Honda CB72; ontsteking doormeten

Sportscub

MF'er
26 mrt 2004
112
0
Goes
Eindelijk deed hij het dan!
Goede afstelling van de punten met een lampje en nieuwe bougiedoppen en bougies deden wonderen...........
Paar dagen later (gister) wilde ik hem weer starten. Lekker met de kickstarter.
Na een paar plofjes stopte hij ermee en het leek of de bougie`s weer stuk waren.
De nieuwe accu bleek nog maar 10.8 volt en oplopend aan te geven.
Vermoedelijk laadde die dus niet bij (ik had toen hij het deed er een heel stuk mee gereden)
Nu kan m`n gelijkrichyter stuk zijn.
Of m`n ontsteking een fase stuk zijn.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan controleren?

Thanks!
 
Is 't een nieuwe accu? Of juist eentje die een tijdje niet is gebruikt?

Om te beginnen zou ik em een of twee dagen aan de oplader hangen (afhankelijk van laadstroom en capaciteit accu) en dan kijken wat de accuspanning doet bij wat hogere toeren.

spoelen etc zijn door te meten, maar hoe&wat bij deze specifieke fiets weet ik niet ;)
 
ja spreekt voor zich.
Ik heb de accu (de juiste) nieuw gekocht en laten opladen.
Voordat ik begon gaf hij 12.36 volt aan.
Nu iets van 10.8 en langzaam oplopend
 
En op de juiste manier opgeladen voor éérste gebruik :?
:^

Ik heb een nieuwe accu in een motor gezet met defect laadsysteem. (was effectief ontlaad systeem |( ) Heb ik in 2 weken zo'n 400 kilometer mee gereden voordat ie wat minder vlot wilde starten. :]


ja spreekt voor zich.
Ik heb de accu (de juiste) nieuw gekocht en laten opladen.
Voordat ik begon gaf hij 12.36 volt aan.
Nu iets van 10.8 en langzaam oplopend
Na een uurtje opladen geeft ie ook 12,36 volt aan en na 10 uurtjes 12,4 volt bij wijze van spreken. Maar er vanuit gaande dat de motorzaak genoeg ioontjes in de accu heeft gepompt zal toch je laadsysteem wel defect zijn.

Zoek eens naar een stekker met drie gele draden. Normaal bij honda gaan die naar de dynamo spoelen. Geen van de drie mag om te beginnen aarde maken. En elke combinatie van twee gele moet een weerstand van bijna nul ohm tussen zitten. (wel richting blok meten en niet richting de regelaar)
 
Laatst bewerkt:
wow!
Das nog best veel KM.
Maar deze bak is uit 1967 en misschien is mijn systeem nog verder defect?

Maar hoe check ik dan m`n selenium rectifier en m`n ontstekingsspoelen?
Meten is weten...
 
die systemen met 3 gele draden zijn bij een CB350f en cb400f enzo van toepassing.
Deze heeft 2 draden die naar de gelijkrichter gaan:
bruin en zwart meen ik
en een gele die dient voor je licht bij het aanzetten van het contactslot.
 
Das nog best veel KM.
Maar deze bak is uit 1967 en misschien is mijn systeem nog verder defect?
Misschien had ik een grotere accu met meer capaciteit en heeft jouw motorzaak de jouwe niet helemaal vol geladen. (volgens mij doen ze vaak maar twee uurtjes en de rest mag het laadsysteem vd motorfiets dan doen B| )

die systemen met 3 gele draden zijn bij een CB350f en cb400f enzo van toepassing.
Deze heeft 2 draden die naar de gelijkrichter gaan:
bruin en zwart meen ik
en een gele die dient voor je licht bij het aanzetten van het contactslot.
Heppie een schema? Als ie maar 2 draden heeft, heeft ie dus maar een spoel. Dan zou tussen de draden een bepaalde lagen weerstand moeten zijn plus beide mogen ze geen aarde maken. Zitten er misschien koolborstels in de dynamo?
 
Koolborstels?
Geen idee hoe herken ik die? 1967 he...
en maakt dat erg veel uit als die slecht zijn?

ehh op het schema zijn 6 spoelen te zien.
1 draad gaat dan naar het liucht (geel) en de andere 2 gaan beide door naar de gelijkrichter.
De gelijkrichter komt dan 1 draad uit en die gaat naar de accu.
 
Laatst bewerkt:
heb je dan ook dynamo's zonder koolborstels Roestie???
je vind ze door je dynamo open te maken en dan zitten ze tegen de spoel aan
 
Sportscub bedoel je?

Tik maar in opo google:
Honda Sportscub 1961

Die ben ik aan het restaureren.... ehh lang project

Maarehhh
Nog iemand goede tips voor de cb72?
 
Geeft allemaal niet.
Maar heb je geen idee hoe ik dan die ontsteking kan doormeten als ik die eraf trek?
Of anders die gelijkrichter ofzo?

Ik moet toch iets...
 
Sportscub bedoel je?
Neuh, die 'andere gast' :P vraagt of er dynamos zijn zonder koolborstels enne o.a. cb400f heeft dat (heeft een permanente magneet die ronddraait). Bedoelde dus cb400f.


Gelijkrichter moet in een richting hoge weerstand hebben en andersom weerstand nul bij bepaalde combinatie van snoertjes. (diode-brug)
 
geldt die gelijkrichter truck voor een losse gelijkrichter of met draaiende motor?
 
Laatst bewerkt:
Okee m`n gelijkrichter dus loshalen.
Er gaan 2 draden naar toe (wissel) en er komt er een uit (gelijk)

en dan?

en m`n ontsteking dan?
 
Jochem bedankt!

Ik ga er vanavond eens naar kijken.

Het blijft natuurlijk wel raar dat een accu die spanning levert genoeg om de claxon te laten werken, geen genoeg spanning levert om een testlampje via de punten te laten branden. Ook al gaan ze open of dicht, lampje blijft uit.

Verder komen er uit mijn ontsteking geen gele draden en worden er volgens het schema maar 2 draden echt naar de regulator doorgelust.
 
Het blijft natuurlijk wel raar dat een accu die spanning levert genoeg om de claxon te laten werken, geen genoeg spanning levert om een testlampje via de punten te laten branden. Ook al gaan ze open of dicht, lampje blijft uit.
Misschien kortsluiting bij aansluiting contactpuntje of condensator? Verklaard ook misschien je leeglopende accu?
 
Neuh, die 'andere gast' :P vraagt of er dynamos zijn zonder koolborstels enne o.a. cb400f heeft dat (heeft een permanente magneet die ronddraait). Bedoelde dus cb400f.
RDZ cb400f heeft geen permanente magneet maar een elektromagneet.

de cb250 welke vermoedelijk de opvolger is van de cb72 heeft dus wel een permanente magneet. Er komen inderdaad 4 draden van de spoel.
2 gele draden gaan naar de gelijkrichter en 1 gele draad gaat naar koplamp MAAR, deze derde gele draad zit wel degelijk gesoldeerd aan 1 van de andere gele. Dus let op zit in je draadboom!!!! Deze gaat OOK naar je spanningsregelaar. Van de gelijkrichter gaat er 1 naar de accu en 1 naar de massa EN naar de spanningsregelaar

PS draadkleuren kunnen ook zijn 1 x geel en 1 x rose naar rectifier en 1 gele (gesoldeerd aan de andere gele!!!!) naar koplamp

Als je het nog snapt gaan we verder.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan