Honda CB650Z - 17j opslag -> Rijdend -> Restauratie step-by-step

Stanny01

Keep calm & Enjoy your ride.
27 mei 2021
227
721
Kapellen (BE)
Hallo allemaal,

12 jaar geleden had ik de opportuniteit om een Honda CB650Z over te nemen van de eerste (!!!) eigenaar, in grote mate origineel en vergezeld van de originele factuur samen met alle kassabonnen van elk onderdeel/service moment dat er ooit voor aangeschaft werd. Dat kon ik niet laten schieten, hoewel ik toen geen plaats en middelen had om aan de slag te gaan met de motor. Zo ging de motor dus veilig (en rijdend) de opslag in.

12 jaar en vele dromen later liggen de kaarten anders. Na jaren in de opslag gestaan te hebben zal ze nu dan toch de aandacht krijgen die ze verdient.

Wat zijn de plannen?
Fase 1: Eerst en vooral is het de bedoeling om ervoor te zorgen dat ze veilig de weg op kan. Bovendien is ze optisch nog best ok, hoewel hier en daar de lak een beetje "rough" is, de tand des tijds heeft zeker en vast haar werk gedaan.
Fase 2: Step-by-step restauratie naar de quasi originele staat, voor in hoeverre dat vandaag nog mogelijk is qua onderdelen.

Ze ging rijdend de opslag in maar had op dat moment al wel wat kwaaltjes: 1 van de cilinders had geen zin om mee te doen en er kwam erg veel rook uit de uitlaat, niet helemaal duidelijk of het enkel aan de missende cilinder lag of er ook olieverbruik is (ik vrees alvast van wel, aangezien er wel wat smurrie in de uitlaat hangt). Naast die kwaaltjes lekt er ook olie onderaan het blok, nog niet uitgevist waar die precies vandaan komt. First things first, eerst opnieuw laten rijden en dan de kwaaltjes oplossen.

Werkplaatshandboek is intussen al toegekomen, wordt vervolgd.. *O*Tips i.v.m. gekende issues met dit model zijn uiteraard altijd welkom!

O ja, ze kreeg vandaag al een heerlijke frisse wasbeurt, het resultaat wil ik jullie uiteraard niet onthouden!
IMG_6081.jpg

IMG_6084.jpg
 
Zo dan! Wat een pracht-exemplaar zeg. Op de uitlaat na, helemaal origineel nog zo te zien.
Ben benieuwd naar je vorderingen, ik volg het! 👍 🙂
 
Zo dan! Wat een pracht-exemplaar zeg. Op de uitlaat na, helemaal origineel nog zo te zien.
Ben benieuwd naar je vorderingen, ik volg het! 👍 🙂
Klopt! De originele uitlaten lijken niet zo makkelijk te vinden. Mocht iemand eentje hebben, shoot :}


Ziet er goed uit, succes met je project 👍Had je nog iets gedaan om roest en andere opslagschade te voorkomen?
Thanks! Nee, geen specifieke dingen gedaan. Stond wel redelijk optimaal opgeslagen, droog en geïsoleerde garage. ‘K heb niet het idee dat de motor er op achteruit gegaan is in de jaren dat ik ‘m in m’n bezit heb. Uiteraard zijn er wel sowieso wat onderdelen die verouderen, maar goed, zo gaat dat helaas.
 
Erg leuk. Hier in de familie hebben we er ook een gehad uit 1978, in het blauw. Eerst heeft mijn neef, met wie ik veel optrok, deze gekocht bij 20.000 km en bij 60.000 km kocht mijn broer hem. De motor had toen een hard leven van woon-werkverkeer achter de rug. We hebben toen de cilinderkop eraf gehaald van hij liep niet geweldig. Deze motor loopt relatief arm, dus reed mijn neef lang met de choke erop. Ook waren de kleprubber verhard. Dit was in 1985. Gevolg was erg vervuilde pleppen, zodanig dat er veel minder mengsel in en uit kon. Enfin na schoonmaken was het een heel andere motor geworden. Ook was de uitlaat tot en hebben wij er een Marving 4 in 1 onder gehangen. Lijkt heel erg op wat er bij jou onder zit. Na een paar jaar, laten we zeggen 1990, heb ik de motor weer van m'n broer gekocht en er een jaar of 7 mee gereden.
De glijpennen van de voorremklauwen hadden op het einde wel een beetje te veel ruimte.
Veel plezier van deze Honda. Het is bij ons altijd een fijne motor geweest.
 
Alright, even een kleine update so far.

Tot dusver de tank en het zadel al even gedemonteerd om overal wat beter bij te kunnen. Oude benzine uit de tank ook maar ineens even afgelaten, binnenkant ziet er goed uit, geen roest, geen rare dingen die langs de benzinekraan naar buiten kwamen.

She feels kinda naked right now, she says. O-)
IMG_6182.jpg


Na verdere inspectie vallen twee dingen meteen op:
  1. het mechanisme van de gasschuiven wil niet mee, het lijkt dichtgekoekt met rotzooi. De kabels die van de hendel komen zitten mooi los maar er is niet zo gek veel beweging te krijgen in het mechanisme zelf. Bij nadere inspectie is de boel wel érg smerig.
  2. De inlaatrubbers zitten geweldig gemonteerd, ook daar opbouw van vettigheid en rotzooi.
IMG_6178.jpg

IMG_6181.jpg


Next step wordt dus een rebuild van de carburators, ze hebben het duidelijk nodig........ Lijkt me dat ik me ook maar eens een tool moet aanschaffen om de carbs te syncen. --> Iemand tips voor een goeie set manometers?

Naast het werkplaatshandboek, dat al toegekomen was, is DPD deze namiddag nog wat leuks komen brengen. 'k had de revisie kitjes van Keyster eveneens al in bestelling geplaatst. Let the games begin, zou ik zeggen. *O*
IMG_6176.jpg
 
Prachtige motor, wees er zuinig op, de tijd dat je deze vaak zag rijden is al lang voorbij.
zelf heb ik er twee gehad altijd samen met mijn Italianen, waar de Italiaan wel eens een karaktersteekje liet vallen was de Honda mits goed bijgehouden ”bulletproof”. Ik heb met één ervan de 100.000 aangetikt.
Carburateurs helemaal uit elkaar halen ultrasoon en handmatig reiningen en netjes opbouwen.
Olieverbruik, ik zou de cilinderkop demonteren, alles schoonmaken kleppen opnieuw inslijpen, klepseals etc.
Gelijk de nokkensasketting en spanner controleren, eventueel rammelen komt vaak van de primaire ketting maar de nokkenasketting
kan ook.
Weer goed opgebouwd heb je een heerlijke betrouwbare klassieker.
 
Alright, even een kleine update so far.

Tot dusver de tank en het zadel al even gedemonteerd om overal wat beter bij te kunnen. Oude benzine uit de tank ook maar ineens even afgelaten, binnenkant ziet er goed uit, geen roest, geen rare dingen die langs de benzinekraan naar buiten kwamen.

She feels kinda naked right now, she says. O-)
Bekijk bijlage 1657310

Na verdere inspectie vallen twee dingen meteen op:
  1. het mechanisme van de gasschuiven wil niet mee, het lijkt dichtgekoekt met rotzooi. De kabels die van de hendel komen zitten mooi los maar er is niet zo gek veel beweging te krijgen in het mechanisme zelf. Bij nadere inspectie is de boel wel érg smerig.
  2. De inlaatrubbers zitten geweldig gemonteerd, ook daar opbouw van vettigheid en rotzooi.
Bekijk bijlage 1657312
Bekijk bijlage 1657314

Next step wordt dus een rebuild van de carburators, ze hebben het duidelijk nodig........ Lijkt me dat ik me ook maar eens een tool moet aanschaffen om de carbs te syncen. --> Iemand tips voor een goeie set manometers?

Naast het werkplaatshandboek, dat al toegekomen was, is DPD deze namiddag nog wat leuks komen brengen. 'k had de revisie kitjes van Keyster eveneens al in bestelling geplaatst. Let the games begin, zou ik zeggen. *O*
Bekijk bijlage 1657315
Carbtune heb ik liggen. Waar kom je ergens vandaan?
 
Manometers is niks ,beter een carbtune aanschaffen,met een beetje geluk kom je ergens een 2ehands tegen,
op MF worden ze soms aangeboden of op MP,deze apparaten zijn populair,dus als je die weer kwijt wil zijn
er genoeg liefhebbers.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...arbtune.com/&usg=AOvVaw0TbMCZWZmZrCQSUiulvXm9
Thanks voor de tip! Zal eens op zoek gaan dan.

Prachtige motor, wees er zuinig op, de tijd dat je deze vaak zag rijden is al lang voorbij.
zelf heb ik er twee gehad altijd samen met mijn Italianen, waar de Italiaan wel eens een karaktersteekje liet vallen was de Honda mits goed bijgehouden ”bulletproof”. Ik heb met één ervan de 100.000 aangetikt.
Carburateurs helemaal uit elkaar halen ultrasoon en handmatig reiningen en netjes opbouwen.
Olieverbruik, ik zou de cilinderkop demonteren, alles schoonmaken kleppen opnieuw inslijpen, klepseals etc.
Gelijk de nokkensasketting en spanner controleren, eventueel rammelen komt vaak van de primaire ketting maar de nokkenasketting
kan ook.
Weer goed opgebouwd heb je een heerlijke betrouwbare klassieker.
Leuk om te horen dat je er zoveel plezier aan beleefd hebt! Je ziet ze inderdaad niet vaak meer, ze worden ook vaak gebruikt als donor voor een café racer project, merk ik. Die suggestie kreeg ik al meermaals maar dat krijg ik niet over m'n hart. Een café racer kan ik altijd nog eens doen, na deze motor. :Y Ik kijk alvast enorm uit naar de vele kilometertjes die ze nog voor zich heeft. Hoe is je ervaring met lange ritten met zo'n luchtgekoelde motor als deze?

Het olieverbruik lijkt alvast jackpot te zijn, bij de bougies is er duidelijk olie aanwezig. Een en andere dichting zal ongetwijfeld wel scheurtjes bevatten na al die jaren. De cilinderkop komt zeker en vast ook aan de beurt, maar die kan gerust na de carbs. Wil 'm eerst eens horen draaien.
IMG_6202.jpg


Carbtune heb ik liggen. Waar kom je ergens vandaan?
Thanks voor de suggestie, Clank! Wordt zéér geapprecieerd. Ik kom van Kapellen (België), regio Noord-Antwerpen. Centrum van de wereld zoals velen dat hier wel eens denken te zijn _O-*O*
'k zag dat jij uit Helmond (NL) komt, enerzijds een eindje, anderzijds heel relatief. 'k ga me zo'n setje aanschaffen, zeker en vast nog niet het laatste project waar ik me aan ga wagen. Wel leuk om te zien hoe velen elkaar willen helpen hierzo, zo zit ik ook in elkaar.
 
Geweldige fiets, deze rijden echt goed. (na de maatstaven van vroeger) Hoort er geen beugel achter de buddyseat? Originele uitlaat zou hem echt afmaken.
Zo benieuwd naar :} Schijnbaar kunnen ze nog vlot mee met recente(re) broertjes. Al zullen er intussen wel een paar makke paardjes zitten tussen die 64 die er origineel aanwezig waren.

Klopt wat je zegt i.v.m. die beugel, schijnbaar.
Honda CB 650.jpg
 
Mooie motor, ik ben benieuwd wat je allemaal gaat tegenkomen en wat het eindresultaat gaat worden! Stiekem zijn die 650’s met hun comstar wielen wel serieus mooie fietsen en net wat anders dan een 750. Zo staat er al een eeuwigheid eentje om door een ringetje te halen te koop en die spookt zo af en toe door m’n hoofd...
A223361C-7AAD-443C-931F-C289CD4CE726.jpeg
 
Mooie motor, ik ben benieuwd wat je allemaal gaat tegenkomen en wat het eindresultaat gaat worden! Stiekem zijn die 650’s met hun comstar wielen wel serieus mooie fietsen en net wat anders dan een 750. Zo staat er al een eeuwigheid eentje om door een ringetje te halen te koop en die spookt zo af en toe door m’n hoofd...
Bekijk bijlage 1657821
Go for it, Tony *O* *O* *O*
 
Ik vind de 650 een geweldige motor om mee te rijden,het blok is een verbetering van de oude
garde zoals de cb500,cb550 viercilinders,dat zijn nog de echte koppel blokken,niet te vergelijken
met de hoogtoerige multikleppen motoren van de wat latere motoren zoals bv de Bol D,or waar het vermogen
hoger in toeren zit.Persoonlijk vind ik deze uitvoering 1 van de mooiste die gemaakt is,
1627077308757.png
 
Ik heb ook nog een cb650z gehad. Maar dan als zijspan combinatie.
Hij was redelijk onverwoestbaar.
Alleen de vonkversterkers waren een dingetje. De orginele liepen leeg door de warmte.
En de comstar wielen zitten met een soort popnagels vast en die wilden nog wel een een beetje los komen waardoor je speling kreeg.
Ik had een hele berg onderdelen maar die kreeg ik via marktplaats enzo niet verkocht dus dat is een paar jaar terug de container ingegaan.
 
Ik heb ook nog een cb650z gehad. Maar dan als zijspan combinatie.
Cool! Heb je daar nog ergens een foto van?

Alleen de vonkversterkers waren een dingetje. De orginele liepen leeg door de warmte.
Daar hebben de mijne ook last van, nog te bekijken of ze nog goed zijn en dus opnieuw gevuld kunnen worden of eventueel te vervangen. Vervangexemplaren kosten overigens blijkbaar wel wat.

Ik had een hele berg onderdelen maar die kreeg ik via marktplaats enzo niet verkocht dus dat is een paar jaar terug de container ingegaan.
8)7zo zonde..
 
Terug
Bovenaan Onderaan