Honda cb600f 2004 harde trillingen voetsteun bij 5000 toeren

Keltvh

Rookie
30 mei 2021
13
1
Hallo leden,

Ik heb sinds november een hornet uit 2004 aangeschaft. Nu ervaar ik flinke trillingen vanaf 5000 toeren. Als ik vergelijk met het staan op een trilplaat overdrijf ik niet.
Het maakt hierbij niet uit in welke versnelling ik zit. Trillingen in het stuur ervaar ik niet. Al wordt dit wel vaak samen aangegeven gezien als je zoekt.
Bouten gecontroleerd en zitten goed vast.

Zijn er andere hornet rijder die hetzelfde probleem hebben? En hoe hebben jullie dit opgelost? Is het op te lossen?
 

Keltvh

Rookie
30 mei 2021
13
1
De originele voetsteunen zitten er nog op. recht had meer speling dan de linker. Dacht ook dat hier het probleem zat maar na een rubber er tussen geplaatst te hebben was de speling weg maar trilling blijft hetzelfde.
 

manopmotor

Die hard MF'er
4 apr 2020
486
791
Hoe kan ik hier zeker van zijn?
Ga maar de snelheid rijden en toeren waar je normaal deze vibraties voelt, dan knijp je je koppeling in en geef je geen gas. Voel je nog steeds trillingen? dan zit het in je aandrijflijn of wielen etc.

Daarna doe je hetzelfde en geef je gas met de koppeling in tot de toeren waar je normaal trillingen voelt in en kijk je of de trillingen terugkomen dan kun je voelen of het daadwerkelijk in blok zit of niet.
 
Laatst bewerkt:

zantzakkie

White boy
6 mei 2019
1.026
979
Heb ik ook gehad met m’n 2010 hornet.
Was wel injectie.
Het werd wel steeds erger, en toen ik haar verkocht bij 40.000 probeerde ik altijd er boven of er onder te blijven.
Buitentemperatuur speelde ook een beetje mee, als het kouder was, was het minder dan op een hete zomerdag.
Nooit wat mee gedaan, maar ik vermoed dat het aan de synchronisatie lag.
 

Keltvh

Rookie
30 mei 2021
13
1
Ga maar de snelheid rijden en toeren waar je normaal deze vibraties voelt, dan knijp je je koppeling in en geef je geen gas. Voel je nog steeds trillingen? dan zit het in je aandrijflijn of wielen etc.

Daarna doe je hetzelfde en geef je gas met de koppeling in tot de toeren waar je normaal trillingen voelt in en kijk je of de trillingen terugkomen dan kun je voelen of het daadwerkelijk in blok zit of niet.
Bedankt. Ik ga dit eens proberen. Zal uitkomst laten weten
 

Keltvh

Rookie
30 mei 2021
13
1
@manopik heb het getest. Als ik de koppeling in druk en geen gas geef dan voel ik het een beetje.
Als ik koppeling hou en gas geen voel ik de trilling net zo erg als ik gewoon rij.

Ik heb maar even fotos van de aandrijving toegevoegd. Er hoort een sticker te zitten met wanneer je moet vervangen. Deze sticker is verdwenen. Ik neem aan dat deze nog goed zijn?
 

Bijlagen

  • 20220511_202430.jpg
    20220511_202430.jpg
    170,8 KB · Weergaven: 17
  • 20220511_202251.jpg
    20220511_202251.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 17
  • 20220511_202247.jpg
    20220511_202247.jpg
    138,3 KB · Weergaven: 17

Teemong

Die hard MF'er
2 apr 2020
488
1.071
Amsterdam
@manopik heb het getest. Als ik de koppeling in druk en geen gas geef dan voel ik het een beetje.
Als ik koppeling hou en gas geen voel ik de trilling net zo erg als ik gewoon rij.

Ik heb maar even fotos van de aandrijving toegevoegd. Er hoort een sticker te zitten met wanneer je moet vervangen. Deze sticker is verdwenen. Ik neem aan dat deze nog goed zijn?
Ik had precies hetzelfde met mijn CBR600F2, dit zijn bijna 1 op 1 dezelfde blokken. Ook zodra ik rond de 5000 toeren kwam heel heftige trillingen uit de steps, met name op constante snelheid op de snelweg irritant. In mijn geval was het een oud beestje uit ‘91 met 70k op de klok dus dacht dat het daardoor kwam, maar gekeken naar wat je zegt zou het ook gewoon door het type blok kunnen komen. Bij mij waren de trillingen overigens wel 100% weg als ik de koppeling ingedrukt hield dus ik zou eerder denken aan je rijwielgedeelte als je ze dan nog voelt. Heb je hiervoor iets anders (nieuwers) gereden waardoor je de trillingen niet gewend bent?
 
Laatst bewerkt:

Keltvh

Rookie
30 mei 2021
13
1
Ik had precies hetzelfde met mijn CBR600F2, dit zijn bijna 1 op 1 dezelfde blokken. Ook zodra ik rond de 5000 toeren kwam heel heftige trillingen uit de steps, met name op constante snelheid op de snelweg irritant. In mijn geval was het een oud beestje uit ‘91 met 70k op de klok dus dacht dat het daardoor kwam, maar gekeken naar wat je zegt zou het ook gewoon door het type blok kunnen komen. Bij mij waren de trillingen overigens wel 100% weg als ik de koppeling ingedrukt hield dus ik zou eerder denken aan je rijwielgedeelte als je ze dan nog voelt. Heb je hiervoor iets anders (nieuwers) gereden waardoor je de trillingen niet gewend bent?
Nee dit is mij 2e motor. 1e was een cmx400 uit 83. Geen irritant trilling ervaren.
Heb je dit kunnen oplossen? Of mee blijven rijden?
 

manopmotor

Die hard MF'er
4 apr 2020
486
791
@manopik heb het getest. Als ik de koppeling in druk en geen gas geef dan voel ik het een beetje.
Als ik koppeling hou en gas geen voel ik de trilling net zo erg als ik gewoon rij.

Ik heb maar even fotos van de aandrijving toegevoegd. Er hoort een sticker te zitten met wanneer je moet vervangen. Deze sticker is verdwenen. Ik neem aan dat deze nog goed zijn?
Dan zitten de trillingen in je blok, mijn cbr heeft hetzelfde vanaf 5000 toeren tot 11.500 in alle versnellingen op een gegeven moment werd de trillingen ook in het stuur voelbaar en kreeg ik tintelende vingers na een kwartier snelweg.

Ik heb toen de carburateurs laten synchroniseren+CO afstellen en dat heeft toen best wel goed geholpen maar de trillingen/resonantie is nog steeds aanwezig wel een heel stuk minder dus geen tintelende vingers meer en niet storend op de snelweg.
uiteindelijk durf ik niet 100% te zeggen dat het de oplossing voor je is want er kan altijd meer aan de hand zijn en misschien is het ook wel product eigenschap tot op zekere hoogte.
Nu het weer weer warmer wordt merk ik ook weer een kleine toename in trillingen.

Aan jouw de keus wat je wilt gaan doen als het je echt stoort is het misschien iets om naar te kijken.
 

Keltvh

Rookie
30 mei 2021
13
1
Dan zitten de trillingen in je blok, mijn cbr heeft hetzelfde vanaf 5000 toeren tot 11.500 in alle versnellingen op een gegeven moment werd de trillingen ook in het stuur voelbaar en kreeg ik tintelende vingers na een kwartier snelweg.

Ik heb toen de carburateurs laten synchroniseren+CO afstellen en dat heeft toen best wel goed geholpen maar de trillingen/resonantie is nog steeds aanwezig wel een heel stuk minder dus geen tintelende vingers meer en niet storend op de snelweg.
uiteindelijk durf ik niet 100% te zeggen dat het de oplossing voor je is want er kan altijd meer aan de hand zijn en misschien is het ook wel product eigenschap tot op zekere hoogte.
Nu het weer weer warmer wordt merk ik ook weer een kleine toename in trillingen.

Aan jouw de keus wat je wilt gaan doen als het je echt stoort is het misschien iets om naar te kijken.
Bedankt voor de reacties en hulp. Ik zal de motor eens naar de garage brengen en kijken voor synchronisatie en afstelling
 
Bovenaan Onderaan