Honda cb600 hornet wegligging en verbruik

thepolarbear

MF'er
9 apr 2016
247
0
Dag iedereen,

Onlangs heb ik een tweedehands honda cb600 hornet van 2008 met nog maar 17+++km op de teller. Nu ervaar ik soms in (scherpe) bochten een gevoel van onstabiliteit van het voorwiel. Is het zo als de voorband ter vervanging begint te komen dat dit effectief voelbaar is? Vorige eigenaar sprak wel van dat de voorband stilaan zijn beste tijd heeft gehad.
Of is dit gewoon nog een kwestie van gewenning??

De motor heeft ook een volledige leovince uitlaatbocht + leovince demper, bij laag toerental heeft de motor een "borrelend" geluid. Dus vroeg ik me af als de uitlachtbocht en demper vervangen worden, moet de injectie unit dan ook niet aangepast worden? Ook is het zo dat de benzine meter nog maar 1 blokje weergeeft, en ik heb nog maar 178km gereden... ?

Graag jullie mening :) Alvast bedankt !
 
De banden kunnen zeker dat onstabiele gevoel veroorzaken, ook zaken als instellingen van de vering kunnen daar aan bijdragen.
Of je 178 met je tank kan rijden is lastig te beoordelen, ligt aan hoe je rijdt, temperatuur buiten, wind etc.
 
Ook is het zo dat de benzine meter nog maar 1 blokje weergeeft, en ik heb nog maar 178km gereden... ?
Mijn vorige motor was een Hornet uit 2004, daar reed ik gemiddeld 200-250km met een tank. Dat zou tussen 1 op 12 en 1 op 15 moeten zijn, met zijn 17 liter tank. Nu had ik niet bepaald een brandstofzuinige rijstijl, maar zelfs met rustige toerritten wist ik er hooguit 300km uit te persen. Dus die indicator kan wel ongeveer kloppen.

Ik weet niet hoe het zit met de reservetank en de brandstofindicator (die van mij had geen indicator, alleen dat vervelende oranje lampje wat altijd ging branden als ik midden in de rimboe zat), maar houd er rekening mee dat dat ook nog een goede 4-5 liter is. Als die los staat van je indicator, dan kan het kloppen dat je na 200-225 op reserve gaat, en nog 50-75 kan rijden.

Hopelijk krijg je de probleempjes opgelost, ik vond het een geweldige motor!
 
Dag iedereen,

Onlangs heb ik een tweedehands honda cb600 hornet van 2008 met nog maar 17+++km op de teller. Nu ervaar ik soms in (scherpe) bochten een gevoel van onstabiliteit van het voorwiel. Is het zo als de voorband ter vervanging begint te komen dat dit effectief voelbaar is? Vorige eigenaar sprak wel van dat de voorband stilaan zijn beste tijd heeft gehad.
Of is dit gewoon nog een kwestie van gewenning??

De motor heeft ook een volledige leovince uitlaatbocht + leovince demper, bij laag toerental heeft de motor een "borrelend" geluid. Dus vroeg ik me af als de uitlachtbocht en demper vervangen worden, moet de injectie unit dan ook niet aangepast worden? Ook is het zo dat de benzine meter nog maar 1 blokje weergeeft, en ik heb nog maar 178km gereden... ?

Graag jullie mening :) Alvast bedankt !
had je dat bochten gedrag niet tijdens de proefrit gemerkt dan? lijkt me niet iets dat plotseling ontstaat.
heb je al eens naar de leeftijd van de banden gekeken (DOT code)? met die leeftijd en km stand zou het me niet verbazen als die ook nog uit 2008 zijn.
inspuiting hoeft niet te worden aangepast zolang de lambdasonde nog in de nieuwe uitlaat zit regelt de computer vanzelf bij. voor maximale prestaties moet je wel gaan aanpassen maar voor normaal rijden (en ook als het harder gaat) is het niet nodig. prettig kan het wel zijn maar nodig niet. het is geen carburateur die afhankelijk is wan luchtstroming en onderdruk het is een computer gestuurd systeem met een terugmelding uit de uitlaat.
en over het gebruik weet je zeker dat de tank vol zat voordat je begon met meten en hoe oud was die benzine. gewoon reserve mee en op nieuw meten met verse benzine en een volle tank. ook verouderde benzine kan een hoger verbruik veroorzaken doordat het minder makkelijk verbrand en je dus meer brandstof nodig hebt om aan een zelfde zuurstofgehalte in de uitlaat te komen.
 
1370886
1370889
1370892
1370894
1370896


Ok super bedankt voor de reacties, zal vant weekend de genoemde zaken eens bekijken !
 
Zo op de foto's te zien zijn je banden zo goed als "vierkant" en op de zijkanten is de groef/profiel zo goed als weg. Ik denk dat dat best voor een raar gevoel kan zorgen. Voor de rest lijkt de motorfiets zonder schade....
 
Zo te zien heeft inderdaad je band erg veel geleden. Als je het voorwiel even rechtuit wilt zetten en dan een foto maakt kunnen we misschien zien of er iets mankeert aan het frame
 
Terug
Bovenaan Onderaan