Honda cb500x inruilen voor Yamaha fjr1300

VickyT

MF'er
9 mrt 2020
66
21
Hoi,

Een maand terug had ik een topic aangemaakt omtrent het halen van een nieuwe motor, namelijk een 990 SMT of Dorsoduro 1200. Voor een deze motoren had ik het plan om mijn Honda CB500X in te ruilen en iets bij te leggen.

Nou ga ik binnenkort veel woon-werkverkeer aan en zal ik volgend schooljaar weer beginnen aan de universiteit, en lijkt met mij misschien ietwat meer rationeel om juist wat geld terug te krijgen voor mijn CB500X en mijn voorkeur te leggen op een budget-vriendelijk voertuig. Ik zou niet mijn CB500X meer willen rijden vanwege het vermogen en het feit dat ik van mijn A2 naar A mag.
Nu denk ik dat de FJR1300 'm wordt voor mij, de vier-in-lijn moet wel fijn rijden. Ik had een ouder model met rond de 60 tot 80 duizend op de teller in gedachten. Klinkt dit allemaal als een goed idee? Of hebben jullie misschien andere opties voor mij? Iemand ervaring met de oudere FJR1300?
 
De klepspeling van de fjr moet elke 42kkm gecontroleerd worden, en soms moet er bij 84kkm ook wat mee gebeuren. Een van de redenen dat ze vaak met die km stand aangeboden worden, houd daar rekening mee.

Verder wel een hele dikke fiets. Draagt zn gewicht wel wat hoog voor een sport tourer, ouder ontwerp. Interessante keuze als je eerst een voorkeur voor een SMT of dorsoduro aangeeft, ik zou zelf in dat geval zeker voor een SMT gaan en er gewoon een topkoffer op knopen
 
De klepspeling van de fjr moet elke 42kkm gecontroleerd worden, en soms moet er bij 84kkm ook wat mee gebeuren. Een van de redenen dat ze vaak met die km stand aangeboden worden, houd daar rekening mee.

Verder wel een hele dikke fiets. Draagt zn gewicht wel wat hoog voor een sport tourer, ouder ontwerp. Interessante keuze als je eerst een voorkeur voor een SMT of dorsoduro aangeeft, ik zou zelf in dat geval zeker voor een SMT gaan en er gewoon een topkoffer op knopen
Bedankt voor voor de snelle reactie. De SMT kan inderdaad, maar ik zou in dat geval dus wat moeten bijleggen, wat evt. wel zou kunnen. Voor een prijs goedkoper dan mijn CB500X zijn er verder geen (in mijn mening) interessante "super moto touring" bikes.
 
Dan zou ik gewoon gaan proefrijden, kijken of het bevalt. Een goede proefrit zegt meer dan 100 meningen van mensen hier op t forum.

In de goedkopere categorie zou ik dan trouwens de Tiger 1050 proberen. Betaalbaarder dan de SMT maar wel een meer daarop lijkende rijhouding. Bevalt me persoonlijk beter dan die van de klassieke FJR sport tour
 
Hoi,

Een maand terug had ik een topic aangemaakt omtrent het halen van een nieuwe motor, namelijk een 990 SMT of Dorsoduro 1200. Voor een deze motoren had ik het plan om mijn Honda CB500X in te ruilen en iets bij te leggen.

Nou ga ik binnenkort veel woon-werkverkeer aan en zal ik volgend schooljaar weer beginnen aan de universiteit, en lijkt met mij misschien ietwat meer rationeel om juist wat geld terug te krijgen voor mijn CB500X en mijn voorkeur te leggen op een budget-vriendelijk voertuig. Ik zou niet mijn CB500X meer willen rijden vanwege het vermogen en het feit dat ik van mijn A2 naar A mag.
Nu denk ik dat de FJR1300 'm wordt voor mij, de vier-in-lijn moet wel fijn rijden. Ik had een ouder model met rond de 60 tot 80 duizend op de teller in gedachten. Klinkt dit allemaal als een goed idee? Of hebben jullie misschien andere opties voor mij? Iemand ervaring met de oudere FJR1300?
Waarom niet lekker op de cb500x blijven rijden? Ik heb er speciaal een aangeschaft voor woon-werkverkeer, goedkoper dan dit kun je bijna niet rijden. Afgelopen 5 maanden ruim 12000km gereden met een gemiddeld verbruik van rond de 1:30, dat ga je met een FJR niet halen.
De onderhoudskosten zullen ook hoger zijn dan de Honda.
 
Waarom niet lekker op de cb500x blijven rijden? Ik heb er speciaal een aangeschaft voor woon-werkverkeer, goedkoper dan dit kun je bijna niet rijden. Afgelopen 5 maanden ruim 12000km gereden met een gemiddeld verbruik van rond de 1:30, dat ga je met een FJR niet halen.
De onderhoudskosten zullen ook hoger zijn dan de Honda.
Ja, eens... als ik écht rationeel wil zijn is dat de beste optie. Alleen ik vind 'm net niet zo fijn op de snelweg in het slechte (huidige...) weer. OEM handvatverwarming doet weinig. Op dit moment is mijn woon-werkverkeer op de snelweg ongeveer 50km. Zou een FJR niet veel stabieler op de snelweg rijden?
 
Waarom niet lekker op de cb500x blijven rijden? Ik heb er speciaal een aangeschaft voor woon-werkverkeer, goedkoper dan dit kun je bijna niet rijden. Afgelopen 5 maanden ruim 12000km gereden met een gemiddeld verbruik van rond de 1:30, dat ga je met een FJR niet halen.
De onderhoudskosten zullen ook hoger zijn dan de Honda.
Een jonge motor inruilen voor een oudere met meer kilometers is niet slim ivm kans op meer en duurder onderhoud. Sowieso zijn de kosten per km van de FJR hoger. Als je perse een FJRboid wil zou de CB500X blijven rijden en nog even doorsparen
 
Een jonge motor inruilen voor een oudere met meer kilometers is niet slim ivm kans op meer en duurder onderhoud. Sowieso zijn de kosten per km van de FJR hoger. Als je perse een FJRboid wil zou de CB500X blijven rijden en nog even doorsparen
Duidelijk. Is het "bezuinigen voor iets goedkopers en wat geld terugkrijgen" niet rendabel dan in mijn situatie? Zou er geen andere motor zijn die minder waard is dan mijn CB500X, waardoor ik wat terug krijg, met een groter vermogen, betere wegligging op de snelweg, en tegelijkertijd nogsteeds zuinig mee kan blijven rijden?
 
Duidelijk. Is het "bezuinigen voor iets goedkopers en wat geld terugkrijgen" niet rendabel dan in mijn situatie? Zou er geen andere motor zijn die minder waard is dan mijn CB500X, waardoor ik wat terug krijg, met een groter vermogen, betere wegligging op de snelweg, en tegelijkertijd nogsteeds zuinig mee kan blijven rijden?
Op de korte termijn misschien. Op lange termijn leg je er waarschijnlijk geld op toe. Alleen al op het brandstofverbruik. En dat kan snel gaan, reken maar eens het verschil tussen 1 op 18 en 1 op 26 uit met de huidige brandstofprijzen en jouw verwachte kilometrage.

En dan onderhoud..
En dan onverwachte kosten bij een oudere motor..

Als je dat verrekend met de restwaarde van je cbx en de eventuele afschrijving dan kun je voor jezelf de afweging waarschijnlijk snel genoeg maken.
 
Ja, eens... als ik écht rationeel wil zijn is dat de beste optie. Alleen ik vind 'm net niet zo fijn op de snelweg in het slechte (huidige...) weer. OEM handvatverwarming doet weinig. Op dit moment is mijn woon-werkverkeer op de snelweg ongeveer 50km. Zou een FJR niet veel stabieler op de snelweg rijden?
Ik heb sinds kort verwarmde handschoenen van Macna, dit werkt beter dan handvatverwarming. Mijn dagelijkse rit is 70km enkele reis voornamelijk snelweg, ik heb vanaf dag 1 geen spijt gehad van de CB500X.
Als Ducatist ( ik heb ook een 748 ) heb ik ook gekeken naar een nieuwe Multistrada of andere opties, maar de conclusie is gewoon dat de Honda een van de goedkoopste motoren is om dagelijks te gebruiken.
 
Ik ben het met klank eens. de fjr is een fantastische comfortabele en vlotte motor. Echter niet zuinig, ik rij dagelijks 70km(35 heen en 35 terug), veel file en doe ongeveer 1 op 15. bij een lange rit is het wel iets zuiniger. Toch is mijn 'weapon of choice' de fjr, maar mijn motivatie is misschien anders dan die van jou, ik zocht een comfortabele motor voor woon-werk en met de vrouw achterop op vakantie te kunnen, verbruik vind ik minder belangrijk en onderhoud doe ik zelf. Het is de meest comfortabele motor die ik tot nu toe heb gehad.
Ik zou zeggen doe een testrit (en succes met de verkoop van de cb :+)
 
Maar alle goedbedoelde adviezen daar gelaten: als TS zo'n FJR gewoon een dikke motor vindt, zou ik zeggen: ga ervoor. Besef alleen wel dat dat je reden wordt, niet comfort of kosten.
Comfort is toch wel beduidend beter bij de fjr .

Zitten er al (grote) handkappen op je cb500x? (Die maken meer verschil dan de HVV.
Is je torso warm genoeg?

De fjr1300 is een fijne motor maar de kosten verdubbelen in vergelijking met de cb500x, bandenslijtage alleen al...
Onderhoud is duurder/moeilijker, verbruik is niet zo goed. Tussen de 1 op 15 en 1 op 18.
 
Duidelijk. Is het "bezuinigen voor iets goedkopers en wat geld terugkrijgen" niet rendabel dan in mijn situatie? Zou er geen andere motor zijn die minder waard is dan mijn CB500X, waardoor ik wat terug krijg, met een groter vermogen, betere wegligging op de snelweg, en tegelijkertijd nogsteeds zuinig mee kan blijven rijden?
Klopt. Als je een zuinige motor zoekt die ruim voldoende vermogen heeft voor de snelweg, dan is een CB500X een perfecte motor. Als je iets meer geld te besteden hebt, dan zal een NC750X iets meer comfort hebben.
Een FJR1300 is nog comfortabeler, maar is op alle vlakken duurder.
En houd er rekening mee dat een dealer of handelaar aan het verkopen van een FJR met inruil van een CBX wil verdienen. Het kost jou altijd geld. Of je moet het particulier doen. Zelf je goede CBX verkopen en een FJR1300 met gebrek aan onderhoud particulier kopen.
2e hands koop je de problemen van een ander.
Staar je niet blind op meer vermogen. Lekker belangrijk.
 
Bedankt iedereen. De reacties in dit topic hebben mij wel overtuigd om toch even te wachten en te sparen, ik ben denk ik wel van plan om het een en ander te modificeren aan de CB500X zoals de uitlaat, grotere handkappen, en een klein ruitje erbij. Ik hoor het wel graag als iemand nog andere mods in gedachten heeft die mij zouden kunnen helpen.
 
Goede indicatie voor vebruik kun je wel vinden op Spritmonitor

De FJR is overigens wel een hele mooie motor en prima te gebruiken voor alle type ritten. Alleen wat ook al eerder is aangegeven is alles aan de FJR duurder dan ooit je Honda zal kosten. Brandstof, banden, algeheel onderhoud (4 cyl.). Wil je voor comfort gaan, kies vooral de FJR maar neem dan de extra kosten voor lief. Kun je die extra kosten niet betalen, of wordt dat lastig, blijf dan vooral je Honda doorrijden. Gewoon rationeel afwegen, dat is altijd de beste manier. Emotionele beslissingen daarentegen kosten altijd geld.
 
Bedankt iedereen. De reacties in dit topic hebben mij wel overtuigd om toch even te wachten en te sparen, ik ben denk ik wel van plan om het een en ander te modificeren aan de CB500X zoals de uitlaat, grotere handkappen, en een klein ruitje erbij. Ik hoor het wel graag als iemand nog andere mods in gedachten heeft die mij zouden kunnen helpen.

Als je echt last hebt van koude handen kun je in plaats van de handkappen, ook stuurmoffen overwegen. Ziet er misschien niet zo mooi uit, maar schijnt wel echt veel warmte op te leveren.

Bijvoorbeeld: GIVI Universele handprotectie TM418
 
Beste VickyT,
Je hebt in het begin het woord rationeel laten vallen, terecht overigens.
Maar, wat is er nou rationeel aan "een andere uitlaat" op een motor die je voor woon / werkverkeer gebruikt?
Ergernis voor anderen, ergernis en onnodige kosten voor jezelf.

Ber
Mijn aanname voor een andere uitlaat is enigzins verschil in het vermogen, al is dat minimaal. Eén van de redenen dat ik naar de FJR1300 aan het kijken was.
 
Meer herrie betekent niet automatisch meer power.
Dat dacht ik vroeger met m.n puch maxi. 8-)
Dat mag het leven is één grote leerschool.

Grappig was laatst dynotest ktm 1290 duke met origineel miniem meer power als Akrapovic heerlijk vindt ik dat.

Ik heb zelf snel last van koude handen.
Hvv werkt echt niet voor mij.
Misschien samen met stuurmoffen.??
Maar ik rij als het kouder wordt met 2e hands Gerbing zat te koop op mp.
Zet mijn dubbele setje binnenkort ook te koop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan