Honda CB750 1998 start niet

Juultje47

Rookie
15 nov 2018
15
1
Hi iedereen,

Na een 3 weekse vakantie mijn benzine kraantje open te hebben laten staan start mijn motor nu niet meer. Het is een Honda cb750 uit 98. Iemand een idee? Ik denk dus zelf dat het wellicht mijn eigen schuld kan zijn mbt het benzine kraantje wat ik drie weken lang open heb laten staan. Wat kan ik doen? Heb vanmiddag de accu leeggestart, nu de acculader eraan gezet.
 
Hoezo je benzinekraantje open laten staan ? Loopt die dan leeg ? Of heb je deze op de pri-stand staan als deze motor dat heeft ?
In principe zou de benzine alleen uit de kraan mogen lopen als er vacuum is, dan moet de motor dus draaien of er moet een vlotternaald(en) blijven hangen.
Denk dat je 1 of meerdere bougies vernagelt heb met doorstarten (verzopen motor)waardoor ze misschien doorgeslagen zijn .
(Dodenmansknop goede stand staan?)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, dacht dat het benzinekraantje open laten staan misschien niet goed was. M.b.t. oude benzine of water in de tank wat naar beneden loopt. Dodenmansknop staat goed inderdaad. De bougies... goeie. Ga ik eens onderzoeken, dank!
 
Gaat wel rond en slaat niet aan begrijp ik dus? Los van dat ie natuurlijk niets doet met een lege accu. Oude benzine of water erdoor lijkt me niet erg relevant na 3 weken, maar het kan op zich vuil zijn.

Puur het kraantje heeft er waarschijnlijk niets mee van doen.
 
Ja, hij gaat wel rond. Tenminste, ik ben echt een leek. Rij pas een klein jaartje motor en leer dus elke paar weken wat nieuws... maar het bekende startgeluid betekent neem ik aan dat hij rondgaat?

Update hierover; gisteren startte hij wel. Nadat ik donderdag de accu had leeggestart heb ik de acculader erop gezet voor de nacht. En vrijdag startte hij in de middag gelijk. Wel zwakjes eerst maar dat kwam door een koude motor. Choke vol open gezet. Nadat hij na 10 seconden goed liep choke wat minder gezet en ietsje later choke helemaal dicht. Toen liep hij prima. Dus toch gek... na 3 weken stilstaan niet starten. Maar een dag na de eerste mislukte startpoging start hij wel gewoon. Wat kan het zijn!?
 
Weer een update: net weer geprobeerd te starten.
Ik kreeg hem gelijk aan, al duurde het wel heel eventjes. Alleen maakte ik een domme fout; had de choke helemaal dicht zitten. Ik start altijd met een klein beetje gas bij, niet teveel, klein beetje. Toen ik het gas losliet sloeg hij af, voorspelbaar. Daarna kreeg ik hem met choke helemaal open niet aan. Accu weer leeggestart. Nu weer aan de lader...

Wellicht toch zwakke bougies?

Om nog antwoord te geven op daddyphilipsen, tank zit genoeg in :-)
Carter vol met olie/benzine heb ik geen idee van... hoe kan ik daar achter komen? De boel openmaken zeker? :-) Dat laat ik liever aan professionals over met mijn huidige gebrek aan technische kennis.
 
Aangezien je hem tussendoor prima had lopen zal het wel meevallen volgens mij.
Als het wat kouder is start hij sowieso wat moeilijker om verschillende redenen.
Mogelijk is je accu niet meer 100% fit.

En na drie weken stil staan (wat op zich niks bijzonders is) heeft het meestal wel een paar extra pogingen nodig. En dat met koude en met beetje zwakke accu geeft dat het starten net wat meer kritisch komt.

Benzine kraantje is meer een dubbele veiligheid. Als een vlotter naaldje niet goed afsluit kan anders je een tank leeglopen.
Normaal via overloop kanaaltje en dan ligt de benzine er onder.

Ik zou iig start pogingen bewaren voor als je ook echt gaat rijden. En als je de accu dan van tevoren bij laadt zal het wel gewoon lukken.
 
Je hebt gelijk denk ik; ik sprak net een motor garage en die denkt ook een zwakke accu. Het klinkt wel alsof mijn startmotor hard aan het werk is, maar nadat ik hem gisteren succesvol heb gestart heb ik hem na een paar keer flink gasgeven weer uitgezet en niet opnieuw aan de lader gezet. Dus vandaag niet gelukt met starten, toch een zwakke accu... Is het het waard om hem te vervangen, of gewoon elke nacht de druppellader eraan hangen?
 
ligt eraan...
Persoonlijk zou ik het nog effe aankijken met de huidige accu.
Alleen ik krijg mijn hondaatjes ook prima gestart met zwakke accu, met een duwtje als het nodig is. En zo gauw ik paar ritjes verder ben weet ik intussen ook wel of het aan de accu lag.

In jouw geval dus de afweging om preventief te vervangen en mogelijk voor niks. Of andersom niet vervangen en na tussenstop startproblemen riskeren.
 
Nieuwe vraag; ik wil mijn bougies toch even nakijken. Daarvoor moet ik de tank eraf halen.
Ik was er bijna zojuist, maar de kabels eraf halen durf ik niet helemaal.
Ze zitten vast met kleine ijzerdraadjes. Alleen het kabeltje dat aan het benzinekraantje vast zit heb ik eraf gehaald, de andere heb ik laten zitten en de tank even opzij geschoven.
Toen kwam ik erachter dat ik de goeie maat sleutel niet heb voor de bougie. Heb een 18 nodig...
Maar mijn vraag is; kan ik die kabels er allemaal uittrekken en wat doe ik met die ijzerdraadjes? Moet ik die laten zitten en gewoon hard trekken of moet ik ze voorzichtig losmaken?
Gaat om zo een soort ijzerdraadje alleen dan veel kleiner en dus erg priegelig: https://d1alt1wkdk73qo.cloudfront.net/images/guide/23395439bb864ae899007cad94a7ebda/640x960.jpg
 
Persoonlijk denk ik dat je de motor naar de motorzaak moet brengen, niet naar de grootste/bekendste ook niet naar de tractor handel op de hoek.

Wat denk je te gaan zien nadat de de ijzerdraadjes hebt losgekregen en de bougies eruit zijn??
En heb je het over kabels of slangetjes? Deze horen niet met ijzerdraadjes vast te zitten maar kleine clipjes om te voorkomen dat de slangen zomaar van de aansluitnippels gaan.

Maar nogmaals, breng de motor weg voor een goede onderhoudsbeurt en je kan weer fijn rijden.
 
Aha, de slangen! :D
Dank beiden, ik ga er morgen wel weer even mee verder, als ik de juiste dop heb...
Waar kan ik op letten als ik de bougies inspecteer?

Heb er net trouwens een stuk of 15 kilometer mee gereden, kreeg hem eindelijk weer even aan de praat en bleef draaien nu ook (eerste 10 seconden handmatig rond de 3.000 toeren houden, dan voorzichtig choke erbij, na nog eens 10 seconden choke helemaal dicht).
Maar vertrouw die bougies nu toch niet helemaal, wil ze wel even checken.

En ja KwaSuz, een onderhoudsbeurtje is ingepland hoor.
Maar pas over anderhalve week. En vind het ook wel leuk even zelf te kijken hoe die bougies er nu aan toe zijn.
Ik heb er - sinds ik hem kocht - al zeker meer dan 10.000 km mee gereden dus het zou best kunnen dat die aan vervanging toe zijn, toch?
 
Na een uurtje rijden zou de accu weer voldoende opgeladen moeten zijn om 3 weken stilstand te overleven. Zo niet dan wel een nieuwe accu.
Wat betreft het moeilijk starten, wellicht een onderhoudsbeurt overwegen.
Heb zelf een CB750 uit 1991 gehad, startte ook na een aantal weken stilstand zonder problemen en te moeten 'doorstarten'.
Is bij mijn Transalp650 wel anders, moet ik 's winters na een aantal weken stilstand echt wel doorstarten en dan is het ook nog eens een binnenslaper.
CB750 stond altijd buiten onder een hoes.

Blok van de CB750 is echt bulletproof en loopt mooi. Wel venturi effect bij plotseling volgas boven 120km/h, komt door het ontbreken van een acceleratiepomp.
Ander nadeel is het spaghettiframe (niet snel door de bocht te krijgen) en de slappe vering (kloink bij snel over drempels gaan).
Maar het blok is wel echt superieure Honda kwaliteit.

Had het hok gekocht vanwege weinig poen en toch ruim 3 jaar plezier van gehad:

dsc01596.jpg
 
Persoonlijk denk ik dat je de motor naar de motorzaak moet brengen, niet naar de grootste/bekendste ook niet naar de tractor handel op de hoek.

Wat denk je te gaan zien nadat de de ijzerdraadjes hebt losgekregen en de bougies eruit zijn??
En heb je het over kabels of slangetjes? Deze horen niet met ijzerdraadjes vast te zitten maar kleine clipjes om te voorkomen dat de slangen zomaar van de aansluitnippels gaan.

Maar nogmaals, breng de motor weg voor een goede onderhoudsbeurt en je kan weer fijn rijden.
Mee eensch.
Bougies moeten er ook weer in gezet worden. Als klemmen al een probleem vormen....|(
 
Was niet mijn eigen foto. Had ik even opgezocht om die ijzeren klemmetjes te demonstreren. Bij mij zijn die stukken kleiner en dus enorm lastig in te knijpen en naar achteren te trekken. Maar met dit soort klemmetjes zitten mijn slangen dus wel vast.
En ja... bougies even inspecteren... iedereen moet het een keer leren toch? :-) Ik vind het wel leuk om het zelf te proberen.
Remblokjes van de zomer ook zelf nagekeken, was ook een uitdaging voor een absolute leek als ik, maar is gelukt.

Het is voor zover ik weet echt een SevenFifty en geen Nighthawk. Weet niet exact het verschil en of het alleen een andere benaming is voor exact dezelfde motor eigenlijk, maar er staat ook echt de tekst "SevenFifty" op de zijpaneeltjes.

Dit is de mijne:
 

Bijlagen

  • EC9D208F-5EE0-4266-A363-EED29CD8BEFF.JPG
    EC9D208F-5EE0-4266-A363-EED29CD8BEFF.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Bougies zitten in fijne schroefdraad, rechtstreeks in het aluminium van de bovenkant van je blok. Dit is te verprutsen als je op de gok begint te schroeven.
Zou ik 'voor zomaar' niet doen. :N

Wel top dat je zelf wilt leren. *D
Op deze manier ben ik met een jongen van 12 samen aan het knutselen. 8-)
 
Ziet er netjes uit.
Heb nog wel een tip voor je, laat er tijdens de onderhoudsbeurt steelflex remleidingen aan de voorkant opzetten.
Remt zoveel fijner.

En verder niet teveel aan prutsen als je er geen verstand van hebt.
 
Wat een onzin weer, iedereen moet het toch leren :')


Gewoon voorzichtig te werk gaan, drie keer checken voor je één keer doet en al doende telkens je gereedschap aanvullen met wat je nodig hebt, zo beginnen we allemaal. Er zijn geen thuissleutelaars die eerst een 4-jaars opleiding hebben afgerond voordat ze een keer hun luchtfilter durven te verwisselen.

Die klemmetjes maak je het makkelijkste los met een puntbektang, maar een combinatietang werkt ook prima als je geen puntbek hebt. Zodra je de leidingen losmaakt komt er waarschijnlijk wat benzine uit, dat is normaal. De bougies bij het weer monteren eerst met de hand een paar slagen geven (wel met de dop erop, anders kun je er niet bij), maar in ieder geval niet direct met een ratel of ander soort sleutel erop. Het is zoals hierboven gezegd heel makkelijk om de draad te kruisen en dan ben je een pokke-eind van huis. Zéker niet te vast. Een momentsleutel zul je nog wel niet hebben, dus kijk daar in wie-dan-ook z'n naam mee uit. Je kunt verder aan de staat van de bougie niet zoveel aflezen als de oude guru's beweren, ze laten als het ware "de laatste 10 seconden motorloop" zien, meer niet. Maar goed je kunt kijken of ze in algeheel okéje staat zijn en de gap klopt. Daarvoor moet je ook voelermaatjes kopen, maar die heb je ook nodig zodra je wilt leren kleppen stellen en ze kosten nog geen tientje.

Werkplaatshandboekje kopen of downloaden versnelt de leercurve ook nogal, omdat je dan niet zo snel van alles fout doet of kunt vergeten, en je kunt je inlezen voor je begint waardoor dingen bekend voorkomen zodra je er aankomt. Daarnaast is bij iedere motor alles net ff anders, zelfs ervaren sleutelaars gebruiken voor bepaalde dingen nog zo'n handboek ernaast, al is het maar om wat toleranties of aandraaimomenten erbij te zoeken. Gewoon hebben dus.

De motor die jij hebt is perfect om te leren sleutelen, dus ik zou het gewoon doen. Laat ze maar lullen hier :t
 
Laatst bewerkt:
Qua starten met de Sevenfifty was mijn truukje altijd:
starten en tijdens het starten de choke langzaam aan open zetten tot hij aanslaat (en dit alles zonder gas bij te geven).
Ik weet niet hoe lang je de CB al hebt, maar stel dat je hem in het voorjaar gekocht hebt, dan ben je gewend om de motor te starten bij warmer weer...
Het is echter al een pakje kouder geworden, en dan start het wel al eens moeilijker, daarom direct choke gebruiken en niet enkel als hij al gestart is...

Als starten moeilijk gaat kan je altijd eens proberen of deo spuiten in de lucht filter helpt... (of startpiloot ;-) )

Afhankelijk wat het laatste onderhoud van jouw CB was, kan het nodig zijn om de bougies te vervangen,
maar die van mij hebben er minstens 30.000km ingezeten, en ik heb ze vervangen omdat ik toch de boel aan't demonteren was...

Je batterij zou ik alleszins al eens nameten,
want na enkele keren leegstarten zal die ook wel al wat kracht verloren hebben...
Ik zou dus persoonlijk meer gokken op batterij uitmeten, als het bekijken van bougies...
 
Terug
Bovenaan Onderaan