Honda CB750 1998 start niet

Juultje47

Rookie
15 nov 2018
15
1
Hi iedereen,

Na een 3 weekse vakantie mijn benzine kraantje open te hebben laten staan start mijn motor nu niet meer. Het is een Honda cb750 uit 98. Iemand een idee? Ik denk dus zelf dat het wellicht mijn eigen schuld kan zijn mbt het benzine kraantje wat ik drie weken lang open heb laten staan. Wat kan ik doen? Heb vanmiddag de accu leeggestart, nu de acculader eraan gezet.
 
Mee eens met koeno. Tijdens starten de choke van uit bedienen tot de motor aanslaat en mooi loopt. 30 seconden wachten en wegrijden. Dan 500 meter verderop zodra ik de 30 zone uitrij kan de choke weer dicht.

Kleppen stellen is niet veel werk bij ddit blok. ;).

db
 
Wat een onzin weer, iedereen moet het toch leren :')


Gewoon voorzichtig te werk gaan, drie keer checken voor je één keer doet en al doende telkens je gereedschap aanvullen met wat je nodig hebt, zo beginnen we allemaal. Er zijn geen thuissleutelaars die eerst een 4-jaars opleiding hebben afgerond voordat ze een keer hun luchtfilter durven te verwisselen.

Die klemmetjes maak je het makkelijkste los met een puntbektang, maar een combinatietang werkt ook prima als je geen puntbek hebt. Zodra je de leidingen losmaakt komt er waarschijnlijk wat benzine uit, dat is normaal. De bougies bij het weer monteren eerst met de hand een paar slagen geven (wel met de dop erop, anders kun je er niet bij), maar in ieder geval niet direct met een ratel of ander soort sleutel erop. Het is zoals hierboven gezegd heel makkelijk om de draad te kruisen en dan ben je een pokke-eind van huis. Zéker niet te vast. Een momentsleutel zul je nog wel niet hebben, dus kijk daar in wie-dan-ook z'n naam mee uit. Je kunt verder aan de staat van de bougie niet zoveel aflezen als de oude guru's beweren, ze laten als het ware "de laatste 10 seconden motorloop" zien, meer niet. Maar goed je kunt kijken of ze in algeheel okéje staat zijn en de gap klopt. Daarvoor moet je ook voelermaatjes kopen, maar die heb je ook nodig zodra je wilt leren kleppen stellen en ze kosten nog geen tientje.

Werkplaatshandboekje kopen of downloaden versnelt de leercurve ook nogal, omdat je dan niet zo snel van alles fout doet of kunt vergeten, en je kunt je inlezen voor je begint waardoor dingen bekend voorkomen zodra je er aankomt. Daarnaast is bij iedere motor alles net ff anders, zelfs ervaren sleutelaars gebruiken voor bepaalde dingen nog zo'n handboek ernaast, al is het maar om wat toleranties of aandraaimomenten erbij te zoeken. Gewoon hebben dus.

De motor die jij hebt is perfect om te leren sleutelen, dus ik zou het gewoon doen. Laat ze maar lullen hier :t

Op zich heb je helemaal gelijk maar als ik in de posts de onkunde tussen de regels door lees.... ijzerdraadjes en kabels... dan probeer ik het enthousiasme iets te temperen.
Binnen 3 pagina's lezen we over schroefdraad wat verkloot is, een tank die gevallen is omdat er nog een kabeltje aan vast zat en een heleboel ;(;(;(,
Vooral als het TS zijn enige motor is.

Begrijp me niet verkeerd en is ook niet persoonlijk bedoeld, ik pruts ook pas een kleine 30 jaar aan oude brikken en geloof me, ik heb een hoop leergeld betaald ;).
Dus als je daartoe bereid bent en niet alleen maar omdat het goedkoper is maar vooral omdat je het leuk vind...
*O*
 
Die bougies hoef je niet naar te kijken. Ik kan je nu al vertellen dat die hardstikke zwart zijn.
Tijdens het rijden worden ze mooi koffie met melk bruin. Maar als je thuis start en hem laat afslaan en daarna de accu leeg start, dan zijn ze weer zwart en vet.

Je moet hem alleen starten als je gaat rijden.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: welke model CB750 heb je? Sevenfifty of Nighthawk?
 
sevenfifty accu kan droog staan
Juultje, je hebt een accu lader. Laadt die allen je accu op, of controleert hij ook de staat van de accu?
Een Optimate acculader doet dat bijvoorbeeld.
Als je net begint met motoronderhoud is het wel handig om zo’n ding te hebben.
Begin rustig aan met onderhoud. Ik verwacht dat je accu niet lekker is.
Als dat niet het probleem is zou je een keer Forte motopower 1 in een volle tank benzine kunnen doen, de tank bijna leeg rijden en daarna opnieuw vullen met schone benzine.
Voor de winter heb ik een voorkeur voor benzine zonder ethanol. Dus geen Euro95.
Met dit soort simpele dingen loop je nog geen risico dat je jouw mooie motor beschadigt.
 
Hi allen,

Beetje late reactie maar leek me toch wel goed om hier nog even te reageren, wie weet heeft iemand er nog iets aan in de toekomst (en ik heb natuurlijk weer een vraagje, maar dat voor straks).

Ben inmiddels een half jaar verder en heb een hoop kennis opgedaan in die tijd. Heb de motor ook gedeeltelijk uit elkaar gehad en veel geleerd van het internet en de CB750 user manual die ik online heb gevonden. Voordeel is ook dat ik nu een nieuwe motor heb en ik dus niet afhankelijk ben van de CB750 voor woon/werk etc. Dus ik kan lekker sleutelen en leren 8)7:)

Ik heb de accu een hele tijd terug vervangen voor een geheel nieuwe, dat heeft enorm geholpen. Hij start weer prima (soms heeft hij wel aardig wat omwentelingen nodig). Bij het eruithalen van de oude accu zag ik ook dat die accu echt zijn beste tijd wel heeft gehad (meer voor de helft leeg). Had hem ook kunnen bijvullen wellicht maar een volledig nieuwe voelde goed en zijn de kosten ook niet.

Nu mijn nieuwe vraag en probleem; als hij start loopt hij prima, maar bij het volledig opengooien van het gas stottert hij en kan uitvallen als je niet op tijd gas terugneemt. Als ik normaal het gas open gaat hij met een kleine vertraging wel omhoog in toeren. Wat ik al heb gedaan;
  • Carburateurs er helemaal uitgehaald, alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt (wat een klus...) en ja, alles weer netjes zoals het hoort teruggeplaatst en heb dat heel zorgvuldig gedaan en niets over.
  • 4 nieuwe bougies erin (waren sowieso aan vervanging toe, 10.000km+ gereden met de oude)
  • Breather tank schoongemaakt (hoe heet dat in het Nederlands, user manual is in het Engels), deze heb ik gewoon doorgespoeld met warm water en leeg laten lopen en laten drogen een paar nachtjes.
Nu ik dat allemaal gedaan heb, en alles netjes heb teruggeplaatst, start hij en loopt hij in principe prima.
Maar bij het gas opengooien nog steeds hetzelfde probleem. Stottert een beetje en kan uitvallen. Het lijkt wel iets minder te zijn, reageert wel wat beter maar bij echt in 1 keer gas opengooien en open laten valt hij uit.
Ik krijg vanavond een nieuw luchtfilter binnen, want die is ook vrij vies, dus dat zou wellicht al helpen. Iemand enig idee wat het nog meer kan zijn?

Nog een paar dingen: stationair toerental is nu rond 500 na terug plaatsen carburateurs, vind ik wat weinig want loopt net niet lekker en klinkt alsof hij elk moment kan uitvallen. In de user manual staat ook 1200. Heb de "pilot screws" van alle 4 de carbs ook 2 en halve slag teruggedraait na volledig indraaien. Toen ik ze eruit haalde was het: 2,5/3,5/2,5/2,25 dat leek me gek en inconsistent dus heb alles op 2,5 gezet. Mijn vraag is ook; moeten al die pilot screws niet gelijk staan (dus als je er 1 een halve slag uitdraait, de andere 3 ook)?
Ander ding; linkeruitlaat lekt een beetje als ik gas geef. Kan dat te maken hebben met de afstelling van de carburateurs?
 
Laatst bewerkt:
Goed om de politscrews zo te zetten als het WPHB aangeeft, dat kan gelijk zijn of een beetje verschillend, maar een hele draai verschil lijkt me veel.

Het stationair toerental stel je niet af met de pilotscrew, maar met de aanslag voor de gaskleppen. Waarschijnlijk is dat een flink gekartelde bout tussen carb 2 en 3. Afstellen bij warme motor door de schroef te verdraaien, een keer gasgeven en dan kijken op welk toerental hij terugkomt.
 
Ja, echter moet je wel hele kleine vuurvaste handen hebben om bij de SF de stationair schroef met heet blok te stellen. Voorzichtig met een schroevendraaier tegen de zwarte wartel tikken om hem te draaien kan ook, zeker als je de carbs net schoon hebt gemaakt moet dit soepel draaien.

1200 toeren kan ik ook aanraden, 500 lijkt mij echt te laag.
Dat stotteren doet hij altijd of alleen met koude motor?

Tevens, heb je de carbs gesynchroniseerd na het schoonmaken? Zal misschien niet veel helpen tegen het slecht oppakken echter is wel een goed gebruik :)

db
 
Bedankt beiden voor snel antwoord! Ga er vanavond even aan zitten. Heb dat gedeelte volledig gemist over die "Throttle Stop Screw" zoals hij in het WPHB wordt genoemd. Is dat vaak tegen de klok in draaien voor een hoger stationair toerental (opendraaien)?

Heb de carbs niet gesynchroniseerd... heb daar het gereedschap niet voor en op dit moment ook niet de kennis eerlijk gezegd :)
Stotteren met een warme motor heb ik eerlijk gezegd nog niet getest.
Zal vanavond even met die stationairschroef spelen en het nieuwe luchtfilter erin zetten dan plaats ik een update.
Zal hem inderdaad ook even warm laten lopen 10 minuutjes en kijken of hij het dan nog doet.
 
Een verstopt luchtfilter gaat niet helpen bij vol gas, dik kans dat ie zich dan verslikt.

Vervolgens als hij blijft lopen bij 500rpm zal de synchroon afstelling niet heel erg ver ernaast staan.

Stationair schroef kun je gewoon in draaien. Eventueel even spieken waar het uiteinde van die schroef tegenaan komt en dan terwijl die gewoon uit staat met de gashendel draaien. Dan zie je vanzelf de werking van die schroef.

Ik denk dat het bij jou zo uitziet:
IMG_20190711_124249.jpg
 
Aah, je had em al gevonden.
Met de klok mee (indraaien) is normaal hoger toerental.

Jep! Maar alsnog bedankt. Zat even op een foto te kijken die ik had gemaakt toen ik met de carbs bezig was in de tuin.
Daar is hij ook "vrij" duidelijk op te zien :)

1408590


Een verstopt luchtfilter gaat niet helpen bij vol gas, dik kans dat ie zich dan verslikt.

Vervolgens als hij blijft lopen bij 500rpm zal de synchroon afstelling niet heel erg ver ernaast staan.

Als het niet het luchtfilter is en de carbs zijn schoon en bougies nieuw... wat kan het dan nog meer zijn (m.b.t. het probleem van vol gas = stotteren of uitval)?
Is het lek in de uitlaat een hint of is dat gewoon een lekke uitlaat..? Hoort er wat vocht uit de uitlaat te komen of kan dit hinten naar te veel benzine in de linker carbs/cilinders?
 
Terug
Bovenaan Onderaan