rijden met mijn Africatwin moet er altijd iets bij.... Tijdens het afbreken laad ik mijn gsm bij met een turbolader in het sanitair. Want ik heb geen USB-laadmogelijkheid op de Honda ingebouwd (die zit op Africatwin...). Gelukkig werkt de turbolader erg snel.
Ik ontbijt hier niet, dat doe ik graag onderweg bij lokale cafés. Om 8u rij ik weg. De wegen zijn dan nog leeg, de dag is nog nieuw, de lucht is nog fris, kortom vroeg rijden is super, zeker in het hoogseizoen. Ik heb een 40 en een 60 liter roltas achterop: beide niet vol. In de kleinste zit de tent, schoenen en ander spul wat wel vies mag worden. Immers de tent is s-morgens niet droog. In de grootste roltas zit de slaapzak, kleding etc. Bovenop de roltas een bagagenetje van Motoport met daarop een fles water of mijn natte handdoek.
IMG_20190813_083906863.jpg

Ik tank bij een supermarkt in Die. Dan in Die een koffie en een croissant bij Bar L' Etape (iets nieuwer dan cafe Rene allo allo).
Daarvoor moet ik wel een stukje illegaal tegen de rijrichting in rijden.
IMG_20190813_094321153.jpg


Het plan is om na Gap via allerlei passen naar Tende te rijden. Maar ik maak later deze dag nog een rekenfout qua aantal benodigde rij-uren.....
Deze foto is bij Col de Cabre.
IMG_20190813_102817215.jpg

Deze route gereden (geniaal de Michelin-look bij viamichelin.com):
kaart crest tallard route ingetekend.JPG


Na Tallard rij ik richting de stuwdam. Onderaan de stuwdam sla ik rechtsaf en na de brug over de Durance sla ik weer rechtsaf een piepklein weggetje in die ik al vaak in de kaart heb gezien, maar nog nooit gereden.....

kaart allos larche route ingetekend.JPG


.....en die weg ziet er zo uit: supergaaf en helemaal niemand! Let op hoe de navigatie TT550 voor mijn toerenteller zit.....
IMG_20190813_114639900.jpg


ik rij verder en drink in Le Lauzet Ubaye een koffie. Ik wil zoveel mogelijk passen rijden die ik nog niet gereden heb: dat wordt Col d'Allos en Col des Champs. Daarna is het plan om via de Gorges de Daluis richting Tende te rijden.... Op de Col d'Allos rijdt niemand, het is er prachtig. De foto hieronder geeft de zuidelijke afdaling aan.
IMG_20190813_134328886_HDR.jpg


Daarna volgt Col des Champs. Daar zie ik dat mijn navigatie aangeeft dat het nog 6 uren rijden is naar Tende..... Pffff, dat wordt mij veel te laat. Hoe kan ik dat inkorten? Juist ja, via de Col de Cayolle weer terug naar het noorden en bij Barcelonette rechts via Col de Larche, naar Cuneo (Italie). Dan via de Tende-tunnel weer naar Frankrijk naar Tende. Het is inderdaad een afgelegen hoek, die ik daarom nog nooit bezocht heb. De hoogste tijd dus!. (Wel eens in Menthon aan de kust geweest, maar dan via tolwegen vanaf Nice).

Foto hieronder: de route vanaf Col de Larche.
kaart larche la brigue route ingetekend.JPG




Op de Col de Cayolle stop ik niet, ik wil nu eerst kilometers maken.
Deze foto is de oostelijke afdaling van Col de Larche, circa 4 km Italië in. Super.
IMG_20190813_170507719_HDR.jpg


De weg richting Cuneo is verder niet zo bijzonder, veel snelheidslimieten en veel verkeer. Voor Cuneo rechtsaf richting Frankrijk via de Tende tunnel. Ik heb geluk, mijn rijrichting heeft groen licht dus geen wachttijden. Brrrrrr, wat een enge tunnel is dit, een soort Tunnel Parpaillon maar dan wel met verhard wegdek en af en toe een lamp. En heel veel verkeer (1-richtingsverkeer, dat wel). Direct na de tunnel ben ik dan eindelijk in het Tende dal.
Wow, wat een nauw dal, gewoon smal en alles zit erin: spoorlijn, wegen, dorpen, beetje donkere lucht..... Het voelt voor mij een beetje claustrofobisch.... In Tende volg ik het bordje camping, die ligt ook flink 'ingepakt' en onder bomen, het geheel doet mij erg vochtig aan. Enfin, geen plek voor mij.... in La Brigue is ook een camping. Hup weer 10km verder rijden en daar op een mooi open veld is de camping en kan ik staan.

In de foto zie jij rechts mijn Coleman Darwin tentje (geen voortent) van 2,8kg!. De Landcruiser met daktent links zal ik nog vaker tegenkomen.....
IMG_20190813_200631152.jpg



Even later loop ik in ongeveer 10 minuten naar het dorp. Daar zie ik deze verkeersborden, met name het 'Italie' bord.... jajajaja, de opgang van de LigurischeGrenzKammStrasse !. Mmmmm, nu we er toch zijn. Morgen maar eens kijken. "No guts, no glory".
IMG_20190813_201140314.jpg



Hieronder een foto van mijn diner! Eten op de foto zie ik vaker hier op MF. De telefoon kan weer aan de lader (ik heb een 2meter lang laadsnoer (tip)).
IMG_20190813_204911899.jpg



Om 22u rol ik mijn tent weer in. Het is fris, gelukkig heb ik een thermarest mat (7cm dacht ik), een goede Nomad slaapzak en een aluminium deken (voor in de winter voor de autovoorruit..) onder mijn thermarest.

Wordt vervolgd......
 
Laatst bewerkt:
Dag 3 woensdag 14 augustus 2019. La Brigue-LGKS-Casterino-St Dalmas de Tende-Tende-La Brigue

Het belooft een prachtige dag te worden!!!. Ik laat de tent staan en om 8uur ben ik met de Honda bij de bakker in La Brigue om een ontbijt te halen. Vervolgens stap ik op de motor om 'gewoon eens ff te kijken hoe ver ik kom met de CB500 op de LGKS'.

Foto 07:30u Camping La Brigue, foto naar het Westen. Rechts de weg die ik straks neem richting Italië…..
IMG_20190814_070016429_HDR.jpg


Ik rij in La Brigue richting N-D des Fontaines, daarna rij je op een gravelweg eindeloos slingerend omhoog. Foto.
IMG_20190814_085341080_HDR.jpg

Ergens twijfel ik een beetje of dit de juiste weg is, maar een Italiaan rijdt mij tegemoet en die bevestigt dat dit de juiste route is. Vanaf het verkeersbord in La Brigue staat namelijk niets meer aangegeven.
Opeens ben ik boven.......
IMG_20190814_091231617_HDR.jpg


Rechtsaf gaat richting Ventimiglia, linksaf richting Mt Saccarel / Tende. Juist, dit is de LGKS!. Recht voor mij Italië. In de verte zie ik de Middellandse Zee. Super.
IMG_20190814_091358841.jpg


Top, so far so good. That was easy!. NB: de weersomstandigheden zijn perfect. Ik rij de onderstaande route. Geel is onverhard, oranje iets meer verhard...
(De Col de Tende vanaf de top richting Frankrijk en retour, dus bovenop de Tunnel de Tende, is afgesloten ivm boorwerkzaamheden van een tweede tunnelbuis).
LGKS route gereden.jpg


Doorrijden dus, de motor loopt als een zonnetje. Verderop kom ik op de Colle Ardente 1617m. Hier rij ik via de 'Franse kant', dus westkant, richting Saccarel. Via de oostkant kan ook maar daar liggen grote plassen en modder zie ik.
IMG_20190814_093511678_HDR.jpg


En dan komt er een moeilijk stuk, sterker nog, het moeilijkste stuk van de LGKS, en van de hele week. De opgang dus naar Mt Saccarel.
Ik voeg de foto's toe zodat je een beeld hebt. Met de Africatwin zou ik hier 2 keer zo hard kunnen rijden, maar op deze CB500 denk ik aan het laagliggende oliefilter, het onbeschermde alu-carter en aan de straatbanden die eerder lek rijden op scherpe rotsen dan de Heidenau Scout banden die thuis gemonteerd staan.... Dus met ca 20km/u, en soms stapvoets, rij ik verder. Kijk, het voordeel met deze Honda is het lage gewicht en de lage zithoogte voor mij (ik ben 1,80m). Ik heb de motor dan ook geen enkele keer 'neergelegd'. Simpel een been strekken en hup, verder. Echt een supervoordeel. Gedurende de hele week realiseerde ik mij dat ik op deze motor overal 2x zo snel parkeer afstap en weer opstap dan op de Africatwin. Puur gewicht en hoogte.

Foto: hier houdt een rand asfalt op. Links in de vallei ligt La Brigue, ik kan het veld van de camping zelfs zien liggen.
IMG_20190814_094422182_HDR.jpg


De ventilator van de motor draait continu.....Let op de grote keien... Fijn dat wij de lekke voorvorkkeerringen de week ervoor vervangen hebben.
IMG_20190814_095044559_HDR.jpg


Hoe lang gaat dit nog door? De motor trilt uit elkaar.....en de vullingen trillen uit mijn kiezen..... (moeilijker dan dit heb ik niet gezien op de LGKS-route). Ik kan een beetje staan op de motor, het stuur heb ik nl 25mm verhoogd met standaardverhogers.
IMG_20190814_095057724.jpg


Yes: bij de driesprong bovenop...Pas du Tanarel. De kijkrichting is hier naar Frankrijk.
IMG_20190814_095929412.jpg


Op de foto hieronder Pas du Tanarel 2045m. Ik kom dus van links. Je ziet dat de verharding naar rechts (Italiaanse kant) beter wordt/lijkt.
IMG_20190814_100121308.jpg


Nog even doorrijden naar Mt Saccarel….
IMG_20190814_102154907.jpg


Het is een 'gewoon Christus beeld' volgens de barman in La Brigue. Vanaf de camping was dit beeld te zien..... Ik ben hier alleen, het is 10u en best een beetje 'scary-movie'.....
IMG_20190814_102346553_HDR.jpg


Ik rij verder, de weg daalt iets. Hier rij je weer aan de Italiaanse kant. Het wegdek is prima te rijden. Uuuuh, waar is iedereen?.
IMG_20190814_104702824.jpg


Kilometers gaat dit door...….
IMG_20190814_113808284_HDR.jpg


De foto hierboven is een paar bochten na het tolhuisje, waar je rechtsaf kan omlaag richting Italië-Piaggia. Ik tik de tol af (15euro cash), drink een espresso, koop een sticker van Via del Sale en stap weer op. Het bonnetje van de tol moet je vlak voor Col de Tende weer laten zien. Vanaf nu weer 4x4 auto's te zien en motorfietsen: vooral Duitsers. Let op: deze weg is alleen woensdag open voor gemotoriseerd verkeer, dus wel goed plannen. Mede omdat dit een beetje een 'uithoek' is in Franse Alpen. Ik heb pas 1/3e deel van de LGKS erop zitten, het wordt nog een lange dag!. Maar wat een gaaf avontuur.

Wordt vervolgd...….
 
Ik rij verder en langszaam wordt het drukker. Op Col de Seigneurs staan veel auto's op de parkeerplaats...…
Deze col bevindt zicht links in de onderstaande foto. Hoogtevrees? Wegglijdend voorwiel? Liever niet. Rechts ligt Italië.
IMG_20190814_114803683_HDR.jpg

Col de Seigneurs op 2111m...., let op de parkeerplaats....
IMG_20190814_115446734.jpg


Dan kom ik weer bij een klapstuk: Col de la Boaire op 2101m. Echt heel gaaf. Precies op dit punt kom ik de Toyota Landcruiser met daktent tegen, mijn Franse buren op de camping. Zij herkennen mij en we maken een praatje. Ik informeer naar de wegcondities richting de afdaling bij Casterino. Die blijken gelukkig makkelijk te zijn (lastiger dan bij La Brigue wil ik met deze motor liever niet). En ik meld dat de afdaling naar La Brique niet heel eenvoudig is en smal. Bonne route!
IMG_20190814_123032163_HDR.jpg



IMG_20190814_123249275_HDR.jpg


Na deze col komt het 2e tolhokje waar ik het betaalbewijs laat zien.
Vanaf dat punt wordt het druk. Zelfs een Tesla komt mij tegemoet...... Iedereen zoekt de verkoeling op. Gezinnen picknicken bij Fort Central. Ik ga richting Baisse de Peyrefique, dus de afdaling naar de westkant (Frankrijk). Alles beter dan door die Tunnel de Tende.
IMG_20190814_131349203_HDR.jpg


Fort Central:
IMG_20190814_130845976_HDR.jpg


Hier een beeld van de afdaling richting Casterino.... Bunkers in het landschap.
IMG_20190814_133458591.jpg



Kijk hoe gaaf dit eruit ziet. Waar is iedereen ???? Nee, niet komen, wegblijven hier !
IMG_20190814_134112973.jpg



IMG_20190814_134124009_HDR.jpg


En dan sta je Casterino, wat uit enkele boerderijen en hotels bestaat. Ik kijk terug omhoog en zie een bord: '4x4 only'. Prima.
Via het dal langs de rivier Casterine zie ik nog een stuwdam, erg smal en hoog. Indrukwekkend landschap hier.
Plotseling zie ik een enorm groot gebouw aan mijn rechterhand, vlak voor St-Dalmas-de-Tende: een verlaten stationsgebouw. Rechtstreeks uit een aflevering van 'Abendoned Engineering'. Ik rij met de motor even het perron op. De spoorlijn Nice-Turijn. Waarom staat er voor een dorp met 100-500 inwoners zo'n groot stationsgebouw?. Wat is hier gebeurd? Thuis maar eens googlen.

IMG_20190814_141600926_HDR.jpg


Ik vervolg mijn weg naar de D6204 (route national) en rij een stukje noordwaarts richting het dorp Tende. Daar op het plein trakteer ik mijzelf op een pizza en wat fris. Wat een fraaie tocht heb ik vandaag gereden. Zie in de foto Tende en het smalle dal.....
IMG_20190814_152629843_HDR.jpg


Ik heb er 5 uur over gedaan zie ik.
IMG_20190814_171815201_HDR.jpg


Ik heb er veel over gelezen en nu heb ik de route gereden. Wat vond ik ervan?. Supergaaf. Ook vanwege de mythe en de vele verhalen. Qua landschap lijkt het heel sterk op Assietta. (De Jafferau moet ik nog rijden....). Zou ik aanraden om speciaal om te rijden naar de LGKS?. Ik denk het niet, het is toch 4u heen en 4u terug EXTRA ten opzichte van de omgeving van Col Cenis/Briancon/Susa. Het kost een volle dag om de LGKS te rijden, alhoewel het op een allroad sneller kan.
Kom je ook voor de rest van de omgeving: doen ! Morgen blijkt dat het bij Col de Turini ook supergaaf en verlaten is. En ik wil met de Africatwin nog een keer zuidwaarts vanaf Col Ardente richting Ventimiglia en langs Creppo…….

Ik stel mijzelf de vraag: hoe lang blijven deze onverharde passen door natuurparken nog open voor openbaar verkeer? Ik denk niet lang meer, milieu-eisen etc etc. Misschien maar goed ook?.

Om ca 16u ben ik weer op de camping. Even douchen, uitrusten en telefoon opladen. De camping cash afrekenen. S-avonds nog eten in het dorp (loopafstand). Morgen breek ik hier op en rij een stuk noordwaarts.

Wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:
Dag 4 donderdag 15 augustus 2019. La Brigue-Sospel-Col de Turini-Lantosque-Utelle-St Saveur-sur-Tinee- Isola-Col de la Moutiere-Jausiers (camping Le Planet).

Vroeg opstaan, alles inpakken, langs de bakker en weer onderweg. Hier dus linksaf.
IMG_20190815_075959819_HDR.jpg



Vervolgens kom ik in Sospel aan. Een mooi dorp, het dal is ook wat breder en alles oogt daardoor vriendelijk. Maar opeens staat daar het bord: Menton
15km. Oei, wat moeilijk om dat te weerstaan. Maar ik realiseer mij dat ff in de M-zee staan met de voeten mij zeker 2 tot 4uur extra zal kosten. En ik heb deze zomer al gezwommen in de M-zee. Dus, hup, omhoog, nieuwe passen pakken.
IMG_20190815_084148739_HDR.jpg


Dit is de route vandaag, allemaal wegen die ik nog nooit gereden heb m.u.v. Bonette. Genoeg bochten denk ik. De Honda rijdt als een tierelier. Nog steeds geen olie hoeven bij te vullen. Het is echt een fraai gebied hier. Je kan hier gerust 3-4 dagen lekker rondrijden. Nu ik de kaart hieronder nogmaals bekijk, zie ik vele gele en witte wegen die nog een keer gereden moeten worden.....
kaart la brigue bonette route ingetekend.JPG


Maar, er moet nog koffie gedronken worden en om een uur of 10 ben ik op de Col de Turini. Er staan hier ongeveer 3 hotels en minstens twee ervan zijn te koop. Van binnen allemaal Rally Monte-Carlo afbeeldingen.
IMG_20190815_101305641.jpg


Hier stop ik even: uitzicht vanaf de M70 (wie o wie heeft de Franse D-wegnummering gewijzigd?) op La Bollene-Vesubie. Super.
IMG_20190815_104012941_HDR.jpg


Op de M2565 rij ik een stuk richting het zuiden om af te slaan naar Utelle, de M32 op. De analoge Michelin kaart geeft aan: parcours dangereux...
Prima, er rijdt hier helemaal niemand.
IMG_20190815_112808012.jpg


Vlak voor het dorpje La Tour....er liggen (scherpe) stenen op de weg, kennelijk van een recente onweers/regenbui.....
IMG_20190815_114333769.jpg


En dan, dan kom je uit op de weg Nice-Col de la Bonette, de M2205. Het is een T-splitsing. Ik sla hier rechtsaf, definitief naar het noorden. De zon schijnt volop, maar de temperatuur is prima. De lange aanloop naar Bonette is begonnen. Alle 50pk worden hier gebruikt.
IMG_20190815_120408334.jpg



De Bonette heb ik al (te vaak?) gereden, dus ik pak de voor mij ook bekende Col de la Moutiere onderlangs. Veel minder druk en superfraai. Murmeltieren rennen voor de motor uit: alweer een voordeel van een originele uitlaat!
kaart moutiere bonette jausiers route ingetekend.JPG


Ik stop even op de col. De weg is prima te berijden en deels onverhard. Je ontwijkt hierdoor de kermis op de Bonette zelf.
IMG_20190815_135653466_HDR Col de la Moutiere.jpg


Rechtsboven in de foto bevindt zich Col de la Bonette. Op mijn route rijdt niemand. Top!
IMG_20190815_140354723 Col de la Moutiere.jpg


Ik besluit naar Jausiers te rijden en direct de tent op te zetten, kan die mooi drogen en heb ik in ieder geval een plekkie op deze (kleine) camping. Ik kan makkelijk doorrijden naar Briancon of verder, maar ik moet niet te snel naar het noorden rijden. Rustig aan! Ik hoef pas zondag terug te komen. De camping La Marmotte (1600m hoogte brrrr) nabij de Col de Larche sla ik over (had ik gezien hier op MF), daar ga ik zeker een andere keer staan.
Tent opzetten en nog een namiddag etappe maken !.

wordt vervolgd…..
 
Laatst bewerkt:
Dag 4 donderdag 15 augustus 2019. La Brigue-Sospel-Col de Turini-Lantosque-Utelle-St Saveur-sur-Tinee- Isola-Col de la Moutiere-Jausiers (camping Le Planet).

VERVOLG: DE NAMIDDAG ETAPPE.

Nu we er toch zijn... toch nog even terug de Bonette op....
IMG_20190815_163118441_HDR.jpg


Dan daal ik weer af richting Jausiers maar sla na 2 km direct weer linksaf de onverharde Moutiere in.... Want op de Col Moutiere start nog een col, nl Col Bayasse die uitkomt in het gehucht Bayasse aan de noordkant van Col de La Cayolle… Toch even verkennen.. let op het gave verkeersbord!
IMG_20190815_164902818_HDR Col de la Moutiere start Bayasse.jpg


Volgens mij is deze col gewoon legaal te berijden met een motorfiets. Dus laat ik iets verder rijden... Prima weg so far, so good.
IMG_20190815_165216998_HDR Col Bayasse oostkant.jpg


In de foto hieronder zie je de weg verder richting het westen. Ik had ergens gelezen dat deze weg verderop veel grote stenen heeft. Na 3 km stop ik en rij terug, ik heb al genoeg onverhard gereden met deze Honda. Ik kom ook niemand tegen die mij kan vertellen wat de wegconditie is nabij de aansluiting in Bayasse. Wat mee speelt is dat ik alleen rij, moe ben, uitgerammeld ben en een bier wil drinken. Maar deze weg is wel een reden om nog een keer terug te komen!
IMG_20190815_165227901 Col Bayasse oostkant.jpg



Het is dus deze 'weg' in de kaart.....
kaart bayasse.JPG


Retour Jausiers. Lopen naar het dorp, bier, pizza, nadenken over de route morgen en pitten !
IMG_20190815_181617718.jpg


wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Ik stel mijzelf de vraag: hoe lang blijven deze onverharde passen door natuurparken nog open voor openbaar verkeer? Ik denk niet lang meer, milieu-eisen etc etc. Misschien maar goed ook.


Stilletjes aan zijn ze alles idd aan het beperken, maar goed ook zeg je???? 🧐

Ik vind van niet... Laat ons toch allemaal blijven genieten van zo'n wegen... of gaan we straks allemaal in het rijtje de toegelaten passen rijden? 🙈:?



Leuk verslag, ik blijf volgen. :t
 
In ieder geval afsluiten voor (oude) diesels. Al die oude meuk campers en busjes in de Alpen, vieze uitlaatgassen die ze uitbraken....
 
Laatst bewerkt:
Dag 5 vrijdag 16 augustus 2019. Jausiers (camping Le Planet) - Parpaillon - Valbelle (retour) - Balcons Durance - Briancon - Col Lauteret - Bourg d'Oisans (camping Cascade).

Gisteravond zocht ik dus een volgende etappeplaats, ik besluit naar Bourg d'Oisans te rijden, daar zijn meerdere campings en kan je lopen naar het dorp. Vandaaruit zaterdag naar het noorden al dan niet via Grenoble en tolwegen.

Ik sta vroeg op en zonder veel geluid te maken pak ik mijn tent in. De KTM motorrijder achter mij heeft volgens mij een innovatieve paraplutent en ook veel enduro gadgets aan zijn motor hangen. Maar het geluid dat de KTM motor maakt....dat het heel blijft, wat een mechanisch gerammel.
IMG_20190816_071041268_HDR Camping Jausiers.jpg


Ik rij naar La Condamine in de hoop hier een ontbijt te scoren. Helaas niet gelukt, maar opeens herinner ik mij dat er bij La Chalp een mooie horeca zaak is (3 weken geleden geweest met het koekblik). Hopen dat-ie straks al open is, het is nog vroeg. En als de LGKS lukt, dan lukt de Parpaillon zeker. Het is de derde keer dat ik deze pas rij. Echt supermooi, zeker in het ochtendgloren. Veel murmeltieren en verder niemand, op een verdwaalde Landrover-camper nabij de houten brug na.
kaart parpaillon.JPG


IMG_20190816_084142197_HDR.jpg

Dit landschap is zo gaaf. Na dit stuk vind ik het best pittig met deze motor door de grotere stenen....
IMG_20190816_085552252.jpg

De stalen deuren van de tunnel staan open..... Ik kijk in de tunnel: shit, langer dan ik mij herinner en nauwelijks de overkant te zien. Stel je rijdt die tunnel in, zeg in oktober, hup, iemand doet gauw de deuren dicht en pas na de winter gaan die weer open. Nieuw tv-format?
IMG_20190816_091433950.jpg

Het is nog maar 9uur in de ochtend....
IMG_20190816_091726518.jpg

De noordelijke afdaling is makkelijker en is grotendeels een boerenpad. Opeens ben bij ik bij de noordelijke toegang. Even een verplichte foto. Ik ontdek net dat het woord 'deconseille', op het verkeersbord hieronder, 'afgeraden' betekent. En afgeraden is geen verbod.
IMG_20190816_095914615_HDR.jpg


Grrrr, koffie !! Yep, na 2 kilometer in La Chalp heb je deze tent. Super.
IMG_20190816_100549551_HDR.jpg


Er is nog een doorgaande onverharde col in de buurt die ik eerder gereden heb, alleen nu kom ik uit het zuiden. Col de Valbelle die uitkomt in Risoul. Ik heb deze col ook vorig jaar gereden. Erg fraai, doorgaand en met een behoorlijke lengte.
kaart valbelle.JPG


Lekker rijden op deze weg.....
IMG_20190816_105506111_HDR Col de Valbelle.jpg



Linksboven in de foto hieronder zie je het berg-skistation van Risoul….
IMG_20190816_112006739 Col de Valbelle.jpg


En dan, een probleem.... Ik zie wat enduro rijders staan die met elkaar discussiëren. Het probleem is het splinternieuwe verbodsbord. Volgens deze rijders staan de gendarmes op de top van de Col of in Risoul bestuurders op te wachten die toch verder gereden zijn. Deze Fransen draaien om en durven het niet aan. Volgens hun komt het doordat de boeren niet willen dat er langs vee gereden wordt. De Fransen stappen op hun machines, draaien om en verdwijnen buiten de paden in de bergen achter mij. Wat ga ik doen? Ik voel niets voor een eventuele dure prent en draai om. Jammer maar helaas. Blij dat ik deze col al een keer gereden heb. Jammer dat een doorgaande onverharde col afgesloten is/wordt.
IMG_20190816_113815367 Col de Valbelle.jpg



Ik rij terug naar de verharde weg nabij Embrun en via de oostkant van de Durance rij ik naar het noorden (D994). Deze weg heet 'Balcons de Durance' en is prachtig. Kijk naar het uitzicht! De RN naar Briancon ligt aan de overkant van het dal. Heerlijk om weer op verharde wegen te rijden en lekker te sturen!!
IMG_20190816_125124463 D994d.jpg


Uiteindelijk komt deze weg uit op de RN naar Briancon. Ik rij niet via Col d'Izoard, het is druk en ik heb die col al vaak gereden. Vlak voor Briancon wordt mijn weghelft 2 rijbanen. Ik wil een Prius inhalen, de weg gaat ca 7-8% omhoog. De jonge Prius bestuurder geeft plankgas en het lukt mij niet hem voorbij te komen. Misschien had ik nog terug moeten schakelen, ik sluit weer achter hem aan. Ook goed. De Mac in Briancon is vol dus ik rij weer verder. Aangekomen op de Col de Lauterat stop ik en koop een blikje cola. Wat een gaaf uitzicht op de gletschers van La Grave/La Meije !!!
IMG_20190816_143243593_HDR Col du Lautaret.jpg


In Bourg d'Oisans rij ik camping Cascade op. Er is tot mijn verbazing plek zat (in Briancon en op de Lauterat was het gewoon druk). Ik kan mijn telefoon opladen in een stekker in de groene kast vlakbij mij tent, met de turbolader is dat snel voor elkaar. Het voordeel is hier dat ik vanavond naar het dorp kan lopen om wat te gaan eten. Er liggen ongeveer 4 campings vrijwel naast elkaar.
IMG_20190816_143331447_HDR camping Bourg d'Oisans.jpg

Het is nog maar 16u dus tijd genoeg voor een namiddag-etappe !.

wordt vervolgd…...
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval afsluiten voor (oude) diesels. Al die oude meuk campers en busjes in de Alpen, vieze uitlaatgassen die ze uitbraken....


En zelf wel met een +20 jaar oude Africa Twin blijven rijden? Waarom zou jij dan meer recht hebben op die mooie wegen in de Alpen?

Ik heb niks tegen wat oudere voertuigen, maar hey... laat dan iedereen meespelen he. ;)
 
Die doet het (voorlopig?) niet meer, als ik het verhaal goed gelezen heb. :P

Leuk om te lezen, toffe foto's. Ik wacht weer op de update!


Maakt niet uit, de CB500 is ook net zo oud als alle diesels die men liever niet meer ziet.
Ik vraag me altijd af waarom de kleine man met z'n oude diesel den dupe moet zijn terwijl cruiseschepen, vliegtuigen etc. onbeperkt mogen blijven vervuilen.

Ok, we zijn misschien van de laatste jaren aan het genieten daar op al die onverharde passen. Het viel me ook al op dat er meer en meer wordt afgesloten. Maar om dan als liefhebber de vinger te wijzen naar andere liefhebbers die op vier wielen deze wegen willen ontdekken vind ik niet nodig. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde. Of dat nu met een jaar oude allroad is, een 20 jaar oude motorfiets of een Land Rover Defender of Toyota Landcruiser die qua uitstoot eigenlijk niet meer van deze tijd zijn.... Leven en laten leven.... en laat iedereen nog genieten zo lang het kan... Geloof me, over 10-15 jaar rij je geen Parpaillon, LGKS of Sommelier meer met een gemotoriseerd voertuig.





Soit, idd, leuk verhaal en toffe foto's... ik volg met volle goesting. :t ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Dag 5 vrijdag 16 augustus 2019. Jausiers (camping Le Planet) - Parpaillon - Valbelle (retour) - Balcons Durance - Briancon - Col Lauteret - Bourg d'Oisans (camping Cascade).

VERVOLG: DE NAMIDDAG ETAPPE. Bourg-Col d'Ornon-Col de Solude-Bourg.


Als om 16u de tent staat, in deze omgeving, dan heb je nog tijd over om wat te rijden. Want daar kom je toch voor.

Ik kijk op de kaart en ik rij naar Col d'Ornon, er rijdt niemand, het is stil en verlaten. Perfect. Is de auberge in de foto ook niet een bekend motortrefpunt?:
IMG_20190816_163828925_HDR Col Ornon.jpg


Ik besluit niet verder naar het zuiden te rijden. En dan nogmaals op de kaart kijken: Col de Saulude D210: nooit geweest maar wel veel over gelezen. In de kaart rood gestreept dus 'parcours dangereux'. Yes, nog een topper! (ter plaatse staat een bord met Col de Solude…)
kaart rond bourg d oisans route ingetekend.JPG


De weg er naartoe ziet er prima uit, veel schade aan de weg....het lijkt erop dat de hele weg langzaam van de berg afglijdt. Maar mijn Honda is sterk en dapper en scheurt er gewoon overheen!
IMG_20190816_170343409 Col du Solude.jpg



De laatste 500m zijn onverhard, een fantastische view...….. Onderaan ligt Bourg d'Oisans en aan de overkant op dezelfde hoogte waar ik nu sta, zie je Alp-Huez. Supergaaf met de namiddag-zon erop. Dit beeld heel goed onthouden voor als ik straks weer naar het noorden reis.... Hoogte 1680m.
IMG_20190816_170910651 Col du Solude.jpg



Het blijft een tijdje een onverharde weg maar gemakkelijk te rijden. Het grootste gevaar is dat je je laat afleiden door het fantastische uitzicht..... ik remde hier prima en op tijd maar wel een beetje met een slippende voorband..... Tijd om niet al teveel meer te rijden. Aan de overkant ligt de bekende Col des Sarennes.
IMG_20190816_172608327 Col du Solude.jpg


In het dorp Villard Notre dame staan enkele rally-autos….
IMG_20190816_173639148_HDR Col du Solude.jpg


Maar het wordt nog veel fraaier: echt een 'balcon-weg'....Rechtsonder zie je Bourg d'Oisans liggen.
IMG_20190816_174942225_HDR Col du Solude.jpg




Kijk naar de tunnelafmetingen maar ook naar de lengte van de tunnel met een bocht erin......
IMG_20190816_175400462 Col du Solude.jpg



Dan ben ik weer op de camping. Genoeg gereden vandaag. Eerst een bier op camping, uit een plastic bekertje... Ik weet genoeg: naar het dorp. Na de douche loop ik in ca 20 minuten naar Bourg d'Oisans en ga ik eten bij het bekende restaurant La Romanche (Nederlandse uitbater) waar het bier en de burger prima smaken.
IMG_20190816_193101925.jpg

wordt vervolgd…….
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer even de tijd gehad om bij te lezen, mooi geschreven en prachtige routes die je hebt gereden!
Jammer, maar ook wel begrijpelijk dat er veel wordt afgesloten. Waar je het vroeger vooral "horen zeggen" moest hebben, kunnen door het digitale tijdperk van tegenwoordig steeds meer mensen deze routes vinden, en wordt het dus ook drukker. En ja daar maak ik zelf ook deel van uit, dus kan ik moeilijk wijzen naar een ander. Geniet ervan zo lang het kan, maar uiteraard met respect voor de natuur. Aan de andere kant, van de Jafferau-tunnel werd na de afsluiting een aantal jaar terug ook gezegd dat deze waarschijnlijk nooit meer open zou gaan, en toch kan je er nu weer gewoon doorheen. Die Col de Bayasse was een aantal jaar geleden ook heel erg slecht, alleen maar grote losse stenen al vrijwel direct vanaf het begin, lijkt erop dat ze daar ook iets aan onderhoud gedaan hebben. Zo gaat er los van een aantal afsluitingen toch soms ook weer iets open. Kan me van de LGKS trouwens niet herinneren dat je daar een aantal jaar terug tol moest betalen, maar als dat de manier is om de drukte een beetje te reguleren dan moet het maar.
 
Dag 6 zaterdag 17 augustus 2019. Bourg d'Oisans (camping Cascade)-Grenoble-peage langs vliegveld Lyon-A39/40 Bourg-en-Bresse- eraf bij Pont d'Ain-binnendoor-erop bij Lons-le-Saunier-....Vesoul-Les Clerjus (camping la Mouche).

Ik sta vroeg op en wil vanmiddag op motorcamping La Mouche nabij Epinal aankomen. Alles snoer ik weer vast op de Honda, ik peil olie, (niets bij te vullen, echt een bullit-proof blok!) en span de ketting. Ook de gsm zit weer vol stroom. Hup, starten en weg. Ik rij door Bourg dÓisans, koop bij een bakker een espresso, croissant en pain chocolat. De koffie en de croissant gaan ter plekke op. Ontbijt: check !. Even tanken 3 kilometer verder en naar Grenoble.

IMG_20190817_072603161 Camping Bourg d'Oisans.jpg


De fout die ik maak, zie ik pas als ik 1,5uur later op de peage rij nabij Lyon langs het vliegveld. Het is nog maar 10uur en ik rij de Alpen uit. Grrrr, ik had beter de oostelijke route kunnen nemen in de onderstaande kaart. Met 2 nieuwe passen voor mij: Col du Glandon en Col de la Madeleine. Maar dan wel helaas via Annecy omhoog (druk en niet mijn favo). Of langs Belley naar Pont d'Ain, ook een goede stuurweg..... Maar misschien had ik het sturen wel een beetje gehad en wil ik gewoon naar huis / naar het noorden.... Of komt het dat ik de Zuid-Alpen veel gaver vindt dan de Alpen boven Grenoble? Of komt het door het feit dat ik al zoveel fantastische routes heb gereden deze week?. Ach niet teveel over nadenken en doorkachelen.
kaart Grenoble A39 alternatieven.JPG


Toch ga ik bij Pont d'Ain van de peage af om wat binnendoor te kachelen. Ik tank daar in de brandende zon bij een supermarkt en stel iets in op mijn TomTom550. Dit is ongeveer de route...… Ik weet echt niet meer welke route ik exact gereden heb.....
kaart Bourg Dole.JPG


Bij Lons le Saunier ben ik het zat en rij ik de peage weer op (ik vind de A39/40 een gave snelweg qua wegontwerp en landschap). Ik zie dat er
een bout getrild is uit het linkerhandvat, waardoor de linkerspiegel bij hogere snelheden wat naar binnen waait....
Dan wordt ik ingehaald door vrienden in hun auto, wij wisten van elkaar dat we op de terugreis waren en vermoedelijk deze peage zouden rijden. Zij zochten mij op een vieze Nederlandse motorfiets !. Wat een toeval. Bij een aire drinken wij even een bakkie, daarna rijden zij verder naar Nederland en ik naar de motorcamping. Het is warm weer, een koele bier lijkt mij wel wat. In Vesoul duik ik nog de koele Mac in. Bijkomen voor het laatste stukje. Ook in Vesoul bezoek ik nog een gave grote motorzaak met onder andere volop all-road spul.
kaart Dole Les Clerjus.JPG

Rond Vesoul rij je in niemandsland: kilometers achter elkaar geen tegenliggers, geen verkeer, lege dorpen, geen tankstations, terrasjes etc.

IMG_20190817_161633552_HDR D10.jpg


Ik zet mij tent op bij La Mouche en ga naar de bar: vanavond bbq avond !. Altijd leuk hier om wat verhalen te horen van andere motorrijders. Ik spreek een motorrijder die vanuit Brabant hier voor 1 nacht naar toe rijdt !.
IMG_20190817_181944761 Camping La Mouche Le Clerjus.jpg

Morgen wordt er later op de dag regen verwacht. Mmmmm, misschien dat ik dan maar de route Luxemburg-Luik-Maastricht rij in plaats van Luxemburg-Keulen-Gronau: als het dan toch gaat regenen geldt: hoe eerder ik zoab onder mijn wielen op, hoe fijner dat is op de motor!

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Dag 7 zondag 18 augustus 2019. Les Clerjus (camping La Mouche)-D20-D3 Xertigny-D434 Epinal-Sud-Nancy-Metz-Luxemburg-Luik-Maastricht-Nijmegen-Apeldoorn-Twente.

Ik sta vroeg op en hoop het droog te houden vandaag.... Later op de dag is er namelijk regen voorspeld. De D20 die ik direct in Les Clerjus oprij is een fraaie route, en ook de laatste fraaie route van deze week...... Zie de foto's.
IMG_20190818_074623310_HDR D12 Route de Xertigny.jpg

IMG_20190818_074632246_HDR D12 Route de Xertigny.jpg

IMG_20190818_074641456_HDR D12 Route de Xertigny.jpg


Bye bye fraai landschap.....
Ik ontbijt op een bankje voor de boulanger in Xertigny en rij verder naar Epinal-Sud. Daar rij ik de verlaten N57 op naar Nancy en verder snelwegen naar huis: Metz-Luxemburg-Luik-Maastricht etc. Achteraf een goede keuze: in Luik moet ik schuilen bij een tankstation vanwege een felle regenbui. Geheel in stijl met de "schoonheid" van deze stad (voorzover ik die ken vanaf de 'transit-route', dus zeker niet representatief!). Uiteindelijk rij ik verder in de regen en wordt ik tot de laatste draad op mijn lijf nat (ondanks mijn nieuwe Difi aerotex motorjas...…). Op de zoab wegen in Nederland is de regen wel te doen: doorbijten en naar huis !. Om ca 15u ben ik thuis.

Ik heb deze week supergave routes gereden. Ook per dag niet te lang doorgereden en bewust goede campinglocaties gekozen welke op loopafstand van een dorp lagen.
De heenreis via snelwegen/peages vond ik een makkie en deze CB500 rijdt echt super, ik heb totaal circa 3300km gereden en geen druppel olie hoeven bij te vullen.
Duizend kilometer in 1 dag met 500cc gaat gewoon prima: niet lullen maar poetsen en zodra de Alpen s-avonds in zicht komen, krijg je een grijns op jouw gezicht !!!.
Peages zijn veilig en comfortabel, beter dan de "Baustelle Autobahnen" en ik heb geen 'enge' of onveilige situaties meegemaakt.
Ik heb nauwelijks een moment gehad dat ik vermogen (pk's) mis. Ook blijft de motor stabiel met bagage tot ca 140kmu, een fijne kruissnelheid is voor mij ca 115/120kmu. Zoals op een bromfiets stap je van deze CB500 in minder dan een seconde op en af: dat lukt i.v.m. het gewicht niet met de Africatwin.
Ik had met de CB500 soms het gevoel alsof ik weer met mijn oranje Honda SS50 eind jaren 80 naar de Middellandse zee reed (3x gedaan) maar dan veel en veel comfortabeler.
Uiteraard miste ik op de onverharde wegen wel de Heidenau banden en de grondspeling van de Africatwin, daarmee rij je gewoon harder en speelser op de onverharde wegen.
Aanraders: de tanktas, de TT550 evenals het Puig windscherm en de 25mm stuurverhogers.

De LGKS heb ik gereden, die kan ik afstrepen (voorzover dat belangrijk is...hahaha)
De vraag is of het de moeite waard is om vanaf omgeving Briancon/Susa hier speciaal voor naar toe te rijden (ca 4uur rijden enkele reis vanaf dat punt). Ik zou zeggen: alleen doen als je genoeg tijd hebt. Het rijden en genieten van de LGKS alleen al kost je een volle dag (en kan alleen op een woensdag volgens mij, dus goed plannen). Maar vooral ook de omgeving tussen grofweg de zuidkant van de Col de la Bonette en Menton is echt superfraai, verlaten en erg ruig en zeer zeker een bezoek waard. Ik kom er beslist nog een keer terug, misschien dan in combinatie met de Italiaanse Colle di Samperye, de Jafferau (noordelijker bij Susa) en de eerder genoemde Col Bayasse bij Bonette etc etc etc....….

Ik vond het leuk om dit reisverhaal te delen!. Enne...… ben je zelf weggeweest, schrijf hier dan ook jouw reisverslag!.
 
Epiloog: en de Honda XRV750 Africatwin in de garage, hoe staat het daar mee?.

Welnu ik heb eind augustus een ander motorblok kunnen kopen van een betrouwbaar adres: ca 50dkm gereden en met een goede uitgaande as. Ik heb geen haast, dus is het plan om met de kerstdagen de blokwissel uit te voeren.

De CB500 is ondertussen verwend met nieuwe remblokken, remblokglijpennen, remvloeistof, motorolie en oliefilter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan