Honda CB750F Caferacer GULF

25 nov 2019
94
40
Gent
Dag mede MF'ers! Bij gebrek aan bezigheid dezer tijden: hierbij mijn eerste projectje!

Ik heb altijd al 50cc dax'en gehad, en ook eens een 140cc, maar dat smaakt toch naar meer. Nu rij ik met een Yamaha XJ6 2009!
Maar ik wou al lang een oude motor kopen om dan op te knappen (niet zo heel veel ervaring mee, maar de 'ambitie' en goesting is er wel).
Na heel lang denken en zoeken kwam ik dan toch op het idee om een cafe racer te maken, vond dat er al altijd graaf uitzien 😎.
Na wat pluizen op het web kwam ik toch tot de conclusie dat de Honda CB750 een mooi beginmodel is om mee te starten.
Een aantal maanden terug heb ik een CB750F Sevenfifty '93 gekocht voor een prikje.
Deze had wel een ratelgeluid, vooral bij lage toeren. De vorige eigenaar vertelde me dat dit de alternatorspanner was, ik natuurlijk denken dat dit een goedkoop klusje was.
Hierbij wat fotos van de vooruitgang.

PS: ik baseer me op fotos van een CB750F Sevenfifty met De Lemans kleuren en Gulf reclame.

De motor na aankoop, net thuis van een ritje van 70 km zonder problemen 😁
IMG_6258.JPG



Laat het strippen beginnen
IMG_6309.JPG


Motorblok gedemonteerd voor het kader te laten zandstralen en poederlakken
En hem uiteindelijk de demonteren voor de alternatorspanner en distributieketting te vervangen. (Hels klusje van ettelijke dagen)
IMG_6322.JPG


Afgezaagd kontje
IMG_6328.JPG


Spuitwerk in 2K Primer, 1K oranje. Zoals u ziet, in een professionele spuitcabine
IMG_6387.JPG


1K blauw, 2K blanke lak, heb deze kleuren speciaal laten samenstellen bij non-paints, de originele GULF Porsche LeMans kleuren 😁
IMG_6398.JPG


Het demonteren van de cilinderkop
IMG_6476.JPG


Motorblok na herstelling terug in kader geplaatst (ook weer een hels karwei dat zeer moeilijk zonder schade kan aan kader)
Wielen heb ik zelf gewrapped in mat zwart maar deze komt vrij rap los, voorzichtig mee zijn dus!
IMG_6699.JPG


Voorproefje met tank en zadel 'gemonteerd'
IMG_6702.JPG
IMG_6875.JPG


Dit is waar ik nu sta, net de onmisbare Clip-ons gestoken voor de authentieke cafe racer look, ergonomisch is zo een stuur wel niet! 😂
Heb de carburateurs wel terug moeten demonteren omdat hij een te arm mengsel had, sproeiers vervangen van #110 naar #125 en ineens ook alles ultrasoon gereinigd.
Nu draait de motor zeer soepel zonder choke en haalt hij het einde van zijn toeren zonder aarzelen.

Ik heb nog een demper liggen die ik aan deze 4in1 moet monteren, maar de bochten die ik heb liggen zijn verschillend van diameter dus moet ik nog laten lassen.
Mijn batterij wil ik nog in de holte van mijn achterbrug monteren, dus voor dit moet ik ook nog een bakje of beugel (laten) lassen.

Als jullie nog tips hebben voor het verder verloop, of wat er esthetisch nog aan kan worden veranderd, ik hoor het graag van jullie!

😎
 
Laatst bewerkt:
Netjes hoor! Maar nog wel even die sticker op de tank opnieuw plakken :P. Daar zit een flinke rimpel in, dat vind ik persoonlijk erg zonde. Zo nodig even een beetje warm maken met een föhn, dan krijg je de rondingen mooi strak.
 
Netjes hoor! Maar nog wel even die sticker op de tank opnieuw plakken :P. Daar zit een flinke rimpel in, dat vind ik persoonlijk erg zonde. Zo nodig even een beetje warm maken met een föhn, dan krijg je de rondingen mooi strak.
Bercimod, ja ga ik volledig mee eens, ik ondervond echter het probleem van een effen sticker op een rond oppervlak.
Ik heb gisteren nieuwe vinyl stickers besteld, iets kleiner, en blijkbaar is de truck om ze vanboven naar beneden aan te drukken samen er met de haardroger op te zitten, lijkt me te lukken, maar gaat die dan niet gwn terug beginnen rimpelen als hij afkoelt? 🤔
 
Bercimod, ja ga ik volledig mee eens, ik ondervond echter het probleem van een effen sticker op een rond oppervlak.
Ik heb gisteren nieuwe vinyl stickers besteld, iets kleiner, en blijkbaar is de truck om ze vanboven naar beneden aan te drukken samen er met de haardroger op te zitten, lijkt me te lukken, maar gaat die dan niet gwn terug beginnen rimpelen als hij afkoelt? 🤔

Even een mengsel maken van een druppel dreft en water. Dat in een plantenspuit, sticker verwarmen en ondergrond verwarmen met een föhn, daarna spuit je het oppervlak nat en de plakzijde van de sticker. Dan plakken, positioneren en vervolgens voorzichtig het water er onder wegdrukken met je vingers of een speciaal plaatje (geen bankpas oid ivm krassen) eventueel nog wat warm maken als dat nodig is. Het vocht onder de sticker druk je vanuit het midden naar buiten toe. Dat is hoe ik het altijd doe en is eigenlijk altijd goed gegaan.

Zo'n sticker is natuurlijk maar een klein detail van een mooi gebouwde motor. Maar het is zo zonde als mensen altijd blijven van zeggen: "mooie motor! Jammer van de sticker" :P

Is een sticker niet gewoon met een sopje er op zonder warm te maken ???

Kan, maar een tank is rond, een sticker 'recht'. Dat gaat haast niet goed zonder trekken of rimpels. Als je een sticker warm maakt vervormd hij en in dit geval neemt hij de vorm aan van de tank.
 
Laatst bewerkt:
Zeepvrij shampoo met water. Zwitsal babybilleyjes ofzo😋, dan met water plakken en water wegwrijven met pinpas(metdoekje er om heen).Afhankelijk van je type sticker, maar dit werkt vaak wel.
 
Zo te zien al ik dit weekend mijn beste sticker-plak skills eens mogen bovenhalen.*O*
Dus als ik het goed begrijp, milde niet-agressieve zeep aanbrengen met een spuit op de tank.
Vervolgens plakkant van sticker ook natmaken met de spuit, en dan positioneren en gelijk al plakken.
En als je van binnen naar buiten duwt duw je al de zeep weg en doet de lijm ng steeds zijn werk op het gespoten oppervlak?
 
Zo te zien al ik dit weekend mijn beste sticker-plak skills eens mogen bovenhalen.*O*
Dus als ik het goed begrijp, milde niet-agressieve zeep aanbrengen met een spuit op de tank.
Vervolgens plakkant van sticker ook natmaken met de spuit, en dan positioneren en gelijk al plakken.
En als je van binnen naar buiten duwt duw je al de zeep weg en doet de lijm ng steeds zijn werk op het gespoten oppervlak?

1 a 2 druppels dreft (afwasmiddel) op ~250ml water.

Als je hem nat gespoten heb blijft hij als het ware glijden op de oppervlakte, dan kun je hem dus goed in positie brengen. Niet zeiknat maken, gewoon iets vernevelen met een plantenspuit.

En vergeet de boel niet warm te föhnen zodat de sticker de bolling aanneemt van je tank.
 
Mooi project en echt goed bezig, mijn persoonlijke mening wil ik graag delen maar hou in ogenschouw dat het slechts mijn mening is.
Komt ‘ie,….
als café racer is naar mijn mening de tank te groot en zijn de lijnen van de tank niet correct ( je ziet nog duidelijk dat de zijkappen missen als geheel)
Ik zou op zoek gaan naar een tankje van een 500 four of 550 four, (jaren 70) en dezelfde kleurstelling, dan is hij echt af> maar vooralsnog heel goed bezig.:}
 
Mooi project en echt goed bezig, mijn persoonlijke mening wil ik graag delen maar hou in ogenschouw dat het slechts mijn mening is.
Komt ‘ie,….
als café racer is naar mijn mening de tank te groot en zijn de lijnen van de tank niet correct ( je ziet nog duidelijk dat de zijkappen missen als geheel)
Ik zou op zoek gaan naar een tankje van een 500 four of 550 four, (jaren 70) en dezelfde kleurstelling, dan is hij echt af> maar vooralsnog heel goed bezig.:}
Fantastje, merci voor uw ongezouten mening! Ik zie wel inderdaad wat je bedoeld met te grote tank en de lijnen die niet kloppen. Heb er mezelf ook al op betrapt dat die gedachte door mijn hoofd gaat voor een nieuw tankje. Maar heb er me over gezet, aangezien ik budget-gewijs al een stuk over het geplande zit 😅. Het is inderdaad wat raar dat de tank langs onder nie rechts is omdat er die kapjes op aansluiten. Maar heb die er eens naast gehouden en met die erbij is het eigenlijk ook echt niet zo mooi. Plus al het spuitwerk zou dan ook voor niets zijn geweest. Dus hij zal toch met deze tank door de straten moeten scheuren!
 
Ik bedoel ook niet dat de kappen erop moeten, :r dat is spuuglelijk, wat ik bedoel is dat je aan de lijnen van de tank kunt zien dat er eigenlijk kappen onder horen.
Ik zou gewoon maar eens wat sloperijen af struinen, de kleur (spuiten) kun je zelf ook wel.

Dit lijkt me een aardige basis …m1536277895-honda-cb50-groene-originele-tank-cb-50.html
Je hebt overschot van gelijk hoor.
Maar zoals ik zei vindk het veel te veel zonde van het spuitwerk in ori tank.. Ergens vind ik persoonlijk de grote (zonder de onderste lijn meegerekend) wel iets hebben. ✌🏽
 
Heb je helemaal gelijk in. :t
Ik ben even aan het knutselen geweest, en naar mijn idee is de tank op deze manier iets minder kolossaal. het is maar ideetje;)


Schermafbeelding 2020-05-06 om 17.24.52.png

Schermafbeelding 2020-05-06 om 17.16.47.png
 
Dit weekend plak ik nieuwe stickers en inderdaad mee met de lijn van de tank. Zodat de sticker zeker niet naar boven helt. Zelf denk ik ook wel dat fijne randjes in het zwart meer de ilusie gaan geven dat de tank kleiner is. Iemand een idee wat voor stiftje ik hier kan voor gebruiken? Geen zin om weer te beginnen spuiten..
Deze namiddag ook 30cm wrapping besteld alsook hammerite tot 650 graden, kan ik me weer bezigen. Dempertje zit ondertussen op de lijn, zal dit weekend nog eens een fototje posten!

merci eh mannen 😁
 
Dit weekend plak ik nieuwe stickers en inderdaad mee met de lijn van de tank. Zodat de sticker zeker niet naar boven helt. Zelf denk ik ook wel dat fijne randjes in het zwart meer de ilusie gaan geven dat de tank kleiner is. Iemand een idee wat voor stiftje ik hier kan voor gebruiken? Geen zin om weer te beginnen spuiten..
Deze namiddag ook 30cm wrapping besteld alsook hammerite tot 650 graden, kan ik me weer bezigen. Dempertje zit ondertussen op de lijn, zal dit weekend nog eens een fototje posten!

merci eh mannen 😁
Is prima af te plakken en gewoon spuiten, blanke lak eroverheen en klaar.
 
heren/dames

Update: Daarnet uitlaatdemper gemonteerd en ook de wrapping nat aangebracht. Erna een 5 tal kilometer gaan rijden voor het boeltje te laten drogen.

Blijkt dat hij zeer veel wit/blauwe rook geeft, rijden en schakelen doet ie vlot.
Jullie een idee wat dit kan zijn? Motor is open geweest voor distributieriem en dynamoketting te vervangen, ik heb alles zeer secuur terug gemonteerd met verse pakkingen etc. Ik vrees voor olie, aangezien wit/blauwe rook, en zit even radeloos met de handen in het haar.
Jullie ideetjes wat ik kan controleren/afstellen?

Heb een foto proberen nemen tijdens het licht openzetten van de gas, ziehier het kleur van de rook:

PS: stickers zijn nu even niet prioritair maar ze liggen klaar :t
 

Bijlagen

  • IMG_6953.JPG
    IMG_6953.JPG
    1,9 MB · Weergaven: 56
  • IMG_6952.JPG
    IMG_6952.JPG
    2,3 MB · Weergaven: 51
Mooi project, man. Maar dit neigt naar olieverbruik. De klepgeleiders kunnen de oorzaak zijn. Of de zuigerveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan