Honda CB500K1

mca2

Die hard MF'er
13 aug 2007
881
0
Centraal
Zoals ookal te zien in mijn 400 topic, heb ik inmiddels al weer een tijdje een CB500K1.
img0111y.jpg

Niet direct herkenbaar als K1 door de grabrail en de K2 tank maar toch.

Eerst maar eens de olie, filter, remvloeistof en lichtfilter vervangen en toen rijden. Dat was niet zo'n succes eigenlijk... Het trok voor geen meter, niet aan de praat te krijgen. Dus eerst heb ik de carbs er maar eens afgehaald. Nu dacht ik dat een 400 een drama was maar bij een 500 is het helemaal een enorm gepiel.

Maar tot mijn stomme verbazing waren de carbs brandschoon en alle spoeiers perfect in orde. Na enig meten bleek de vlotterhoogte niet goed. Deze heb ik bijgesteld en nu loopt hij als de brandweer!

De tank is helaas wat minder door een lekkende tankdop die waarschijnlijk al jaren heeft gezorgd voor benzine over de tank. De dop heb ik natuurlijk direct vervangen maar de toplaag is in de jaren flink aangetast:
img0154.jpg

Heel voorzichtig poetsen met commandant help wel maar het is wel tricky en het groen schijnt er zo her en der lichtjes doorheen. Dus heeft er iemand nog een mooie K1 tank over?

Vervolgens heb ik een donorfietsje gescoord voor weinig met originele 4in4s en nog wat leuke goodies
img0138z.jpg

Zo van een afstandje leken ze best aardig maar van dichtbij...
img0168p.jpg

Ik heb er nu toch meerdere middagen bloedig op zitten poetsen en nu lijkt het best ok zolang je maar niet te dichtbij komt
img0177a.jpg


Binnenkort ga ik deze er dus maar eens opzetten en dan ook eens nadenken of ik er weer een K1 van wil maken zonder grabrail en of ik nog wat aan de tank ga doen. Zo staat hij er nu bij, met inmiddels K1 zadel:
img0169w.jpg
 
Mooi stel bij elkaar, Bart 8-)

Zijn die 4 in 4 bochten die in het gras liggen echt hetzelfde als die gepoetste dingen op de tuintafel? Respect dan voor jouw poetswerk! :}
 
Laatst bewerkt:
Harold, ik heb zo gauw even geen dynamo(deksel) over. En ja Paul, dat is heel veel poetswerk geweest. En echt superstrak zal het nooit meer worden maar van meer dan 2 meter afstand ziet het er goed uit.
img0184s.jpg

Het klinkt ook een stuk beter dan die 4in2 blerpijpen (ik houd ze nog even als reserve). Ik heb wel een gaatje (uit het zicht) in de links boven pijp. Dus dat moet gelast worden. Of heeft iemand nog een goede linksboven liggen?
 
Gisteren weer een flink stuk gereden en ook over de snelweg. En daar leek het na een tijdje met 100 a 110km/u of de motor wat inhield, beetje zachtjes bokken zeg maar alsof de benzine bijna op is. Mijn donker bruine vermoeden was warmlopen en dus te arm.

Vervolgens op binnenweggetjes verder gereden en wat geëxperimenteerd: 3000 toeren(gas ongeveer op een kwart), gas volledig open, dan valt te motor bijna stil en na enig nadenken pakt hij de toeren weer op. Volgende test, weer 3000 toeren, choke half dicht, weer vol gas en hij pakt netjes op.

Dus te arm? Wat is de remedie? Zo ver ik me herinner, zitten er gewoon standaard sproeiers in. De naald positie heb ik niet bekeken trouwens (hoihoi, carbs er weer vanaf '( )
 
Standaard zitten er #78 sproeiers in. Ik had hetzelfde probleem (inhouden boven de 100 en niet harder dan 140 lopen) en heb vervolgens geexperimenteerd met verschillende grotere sproeiermaten. Ik kwam uiteindelijk uit op # 82. Naaldpositie is niet zo van belang omdat het probleem vooral bij vol gas optreedt, die zou ik dus gewoon op de middenpositie laten staan. Sproeiers kun je bij een 500 overigens gewoon wisselen zonder de carbs los te halen. Je hoeft alleen maar de vlotterbakjes los te schroeven... (vergt wel lenige vingers ;) )

Ook gebruik ik NGK D8ea bougies ipv D7ea. D8 is net iets 'kouder'. Uitlaatbochten verkleuren niet en bougies branden mooi schoon. Ik snap niet waarom Honda standaard D7ea aanbeveelt. Wellicht is dat voor de modellen die buiten de zgn. 'ED' landen zijn verkocht. Deze hebben iets andere carbs met standaard #100 sproeiers. Deze staan over het algemeen aan de rijke kant afgesteld, en dan is een 'hetere' bougie idd beter. Maar voor de 'ED' modellen met standaard # 78 sproeiers zou ik gewoon D8ea monteren.

Wat ook belangrijk is, is dat het luchtfilterdeksel goed op je luchtfilterkast aansluit. Als dat niet het geval is wordt er valse lucht aangezogen, en dat maakt zelfs op die plek al duidelijk verschil. Ik heb mijn luchtfilterdeksel met ducktape op de luchtfilterlast geplakt.
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor deze nuttige tips!

Ik heb vandaag nog even een "plug chop" gedaan. Dus vol gas een heuveltje op, kill switch en bougies bekijken. Het resultaat was volledig schoongebrande bougies, de kern spierwit en de elektrode helemaal schoon, arm dus.

Ik heb Denso X22E-U (=D7) dus dat is een hete bougie. Nu eens een sproeier bekijken. Die buitenste bakjes geloof ik nog wel maar die middelste... dat lijkt me onmogelijk maar ok, alles is beter dan die carbs er weer tussen uit moeten pielen.
 
Bij mijn sleutelset zit een soort van 'kruiskoppelingetje' waarmee je onder 'hoek' kunt werken. Daarmee kun je ook de middelste bakjes los krijgen.
 
Ik heb het buitenste bakje eraf gehad en inderdaad 78-sproeiers. En ik heb dat ook gedaan met zo'n koppelingetje maar het blijft pielen. En nog erger was er weer op, de rubber ringen van het vlotterbakje zijn net te groot...

Ook maar even de naalden bekeken en die staan netjes in de middelste positie. Nu maar eens een setje sproeiers en bougies scoren.
 
Die rubber ringen van het vlotterbakje zetten uit door de benzine. Als je ze een nachtje laat uitdampen hebben ze weer hun oorspronkelijke vorm. Bij mijn vlotterbakjes heb ik de rubber ringen in de hoeken met een klein beetje secondenlijm vastgezet. Daardoor blijven ze goed op hun plaats en is het terug monteren van de bakjes een stuk eenvoudiger. De lijm tast het rubber niet aan...
 
Hmm daar zeg je wat, aantasten van het rubber...

De secondenlijm-truc ken de ik wel maar dat spul heb ik helaas niet in huis. Ivm klussen op de stoep moest hij toch weer in elkaar en heb ik dus wat lopen kliederen met bisonkit, nu maar hopen dat die rubbers daar van houden...
 
moet gewoon op 78 sproeiers prima kunnen lopen MCA...Kijk eens even naar de luchtschroeven, helemaal dicht en dan een slag open...tot max. 2,5 slagen. De bougs zijn de juiste...Verder kan het toch zijn dat er nog e.e.a. verstopt zit...of dat ie toch veel valse lucht aanzuigt..maar dan zou ie ook erreg slecht moeten lopen dus dat valt denk ik af...

de naaldstand kan ook een probleem zijn omdat ie bovenin niet genoeg krijgt, dus een a twee posities hoger zetten zodat ie meer krijgt in het midden- en bovengebied
 
Ik heb nog zitten spelen met de luchtschroeven en deze afgesteld net onder het maximum toerental. Ik kwam zo ergens rond de 1.5slag uit. Ik zal nog wel defilterbak netjes luchtdicht maken. Ik heb ook andere bougies en sproeiers klaarliggen.

Maar ok, die carbs komt later wel, eerst weer vers rubber. Voor een 3.25 en achter een 110. Ziet er netjes uit, alleen nu heb ik wat ruzie met mijn koppeling.

Ik heb alles weer samengebouwd en hij lijkt niet meer te ontkoppelen. Die grote schroef zit helaas vast maar ook de kabel een stuk strakker zetten dmv de stelschroeven zorgde er niet voor dat de koppeling vrij kwam. Het kogeltje op de stift zit er nog wel in, dus wat gaat er mis?
 
Vandaag de boel weer aan de praat gekregen. Die grote schroef om de koppeling mee af te stellen zit muur vast maar met de kabel instelling kwam ik een heel eind. Iemand nog suggesties hoe die schroef los te krijgen?

Verder heb ik vandaag mijn D8 bougies erin gedaan (wat een gepruts is dat bij cilinder 2 en 3), 85 sproeiers en de luchtback dichtgetaped. Ik moet zeggen dat het iets beter is, maar van 1/8 gas naar vol gas valt hij nogsteeds dood. Als ik hem half choke geef, dan pakt hij wel net op. Wat nu...
 
Ha Bart,

Heb je de inlaatspruitstukken al los gehad? Kan zijn dat de rubbers (ringen) tussen de kop en de spruitstukken niet goed meer zijn, met als gevolg valse lucht. Heb ik bij een cb 550 K3 gehad. Weet niet of dat hetzelfde is bij een cb 500.

Groeten,

Geurt
 
Hee Geurt, das inderdaad nog een goede. Die stond nog op mijn todo-lijstje. Vandaag maar eens proberen en dan een stukje toeren.

Die koppelingsstelschroef is trouwens een hardnekkig ding, kruipolie doet nog niet veel, nu maar eens lekker heet stoken en kijken wat er gebeurt.
 
Ik heb alles weer samengebouwd en hij lijkt niet meer te ontkoppelen. Die grote schroef zit helaas vast maar ook de kabel een stuk strakker zetten dmv de stelschroeven zorgde er niet voor dat de koppeling vrij kwam. Het kogeltje op de stift zit er nog wel in, dus wat gaat er mis?

Als je koppeling het eerst wel gewoon deed, zou je zeggen dat als je alles weer netjes in elkaar hebt gezet, hij het gewoon weer moet doen zonder iets te verstellen, toch :?

Ik zag dat je twee cb500's hebt: ik zou even het carterdeksel van de andere proberen. Wellicht zijn de stelschroeven daarvan wat beter gangbaar .... ?
 
De koppeling doet het inmiddels gewoon weer. Ik las ook op sohc4 dat als de motor afstaat, de platen nog wel eens willen plakken.

Alleen pakt hij pas vrij laat, ik wil de koppeling wat bijstellen maar de kabel kan niet losser meer. En helaas zit zowel de stelschroef van beide deksels knettervast. Ik heb het deksel van mijn donorblok gehaald en alles eraf gehaald inclusief de smeernippel. Alles zwemt nu in de imal en de oven heeft hij ookal gezien maar nog weinig succes. Met een schroevendraaier wil niet echt, dus ik probeer het met een tang aan de binnenkant... je moet wat
 
Als allerlaatse mogelijkheid kun je die grote stelschroef altijd nog uitboren / Dremelen en vervangen. RvM verkoopt ze volgens mij nog nieuw, en anders kun je waarschijnlijk voor weinig een gebruikt exemplaar vinden.
 
Dankje voor de tip. Ik zag het plaatje bij RvM en wist dus toen dat het een gladde schroef is. Na een paar nachtjes IMAL kon deze de waterpomptang niet meer weerstaan. Nu het een en ander bijschuren gaat hij nu weer soepeltjes en heb ik gelijk de gelegenheid het deksel eens netjes op te poetsen.

En dan maar weer eens verder spelen met de carbs.
 
Ik heb er inmiddels 500 achterschokbrekers opzitten want een oplettende lezer had natuurlijk gezien dat er 750 shocks opzaten ;)

Heeft er trouwens iemand nog een 500 k1 snelheidsmeter over? Als de lak wat slechter is, is dat geen probleem. Zolang hij maar niet uitelkaar is geweest, de wijzerplaat netjes is en de dagtellerknop het nog maar doet.
 
Even een kleine update. De snelheidsmeter is geregeld (nu nog even ophalen). En binnenkort is onderstaande op mijn motor te bewonderen *O*

k1tank.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan