Honda CB650F of alternatief voor beginner

aeg13

Rookie
24 aug 2014
5
0
Hallo iedereen,

De korte versie:
Honda CB650F: Heeft iemand hem al? Wat zijn jullie ervaringen? Vergeleken met andere Naked Bikes rond die prijsklasse?

De lange versie:
Ik ben nieuw op MF maar lees inmiddels al een tijdje mee. Hallo iedereen dus bij deze! :W

Ik ben 26 jaar oud en vorige week ben ik begonnen met rijlessen. Komende donderdag mijn AVB examen (alles gaat al vrij goed, de langzame slalom wil nog wel eens een pionnetje aan sneuvelen), dan snel door en hopelijk 9 september AVD. Ik les zelf op een XJ6, en nu zal dat altijd wel zo zijn met je eerste ervaring op een motor, maar dat vind ik gewoon al fantastisch rijden zeg! Ik ben langzaamaan al op zoek naar een motor (verrassing)... Ik zie mezelf niet zitten op een racer of een echte tourmotor/chopper, dus het ging al vrij snel richting de naked bikes. Toen had ik het gevonden, het werd een KTM Duke. Overal las ik verhalen over het rijplezier en het lage gewicht, en wat een mooie bikes zeg. Nou.. gisteren zat ik dus op zo'n KTM Duke in een motorzaak... Wat een afknapper dat gewicht, die dunne bandjes en die zithouding! Brr.. _O-

Nu heb ik al geprobeerd wat vergelijk te doen zonder rijbewijs (dus ook zonder proefritten) en puur op het oog en recensies is mijn blik gevallen op de Honda CB650F. Ik ben zelf absoluut niet handig en kom de motor dus ook voor elk klein iets naar de dealer aan het brengen; vandaar mijn wens om een nieuwe motor te kopen die me niet gaat verrassen met al te veel onderhoud de eerste jaren. De Honda CB650F met een adviesprijs van € 8.000 lijkt me een geschikte motor. De recensies zeggen vooral: de motor verrast je niet, maar hij is ook niet ècht spannend.

Nou is mijn gevoel dat 1) iedereen in recensies elkaar napraat en 2) recensies voornamelijk geschreven worden door mensen met kennis over motors en mensen die ook wel wat meer 'spanning' eisen van een motor dan ik zal doen, zeker in mijn eerste jaren op de weg wil ik het een beetje rustig aan doen. In tegenstelling tot andere motoren rond dezelfde prijsklasse (Yamaha mt-07, mt-09, Kawasaki z800e) is er over de CB650F vrij weinig informatie te vinden & volgens mij geen topic hier! (Of ik zie iets totaal over het hoofd).

Is er iemand hier met zo'n Honda CB650F, of zijn er mensen die een proefritje gemaakt hebben op die motor? De MT-07 is voor mij ook een alternatief, zelfs ietsje goedkoper, maar ik vond het uiterlijk van de motor wat minder goed uit de verf komen dan de Honda. In een recensie las ik dat het gasrespons vrij fel is voor een beginner, en de verkoper vertelde me dat ie wat 'kariger' uitgevoerd was dan de Honda. Al weet ik niet precies wat daarmee bedoeld werd... Ik denk dat ik nog wel een proefritje met beide zal gaan maken; maar ik ben ook erg benieuwd of er hier iemand is die het vergelijk tussen deze twee motors kan trekken uit eigen ervaring?
 
Heb je al een keuze gemaakt?

Jammer dat er niemand reageert, zit met zelfde dilemma. MT-07, CB650F of misschien iets anders.
 
Ik heb inderdaad al een keuze gemaakt en een CB650F gehaald. Ik heb er nu zo'n 2800km op staan en ik ben er helemaal tevreden mee! Toevallig vandaag nog 100km mee gereden... koude handen!

Tijdens de inrijperiode (aanbevolen 600km door Honda, 1000 door dealer, dus dat laatste aangehouden) vrij rustig aan gedaan. Daarna eens wat meer de limieten gaan opzoeken. De motor is door zijn gehele toeren-bereik gemakkelijk te bedienen, z'n vermogensafgifte is heel lineair en boven de 6k wordt het vrij sportief. Het is een motor die je niet snel zal verrassen als je aan het gas trekt of schakelt, maar dat bedoel ik in de positieve zin, boven de 8.000 toeren kom je je toch wel goed aan het vasthouden :). Hij klaagt niet als je een keertje niet ver genoeg terug schakelt voor een rotonde of kruising, heeft dan alleen wat minder kracht maar alles gaat zonder stoten of bokken. De motor is wel erg stil, pas rond 8.000 toeren begint hij wat meer geluid te maken. Het is het karakter van een viercilinder zeggen ze, maar het is echt 'glijden' over de weg met dit ding. Als ik een nadeel moet noemen: Onderin is het gas nogal aan/uit, niet extreem maar van 0 naar 10% ongeveer is het echt een tikje. Op zich went het vrij snel, maar dat was voor mij wel een aandachtspuntje wat ik bij de lesmotor (XJ6) nooit gemerkt heb. Het is wel echt een stap omhoog van de XJ6 wat rijden betreft naar mijn idee. Qua bochtenwerk is het een motor die me veel vertrouwen geeft en erg precies te sturen is, ik heb wel eens wat minder slimme acties in bochten gemaakt nu de eerste keren rijden na de lessen, maar controle over de motor was steeds gemakkelijk hersteld.

Deze uitgebreide review van de cb650f van CagerOnTwoWheels kwam ik nog tegen, leuk om te kijken & klopt helemaal:

In vergelijk tot de MT-07 heb je aan de CB650F denk ik een betrouwbaardere fiets met een iets betere afwerking. De MT-09 daarentegen, die krijgt mooie reviews en is echt een flink stuk feller dan de Honda. Voor mij als beginner (en als iemand die z'n rijbewijs niet graag ingevorderd ziet) zal de MT-09 wat te veel van het goeie zijn, ter vergelijk ook een review van de MT-07 en MT-09 van CagerOnTwoWheels:
 
Mooi verhaal.

Ik heb ondertussen een Shiver uit 2008. Staat momenteel 7000 KM op waarvan ik er al 1.000 opgezet heb de laatste 4 weken. Vond 'm in het begin wel erg heftig maar ben er nu goed aangewend. Maar blijft een 2 cilinder.

Ga er eerst eens een jaartje op rijden en in de tussentijd eens wat proefritjes maken. Misschien is die CB650F wel wat voor mij volgend jaar. Kan hard, maar hoeft niet en is wat rustiger/makkelijker in de stad denk ik en wat comfortabeler.

Anyway, veel plezier ermee. Blijft erg leuk dat motorrijden.
 
Hallo,

Ik zat drie jaar geleden met dezelfde keuze. Voor mij was het destijds de ER6 of de CBF600. Bij mij is de keus ook gevallen voor de vier cilinder. Dat rijd soepeler en trekt lekker door tot de 12.000 toeren, wat ik persoonlijk erg leuk vind. De nieuwe CB650f is alleen vele malen mooier! Veel meer oog voor detail/design. Het uitlaatspruitstuk, het achterframe, het ziet er allemaal veel chiquer uit. Ik kan je alvast vertellen dat het moeilijk is een betere motorfiets te vinden dan deze (tenzij je in een hogere prijsklasse gaat kijken). Na drie jaar ben ik nog steeds tevreden en beleef veel plezier aan de motor. De 80 pk's wring ik er tegenwoordig allemaal uit. Of wel... je haalt het maximale uit de motor. Grootste minpunt: hellingshoek (Honda CBF600). Maar daardoor heb ik de countersteer stuurtechniek moeten aanleren. Voor de korte bocht en rontonde werkt dat prima. Ik heb laatst ook nog de MT07 gereden. Een hele leuke stuurfiets, maar een te laag toeren plafond. Juist daar wordt de beleving intenser. En de afwerking is veel te plastic-erig. Het gewicht maakt een motorfiets volwassener. Met dat punt ben ik het ook eens.

Greetz
 
Hallo,

Ik zat drie jaar geleden met dezelfde keuze. Voor mij was het destijds de ER6 of de CBF600. Bij mij is de keus ook gevallen voor de vier cilinder. Dat rijd soepeler en trekt lekker door tot de 12.000 toeren, wat ik persoonlijk erg leuk vind. De nieuwe CB650f is alleen vele malen mooier! Veel meer oog voor detail/design. Het uitlaatspruitstuk, het achterframe, het ziet er allemaal veel chiquer uit. Ik kan je alvast vertellen dat het moeilijk is een betere motorfiets te vinden dan deze (tenzij je in een hogere prijsklasse gaat kijken). Na drie jaar ben ik nog steeds tevreden en beleef veel plezier aan de motor. De 80 pk's wring ik er tegenwoordig allemaal uit. Of wel... je haalt het maximale uit de motor. Grootste minpunt: hellingshoek (Honda CBF600). Maar daardoor heb ik de countersteer stuurtechniek moeten aanleren. Voor de korte bocht en rontonde werkt dat prima. Ik heb laatst ook nog de MT07 gereden. Een hele leuke stuurfiets, maar een te laag toeren plafond. Juist daar wordt de beleving intenser. En de afwerking is veel te plastic-erig. Het gewicht maakt een motorfiets volwassener. Met dat punt ben ik het ook eens.

Greetz

Goed om te horen. Ik ben nu weer wta verder en vermaak me prima maar (heb les gehad op een Bandit - 4 cilinder en vond dat erg fijn toen) merk nu dat die Shiver er wel om vraagt om stevig door te rijden, dat heeft ie gewoon nodig.

Maak dit jaar vol en ga dan wat proefrijden. Die CB650F maakt dan een goede kans ;)
 
Hallo,

Ik zat drie jaar geleden met dezelfde keuze. Voor mij was het destijds de ER6 of de CBF600. Bij mij is de keus ook gevallen voor de vier cilinder. Dat rijd soepeler en trekt lekker door tot de 12.000 toeren, wat ik persoonlijk erg leuk vind. De nieuwe CB650f is alleen vele malen mooier! Veel meer oog voor detail/design. Het uitlaatspruitstuk, het achterframe, het ziet er allemaal veel chiquer uit. Ik kan je alvast vertellen dat het moeilijk is een betere motorfiets te vinden dan deze (tenzij je in een hogere prijsklasse gaat kijken). Na drie jaar ben ik nog steeds tevreden en beleef veel plezier aan de motor. De 80 pk's wring ik er tegenwoordig allemaal uit. Of wel... je haalt het maximale uit de motor. Grootste minpunt: hellingshoek (Honda CBF600). Maar daardoor heb ik de countersteer stuurtechniek moeten aanleren. Voor de korte bocht en rontonde werkt dat prima. Ik heb laatst ook nog de MT07 gereden. Een hele leuke stuurfiets, maar een te laag toeren plafond. Juist daar wordt de beleving intenser. En de afwerking is veel te plastic-erig. Het gewicht maakt een motorfiets volwassener. Met dat punt ben ik het ook eens.

Greetz

Oh ja?? Vandaar dat ze een panigale of een R1 zo licht mogelijk maken.
 
Ik ga dit voorjaar mijn eerste motor halen. En de Honda CB650F staat bovenaan mijn lijstje. Andere gegadigden zijn de Yamaha MT-07 ABS, MT-09 ABS, Honda NC750X en Kawasaki ER-6n. Ik zoek een motor waarbij ik comfortabel kan rijden. Elke dag 100+ km naar mijn werk.

Afgelopen december heb ik de CB650F een weekend gehuurd. Het was een enorme sensatie :D De eerste keer rijen zonder instructeur. Gelijk Amsterdam centrum in (ik heb gelest rond de saaie ring van Alkmaar). Geparkeerd op de stoep, koffie gedronken en weer weggereden. Niet langer stilstaan in een rij met auto's, maar en (zachtjes) voorbij. Heerlijk.

Van nooit motorrijden naar het hele weekend zoveel mogelijk kreeg ik wel last van mijn schouderbladen. Ik weet niet of dat aan de CB650F ligt. Misschien hebben meer mensen hier ervaring mee (na de winter meteen lang toeren bijvoorbeeld).

Mijn bevindingen na het weekend:

Voordelen:
- Looks.
- Kwaliteit afwerking.
- Prijs.
- Geluid is niet zo hard bij lage toeren; wel zo fijn in een woonwijk als je om 06:00 uur vertrekt.

Nadelen:
- Weggeblazen bij 120+ km/u; windscherm zou ik zeker aanschaffen.
- Gas is zeer gevoelig bij lage snelheden.
- Kleine spiegels; kon lastig 'om me heen' kijken.
- Geen opbergruimte; zelfs niet voor handschoenen/flesje water.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan