Honda cb750F2

Pindaa4

MF'er
9 sep 2015
47
0
Eindhoven
Hallo,

Ik heb ergens op dit forum gelezen van een topic uit 2009ish dat de Honda cb750 f2 uit '78 onbetrouwbaar zijn.

Hebben hier meer mensen ervaring mee?
Zou het beter zijn om een andere honda cb750 aan te schaffen?

Alvast bedankt voor je reactie,

Groet,

Pindaa
 
Ik weet niet wat je definitie van onbetrouwbaar is, maar zelf heb ik 200.000 km met zo'n ding gereden en toen deed ik hem voornamelijk weg omdat ik enduro ging rijden. Bij 100.000 was het ding nog in zeer goede staat, heb dat nog passend langs de weg gevierd met een drankje. Ze verbruiken wel veel olie, de contactpuntjes moeten vaak gesteld en vervangen worden en de kleppen hebben de neiging om in te slaan bij al te enthousiast gebruik (doortrekken in rode gebied van de toerenteller), maar dat had het exemplaar uit '79 dat ik ervoor had ook allemaal.
 
Wat hierboven omschreven word klopt wel aardig, ik heb ook zo'n Honda F2 gehad.
Heerlijke vintage motorfiets maar als je zelf niet sleutelt misschien een verkeerde keus.
 
Met een andere Honda cb750 serie van voor 1980 heb je hier geen/minder last van?

(Ik wil namelijk een cafe racer bouwen dus denk aan alle cb-tje met een recht frame).
 
Een Honda CB750 F2 '78 bestaat helemaal niet?
full

Bron: wiki
 
Die zijn er wel,maar dan zijn ze waarschijnlijk later pas op kenteken gezet.Lees,een tijdje in de zaak blijven staan,voordat ze gekocht werden.Mijn SV is ook pas een jaar na datum gekocht,dus bouwjaar 2002,maar op kenteken een 2003.Trouwens,kijk even bij motoren te koop hier op het forum,staat een leuk CB750 projectje te koop.Zelf heb ik vroeger een CB750F1 gehad,een gele,uit 76.Succes ermee. :)
 
Met een andere Honda cb750 serie van voor 1980 heb je hier geen/minder last van?

(Ik wil namelijk een cafe racer bouwen dus denk aan alle cb-tje met een recht frame).

De F1 en K modellen zijn wat lager getuned, met een tammere nokkenas. Mijn '78 F2 had weliswaar een F1 nokkenas en reed daardoor fijner dan de originele F2 uit '79, maar de klepstelen sloegen op de duur ook in. Maar dan heb ik het dus over +100.000k.
 
Heb in '78 een nieuwe gekocht. Na 3 maanden was olieverbruik te hoog. De klepgeleiders waren versleten en na info van en naar Honda Ridderkerk (importeur) bleken deze niet genoeg gehard te zijn (fabrieksfout). Ze wilden ze kosteloos vervangen maar de arbeidsuren moesten wel betaald worden.
Heb toen blok zelf uitgebouwd en opgestuurd naar Honda Ridderkerk. Na 3 weken terug met goed geharde klepgeleiders gemonteerd. Nooit geen problemen meer gehad. Heb nog 6 jaar mee gereden.
 
Heb in '78 een nieuwe gekocht. Na 3 maanden was olieverbruik te hoog. De klepgeleiders waren versleten en na info van en naar Honda Ridderkerk (importeur) bleken deze niet genoeg gehard te zijn (fabrieksfout). Ze wilden ze kosteloos vervangen maar de arbeidsuren moesten wel betaald worden.
Heb toen blok zelf uitgebouwd en opgestuurd naar Honda Ridderkerk. Na 3 weken terug met goed geharde klepgeleiders gemonteerd. Nooit geen problemen meer gehad. Heb nog 6 jaar mee gereden.

Dit zal exemplarisch geweest zijn, tenzij je 25.000 - 50.000km gereden hebt in 3 maanden. Na een dergelijk interval hebben ze het allemaal en dan gaat er ook nog olie via de zuigers lekken, ook na revisie. Maar met bijvullen (tot 1l per 200km) kan je nog heeeel lang doorrijden zonder complicaties.

Maar voor de rest (behalve de eerder door mij genoemde kwaaltjes) gaat deze motor langer mee dan veel moderne (i.i.g. die van mij).
 
Ik weet niet wat je definitie van onbetrouwbaar is, maar zelf heb ik 200.000 km met zo'n ding gereden en toen deed ik hem voornamelijk weg omdat ik enduro ging rijden. Bij 100.000 was het ding nog in zeer goede staat, heb dat nog passend langs de weg gevierd met een drankje. Ze verbruiken wel veel olie, de contactpuntjes moeten vaak gesteld en vervangen worden en de kleppen hebben de neiging om in te slaan bij al te enthousiast gebruik (doortrekken in rode gebied van de toerenteller), maar dat had het exemplaar uit '79 dat ik ervoor had ook allemaal.

Deze dingen spreken me niet echt aan.. Bij de contactpunten kan je nog makkelijk bijkomen?
Bij het kleppen stellen met je heel blok blok uit het frame halen? Olie moet je alleen bij vullen of ook meteen verversen dan?
 
Laatst bewerkt:
Deze dingen spreken me niet echt aan.. Bij de contactpunten kan je nog makkelijk bijkomen?
Bij het kleppen stellen met je heel blok blok uit het frame halen? Olie moet je alleen bij vullen of ook meteen verversen dan?

Je moet het wel in perspectief zien, het blok wordt ook vaak als HET voorbeeld van betrouwbaarheid genoemd en bijna alle andere dan de genoemde aspecten van deze motor zijn echt absoluut bombproof. Dit zijn zaken die naar voren komen bij hoge kilometerstanden, contactpunten (je kan ook electronische ontsteking kopen) en kleppen afstellen is haast kinderlijk eenvoudig en je kan er zo bij zonder iets uit te bouwen. Olie verversen kan je wat minder vaak doen als je veel moet bijvullen ;)

Maar nogmaals, dit zijn zaken die je tegenkomt als er zeer veel kms mee gereden zijn (bijvoorbeeld bij die van mij). Echt kapot krijg je deze blokken niet. Overigens hebben we het over kwaaltjes die de andere Japanse merken uit deze tijd ook vertoonden, de Kawas waren nog erger met olieverbruik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan