Honda CB750Four project

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.913
1.546
Heb diverse onderwerpen op het forum aangemaakt met vraagjes en advies omtrend deze motor. Wil het liever in 1 topic houden en aangezien ik vandaag wat foto's gemaakt heb, er direct maar een topic over aangemaakt.

Heb de motor inmiddels 5 jaar in bezit en ben er de laatste tijd meer mee bezig. Rijden is minimaal maar knutselen destemeer. Basis destijds zo gekocht en zelf enkel zaken aangepast of verbeterd, heb dus zelf niet gekozen voor bijvoorbeeld het kontje ofzo.

Onlangs gedaan:

electronica omgelegd naar onder de tank
electronica gefatsoeneerd (bijna klaar)
zekeringkast vervangen
stalen remleidingen voor afgemaakt.

Vanmorgen een ruwe schets weggebracht naar iemand die een steun last ter vervanging van de middenbok, dat de motor in het midden met een vaste bok ondersteund wordt zodat ik eindelijk eens lekker kan sleutelen.

Wat moet gebeuren:

Tandwieldrager moet afgedraaid worden zodat de tandwielen in lijn komen.
Lichtere tandwielverhouding dat ie beter trekt.
Lager voorvork hard aan vervanging toe.


Als laatste in de planning wil ik optisch nog wat aanpakken:

Dubbele koplampen (chroom)
Andere tellerset
Ander zitje
Wielen zwart spuiten
etc.

Heb de motor er echt bij als projectje waar soms dagen achtereen in gaan zitten en vervolgens ligt het weer een paar maanden stil.

Het betreft deze motor:

Honda CB750Four SOHC '74

Achterbrug: Nico Bakker
Achterwiel: CBR1000
Voorvorkpoten: XJ900

full
 
Reeks volgt van 10 foto's.

Rechterzijkant plaatje als geheel:

full
 
Laatst bewerkt:
Bochtenset en wartels laten verchromen, deel vanaf de collector is rvs en destijds fraai in elkaar gelast:

full
 
Laatst bewerkt:
Alle deksels aan het blok verchroomd wat samen met het aluminium en de stalen ommanteling van diverse kabels en slangen het plaatje wel af maakt.

full
 
Laatst bewerkt:
Achterbrug wordt deze winter nog gepolijst aangezien ik dat mooier vind dat de grove structuur:

full
 
Laatst bewerkt:
Zonder tank en zit(je):

full
 
Laatst bewerkt:
Tellers dienen enkel voor het oog al vervangen te worden door twee gelijke, daarnaast geeft de toerenteller veelsteveel aan, de km teller werkt wel maar de snelheidsmeter weer niet. Overweeg dan tevens de bovenste balhoofdsplaat te vervangen door een nieuwer type waar een nieuw cockpitje beter op bevestigd kan worden. Stuur moet nog verder gepolijst worden maar was al druk genoeg met de geanodiseerde laag eraf te schuren ;)

full
 
Laatst bewerkt:
Demper is helemaal leeg wat i.c.m. de k&n filters wel een aangename herrie maakt volgens de buurt :)

full
 
Laatst bewerkt:
Slecht zichtbaar maar foto geeft beeld van de ketting. Ketting loopt dus scheeft aangezien het achtertandwiel iets verder naar buiten staat dan het voortandwiel...

full
 
Demper nog wat mee friemelen dat ie niet meer het minimale lekt en tevens de achterrem eens fatsoeneren, remt wel maar héel minimaal

full
 
Laatst bewerkt:
En uiteraard de kickstarter!

Halve cm trappen en hij loopt altijd:

full
 
Laatst bewerkt:
Hee was dit ook niet die fiets waar CAFERACER opgeschreven stond? of laat mijn geheugen mij weer eens in de steek. Wel erg mooie achterbrug en het frame ziet er ook erg knap uit
 
Ja dat is dezelfde. Heb vorig jaar in de winter 3 foto's gemaakt waarvan ik er nog 1 had, staat elders ook online. Toen zaten de plakletters er nog op ;)

full
 
Cool geworden hoor! Heb je die vorkpoten in de std. tripletree gekelemd? (maw: zelfde diameter?)

weet niet of je dat bedoeld maar de gaten in de balhoofdsplaten zijn opgeboord zodat ze pasten. heb ze echter wel een stuk doorgestoken omdat ik ze zo lang vond.
 
mischien voor wat ideeen??

http://members.lycos.nl/jurg600/sf%20orange.jpg ((Afbeelding))

http://members.lycos.nl/jurg600/sf-orange.jpg ((Afbeelding))

http://members.lycos.nl/jurg600/sf-orange2.jpg ((Afbeelding))

OMG, die is lekker!!!!!! :9~ :9~ :9~ }) })
 
Die is inderdaad erg mooi, alhoewel ik een mooiere kentekenplaat heb (blauwe) ;)

Gister een schets afgegeven aan een kennis om een mooi bokje te lassen. Wil een asje door de gaten van de middenbok steken en dan de motor daar ondersteunen dat die as in het bokje komt te liggen.

Volgende week ergens moet ie klaar zijn dus dan kan de achterbrug eens los, kapje voortandwiel eraf en eens kijken wat ik nog aan tandwielen heb liggen. Daarnaast kan ik dan eindelijk het achterwiel inclusief achterbrug eens demonteren en me daar flink op uitsloven.

Móet eerdaags bij een andere kennis langs voor zijn mening omtrend de scheve ketting. Kan hij bekijken hoeveel er van de tandwieldrager afgedraaid moet worden en vermoed dat hij dat wel voor me kan fixen. Schat zelf een anderhalf tot 2 cm maar heb daar liever een tweede mening over dan dat ik hem de drager breng en er later achter kom dat er net iets teveel vanaf is :)

De motor is opzich best in orde kan er namelijk prima mee rijden enzo maar heb nu als hoogste prioriteit eerst het rijwielgedeelte; tandwielen in lijn en balhoofdslagers. Hoop dat ik met de lagers de voorvork in orde heb want zoals nu is geen pretje; terug kerende speling en gaat dan dus wat zwabberen in de bochten.

Bij vorderingen post ik weer een update.
 
nou mooi, veel plezier kerel :)

bedankt trouwens voor je reactie, dat plezier zit er wel in namelijk!

gaat allemaal niet zo snel maar beetje de instelling; heb m nu 5 jaar (5 jaar weinig aan veranderd, verbeterd of gedaan), en als we 5 jaar verder zijn is ie helemaal naar wens ;)

De foto's bekijkend zie ik steeds meer wat gewoon mooier kan, anders kan, beter kan of meer naar wens aangepast. Zo moet de achterbrug eruit om bij het voortandwiel te komen (afdekkapje kan er nét niet tussendoor), dan wordt die uiteraard ook gepolijst. Als het dan toch los is ook de remstang zwart spuiten en het hart van de schijf achter. Overweeg een combinatie van mat en glans, frame, tank en zitje in hoogglans en kleine details in mat/zijdeglans.

De zijplaten, kettingscherm en bevestiging demper zijn gemaakt van vliegtuigaluminium (me laten vertellen) en heeft hij zelf helemaal bewerkt met al die sleufjes er met de hand ingemaakt. Knap stukje tijdverdrijf maar eigenlijk niet helemaal míjn smaak. Vooral de bevestiging van de demper kan wat luchtiger dan zo lomp als nu.

Qua voorkant ben ik er ook nog niet uit. Ben er zeker van dat deze tellers eraf gaan en de koplamp ook. Wat dan wel is nog niet in beeld. De koplamp vervangen door twee kleinere naast elkaar lijkt me gaaf en qua tellers zit ik aan iets kleins te denken. Heb als kleine bijkomstigheid wel dat als deze tellers eraf gaan, de balhoofdsplaat ook vervangen dient te worden. Deze heeft namelijk de vorm die doorloopt tussen de tellers. Van daaruit zitten twee chrome beugels die de tellers in rubbers tegen de voorgevormde balhoofdsplaat klemmen. Met de tellers eraf heb je dus een punt die uitsteekt en dan halfrond overgaat in het deel waar de vorkpoten in geklemd zitten. Overweeg zodoende om op de sloop een balhoofdsplaat te halen van een iets nieuwer type die gewoon vlak is aan de voorkant. Deze moet dan wel opgeboord worden aangezien de vorkpoten een stuk dikker zijn dan standaard.
 
Update:

Deze week eindelijk wat vooruitgang weer eens.

Een kennis een prachtig bokje laten maken. Heb een stalen as pas gemaakt en door de bevestiging van de middenbok gestoken. Bokje laten maken waar de as invalt waardoor de motor in het midden ondersteund wordt. Idee van een losse middenbok waarbij het achterwiel een kleine 30 cm boven de grond zweeft.

Vandaag met de motor bij een andere kennis langs geweest die het euvel van de tandwieldrager bekeken heeft. Zijn diagnose was dat er 8 tot 10 mm afgedraaid zou moeten worden wat hij waarschijnlijk wel zou redden.

Bij thuiskomst de boel eens gedemoneerd (voor de eerste keer in de 5 jaar dat ik m heb). Laser demper eraf. Kwam tot de ontdekking dat de demper enkel een huls is voor de sier waar geen geperforeerde pijp inzit en ook niks van dempingsmateriaal; vandaar die herrie ;)

Achterwiel eruit en brug eruit. Breng eerdaags de tandwieldrager weg zodat die kennis m netjes kan afdraaien. Zelf begonnen met het polijsten van de achterbrug en de boel schoonmaken. Remstang spuit ik zwart, achtervelg wordt zwart en de achterbrug hoog gepolijst.

Ben er nu weer zo lekker mee bezig dat ik wat onderdelen mee naar boven neem en nog eens een paar uur ermee aan de slag ga :)
 
Achterbrug grotendeels gepolijst, resultaat is niet slecht al ben ik nog niet tevreden. In het grove aluminium zitten krassen/groeven in de lengte en die wil ik eruit. Ene kant bijna gelukt, aan de andere kant was het geduld op dus moet daar nog wat tijd instoppen.

Voortandwielkapje verwijderen zonder achterbrug erin geen enkel probleem. Zat wel een joekel van een voortandwiel achter (18 tands!), weet zo uit mn hoofd niet wat origineel is maar vervang deze door een 16 tands. Tandwiel was iets scheef afgesleten door de scheve overbrenging. Achtertandwiel was niks aan te zien, de ketting beter dan verwacht. Normaliter uiteraard de hele set vervangen maar vind dat nu direct niet het allerbelangrijkste. Het achtertandwiel is nog prima. Aan de voorkant wil ik 2 tanden kleiner (kost me de kop niet) en de ketting kan dan nog wel ff mee. Heb m grondig gereinigd en nu in een bak gelegd in de olie zodat er geen roest op komt oid. Op den duur zit ik aan een andere set vast maar vanwege het minimale aantal kilometers op jaarbasis wou ik eerst deze ketting weer wat nieuw leven in blazen. ;)

Tandwieldrager breng ik na het weekeinde weg zodat er een stuk vanafgedraaid kan worden.

Resteert nog:

Achterwiel mat zwart spuiten
Hart van de remschijf achter mat zwart spuiten
Remstang matzwart spuiten
Nieuwe remblokken achter
Voortandwiel 16 tands

En dan zou de achterkant weer in elkaar kunnen. :)

Nu op mn gemak alles goed aan het schoonmaken, nalopen en wat electronica wat er loopt intapen. Alle bouten die ik tegenkom loshalen, schoonmaken, invetten er weer erin draaien.

Geen spectaculaire zaken mischien maar neem m wel eens goed onderhanden. Begonnen met de achterkant waar tevens het lastigste euvel zat namelijk de scheve tandwiel overbrenging. Na de achterkant komt logischer wijs de voorkant. Voorwiel wordt uiteraard ook matzwart, de remklauwen glanzend zwart (net als achter) ipv goudkleurig en er moet een nieuw balhoofdslager in.

Een ander klokkensetje moet ik tegenaan lopen aangezien ik nog geen idee heb wat mooi staat i.c.m. de dubbele koplampen die ik er perse op wil hebben. Is ook van later belang.

Achterkant en voorkant (m.u.v. tellerset) is deze winter de bedoeling inclusief wat aan het blok niet verchroomd is polijsten :)

Evenals de tellerset is een ander zitje (eventueel i.c.m. andere tank) later pas op de planning aangezien ik wel prioriteiten moet stellen en bovenstaande zaken toch iets belangrijker vind :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan