Honda CB600F PC36 motorschade en/of koppaking?

Gunther90

Die hard MF'er
2 okt 2011
328
136
Gent
Hallo,

Eerst wat noodzakelijke voorgeschiedenis: Twee weken geleden koop ik mijn eerste motor aan. Na goed lezen en informeren (en uit voorliefde voor het merk) werd het een Honda CB600F uit 2002 (PC36 model). 31000km op de teller. Gekocht van eerste eigenaar. Reed er volgens zijn clubleden te rustig mee, en de persoon leek mij ook geen scheurtype. De motor heeft de laatste 2 jaar amper nog gereden (om niet te zeggen niet, hij had een andere motor gekocht). De motor is in zijn bezit altijd op onderhoud geweest bij officiële Honda garage (aantoonbaar via facturen) waarbij op 24.000km de kleppen nog nagekeken zijn op klepspeling (schijnt nochtans zelden ooit echt nodig te zijn bij deze modellen).

Al het bovenstaande in acht gehouden, en gezien de reputatie van de blokken leek het mij een dummyproof aankoop. Door lange stilstand van de motor besliste ik na aanschaf direct om een groot onderhoud uit te voeren. Oude brandstof uit de tank afgelaten, nieuwe er in. Olie + alle filters vervangen, nieuwe bougies, koelvloeistof aflaten, flushen en nieuwe koelvloeistof erop.
Helaas ben ik op 2 dingen gebotst tijdens deze werken die me zorgen baren.

Bij het demonteren van de oude bougies, merk ik op de schroefdraden van de 4 bougies "olie" op. De bougies zelf stonden ook amper "vast". De kopjes van de bougies zelf zijn droog en leken me perfect normaal "gesleten". De bussen waar de bougiekabels in passen waren wel mooi netjes. Moet ik hier falende zuigerveren gaan vrezen?

ouawes.jpg


Vandaag laat ik het oude koevloeistof uit de motor, deze leek me best wel oud ook, en bruinig geworden.
Ik flush het systeem een keer of 2 waarna ik hem eerst via de radiator afvul tot aan de vulhals en vervolgens via het normale reservoir tot "top". Volgens het Haynes manual start ik dan de motor met radiatorcap niet gemonteerd waarna ik de motor op temperatuur laat komen en een paar keer aan de gashendel trek om de lucht uit het systeem te verwijderen. Maar wat ik vaststel is dat na even de temperatuur bleef oplopen tot boven de helft (gaat nog niet tot het rood tot aanslaan ventilator) en de koelvloeistof er bij "gas geven" uit gutst. Iemand die ervaring heeft met dit type motor en/of het ontluchten en mij kan zeggen of ik mij weer zorgen moet maken (lekke koppaking?). Of dat dit normaal is, en in die mate? Heb de motor na dit filmpje afgezet. KVS weer afgevuld tot aan de vulhals van de radiator, en deze keer de motor laten draaien met radiatorcap gemonteerd. Temperatuur loopt op tot op hetzelfde punt (3 kwart metertje). Het niveau in het normale reservoir is amper tot niet gezakt. Als ik de motor nadien stil leg en een minuutje of 3 wachtte om de radiatorcap los te draaien kwam daar echter geen druk of gesis uit.

Filmpje:

Ondanks de ijzersterke reputatie van de motor bij goed onderhoud maak ik me momenteel gek dat ik er net eentje gekocht heb met lekke zuigerveren en een kapotte koppaking? Of ben ik te doemdenkend? Graag wat advies.

Alvast bedankt.
 
Je kleppendekselpakking kan ook lekken waardoor er olie op de bougies drupt.
Je motor klinkt wel goed als ik het zo hoor.

Koelvloeistof moet je echt niet zo gaan ontluchten. Ik denk niet dat dit goed komt.
Heeft die honda ook een koelvloeistof expansievat ofniet?
 
Je kleppendekselpakking kan ook lekken waardoor er olie op de bougies drupt.
Je motor klinkt wel goed als ik het zo hoor.

Koelvloeistof moet je echt niet zo gaan ontluchten. Ik denk niet dat dit goed komt.
Heeft die honda ook een koelvloeistof expansievat ofniet?

De kleppendekselpakking is vervangen toen de kleppen gesteld zijn, was wel in 2012. Dat wil natuurlijk niets zeggen, en het kan altijd, maar voorts zagen de bussen er netjes uit.

Er is geen ontluchtingsnippel te vinden, en in het werkplaatshandboek stond het zo omschreven, ook al ziet het er.. "Beunen" uit?
Jazeker, het expansievat zit onder het zadel.
 
Wat bananeman zegt. Eerst is even een flink stuk gaan rijden en de boel lekker warm laten worden. Wel temp. in de gaten houden.
Na je rit of de dag erna koelvloeistof nivo nog ff checken.
Als je twijfel over de zuigerveren kun je altijd nog een compressie test doen.
 
Hooguit koud stationair laten lopen met de dop er af, bijvullen als het zakt en dop er op als het net overloopt. Dan expansievat aftoppen en goed kijken naar ontluchtings boutjes op bijv. de thermostaat. Anders rijden en later vat bijvullen indien nodig.

"Olie" kan ook te rijk zijn, maar zegt weinig zo.
 
Laatst bewerkt:
Meh, die bougies zijn waarschijnlijk gewoon bij montage van een beetje vet op de draad voorzien. Na verloop van tijd gaat dat er dan zo uitzien. 'Amper vast' is vrij subjectief en kan ook al vast genoeg zijn, ik kom vaker veel te vast aangedraaide bougies tegen dan bougies die netjes vastzitten. Zoek de momentwaarden maar eens op, als je dan een momentsleutel gebruikt draai je ze waarschijnlijk een stuk minder vast dan je zou verwachten.

Wat die koelvloeistof betreft, @sanscorp zei het ook al, niet zo aan het gas gaan lopen jengelen.
 
lucht in het koelsysteem veroorzaakt warm lopen .
Het zou inderdaard eerst handiger zijn geweest te gaan rijden kijken wat er aan mankeert hoe deze loopt en dan eventueel reparaties te gaan uitvoeren mits je weet waar je mee bezig bent en niet achteruit ipv voorruit boert
 
Bij de vfr kwamen de bougies er zo uit, ook veel olie op de schacht, en ze zaten ook niet al te vast.
Gewoon de nieuwe bougies handvast aangedraaid.
IMG_20190116_170358.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je denkt lekker zuigerveren EN een lekke koppakking te hebben? Neem even je tijd om rustig na te denken over je denkpatroon. Wanneer je lekker geslapen hebt, koelvloeistof niveau in orde maken en lekker gaan rijden.
Houdt het olie niveau in de gaten, dan weet je of ie olie verbruikt.
Kalm blijven en vooral genieten van je nieuwe aankoop!
 
Ik zie alleen maar wat vettigheid op het schroefdraad van de bougies, wellicht iets te veel opgesmeerd in het verleden.
Zonder dop op de radiateur zal bij gasgeven de vloeistof zakken en bij gas loslaten zal de vloeistof over de rand lopen.
Bij ontluchten kun je beter hier en daar wat in de slangen knijpen, desnoods de motorfiets wat schuin houden, dan komt de lucht vanzelf naar boven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan