Honda CB750F Caferacer GULF

Hij heeft de motor idd bij aankoop naar huis gereden en was dit probleem er nog niet, na eraan gesleuteld te hebben is dit pas opgetreden.
Op eerdere foto's ziet het er nog'fris' uit.
🤔
 
Daar zit inderdaad wel wat waarheid in. Ik vrees ook voor een ‘fout’ in de montage, maar de vraag is dan ook of ik dit effectief ga waarnemen bij het terug openzwieren. Ik ga toch nog wachten voor hem eruit te halen, eerst ng effe wachten op de levering voor de compressie te meten. Dus ik kan het inderdaad maar gewoon es proberen onder het moto baat het niet dan schaadt het niet 😚
 
O, dat had ik niet gelezen.
Nee, dan geloof ik ook niet dat los weken helpt.
Sorry voor de verwarring dan.

Heb nu terug gelezen, dan zou ik ook zeggen gebroken veren tijdens montage
 
Ja dan laat ik het zo met die petroleum. De cilinders heeft mijn honda dealer gemonteerd en ik heb erna de kop met de kleppen etc erop gemonteerd. Dan zou ik eerder mezelf verdenken en er iets met de kleppen ofzo is? Of is het perfect mogelijk dat de dealer iets over het hoofd zag of zelfs niet zichtbaar is dat die zuigerveer rond de piston aan vervanging toe is, of zelfs zelf gebroken heeft bij montage? :/
 
Ja dan laat ik het zo met die petroleum. De cilinders heeft mijn honda dealer gemonteerd en ik heb erna de kop met de kleppen etc erop gemonteerd. Dan zou ik eerder mezelf verdenken en er iets met de kleppen ofzo is? Of is het perfect mogelijk dat de dealer iets over het hoofd zag of zelfs niet zichtbaar is dat die zuigerveer rond de piston aan vervanging toe is, of zelfs zelf gebroken heeft bij montage? :/
Of kan ik door de compressie te meten, al weten of het effectief die zuigerveren zijn? Of kan het dan nog steeds iets zijn met de kleppen?
 
Dan meet je 2 keer, droog zonder olie op de zuiger, heb je dan compressie verlies meet je weer een keer met olie op de zuiger, dan nog compressie verlies dan zit t in je kleppen.
 
Dan meet je 2 keer, droog zonder olie op de zuiger, heb je dan compressie verlies meet je weer een keer met olie op de zuiger, dan nog compressie verlies dan zit t in je kleppen.
Wat bedoel je precies met 'zonder olie op de zuiger' en 'met olie op de zuiger'?.. Manueel olie in het gat gieten en dan compressie meten ofzo?
 
Inderdaad, een klein beetje olie op de zuiger dan dicht ie goed af. Maar hij is al nat dus mss niet nodig 😉
 
Als je een luchtnippel op de schacht van een oude bougie last, kun je als je de betreffende cilinder op bdp zet persdruk op de cilinder zetten.
Kun je horen of hij evt via zuiger (geluid in het carter) of de kop lekt.
 
Een olie schraapveer is niet gemaakt voor de afdichting...dus ik vraag mij af of je zal merken of de schraapveren wel juist zijn..
 
Klepseals wel, de kop heeft ts zelf gemonteerd, het cilinderblok heeft de garage gedaan.🤔
 
Het is me net opgevallen dat aan de uitlaat ook redelijk wat zwarte olie hangt, en rond de koelvinnen ook, aan het uitlaatgat. Is dat omdat de olie via de kleppen uit de piston wordt geperst dat ie door de keerring van mijn uitlaat?.. Ook enkel bij cylinder 4.
Misschien helpt dit jullie wel bij het helpen zoeken naar de oorzaak.

Zie fotos
 

Bijlagen

  • DB888CEA-CA99-44C2-BE11-3E37E84F9D38.jpeg
    DB888CEA-CA99-44C2-BE11-3E37E84F9D38.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 33
  • 064A87E7-B553-4ECF-8DFF-CC78EDA6B1ED.jpeg
    064A87E7-B553-4ECF-8DFF-CC78EDA6B1ED.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 34
  • 833EB4E9-70DC-48C6-8771-13F477634B41.jpeg
    833EB4E9-70DC-48C6-8771-13F477634B41.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 29
Heb je daar een nieuwe koppakking gebruikt? Goed aangetrokken in 3 stages?

Ergens komt er dus olie in de verbrandingsruimte, olieschraapveren/of t lekt langs de kleppen of de koppakking ligt er niet goed op.🤔
 
De koppakking bestond uit 3 flinterdunne pakkingen, garagist zei me dat gewoon alles goed afschuren met staalwol volstond.
Dat heb ik ook gedaan, samen een dun laagje vloeibare pakking. Het aandraaien zelf heb ik gedaan met een momentsleutel, de altijd overstaande bouten na elkaar aangedraaid direct op het voorgerschreven moment, dus zou me verwonderen dat het probleem hem daar zit. In de uitlaat licht ook een dunne vettige zwarte oliefilm dus ik denk dat het effectief uit de kleppen of olieschraapveer komt. De uitlaatbouten waren ook wat stroef om aan te draaien dus olie kan langs daar ook nog tussen de pakking en de uitlaat lopen, altans dat is natuurlijk mijn idee.
Het motorblok terug demonteren, de kop eraf, en daarmee eens naar mijn dealer lijkt me misschien toch het beste idee. Het zal me wat kosten, maar dan ben ik toch zeker dat hij niet nog eens open moet...
 
De koppakking bestond uit 3 flinterdunne pakkingen, garagist zei me dat gewoon alles goed afschuren met staalwol volstond.
Dat heb ik ook gedaan, samen een dun laagje vloeibare pakking. Het aandraaien zelf heb ik gedaan met een momentsleutel, de altijd overstaande bouten na elkaar aangedraaid direct op het voorgerschreven moment, dus zou me verwonderen dat het probleem hem daar zit. In de uitlaat licht ook een dunne vettige zwarte oliefilm dus ik denk dat het effectief uit de kleppen of olieschraapveer komt. De uitlaatbouten waren ook wat stroef om aan te draaien dus olie kan langs daar ook nog tussen de pakking en de uitlaat lopen, altans dat is natuurlijk mijn idee.
Het motorblok terug demonteren, de kop eraf, en daarmee eens naar mijn dealer lijkt me misschien toch het beste idee. Het zal me wat kosten, maar dan ben ik toch zeker dat hij niet nog eens open moet...
De opgegeven fabrieks afstelling moet je volgen, soms moet je in 3 fases aanhalen. Kan zijn op moment maar ook op graden.
 
Ik heb mijn compressie getest op alle 4 cilinders, conclusie:

De eerste 3 gaan tot 150-155 psi. (Wat normaal vrij goede compressie is dacht ik?)
De 4de gaat tot 135-140 psi ZONDER olie in cilinder
Na 5cl olie in de 4de cilinder te doen en de test opnieuw te doen ging hij tot 240 psi..

Kan ik daaruit concluderen dat het de hoogstwaarschijnlijk de olieschraapveren zijn die aan vervanging toe zijn bij cilinder 4?
 
T verschil zonder olie op de zuiger is gelukkig niet zo héél groot, maar met olie op de zuiger bouwt ie dus behoorlijk druk op.😳

Je kunt hier uit concluderen dat het iig niet aan je kleppen ligt, maar dus eerder aan een slechte olieschraapveer of dat daar iets niet helemaal goed zit met je pakking.
Lostrekken ontkom je niet aan,
 
Ik begin alvast het blokje terug te demonteren. Alles opt gemakske wel deze keer. Ga me niet te veel opjagen 😃
 
Weet iemand van jullie toevallig langs welke kant ik nuweer m’n blok eruit til? Ik herinner me het als een hels klusje maar niet langs welke kant ik het erin stak. 😅
 
Dusdanig ver demonteren dat je het frame van het blok kan tillen? Anders met zijn tweeën en wat doeken. Het blok is zoals je weet... Zwaar....

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan