Honda CB750Four project

Status
Niet open voor verdere reacties.
Neehoor gewoon doorknippen en een beetje verlengen. Het werk al 2 jaar zo en rij er dagelijks mee.
 
Ja is geen probleem hoor, heb enkel een enkele draad ipv een twee aderig snoer. In die draad zitten dan weer twee miniscule kabeltjes echt een priegelwerkje. Ding er nu enkel voor de sier op aangezien ik m achter pas kan aansluiten als de velg er weer inzit :)

Beugeltje vd demper is ook klaar en 300% naar wens :9~

Morgen 1900 de demper laten voorzien van nieuwe popnagels en dan is het beugeltje heel snel in de primer, gespoten en gemonteerd inclusief demper!
 
Ondanks dat ik de sigma wel leuk vind, past het nog niet bij de rest. Tijdje over zitten peinzen en ben eruit. De kroonplaat waar die op zit heeft twee gaten met draad waar eerder de beugels van de oude tellers aanzaten. Ik gebruik deze gaten om een zelf gefabriceerd miniscuul kuipje/plaatje aan te bevestigen gebasseerd op het idee rond de controle lampjes. Een soort schermpje die van voren bekeken de teller aan het oog onttrekt, mini helmpje ;)

Net al een hoop mee zitten klungelen maar werd niet precies wat ik wou. Mooie strook rvs gevonden (een oude lineaal ;) ) en nu daar straks eens mee aan de slag.

edit: het smeden van dat taaie materiaal viel ff vies tegen, nog geen vorderingen dus en laat het idee momenteel even voor wat het is. wel een idee van hoe het ongeveer moet worden maar nog geen idee hoe ik dan fraai kan maken :)

De bevestiginsgbeugel voor de demper net in de primer gezet. Is geworden zoals op de eerdere schets; simpele V van twee rond massief stalen pijpjes geknikt in de vorm van de oude beugel. Bovenaan waar ze bij elkaar komen een ring erop gelast en onderaan de pijpjes gebogen. Twee vierkante plaatjes van staal voor de bevestiging aan de demper en daar een gaatje ingeboord waar elk gebogen pijpje in valt. Netjes dicht gesoldeerd/gelast en kan niet kapot volgens mij :)

Demper zo even mee weg en velg vanavond ook nog een extra keer spuiten. Begint me nu namelijk iets te lang duren als ik een paar dagen tegen het spul aankijk zonder vooruitgang. Zou dus erg blij zijn als de velg met band mn kamer uit zijn en weer op/onder de motor zitten :)

edit2: kennis had visite dus popnagels in demper van het weekend. beugel van de demper eerste laag lak op (laat ik ding net gespoten vallen :( ). Zit over de primer een enorme dikke laag nu dus maar echt strak is anders. Wordt weer flink schuren maar eens gepast net en lijkt heel gaaf :}

velg weer geschuurd en gespoten waarbij het nu eindelijk in de richting begint te komen. wil m nog 1 keer spuiten voor de finisching touch maar dan bij daglicht om het perfect te krijgen :)
 
Laatst bewerkt:
Beugeltje voor bevestiging demper:

full


Lijkt me een hele verbetering ;)
 
Ben er ook zeer content mee :)

Mischien hadden de stalen plaatjes onderaan tegen de demper aan iets sierlijker gekund maar het is wel enorm degelijk. Zoals eerder vermeld lopen de pootjes in de plaatjes door en dan vast gesoldeerd dus kan volgens mij niet kapot. Voor 6 euro en een beetje lak dus een fraai detail erbij ;)

Laatste tijd (dagen??) schiet het niet zo op en vind ik jammer.

De velg ligt al lang te wachten maar wil ik bij daglicht spuiten de laatste laag. Bij thuiskomst is het echter al donker waardoor het uitstellen blijft. Tevens ben ik qua vervoer afhankelijk (heb alleen motorrijbewijs) waardoor ik iemand nodig heb om me met die velg ff heen en weer te rijden. De demper had allang gepopt moeten zijn maar ene keer kwam het hem ff slecht uit, andere keer mij weer etc.

Vandaag besloten dat ik er eigenlijk tweede kerstdag mee wil rijden (mits het droog is en niet teveel pekel). Mooie deadline :)

Velg kán iets beschadigen bij montage achterband dus mischien moet ik daarna nóg een laag...

Zodoende woensdag mn mams me ff naar de bandenboer laten rijden, achterbandje er weer op. Dan eens bekijken hoe de velg oogt, band netjes rondom ff afplakken en waarschijnlijk nog een laatste laag erop, schijf er weer op en dan kan die er in.

Demper moet ook deze week gepopt worden, beugeltje nog 1 laagje spuiten en dan kunnen die er ook op.

Resteert enkel de sigma ff netjes weg te werken, al is dat niet het belangrijkste natuurlijk :]
 
Er zit weer vooruitgang in :)

Gister de band laten monteren inclusief nieuw ventiel, de onbalans was minder dan 1 gram, m.a.w. perfecte velg en geen lood nodig :}

De verf was nergens beschadigd ondanks dat de band enorm stug is, de velg enorm goed bekeken onder diverse soorten licht maar zelf net als Wim de mening bedeeld dat nog eens spuiten een beetje onnodig zou zijn. Wiel er dus weer ingehangen, ketting netjes gespannen en mn fiets weer op de wieltjes gezet ;)

De bout van het kettingscherm zit nog niet in de weg (wellicht met rekken van de ketting op termijn ooit eens?), de moer echter wel. Van de moer een stuk afgeslepen van 1 platte kant, je ziet er niks van en zit weer perfect!

Al met al had ik niet durven hopen dat de achterkant eenmaal weer in elkaar zo enorm mooi zou worden :9~

Door het glanszwart en het matte wiel een enorm mooi contrast al doet het me wel een beetje zeer dat die lelijke kont er weer op moet al is het tijdelijk. Na montage achterwiel er eens bij gaan zitten kijken, helemaal in love met hoe het geworden is maar de aanblik van de voorkant is minder; wat is die velg lelijk zeg ;)

Wat er nog moet gebeuren zijn de demper en de snelheidsmeter.

Demper net ff weggebracht voor de popnagels; morgen klaar

Beugeltje vanavond nog 1 keer spuiten; morgen klaar en samen met demper monteren.

Kabel van snelheidsmeter alvast verlengd, blokstekkertjes voor gehaald dat ik het nog los kan halen. Ding op het balhoofd zit al gemonteerd is nu alleen nog het magneetje met de "voeler" netjes weg te werken in het achterwiel, de kabel weg te werken en dan de twee delen middels het verlengde stuk en de stekkertjes eraan maken en in elkaar klikken.

Deadline is dus haalbaar, zou eventueel nu al kunnen rijden maar weer nodigt niet uit. Afgezien daarvan is de demper toch wel fijn en voor mezelf wil ik die sigma ook in orde hebben voor ik 1 meter rijd. Of ik dus op tweede kerstdag rijd is nog niet zeker (vanwege de voorspelde winterse buien) aan de motor zal het echter niet meer liggen :)
 
Er zit weer vooruitgang in :)
Hahaha letterlijk ja want de wielen zitten er weer in. :+
Gister de band laten monteren inclusief nieuw ventiel, de onbalans was minder dan 1 gram, m.a.w. perfecte velg en geen lood nodig :}
En een goede Band :)

Door het glanszwart en het matte wiel een enorm mooi contrast al doet het me wel een beetje zeer dat die lelijke kont er weer op moet al is het tijdelijk.
Gelukkig zijn wij het over het kontje eens, en gelukkig dat het tijdelijk is :)

En nu piccies *D
 
zozo, ook niet stil gezeten, ben benieuwd naar de plaatjes, en wat je van het kontje gaat maken uiteindelijk
 
wat een ellende zeg zo'n fietsding :(

inmiddels meer dan 2.5 uur mee bezig geweest maar ding doet dus niks. te simpel voor woorden volgens de beschrijving maar ik krijg dan zoiets weer niet aan de gang; om zwaar chagerijnig van te worden.

een willekeurig magneetje pas gemaakt voor in een bout vd. bevestiging remschijf, andere contactje netjes weggewerkt, kabel in de remstang gekit, alles netjes aangesloten maar niks noppes nada.

hoop het met kerst in orde te krijgen al heb ik er een zwaar hoofd in. mocht het tegen zitten m.a.w. na nog eens 2,5 uur en geen resultaat dan sloop ik die rommel er mooi weer af want ben het eigenlijk nu al spuugzat :(
 
kep het ook eens op m'n brommertje geprobeerd vroeger, werkte toch wel , was een sigma(draadloze) alleen hij werkte alleen als ik het licht uit had(magnetische storing dnek ik)... maar beetje prulspul is het inderdaad wel ja
 
wat je van het kontje gaat maken uiteindelijk
een a-symetrisch geheel dat rechts bovenlangs de olietank loopt en links de bedrading wel bedekt. simpel beugeltje als sub frame en direct na het ingekorte hoofdframe eindigt het kontje dan (scheelt 25/30 cm) zodat je op de achterband kijkt.

waarom er trouwens geen foto's staan; ik heb geen camera.
 
kep het ook eens op m'n brommertje geprobeerd vroeger, werkte toch wel , was een sigma(draadloze) alleen hij werkte alleen als ik het licht uit had(magnetische storing dnek ik)... maar beetje prulspul is het inderdaad wel ja

ja zwaar goedkope rommel.

enerzijds koppig en moet en zal m aan de gang krijgen, anderzijds heel iritant, want ren al de hele avond in het donker met de motor aan de hand om te testen of ie het nu dan wel doet. :(

zou aan de verbindingen kunnen liggen, zou aan de magneet kunnen liggen of zou aan de afstand van de contacten kunnen liggen.

verbindingen moeten goed zijn, de magneet is niks mis mee en de afstand is prima, snap er dus weinig van maar vreet me er al geruime tijd over op hehe.

ben niet handig met electronica m.a.w. heb er het juiste spul niet voor waardoor solderen al afvalt, heb het wel zo gemaakt dat het móet werken dus zou aan de afstand mischien kunnen liggen tussen beide contacten.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAH wordt echt gestoord van zoiets flauws ;)
 
klinkt gaaf!!

jah, zitje moet veel smaller worden dan deze en iets korter.

maak de basis van plexiglas aangezien je dat mooi kan aftekenen (doorzichtig) en op maat zagen. zaag dan twee zijkanten en de bodem waar het zitje op komt. geheel in elkaar prutsen met polyesther en het daar vervolgens helemaal mee in te smeren enzo dat het kunststof in het midden ergens verdwijnt. :)
 
weer gekalmeerd van de sigma-spanning ;)

net nog eens op mn gemak bekeken en vermoed dat het toch in de magneet zit of in dat andere contactje, de afstand of de hoek die ze maken etc.

van het weekend maar eens proberen met een andere magneet en het contactje mischien ergens anders bevestigen. jammer dat het allemaal al zo netjes weggewerkt zit enzo (weer loshalen en losmaken) maar als ie niks doet heb ik er ook niks aan ;)
 
misschien een tip maar zet hem op de middenbok die je gemaakt hebt en draai aan je a-wielvanaf dat je magneet beweegt voo rde sensor moet hij registreren of aanspringen ,wordt je dan zo moe niet van ;)
 
stukje karton ertussen doen als maatbepaling, of even magneetje langs sensor bewegen om te kijken of het probleem niet ergens anders zit.

PS ik heb hem er bij mij sinds de zomer op zitten en werkt goed hoor, geen problemen. Ook 's-avonds uit te lezen met zelfgemaakt verlichting.

Verlichting werkt met 2 witte diodes. In een stukje lexaan twee gaatjes geboord, daar de diodes in gedaan en vastgezet met lijmpistool. De diodes heb ik vervolgens weer aangesloten op de verlichting. Om een beetje licht rondom te krijgen heb ik in het lexaan een gat gemaakt waar het lcd display zit. Vervolgens heb ik de rand van onderen uit 45 graden afgeschuint. Je kunt ook diodes gebruiken welke in die zaklampjes van tegenwoordig zitten, zijn stuk feller als de mijne en stukje goedkoper. Niet vergeten om bij de elektroboer de juiste weerstandwaarde op te vragen.
 
Laatst bewerkt:
even magneetje langs sensor bewegen om te kijken of het probleem niet ergens anders zit.

die tip kreeg ik al twee maal eerder vandaag en dat bleek in orde.

nu op het oog de sensor op de bevestiging vd. remklauw gekit dusdanig dat de schijf er rakelings langs gaat. het magneetje krijg ik zo snel niet uit de inbusbout maar zou mischien toch goed kunnen zijn dan. de originele is volgens mij wel sterker maar wil eerst morgen als de kit hard is de al gemonteerde proberen. heb die pas gemaakt op inbus en erin gekit. kan er wel weer uit maar wel een hoop gedoe.

demper opgehaald, klein krasje op gekomen dus net nog snel even opgeschuurd en bij gespoten. demper op de kachel gezet dat het even snel aandroogt en zet de demper er zo nog ff op (kan morgen toch uitslapen).

beugeltje demper nog een keer gespoten en eens afwachten morgen hoe die geworden is, mischien dan nog 1 laag maar komt er zeker morgen op.

bemerk nu wel hoe enorm pietluttig ik ben met dat spuiten, als het eenmaal weer gemonteerd is valt dat niet eens op terwijl ik de losse onderdelen bijna onder een loep bestudeer op stofjes, lichte krasjes etc.

gister helaas wel een krasje gemaakt op de schijf met het wiel er weer inzetten. net even bijgewerkt met zwarte stift maar is me niet goed genoeg. kreeg als tip om gewoon ipv afplakken een stukje papier ervoor te houden en dan uit te waaiëren dus maak dat nog even strak in orde ;)


op de bok is trouwens wel makkelijk maar zit 1 nadeeltje aan...

kan m er alleen niet opzetten hehe

kan de motor best optillen maar dan moet die bok er door iemand anders even exact recht eronder gezet worden. eraf tillen ging prima; gewoon motor de lucht in en halve meter naar rechts de achterkant weer neerzetten. erop tillen kost me of het bokje of de motor en durf die gok niet aan :)
 
Vanmiddag al een testritje gemaakt :)

Geluid is heerlijk en trekt super! Geen wheelie fiets bij uitstek omdat de voorkant toch wel zwaar is hehe maar hij trekt stukken beter door dan voorheen. Bij de volgende kettingset gaat er echter achter nog wel een groter tandwiel op want mag nog best wat harder trekken ;)

Heb nu twee tanden kleiner voor en denk aan een tand of 3 er dan achter nog bij op. Voorlopig vind ik het prima zo, is al een hele verbetering maar trek m niet op het gas of met gemak op het achterwiel vermoed ik. Niet geprobeerd maar het verschil in trekkracht viel me iets tegen.

De demper maakt een heerlijk geluidje; een tikkeltje scheller dan voorheen. Zit echter ook een kleine "maar" aan wat resulteerde in flink wat gevloek...

Heb de oude/originele beugel exact na laten maken. Nu heeft de nieuwe beugel wel precies dezelfde vorm enzo maar kom ik er nu achter dat de oude ook al niet paste. Kon mezelf wel voor mn kop slaan. De demper lekte voorheen iets. Nu had ik de demper er perfect opzitten maar stond de bevestigingsstrip schuin langs de oogjes op de beugel, tevens zat er wel 5 cm afstand tussen. Eerst de beugel met de hand iets bij gebogen. Vervolgens de demper op de pijp weer losgedraaid en kon dus niet anders dan weer iets "scheef" erop. Lekt dus nog steeds dat kleine beetje en staat wederom onder spanning. :(

Nu zit ie er opzich prima op, het kleine beetje dat er langsop gaat is vrij minimaal en zien doe je er sowieso niks van. Vind het anderzijds wel enorm jammer want was vrij perfectionistisch bezig en dan krijg je zoiets. Voorlopig vind ik het wel goed maar mocht ik het op termijn toch perfect hebben dan moet ik maar weer een andere beugel laten maken; pootjes iets langer en iets ander modelletje.

De sigma doet het nog niet. Sensor zit goed maar nu blijkt het magneetje eruit te moeten. Wil met de originele iets gaan proberen maar nog geen idee hoe en waar ik die op de schijf moet maken. Plaatsen opzich is al niet echt simpel laat staan netjes wegwerken. Moet daar dus nog even over denken.

Wat vervelende puntjes dus maar al met al heb ik wel weer een kort ritje enorm genoten. Hopelijk morgen droog en dan na het kleine stukje van vandaag eens wat verder sturen. Voorlopig enkel wat kleine dingetjes nog doen, werkend maken en aanpassen. Wel het spuiten van de voorvelg nog in de planning voor dat het mooier weer wordt.

Zitje begint me inmiddels mateloos te storen. Zat te kwijlen bij mn eigen fietsje maar toen het zitje erop zat viel een hoop van het moois uit het zicht en in het niet bij de naar verhouding mega kont. Nu echter geen tijd voor en geen puf in dus stel dat nog wat uit maar toch. Bedacht me zodoende vandaag dat er aan de achterkant wel een klein randje vanaf kan. Heb een stukje eraan zitten waar de kentekenplaat opzit wat later aan het zitje gemaakt is. Toch eerdaags eens proberen of ik dat er niet vanaf kan zagen, lijkt ie in iedergeval 10 cm hoger van achter en opzij ;)
 
Bedoel het omcirkelde deel op de foto. Zijn aan beide zijden twee driehoekjes waar dan weer een ander stuk polyester aan vast zit met schroefjes. Op dat vastgeschroefde stuk aan de achterkant zit de kentekenplaat dan bevestigd.

Heb geen dremel helaas maar moet met een ijzerzaagje en geduld ook goed komen. Simpe stripje maken waar de kentekenplaat opkomt en dan het zitje mooi recht maken in de rest van de lijn dus zonder dit taartschep idee ;)

Zitje zelf wordt er niks mooier van maar wel een minimale verbetering mischien :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan