Honda CB750F2 vaker op 2 dan op 4 pitten. Advies?

Martin Beijer

Rookie
6 mei 2006
9
0
Barendrecht
Mijn Honda Cb750F2 uit 1983 blijkt vaak op alleen de binnenste twee pitten te lopen. Er is al een nieuwe set stroomverdelers opgezet maar het probleem blijft. De motot regaeert dan bijna nie top het gas, het is optrekken geblazen door te spelen met de koppeling. Wel lukt het om in de versnelling uiteindelijk in he thoge toerental te komen.
Soms, tijdens het rijden rijdt hij ineens weer als een jonge hond(a). Wanneer hij weer een uurtje heeft stil gestaan blijkt weer het oude euvel.
Voor ik hem naar een dure garage breng, heeft iemand advie sof wel eens hetzelfde meegemaakt?
Jullie hulp is zeer welkom!
Martin
 
Ja, ik bedoel de 2 zwarte elektriche gevalletjes onder de tank vanwaar de bougies hun puls ontvangen, stroomverdeler/bobines. Die 2 zijn reeds vervangen. daarom vind ik het zo vreemd dat hij meestal niet en soms wel goed doet. :(
 
Wat bedoel jij met stroom verdelers? Spanningsregelaar? Probleem klinkt mee als bobine kaduuk.
Als alleen de binnenste cilinders niet werken, dan is het niet zo heel erg waarschijnlijk dat de bobines kapot zijn toch? Dan moeten ze namelijk allebei tegelijk kapot zijn gegaan. Als dat toch het geval is, dan zou ik de oorzaak ergens anders in het elektrische systeem gaan zoeken.

CDI-unit misschien? (ik weet alleen niet of een CB750F2 die heeft)
Of zijn je carburateurs ernstig vervuild?
Vlotternaalden verrot?
Vacuumslangen bekneld geraakt?
Carbs misschien effe synchroon stellen.
Bougies vervangen? (bougiekabels ook effe goed checken.)

Weet je trouwens zeker dat het de binnenste 2 cilinders zijn? Wat is de kleur van de bougies?
 
een simpel testje om te controlleren of het aan de ontsteking ligt:
trek als je motor stationair loopt 1 vd 4 bougiekappen los.
als je geen verschil merkt, werkt die dus niet.loop ze 1 voor 1 af.

De bombines zijn alle 2 vervangen? dan zou ik het zoeken bij de contactpuntjes en condensators.

ps kijk ook of de mechanische vervroeger nog soepel kan bewegen over de as.
had ik swinters vaak last van dat het vet wat hard en droog was.

suc6
 
Controleer eerst de stekkers en aansluitingen van de pick-up spoelen bij de krukas eens op oxidatie e.d., naar kontaktpunten kun je lang zoeken bij een Honda 750 uit '82, die hadden ze toen al afgeschaft.En door aan de uitlaten te voelen of ze warm worden kun je veel beter bepalen welke er wel of niet meedoen dan bougiedoppen lostrekken, als een cilinder om een andere reden niet meedoet weet je nog niets, behalve dat'ie niet meedoet, en DAT wist je dan al.
Brand je vingers niet... :W
 
Natuurlijk kan je die zelf schoonmaken, maar lijkt het je erg waarschijnlijk dat precies de buitenste 2 carburateurs vuil zijn en de rest niet?
Vooral omdat die cilinders ook met zijn 2en op 1 ontstekingscircuit zijn aangesloten.
De bobines zijn al vervangen zei je, kijk nu eerst eens naar de pickup spoelen, en dan vooral die van cilinders 1 en 4, zijn de aansluitingen schoon? zijn de spoelen zelf wel heel? Ze zijn in elk geval zowel nieuw als 2de hands goedkoper dan de bobines (die het probleem duidelijk niet veroorzaakten)
 
Terug
Bovenaan Onderaan