Honda cb750 dohc nokkenas spanner

ReneZ

Rookie
4 aug 2019
1
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier :) en heb een vraag haha, mijn naam is Rene, en heb/had een aantal bmws (ligt eraan wanneer je het vraagt haha :p) en heb een honda cb750kz uit '79 en een yamaha R1 uit 2009. Mijn vraag is over de honda.. dat lompe ding heb ik ff in wat stukken kleiner gemaakt.. blok is uit elkaar geweest, kleine revisie gehad, en weer in elkaar maar nu zit ik met 1 ding... de nokkenas spanner, en dan niet die van de krukas naar de uitlaatnokkenas die spant wel, maar die van uit naar inlaat.. die kan je voorop met een boutje (ont)spannen maar nu komt mijn vraag.. als ik het span boutje voorop los zet en de krukas de goede kant op draai, spant die ketting zich vanzelf dan draai je het boutje vast en zou die gespannen moeteb zijn.. maar als ik dan de krukas ietsies de 'verkeerde' kant opdraai is de ketting weer slap en zie je dat de kettingspanner in de ontspannen stand staat.. *hoort dit zo??
Of als je de ketting spant kan die dan ook weer ontspannen.. (ja ik weet de motor drssid dan niet de verkeerde kant op ;P maar ik dacht dat je met dat boutje de nokkenasspanner vastzette..)
Hopelijk weet iemand hier antwoord op voordat ik het blok terug plaats in het frame..
Alvast bedankt, Rene :)
 
Wat ik altijd deed met dit blok, was het rubberen dopje dat de stift van de spanner afsluit er uit peuteren, moer los, stift aanduwen en de moer weer vastdraaien, terwijl je op de stift duwt. Dopje met wat vloeibare pakking teruglijmen en je rijdt weer een poos rammelvrij. Trukje geleerd van een werkplaatschef.
 
Terug
Bovenaan Onderaan