Honda CB550F 1976 - Low/No budget project

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bensi

MF veteraan - uut de Achterhoek
11 jul 2005
8.132
1.137
Achterhoek
Ik heb een CB550F gekocht met het volgende doel;

Mijn vrouw heeft een heel vervelende spierziekte, Myotone Dystrofie. Die ziekte zorgt buiten spierafname voor allerlei problemen;
Verlies van empathisch vermogen
Verlies van het nemen van initiatief
heel veel en lang slapen
etc
etc

Ik raak dus steeds meer mijn partner kwijt en wordt steeds mee mantelzorger.

De artsen hebben mij aangeraden om vooral leuke dingen voor mezelf te blijven doen. Dit is er de laatste jaren absoluut niet van gekomen.

TOT NU !!!

Ik heb deze oude CB gekocht om gewoon lekker te kunnen klussen aan deze motor, zorgen dat ze weer aan de praat komt en dan het uiterlijk wat aan te pakken, geen restauratie maar gewoon leuk opknappen.
Nu moet dit helaas, mede door de thuis situatie, wel low-budget, vandaar ook dat het absoluut geen restauratie project is maar gewoon een lekker hobby project om heerlijk voor mezelf bezig te kunnen zijn en zo even alles achter me te laten.

Ik ga binnenkort met het blok bezig om dat eerst weer aan de praat te krijgen, de CB heeft erg lang stil gestaan.
En daarna zie ik wel wat ik met het uiterlijk kan gaan doen. Wat ik sowieso wil vervangen / aanschaffen;

de achter schokbrekers. Zijn na het verwijderen van de rode verf voorlopig netjes genoeg.
de lamporen. (Chroom)
voor - en achterwiel. (Chroom) Achter is de velg keurig na verwijderen rode verf, voor al ander aangeschaft.
Voorspatbord (Chroom) blijft zwart
Achterspatbord (Chroom) heb ik een mooie zwarte voor gevonden met mooi chroom achterlicht.
eventueel een originele budddyseat
Slotje voor het zadel.

Maar die zaken durft men nogal wat voor te vragen dus dat zal wel een meer jaren plan worden _O-

Zo ziet ze er nu uit (op de foto's lijkt het mooier dan in werkelijkheid :P )

Foto-SQUDKUV7-D.jpg


Meer foto's:
Honda CB 550 F

Ik zal de vorderingen hier bij gaan houden maar het zal dus wel een heel traag vorderend topic worden :+

Mocht er nog iemand zijn die bovengenoemde zaken toevallig in de schuur heeft liggen en voor (erg) weinig kwijt wil, laat het maar weten.

En voorlopig ............. heerlijk klussen aan de "oude dame" *O*

Ook hier (een beetje) te volgen http://ben-siebers.weebly.com/motor.html


Op dit moment (6 april 2015) staat de "oude dame" er zo bij:
20150404_133427.jpg
[/URL]
20150406_135521_zpso9rhpsyc.jpg
[/URL]
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat je je op deze manier even ''los'' kan maken van de dagelijkse zorgen.

Ik kan je helaas niet van dienst zijn met onderdelen, wel met positieve input!
Dus bij deze; Maak er wat moois van, dat verdienen de CB's zonder meer *O*

Je eerste volger heb je al :Y
 
Ik had m ook zien staan....in het kader van leuke dingen doen ben ik na afgekeurd te zijn door de gevolgen van chemo gaan classic endurance racen(voor de hand liggend..toch?). Mijn interniste reageerde alsvolgt, motorsport in het algemeen kan ik niet echt goedkeuren, maar in jouw geval, gewoon doen en geniet !! Succes, ik ben benieuwd wat je er van maakt en vooral, hoe je het beleeft! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Succes met je project.

Nog een kleine tip, als de remleidingen nog origineel zijn, vervang ze door staalommantelde. Geeft echt een verbeterde remwerking (en dat is wel zo veilig).
 
mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, ik wilde heel graag weten wat er onder die rode verf zit, zouden de velgen nog "te redden" zijn?

Dus 1 kant van de achtervelg even vlot gekeken, afbijt er op (foto 1) , na een halfuurtje afgeveegd (foto 2) en daarna nog even wat beter schoongespoeld (foto 3)
Morgen gaat het achterwiel er uit, kan ik de velg echt schoonmaken en gelijk de rem vast even nakijken.

Foto 1:
20141020_164856.jpg


Foto 2:
20141020_180454.jpg


Foto 3:
20141020_180500.jpg


Als bij beide velgen alles er zo onder uit komt ben ik blij, dat is nog heel mooi op te poetsen denk ik :Y

En ook al 2 tank emblemen gekregen, heelblij mee ..... THNX Jaap :}

20141020_180504.jpg
 
Laatst bewerkt:
Achterwiel er uit gehaald om de rode verf te verwijderen;


Chroom is nog mooi, nog even poetsen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel gaaf uit, knappe motor!

Fijn dat je op deze manier een uitlaatklep voor jezelf hebt gevonden man, heel veel succes ermee, geniet ervan en sterkte daar. Ik ga het volgen!
 
Dank voor de leuke positieve reacties allen. En @Cardan, jij sterkte en mooi dat je zoiets oppakt om te kunnen genieten....zeker doen.
 
Achterwiel is voorlopig netjes genoeg nu, gelijk even de kettingbeschermer (chroom) schoongemaakt en gepoetst, ziet er ook weer heel acceptabel uit. *O*

20141021_143020.jpg


20141021_143017.jpg


Ook de rechter schokbreker er af gehad, ook mooi geworden. Het is allemaal niet z.g.a.n.maar wel een heel stuk mooier dan die rode verf.

20141021_155242.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Dennis,
ja, een leuke klus dit hoor :) Heeft zes jaar stilgestaan,dus dan weet je he wel.

Hartstikkeleuk dat je even wilt kijken, alles is welkom ;)
 
Zo, beide schokbrekers zien er weer netjes uit, achterwiel hangt er voor de foto weer even (los) in. Lijkt al heel anders zo.

20141021_184015.jpg


20141021_184003.jpg
 
Laatst bewerkt:
Daar knapt ie wel van op ! Ik ga het volgen en misschien kom ik je nog weleens tegen bij Engbers....
 
Dit zijn erg fijne motortjes. Als je het 'n beetje netjes afstelt en goed in mekaar steekt ook erg fijn om mee rond te knorren. Gebruik het spul op dezelfde manier. Loopt niet weg, hoeft voor de onkosten ook niet gauw de deur uit. En met wat geduld erg dankbaar spul om af en toe een flinke rit op te maken en tussendoor lekker aan te prutsen. *D
 
VRAAG:

De startmotor doet helemaal niets.

20141022_154628_zps7d1e932a.jpg


Op bovenstaande foto zie ik volgens mij het start relais rood omcirkeld.
Als ik de startknop indruk hoor en voel ik in / aan dat relais een tik, verder niets. En de lampjes van het "dashboard" verzwakken.

Wat kan hier de oorzaak van zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Meestal als je alleen een tik hoort en als de lampjes verzwakken dan heeft de accu niet voldoende capaciteit meer. Start relais gaan zelden stuk. Kan je de spanning van de accu meten?
 
@Kees:

Ik heb nog geen accu gekocht, hij hangt nu even met startkabels aan een aparte accu.

Deze:
20141022_162234_zps4aedd620.jpg


En die meet ik 12.47 V:
20141022_162359_zpsf80a1258.jpg


Kan het bijv. aan de starkabels liggen ?
 
De startkabels moeten inderdaad wel van een behoorlijke dikte zijn. De spanning is ook aan de lage kant. Kan je de accu opladen?
 
Het startrelais is gemakkelijk te omzeilen door een schroevendraaier tussen de twee grote contactpunten van het startrelais te steken. (Wel even de rubbertjes wegschuiven)

Ook kan je proberen om als de accu is opgeladen de startmotor even los aan de accu te hangen. Dan weet je of het aan de startmotor zelf ligt. Maar ik weet niet hoe makkelijk dat ding uit te bouwen is.
 
Laatst bewerkt:
Die zit met een paar boutjes vast achter een dekseltje.
Omcirkelde dinges is inderdaad het relais.

Ik gok ook op combi vd start kabels en de accu. (accu moet zwaar genoeg zijn bij nader inzien)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan