Honda CB750Four project

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nette boom Ivan, de laatste boom die ik zelf heb gedaan had een kabelbreuk halverwege zo'n dichtgesmolten krimpkous van een meter lang (dat was niet fijn... :N ).

Maar het is wel logica, mits je maar geneog diversiteit in kleuren hebt en het mooist is om je aan de originele kleuren te kunnen houden, dan vindt je nog es wat terug ook. ;)

blijf m volgen (vooral die mooie brug :9~ ) :W

kabelbreuk is minder. ik starte bij deze met handvol slechte verbindingen, knijpstekkertjes die slechte verbinding maakte, sluiting op diverse plekken. zelfs de draadboom vanuit het blok was half vergaan met afgebrokkelde isolatie en zo goed als doorgesleten draden :X

tis inderdaad logica, heb der zelfs bij vlagen gewoon schik mee gehad en heb de originele kleuren aangehouden deels omdat er straks nog electronische ontsteking op mag en wellicht combi gelijkrichter/spanningsregelaar. is makkelijk met gewoon kleur op kleur aansluiten.

kabelboom zit er inmiddels weer op, gemonteerd met slechts 4 tyrips. aan elke kant van het gesoldeerde deel 1 op de centrale framebuis onder de tank en aan het beugeltje waar de tank op steunt achter aan beide kanten met 1. nog 2 dunne tyrips voor de draad naar de onsteking en dat was het zo'n beetje. wel weer voor elkaar gekregen dat vanaf de zijkant de doorkijk niet verstoord wordt. ene zijkant komt nog een zijschildje, deze zijkant heeft een ruimte tussen de olietank en de framebuis en moet daar geen dradenzooi in beeld ;)
full
 
even bezig geweest met 15 cm hoekprofiel en weinig geduld poeh :(

"moest" deels tussen de framebuizen vallen aan de achterkant dus eerst schuine kantjes eraan, hoeken wegvijlen en toen een resultaat waarvan je spontaan ging janken; versie 1 mislukt. ach was niet veel werk maar enfin. versie 2 met schuine hoeken, malletje van karton, paste precies tussen de framebuizen. ik ontdekte toen echter pas dat de lippen aan het frame zo lastig eraan zaten; niet symetrisch, gaten niet in lijn etc. zat zodoende met 2 gaten in alu strip waarvan 1 slechts een paar mm van de rand zat, dit kon niet anders. wederom niet tevreden. kwam toen op het "geniale" idee om gebruik te maken van afstandsbusjes waardoor ik niet meer aanliep tegen de hoeken van het frame, de lasrupsen etc. werd een stuk simpeler stripje :+
full
 
hoeken afgerond, eerste laklaag erop en eens gepast of het een beetje uit kwam; dat deed het:
full
 
stripje zit op vorige foto losjes erop en zodoende schever dan in werkelijkheid. doordat de bevestingsogen (vorige eigenaar en deels prima bevonden) echter niet helemaal zuiver zijn was het de keuze of de strip niet geheel in lijn met de bovenkant frame-ogen, óf de gaten in het stripje zo uit lijn met elkaar dat beide bijna aan de rand zaten. ik heb gekozen voor de middenweg aangezien het buiten het zicht valt nog nét mee te leven :+

stripje is geschuurd en moet nog een keer gespoten worden maar liever eerst proberen/beschadigen vóor de laatste laklaag. alsof ik het wist want bij 1 moer de verkeerde kant onder zonder ronde verdikking eraan en de lak meteen eraf maar nu wel gezien hoe dan wel zonder beschadiging straks te monteren.

liep helaas even vast op de juiste kabelschoentjes. aanzienlijk aantal besteld enzo maar nét deze vergeten. nu kwam ik ook een klein stukje kabel tekort dus vandaag naar electrozaak een dorp verder geweest. de kabel had ie enkel in 1.5 mm2 maar wel de juiste kleuren; mooi! ik blij, lekker thuis aan de pruts en verdorie die kabelschoentjes dus wéer vergeten... kan wel gaan beunen maar haal ze eerdaags nog wel met rond oogje en 3 mm gaatje.

verder lijkt ie te kloppen:

links op de foto (straks achter) de startknop (gele startdraad en groene aarde draad), deze aardedraad met 2 draadjes in 1 kabelschoen doorgetrokken naar boven als aarde voor de claxon. de rechterknop wordt dan voor de claxon die enkel een zwarte draad krijgt vanuit de kabelboom en de andere zwarte die ook naar boven gaat als voeding claxon. midden komt de schakelaar groot/dim licht waar ik even vastliep met juiste kabelschoentjes en dan een begin gemaakt met intapen. deel valt achter het spatbord dus heeft niets te verduren maar blijft ingetaped netter en droger. de twee loze draden (zwart en groen) gaan dan naar de claxon waarvan ik nog even moet kijken waar die komt :)
full
 
hoekstripje hangt te drogen en kan eerdaags gemonteerd worden indien uitgehard. stekkertjes voor claxon mooi een condoompje omheen gedaan voor het intapen en naar wens :)
full
 
nog twijfel vanwege het gashandvat. die gister eraf gehaald voornemens langs de sloop te gaan maar er helaas niet van gekomen. ik wil dus een ander en vraag me af in hoeverre de gaskabel aansluitingen, op zeg honda modellen, universeel zijn :?

wil een kaal gashandvat waarbij snelgas niet vereist is maar de voorkeur wel uitgaat naar gebruik te maken van de huidige kabels. op de foto staat de oude set en op de motor zit een set waar slecht 200 km ofzo gebruik van is gemaakt waarbij ik het wat zonde vind om dan wéer nieuwe kabels aan te gaan schaffen :)

dacht wellicht gashandvat van een fireblade, is ook honda, misschien passen mijn kabels daar wel in?

de andere optie is een snelgashandvat, neig naar zo'n cnc gefreesde waarbij setje iets over de 100 euro zat inc kabels. nu is dat niet het grootste probleem maar heb dus kabels waarmee ik juist zo blij was vanwege de lengte icm het brede stuur :+

iemand een suggestie of idee :?
full
 
dat wordt dus op de sloop even checken :)

is me vrij fris in de schuur maar stripje met schakelaars zit er weer op en aangesloten. tijdelijk even twee rubbertjes voor de afstand, morgen even maten doorgeven voor afstandsbusjes rvs. claxon ook er weer bij dus best tevreden.

beugeltje bobines weer gespoten en gemonteerd, toch stoort het wel hoe fragiel de lak op metaal is. ik pruts me een ongeluk en met een klein tikje ertegen al beschadiging. is gewoon motip dus niet heel slecht maar vermoed dat 2K stukken beter zou zijn. helaas spuit ik met busjes in de achtertuin, meerdere lagen verspreid over meerdere dagen wat met 2K- lak in spuitbus wel een heel dure grap gaat worden. voordeel is weer dat wát ik spuit maar kleine detailtjes zijn en opzich er nog niet eens zo heel slecht uitzien ;)

neig voor de remklauwen wellicht naar speciale verf daarvoor, voor andere delen eventueel hittebestendig en afbakken :?

spuiten is het probleem niet, resultaat ook best aardig maar de hechting op blank metaal is belabberd.

nog belabberder is soms het spuiten van kunststof :r :( :r

zo was mijn koplamp gereed voor de allerlaatste laag matzwart toen ik er een mega gat in maakte voor controlelampje die te groot bleek en tegen de reflector kwam _O-

gat geplamuurd, gespoten met primer allemaal prima, eerste laklaag en reageren begon. verf eraf "gebrand" in bladders tot op de plamuur. het vreemde was dat deze reacties kwamen op stukken die jaren geleden geplamuurd zijn en niet het deel dat recent behandeld is. koplamphuis alweer meermaals gespoten maar blijft vreemd. dunne lagen amper dekkend gaat beter dan reageert het niet, dacht aan de laatste laag toe te zijn maar helaas. weer 1 klein plekje, een stofje/haartje of vezel formaat weer tot op de plamuur dwz. meerdere lagen primer en daaronder nog de laklagen van jaren geleden alles eraf. eromheen niks voorheen ook niet en nu wel. tis een verhaal appart dat gestuntel :X

nu de primer op en denk in de richting te zijn, eerst geplamuurd, later meer geschuurd dan toegevoegd maar vlak is het grotendeels. sommige lichte krasjes dienen in de loop van meerdere lagen lak weg te vallen en die methode lijkt te werken. tis gewoon een plastic mat zwart koplamphuis maar vertik het om een andere te kopen en deze ziet er uiteindelijk best wel weer leuk uit ;)

morgen de koplamprand hopelijk de finisching touch (daar pakt de verf op zwaar opgeschuurd chrome wel aardig lijkt) en verder aan de pruts met koplamphuis. hoop die eerdaags klaar te hebben dan kan ie derop en eens testen of alles werkt zoals bedacht :)

moet enkel nog de draad van de ontsteking even aansluiten voordat ik straks sip opmerk dat ie niet wil starten ...

wil nog een ander voortandwiel, tandje groter en bij stilstand beginnen mn olieleidingen weer te lekken dus daar zullen toch ook nieuwe op moeten maar eerst mn maandenproject electra eens afsluiten :Y
full
 
nog twijfel vanwege het gashandvat. die gister eraf gehaald voornemens langs de sloop te gaan maar er helaas niet van gekomen. ik wil dus een ander en vraag me af in hoeverre de gaskabel aansluitingen, op zeg honda modellen, universeel zijn :?

wil een kaal gashandvat waarbij snelgas niet vereist is maar de voorkeur wel uitgaat naar gebruik te maken van de huidige kabels. op de foto staat de oude set en op de motor zit een set waar slecht 200 km ofzo gebruik van is gemaakt waarbij ik het wat zonde vind om dan wéer nieuwe kabels aan te gaan schaffen :)

dacht wellicht gashandvat van een fireblade, is ook honda, misschien passen mijn kabels daar wel in?

de andere optie is een snelgashandvat, neig naar zo'n cnc gefreesde waarbij setje iets over de 100 euro zat inc kabels. nu is dat niet het grootste probleem maar heb dus kabels waarmee ik juist zo blij was vanwege de lengte icm het brede stuur :+

iemand een suggestie of idee :? [afbeelding]

Mocht je nog op zoek zijn naar een gasschuif ik heb er nog wel 1 liggen waar die kabels zo inpassen gok ik. Komt van mijn K7 af. Stuur maar een mail mocht je interesse hebben
 
Laatst bewerkt:
Mocht je nog op zoek zijn naar een gasschuif ik heb er nog wel 1 liggen waar die kabels zo inpassen gok ik. Komt van mijn K7 af. Stuur maar een mail naar nh.bollemeijer apestaart alfa-college.nl mocht je interesse hebben

ik mail je even. indien origineel honda vermoed ik dat het inc bedieningsknoppen is en daar wil ik juist vanaf maar ben benieuwd. :)

Heb vandaag je topic eens doorgelezen.
Dacht dat ik een perfectionist was maar er zijn er meer :)

Ziet er goed uit allemaal, wat een werk :}

tis een heel gefriemel ja.

momenteel aan het modderen met een kunststof koplamp in de lak te krijgen. :r

allemaal prima maar bleef de aftekening van een geplamuurde rand zien. gokte op meerdere dunne lagen maar wou niet echt dekken. dan een "goeie laag" maar helaas wat té enthousiast, de verf droop er vanaf... het fascinerende eraan was dat ik direct weer dezelfde reactie had als voorheen: met dikke laag spuiten, reageert de verf dermate dat álle verf er tot op de plamuur vanaf brandt _O-

dacht ojee, ga wel vegen met een doekje, naja drama. dikke vegen, barsten in de verf/plamuur van de reactie... weer flink geschuurd en nu twee dunne laagjes. maak deze spuitbus mooi leeg op het probleem deel en haal dan wel een nieuwe voor de finisching touch. let al minder op 1 klein putje want als ik weer met plamuur aan de gang ga, primer erna dan blijf ik bezig. humor is wel dat ik beter een nieuwe had kunnen halen vanwege het werk, de kosten en de iritatie maar laat me niet op de kop zitten door een lampje :)
 
Koplamp had allang leren vliegen bij mij, respect hoor Ivan :Y

mwah, met voorspatbord was ook zo'n drama dus ben wel wat gewend _O-

kan wel een nieuwe kopen aangezien een andere tweedehands ook werk met zich meebrengt, maar dan is alle moeite voor niets geweest. daarnaast er zat bekeken maar gros is me de verandering niet noemenswaardig genoeg en hou gewoon van prutsen ;)

vandaag door de bus mn afstandsbusjes; ik vind het prachtig: geef de maten via de mail door en tref het in een plastic zakje door de bus geschoven bij thuiskomst aan (wordt me dus persoonlijk met het span aan huis gebracht) met schets en al :}
full
 
gister met led-huls-houder op pad en weer voorzien. kennisje in electrazaak heeft me uitgerekend wat voor weerstand ertussen moest en vanwege mijn geweldige soldeerkunsten al aangeboden het even voor me te fixen. heeft ie mooi gedaan met twee kleuren krimpkous en al.

nu viel me wel op dat ik eerder leds had die meer licht gaven maar enfin, heb een ledje mooi passend en mocht er niet eens voor betalen. denk nu wel er eens een soldeerbout te kopen want ondanks dat het prachtig gesoldeerd is, moet ik er nog wel draadjes aan maken om aan te sluiten _O-
full
 
het testen van de knopjes lang uitgesteld omdat ik niet stond te trappelen om een teleurstelling. gister impulsief bedacht dat ik het nu maar eens moest gaan testen dus met de sleutel in de hand op de sokken de schuur in, sleutel erin en omgedraaid... angstvallig gewacht op de ploppende zekering maar niks van dat al *O*

ik had weinig schokkends veranderd en alles 10 keer nagevraagd maar toch. indien er een fout in zit, kom ik er met mn logica niet meer uit en zou lastig zijn.

snel op de toet geduwd en die deed het, start knoppie idem; klein vreugde sprongetje!

*O*
 
heb me een mooie koppelingshendel met houder opgehaald vandaag en blij mee *O*

had me op mp wat geörienteerd op een kaal ding en kwam uit bij suzuki sv/gsx1000r e.d. bij yamaha bij de r1 en r6 enzo wat me mooi leek.

in brummen geweest en die had m voorradig zelfs nieuw in verpakking voor nog geen 4 tientjes dus kan me daar geen gebruikte voor op gaan kalefateren. is van een soes en van horen zeggen betrekkelijk universeel ding. vrijschakelaar eraf gehaald en morgen der eens opzetten. enige echte verschil is dat de hendel een slag langer is dus hoop dat dit een beetje aardig uitkomt zonder ver uit te steken buiten t stuur qua slag hendel en vrijkomen koppeling. qua hefboom ideaal omdat de koppeling dan nog soepeler gaat ;)
full
 
koppelingshendel zit erop en lijkt leuk. :)

heb het ene schroefje eruit gehaald (beugeltje die steller buitenkabel tegenhoudt) en wil daar een rvs inbus in. zag alleen later pas dat dit schroefje erin zetten niet kan wanneer de houder op het stuur zit dus nog maar eens handvat eraf frunniken. verder vind ik het vooruitgang en benieuwd of het "fijner" of anders gaat dan de vorige.

gashandvatje ook binnen en blij mee. is wel een heel minimaal atribuut maar je zou het maar nodig hebben.

ding is nieuw of zo goed als nieuw maar een kritisch oog blijft lastig. gaat eveneens voor de koppelingshouder op, nieuw uit de verpakking waarbij ik denk "als ik m zelf spuit is ie mooier" :X

ga dat niet doen vanwege de kwaliteit van mijn spuitbussen werk maar vind veel afwerking vanaf de fabriek nogal belabberd _O-

full
 
de reden deze gekozen was dat het leek alsof mijn originele kabels dan zouden passen. heb hier een topic over geplaatst bij techniek en meerdere dachten dat dit eventueel wel eens zou kunnen. wel humor een handvat van een fireblade sc59 (2008-2012 ofzo???) en dan passend op mijn ouwe cb.

ding gister binnen gekregen en de kabels passen erin. er is weinig veranderd bij honda blijkt enkel wat meer vlees op ene moer en een langer tuutje aan ene binnenkabel. eerdaags eens kijken of ik ook zo mooi uitkom met de binnenkabel. hoop en gok op voldoende stelmogelijkheid en dan zou het 1 op 1 uitwisselbaar zijn.

vind het wel stoer om een koppelingshendelhouder en gashandvat te hebben van voor mij prachtige sportfietsen die ik niet kan betalen _O-

moet even gaatje boren in stuur (vijlde eerder die pinnetjes weg maar wel prettig dat die nimmer mee kan draaien denk ik vandaag de dag) en de kabels afstellen. als ie mooi werkt tijd voor ander stuurtje (zwart en lager) en nieuwe handvatjes :)
full
 
gashandvat zit erop en was een fluitje van een cent:

5 mm gaatje geboord waar het pinnetje in valt dat ie niet meedraait, boutjes vervangen door rvs inbusjes en gaskabels aangesloten alsof het ervoor gemaakt is. mijns inziens passen de originele lange uitvoering cb kabels die ik heb, beter op dit handvat dan op de originele :?

de gaskabel kun je stellen en zit goed, de retour kun je weinig aan stellen en was krap. nu heeft de gaskabel op de stelnippel 2 moertjes (voor stellen en stelnippel vastzetten) maar dit exemplaar retourkabel slechts 1. wel vreemd aangezien een ander exemplaar er wel 2 heeft maar enfin. had eerder bij de retour dit ene moertje noodgedwongen gebruikt om de kabel te stellen maar daarmee zat hij niet vast in de uitsparing. balen want zodoende viel die er nog wel eens uit, keer tyrip omheen gedaan maar beetje prut. bij het nieuwe handvat is de retourbinnenkabel te krap. moertje er zodoende vanaf gedraaid en dan past ie nét. twijfel over nét wel of nét niet maar past dus. nu moertje in gebruik om onder de stelnippel te klemmen in de uitsparing waardoor die goed gemonteerd zit wat eerder niet het geval was.

het gaatje bovenin vermoed ik een gaatje voor eventueel vocht als het ding bij de sc59 op de kop heeft gezeten maar vind ik niet storend. stand handvat beetje op de gok en niet helemaal naar wens maar voor tijdelijk tot er een ander stuur is prima en straks paar mm verderop gaatje boren :)

ruimte tussen rempomp en gashandvat valt nu wat op omdat dit niet afgewerkt is. het stuur was van origine rood geanodiseerd en met staalborstel en grof schuurpapier kaal gemaakt, deel in het zicht mooi gepolijst en de rest dus niet :+

verder viel me op bij de twee losse handvatten dat de originele enorm zwaar draait zonder kabels en de nieuwe zeer soepel. tevens het idee dat de slag iets korter is dan voorheen al met al weer zeer tevreden met een kleinigheidje ;)

full
 
koppeling ook naar wens, beetje vergelijkbare afstand handvat koppeling/gashandvat rempomp waar de schakelaars vervallen zijn dus strak.

moet enkel nog een dun boutje halen om het beugeltje erop te zetten die de stelschroef borgt en dan klaar. boutje komt in de uitstulping op de hendelhouder waar tevens over zitten dubben... is die "borging" nu zo nodig... is het niet strakker zonder en dan die bult van de hendelhouder af te vijlen... ja dat is veel mooier en zou opzich best wel kunnen met een stelschroef met "moer" eronder (zoals ouwe koppelingshendel) maar haal me dan weer een pens werk op de hals waar ik niet meer zo om verlegen zit met als voornaamste nadeel dat mijn spuitbussen werk wel zeer strak is maar alles behalve duurzaam. neig er naar als bepaalde delen snel beschadigen om die later hitte bestendig met vht te spuiten en af te bakken aangezien dat beter lijkt te houden. voor vandaag de dag echter niet van toepassing op de koppelingshendel houder die ik dus maar gewoon erop gezet heb. :)
full
 

dank u! vind ik zelf trouwens ook *D

nog een overzicht van het stuur momenteel:

handvatten zijn verschillend, de linker "superbike" had ik al en de rechter zat op het gashandvat. al veel soorten bekeken maar neig toch naar deze simpele modellen ipv de hele speciale. nu is de linker erg lelijk maar de rechter (simpel rubber standaard handvatje) lekker basic en vind ik eigenlijk niks mis mee. ook de exotischere bekeken zoals bv rizoma of alu handvatten waarvan de rechter kompleet was met gasschijf enzo, setje rond de 100 euro maar kon me allemaal niet echt bekoren.

de "trillingsdempers" heb ik destijds uit rvs laten draaien en als sierproppen in het stuur geplakt. ik twijfel nog of ik dat straks ook zo wil. enerzijds is het origineler dan iets standaard kopen, anderzijds denk ik dat de trillingen in het stuur best wat gedempt mogen worden. blijft dubbel omdat ik liever een stukje handwerk heb dan een standaard assecoire dus misschien iets laten draaien en ipv plakken met een boutje en rubbertje monteren ofzo :? kan ze van rvs gedraaid krijgen zoals ik ze wil voor niks en die prullen van een handvol tientjes van dertien in een dozijn sja...

stuur zelf moet een andere op omdat hier wat gaten en sleuven in zitten. zo liep voorheen van de bediening 13 draden erdoorheen. hiervoor bij de schakelaars gaten geboord maar in het midden een aanzienlijke sleuf wat me nu het overbodig is en ik het weet aanzienlijk stoort. verzwakking zal het niet wezen maar mooi is anders indien niet nodig, tevens heb ik liever een stuur dat niet gepolijst is en waar minder aan gepoetst hoeft te worden. gaat dus een zwarte alu worden en model in gedachten van stukje terug. moet de huidige even nameten maar meen dat de nieuwe een fractie lager is wat wel mooier gaat ogen vanwege de risers boven de kroonplaat.

opzich dan naar wens al twijfel ik nog wat over de huidige rempomp. ding is gereviseerd, prachtig gespoten en nog puntgaaf na vullen en ontluchten dus niks mis mee. anderzijds vind ik wat moderners ook wel fraai ogen, radiale rempomp of een normale met los reservoir. zou leuk wezen als de hendels van de bediening rem en koppeling dan ook wat meer overeen komen maar kleinigheidjes hou je toch, sigmaatje nog eens vervangen door iets degelijkers en met verlichting... *O*
full


edit: gashandvat komt op andere stuur een fractie verder naar voren gekanteld zodat de kabels meer ruimte hebben bij de rempomp. is meer optisch dan noodzakelijk dus ga daar met oude stuur niet langer aan prutsen.
 
Laatst bewerkt:
en zo was het met de originele schakelaars in de bediening ex rempomp, betere foto zo snel niet kunnen vinden :)
full
 
Grappig dat je dat schrijft over de borging van de koppeling, ik vind het zelf een erg prettig werkend en aanvoelend/klinkend systeem, beter als boutje/borgmoertje van vroeger.

Als je voor een ander stuur gaat zou ik zelf naar een Fatbar kijken oogt een stuk minder iel in vergelijking met een 22mm stuurtje, ik heb er nu één op de KTM en bevalt me goed, steviger ook. Risers kunnen waarschijnlijk wel uitgedraaid worden naar 28 (ofzo) mm? Rest kan gewoon 22 blijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan