Honda cb550 ?

Skiller

Rookie
17 okt 2004
9
0
Zwolle
Geachte motorfanaten.
Ik ben bijna in het bezit van mijn zware motorrijbewijs.
Na jaren honda 4-takt brommers wou ik overstappen op wat zwaarders (cb550 dus)
Nu maakt het me niet zoveel uit of het een F of een K versie wordt.

Mijn grote vraag is waar moet ik op letten bij een aankoop.
-Welke onderdelen zijn duur/moeilijk verkrijgbaar
-Verborgen gebreken (zwakke constructie-punten etc.)
-Motorisch geluid, schakelen etc.
Ik ben van plan hem zelf een beetje te re-stylen maar wil er motorisch eigenlijk niets aan hoeven doen.
Kun je voor 500 tot 800 euro een degelijk exemplaar kopen?

Alvast bedankt voor de antwoorden
Nap
 
voor zover ik verstand heb van een 550... meeste onderdelen zijn goed te verkrijgen en zeker hier op het forum is er nogal het een en ander te verkrijgen :) ...

verborgen gebreken weet ik niet van 'n 550.. gewoon simpele motorfiets en bij aankoop op de gebruikelijke dingen letten..
voor een euro of 800 heb je 'n goede en degelijke motor hoor!! voor dat geld heb ik 2 350fjes gekocht.. dus 1 goede 550 moet toch ook lukken :9
 
Yap..moet lukken. Bij Rene van Maanen (Rene v M) hiero staat ook nog een 500 of een 550 geloof ik..net ding, moet alleen andere demper op...voor 600 euri.. :P

Voor de erst is alles goed verkrijgbaar en zijn veel onderdelen uitwisselbaar met de 500, al moet je wel ff goed kijken want dat geldt niet altijd...
 
Ik heb ooit een CB550K3 gehad. Een zwak punt: de bobines. De bougiekabel zit in de plastic behuizing gegoten en dat gaat snel scheuren op die plek. Het resultaat is een stotterende motor in de regen. Ik zou óf vervangende bobines kopen, óf elke week een dikke laag vet op die plek smeren, zodat het vocht er niet bij kan.

Soewieso is de bedrading een minder sterk punt.

Verder moet je regelmatig even de nokkenasketting spannen door de moer achter het blok los te draaien (dan spant hij zich vanzelf) en dan weer vast.

Al met al heel betrouwbare motoren. Ze zijn absoluut onvergelijkbaar met een moderne 600. Vooral het rem- en motorvermogen is een lachertje vergeleken met de huidige norm. Maar als je niet beter weet, kun je er heel lekker mee rijden. Begin jaren 90 (toen ik net mijn rijbewijs had) heb ik er heel veel plezier van gehad. Regelmatig ook mee op vakantie geweest naar de Alpen, Côte d'Azur, etc.
 
Yap..moet lukken. Bij Rene van Maanen (Rene v M) hiero staat ook nog een 500 of een 550 geloof ik..net ding, moet alleen andere demper op...voor 600 euri.. :P

Voor de erst is alles goed verkrijgbaar en zijn veel onderdelen uitwisselbaar met de 500, al moet je wel ff goed kijken want dat geldt niet altijd...
Klopt, maar die is
full
 
Ik had op mn werk de moto 73 al doorgelezen, nooit geweten dat hij zo dicht bij de 500 zat. Op dit forum heb ik ook al heel veel over verbouwings/restauratie projecten gelezen :9~ , het gaat bij mij echt kriebelen om er een te kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan