Honda CB600F PC36 motorschade en/of koppaking?

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
328
136
Gent
Hallo,

Eerst wat noodzakelijke voorgeschiedenis: Twee weken geleden koop ik mijn eerste motor aan. Na goed lezen en informeren (en uit voorliefde voor het merk) werd het een Honda CB600F uit 2002 (PC36 model). 31000km op de teller. Gekocht van eerste eigenaar. Reed er volgens zijn clubleden te rustig mee, en de persoon leek mij ook geen scheurtype. De motor heeft de laatste 2 jaar amper nog gereden (om niet te zeggen niet, hij had een andere motor gekocht). De motor is in zijn bezit altijd op onderhoud geweest bij officiële Honda garage (aantoonbaar via facturen) waarbij op 24.000km de kleppen nog nagekeken zijn op klepspeling (schijnt nochtans zelden ooit echt nodig te zijn bij deze modellen).

Al het bovenstaande in acht gehouden, en gezien de reputatie van de blokken leek het mij een dummyproof aankoop. Door lange stilstand van de motor besliste ik na aanschaf direct om een groot onderhoud uit te voeren. Oude brandstof uit de tank afgelaten, nieuwe er in. Olie + alle filters vervangen, nieuwe bougies, koelvloeistof aflaten, flushen en nieuwe koelvloeistof erop.
Helaas ben ik op 2 dingen gebotst tijdens deze werken die me zorgen baren.

Bij het demonteren van de oude bougies, merk ik op de schroefdraden van de 4 bougies "olie" op. De bougies zelf stonden ook amper "vast". De kopjes van de bougies zelf zijn droog en leken me perfect normaal "gesleten". De bussen waar de bougiekabels in passen waren wel mooi netjes. Moet ik hier falende zuigerveren gaan vrezen?

ouawes.jpg


Vandaag laat ik het oude koevloeistof uit de motor, deze leek me best wel oud ook, en bruinig geworden.
Ik flush het systeem een keer of 2 waarna ik hem eerst via de radiator afvul tot aan de vulhals en vervolgens via het normale reservoir tot "top". Volgens het Haynes manual start ik dan de motor met radiatorcap niet gemonteerd waarna ik de motor op temperatuur laat komen en een paar keer aan de gashendel trek om de lucht uit het systeem te verwijderen. Maar wat ik vaststel is dat na even de temperatuur bleef oplopen tot boven de helft (gaat nog niet tot het rood tot aanslaan ventilator) en de koelvloeistof er bij "gas geven" uit gutst. Iemand die ervaring heeft met dit type motor en/of het ontluchten en mij kan zeggen of ik mij weer zorgen moet maken (lekke koppaking?). Of dat dit normaal is, en in die mate? Heb de motor na dit filmpje afgezet. KVS weer afgevuld tot aan de vulhals van de radiator, en deze keer de motor laten draaien met radiatorcap gemonteerd. Temperatuur loopt op tot op hetzelfde punt (3 kwart metertje). Het niveau in het normale reservoir is amper tot niet gezakt. Als ik de motor nadien stil leg en een minuutje of 3 wachtte om de radiatorcap los te draaien kwam daar echter geen druk of gesis uit.

Filmpje:

Ondanks de ijzersterke reputatie van de motor bij goed onderhoud maak ik me momenteel gek dat ik er net eentje gekocht heb met lekke zuigerveren en een kapotte koppaking? Of ben ik te doemdenkend? Graag wat advies.

Alvast bedankt.
 
Ah... Op één of andere gekke manier kon ik dat niet uit een popcorn icoontje halen.

Kon net zo goed gaan over het vullen wat niet goed uitgelegd was. Maar gaat dus over TS die spoken ziet.
 
Bedankt voor de eerste geruststellende berichten. Topic aangemaakt in een soort 'paniekreactie', als niet alles verloopt volgens het boekje (of zoals gepland). Ligt me toch vrij nauw aan het hart. Daarjuist even een testrit gemaakt en de temperatuur blijft mooi op niveau. Nu de motor laten afkoelen en morgen eens het pijl nakijken.
 
Mooi als je het goed leest willen de meesten je alleen vertellen pas op met wat je doet het komt te vaak voor dat een goede motor defect word gesleuteld terwijl er niets aan mankeert dat ligt een beetje gevoelig bij de techneuten , maar dat had je denk ik al tussen de regels door al begrepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan