Honda CB750 K0 met Motogadget mo.unit blue

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Ik heb in mijn 1970 Honda CB750 K0 een Motogadget mo.unit blue ingebouwd. Met deze mo.unit kan je op electrisch gebied een aantal moderne functionaliteiten toevoegen. In feite laat je de bediening van elektrische componenten, zoals verlichting, knipperlichten, claxon enz via de mo.unit lopen. Die geef je een signaal vanuit de schakelaar, en de mo.unit stuurt het onderdeel aan. Er is geen elektrische verbinding meer tussen de schakelaar en het onderdeel. Iedere uitgang is ook apart gezekerd.

Via de mo.ride app kan je verbinding maken met de mo.unit, zodat je precies kan zien wat er op elektrisch gebied gebeurt. Als er een storing is, zie je waar de storing zit. Dat deel wordt uitgeschakeld, de rest blijft werken.

Doordat de mo.unit de smartphone herkent, zal het contact aan gaan als je bij de motor bent, zodat de motor zonder sleutel gestart kan worden. Als je wegloopt bij de motor zal dat contact uit gaan.

Ik wilde de K0 zo origineel mogelijk houden. Daarom heb ik niet in de kabelboom geknipt, maar een parallelle kabelboom gemaakt, die ik aan de originele kabelboom heb gekoppeld. Ik kan dus de K0 zeer eenvoudig naar 100% origineel terugbouwen.

Kijk hier het filmpje:

Parallelle kabelboom (in aanbouw)

CB750K0_mo_unit_15_resize.jpg


Mo.unit op een op maat gemaakte beugel
CB750K0_mo_unit_17_resize.jpg


Bedrading in de koplamp. De netwerkkabel wordt aangesloten op de schakelaars
CB750K0_mo_unit_19_resize.jpg


De mo.unit aangesloten
CB750K0_mo_unit_21_resize.jpg
 
Leuk hoor maar wat is het nut hiervan bij zo,n oud beestje,die verlichting regelen is op zich grappig,maar nutteloos in de praktijk,en wat als je Smart phone nou kapot gaat of leeg is,dan kan je dus niet rijden?
Ik had vroeger een auto waarbij je ook van alles kon regelen en instellen,nou dat doe je 1 keer en verder niet.
 
Leuk hoor maar wat is het nut hiervan bij zo,n oud beestje,die verlichting regelen is op zich grappig,maar nutteloos in de praktijk,en wat als je Smart phone nou kapot gaat of leeg is,dan kan je dus niet rijden?
Ik had vroeger een auto waarbij je ook van alles kon regelen en instellen,nou dat doe je 1 keer en verder niet.
Het geeft wat extra mogelijkheden die de standaard CB750 niet heeft. Is dat per se nodig? Nee, maar wel leuk om te doen. Het is overigens veel meer dan alleen je verlichting regelen. Daarnaast versimpelt het de bedrading, en doordat iedere uitgang gezekerd is, is het veiliger. En de stromen lopen niet meer door de schakelaars, zodat deze nauwelijks meer elektrische problemen kunnen geven.
In combinatie met de app logt hij ook alle ritten. Ook leuk, maar niet per se nodig.
Als mijn smartphone kapot is, of ik verlies hem, kan ik de motor nog starten met de tag (zie einde filmpje). De kans echter dat je 51 jaar oude motor motor kapot gaat is groter dan dat je smartphone kapot gaat. Zie:
 
Mooi electronica apparaat deze uitvoering kende ik nog niet.
ga zeker overwegen om er ook een te kopen.
filmpje hoor een stem, komt deze van de motogadget of uit je
telefoon .
tevens heb op mij motor ( Ducati 750 ss bj 1992 ) een electrische choke ingebouwd deze werkt met printplaatje wissel schakeling +-
vraag zit deze mogelijkheid er ook op!
 
Mooi electronica apparaat deze uitvoering kende ik nog niet.
ga zeker overwegen om er ook een te kopen.
filmpje hoor een stem, komt deze van de motogadget of uit je
telefoon .
tevens heb op mij motor ( Ducati 750 ss bj 1992 ) een electrische choke ingebouwd deze werkt met printplaatje wissel schakeling +-
vraag zit deze mogelijkheid er ook op!
De stem komt uit mijn smartphone, door de mo.ride app. Die zegt bijv of de motor aan wordt gezet, de dodemansknop uit staat of als er een storing is. Dat zie je overigens ook als je je smartphone landscape op je stuur hebt.
Er zitten twee extra aux in en uitgangen op. Als je een drukknop op een aux ingang zet, kan je een wisselrelais met pulsschakeling bedienen. Of je sluit een aan/uit schakelaar op de ingang aan. Het hangt er wel vanaf hoe je schakeling er uitziet. Maar veel is mogelijk.
 
De stem komt uit mijn smartphone, door de mo.ride app. Die zegt bijv of de motor aan wordt gezet, de dodemansknop uit staat of als er een storing is. Dat zie je overigens ook als je je smartphone landscape op je stuur hebt.
Er zitten twee extra aux in en uitgangen op. Als je een drukknop op een aux ingang zet, kan je een wisselrelais met pulsschakeling bedienen. Of je sluit een aan/uit schakelaar op de ingang aan. Het hangt er wel vanaf hoe je schakeling er uitziet. Maar veel is mogelijk.
Bedank
 
Volgens mij heeft de M. unit een extra ingang voor contactslot of een M-lock systeem. Een contactslot wat werkt met een druppel sleutel. Beide werken als override in geval je telefoon leeg is of om andere reden geen bluetooth verbinding kan worden gelegd.

Voor het startrelais wordt in de beschrijving aangeduid dat het originele startrelais dient te worden gebruikt. Maximale aansturing op deze poort is 30A, hetgeen als startstroom volgens mij niet voldoende is.

Het is echt wel leuke apparatuur... Vooral als je de bedrading voor bediening van stuurschakelaars voor alle separate bedieningen wilt reduceren. Veel functies zijn terug te herleiden naar 1 communicatie draadje tussen stuur en de m-unit.. Daarnaast kan je veel zaken programmeren..

Er is volgens mij nog een tegenhanger uit Engeland welke vergelijkbaar units bouwt. De naam is even ontschoten. Zal het eens opzoeken..
 
Volgens mij heeft de M. unit een extra ingang voor contactslot of een M-lock systeem. Een contactslot wat werkt met een druppel sleutel. Beide werken als override in geval je telefoon leeg is of om andere reden geen bluetooth verbinding kan worden gelegd.

Voor het startrelais wordt in de beschrijving aangeduid dat het originele startrelais dient te worden gebruikt. Maximale aansturing op deze poort is 30A, hetgeen als startstroom volgens mij niet voldoende is.

Het is echt wel leuke apparatuur... Vooral als je de bedrading voor bediening van stuurschakelaars voor alle separate bedieningen wilt reduceren. Veel functies zijn terug te herleiden naar 1 communicatie draadje tussen stuur en de m-unit.. Daarnaast kan je veel zaken programmeren..

Er is volgens mij nog een tegenhanger uit Engeland welke vergelijkbaar units bouwt. De naam is even ontschoten. Zal het eens opzoeken..
alvast bedank en ja graag info tbv engelse tegenhanger .
 
Vooral als je de bedrading voor bediening van stuurschakelaars voor alle separate bedieningen wilt reduceren. Veel functies zijn terug te herleiden naar 1 communicatie draadje tussen stuur en de m-unit..
Goed uitgelegd. De bediening met één draad klopt, is wel beperkt tot drukknopschakelaars, dat werkt niet bij schakelaars met een vaste stand.
 
Goed uitgelegd. De bediening met één draad klopt, is wel beperkt tot drukknopschakelaars, dat werkt niet bij schakelaars met een vaste stand.
Inderdaad werkt het met druktoetsen en kan je de functie van iedere toets ook nog weer programmeren. (Bijv. Knipper kort indrukken is vijf keer knipperen, lang is gevaren knippers..)
Volgens mij kon je juist die functie ook weg programmeren zodat je met schakelaars met een vaste stand kon werken. (Maar daar kan ik mij in vergissen tussen "M-unit" en "Axel Joost G-box")
 
Volgens mij kon je juist die functie ook weg programmeren zodat je met schakelaars met een vaste stand kon werken. (Maar daar kan ik mij in vergissen tussen "M-unit" en "Axel Joost G-box")
Dat klopt, maar dan kan je niet met die eendraadsfunctie werken. Op zich geen probleem. Ik heb een netwerkkabel gebruikt vanuit de schakelaars naar de ingangen van de Mo-unit.
 
Voor het startrelais wordt in de beschrijving aangeduid dat het originele startrelais dient te worden gebruikt. Maximale aansturing op deze poort is 30A, hetgeen als startstroom volgens mij niet voldoende is.
als je een startrelais moet gebruiken, stuurt de unit het startrelais zelf aan en gaat de stroom voor de startmotor dus niet door de unit.
 
als je een startrelais moet gebruiken, stuurt de unit het startrelais zelf aan en gaat de stroom voor de startmotor dus niet door de unit.
Dat was dus het voorgenoemde vraagstuk, kan de M-unit rechtstreeks de startmotor aansturen zonder tussenkomst van een startrelais.
Antwoord: Nee dus..
 
Dat was dus het voorgenoemde vraagstuk, kan de M-unit rechtstreeks de startmotor aansturen zonder tussenkomst van een startrelais.
Antwoord: Nee dus..
oke bedankt . verwachte het al wel .
en weet jij of ik ook een elektrische choke mee kan aansturen.
deze werk nu op 12 v met een printplaatje om de plus en min om te draaien .
 
oke bedankt . verwachte het al wel .
en weet jij of ik ook een elektrische choke mee kan aansturen.
deze werk nu op 12 v met een printplaatje om de plus en min om te draaien .
Het kan wel, er zijn twee vrij te gebruiken AUX in en uitgangen. De vraag is wat je er mee wilt bereiken.
 
Het kan wel, er zijn twee vrij te gebruiken AUX in en uitgangen. De vraag is wat je er mee wilt bereiken.
Oke goed om te horen .
Wat wil ik er mee .
Wel nu ik heb een electrische choke gemaakt
Deze bedien ik nu met een 3 polige wip schakelaar en een electronische ( Ali ) printplaatje
Waardoor ik de + en de - omdraai E motortje draait hierdoor l / R om .(choke in uit dus )
Doel nu is om met motorgadget de shock met een drukknopje op het stuur te bedienen.
En kan het (Ali )printplaatje in de vuilnisbak
 
Terug
Bovenaan Onderaan