Honda CB750 K7 problemen met carburateurs en olielekkage

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Een collega van mij heeft onlangs een mooie Honda CB750 K7 uit 1978 gekocht.
Tijdens zijn testrit liep de motor goed en mooi maar na de motor een week later opgehaald te hebben begonnen de problemen.
Op de rit naar huis viel de motor al stil en lekte benzine uit de overstort van de carburateurs.
Volgens de vorige eigenaar heeft de motor wel lang stil gestaan.

Mijn eerste conclusie was dat de vlotternaalden blijven hangen.
Ik heb de carburateurs gedemonteerd en ultrasoon gereinigd.
Het zag er eigenlijk allemaal vrij goed uit.
Dus alles weer gemonteerd maar het probleem is er weer.
Ik heb toen een vlotterkamer eraf gedraaid en gecontroleerd of de vlotternaalden goed werken.
Dus met de hand de vlotter omhoog houden om te kijken of die afsluit. En dat werkt dus.
Ik heb toen de vlotters wat lager gehangen zodat ze eerder afsluiten.
Dat leek te helpen. Het lekken was weg. Maar vandaag na weer gestart te hebben beginnen de carburateurs weer te lekken.
Niet allemaal overigens.
De vlotternaalden zien er op het oog goed uit alhoewel ik niet kan zien of ze dan toch niet versleten zijn. Volgens de vorige eigenaar zijn de carburateurs gereviseerd maar dat vraag ik me dus af of het moet wel heel lang geleden zijn.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Tweede vraag betreft het lekken van olie aan de linkerzijde (dynamo) van de motor. Als de motor op de zijstandaard staat begint de motor langzaam olie te lekken. Er komt wat olie ergens onder het blok vandaan maar ook uit een van de drie boutjes op het dynamodeksel.
Misschien de keerring van de startergear lek of zo? Alle tips zijn welkom

gr. Hans
 
Ik sleutel normaal meer aan Yamaha's en daar zit geen olie bij, heeft me ook ooit een verbrande dynamo gekost, maar hier kan ik me goed voorstellen dat er olie moet komen ook omdat er wat tandwielen in zitten van de starterkrans e.d.

Ik zie dat de pakking ook kapot is dus die moet er een nieuwe op. Vraag me alleen nog af waar de keerring die achter de starterkrans zit dan voor is.
 
Er zit volgens mij geen keerring achter dat deksel op de krukas.
De keerring op de startmotor as hoort er wel.

Zover ik mij herinner dan hoor.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een nieuwe pakking geplaatst, de oude was kapot dus hopelijk is de olielekkage opgelost.
De tank moet nog zuiver gemaakt worden. Dat is een grote bende vanbinnen. De eigenaar heeft een set van Tankcure besteld. Hopen dat het goed komt.
Carburateurs zitten er inmiddels ook weer op na weer een reinigingsbeurt.
Met een noodtankje de motor gestart en deze sloeg vrij makkelijk aan.

Alleen de vierde (rechter) cilinder doet niet mee. Na een paar keer gas geven uiteindelijk wel.
Het probleem was er ook al voor het reinigen.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Hallo,

Een collega van mij heeft onlangs een mooie Honda CB750 K7 uit 1978 gekocht.
Tijdens zijn testrit liep de motor goed en mooi maar na de motor een week later opgehaald te hebben begonnen de problemen.
Op de rit naar huis viel de motor al stil en lekte benzine uit de overstort van de carburateurs.
Volgens de vorige eigenaar heeft de motor wel lang stil gestaan.

Mijn eerste conclusie was dat de vlotternaalden blijven hangen.
Ik heb de carburateurs gedemonteerd en ultrasoon gereinigd.
Het zag er eigenlijk allemaal vrij goed uit.
Dus alles weer gemonteerd maar het probleem is er weer.
Ik heb toen een vlotterkamer eraf gedraaid en gecontroleerd of de vlotternaalden goed werken.
Dus met de hand de vlotter omhoog houden om te kijken of die afsluit. En dat werkt dus.
Ik heb toen de vlotters wat lager gehangen zodat ze eerder afsluiten.
Dat leek te helpen. Het lekken was weg. Maar vandaag na weer gestart te hebben beginnen de carburateurs weer te lekken.
Niet allemaal overigens.
De vlotternaalden zien er op het oog goed uit alhoewel ik niet kan zien of ze dan toch niet versleten zijn. Volgens de vorige eigenaar zijn de carburateurs gereviseerd maar dat vraag ik me dus af of het moet wel heel lang geleden zijn.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Tweede vraag betreft het lekken van olie aan de linkerzijde (dynamo) van de motor. Als de motor op de zijstandaard staat begint de motor langzaam olie te lekken. Er komt wat olie ergens onder het blok vandaan maar ook uit een van de drie boutjes op het dynamodeksel.
Misschien de keerring van de startergear lek of zo? Alle tips zijn welkom

gr. Hans

Dit zelf nogmaals lezen en dan ff nadenken...
 
Bedoel je dat het aan de vlotterhoogte ligt?
Lijkt me raar want de motor liep ook al op drie cylinders voor het reinigen. En de vlotters heb ik weer teruggesteld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan