Honda CB750Four project

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heeft iemand mischien een suggestie voor een andere steun voor de uitlaatdemper?

full


Overweeg ook de demper zelf in te korten. Had van de vorige eigenaar namelijk begrepen dat hij het dempingsmateriaal verwijderd had maar bij demontage bleek dat er ook geen geperforeerde pijp meer in zit of iets. Is dus slechts een lege huls enkel voor de sier *D

Nu denk ik eraan om de huls in te korten zodat de bevestiging in het midden komt (stukje aan de achterkant eraf), plaatje van laser eraf en gaatjes dichtlassen en dan de demper zwart te spuiten.
 
Vandaag voortandwiel besteld, maandag achtertandwieldrager wegbrengen en kan zelf in de tussentijd de achterbrug afmaken qua polijsten.

In de loop van volgende week 16 tandsvoortandwiel ophalen en de afgedraaide tandwieldrager (achtertandwiel) weer terug. Achterbrug moet dan klaar zijn en dan kan op het wiel na alles weer in elkaar.

De week erop de achterband laten demonteren zodat ik de velg kan spuiten en als die naar wens geworden is lijkt de achterkant een stuk fraaier.

Heb nu gekozen voor mat zwarte wielen en verder kleine details toch glans. Deze details zijn o.a. de remstang, hart achterschijf, aluminium linker zijplaatje op het frame etc.

Voor de bevestiging van de demper wil ik ook "iets" anders, iemand een tip?
 
Weer lekker bezig geweest met de CB :)

Achterbrug redelijk naar wens gepolijst en weer gemonteerd.

Erachter gekomen dat de koni's verstelbaar zijn dmv een draaiwieltje bovenaan :? en die maar op stand 4 gezet na grondig schoonmaken.

Achterspatbord gedemonteerd, grondig gereinigd en in de siliconen weer gemonteerd.

Al met al zit de achterkant dus weer zo goed als in elkaar op het wiel na. Vanwege het weer breng ik morgen pas de tandwieldrager van het achtertandwiel weg waarna enkel de velg nog gespoten dient te worden. Ben beetje afhankelijk vanwege demontage achterband dus blijft even afwachten wie me wanneer met die velg ff op en neer kan rijden maar wil volgende week toch wel een begin met het spuitwerk gemaakt te hebben.

De kleine details (remstang, hart remschijf, kettingscherm, zijplaatje frame etc) worden glans terwijl de velg mat wordt. De details spuit ik deze week zodat wanneer de velg klaar is alles direct weer in elkaar gezet kan worden.

Tot op heden nog niks geks tegen gekomen en het gros in uitmuntende staat. Wel wat zaken los getrild maar dat was bekend bij deze fiets, echter nooit geweten dat de achterschijf ook zo losjes zat ;)
 
ahaa okee dan :) ben benieuwd wat je d'r van gaat brouwen :)

mocht je een suggestie hebben hou ik me aanbevolen hoor!

Vind m zelf niet enorm lelijk of lomp maar kan mooier. Zit echter met wat dingen die de techniek betreffen wat gewoon echt verbeterd/veranderd moet worden. Die dingen vind ik persoonlijk belangrijker op dit moment dan optische poespas. Kan wel een mooie motor hebben staan maar als de ketting scheef loopt, de achterrem niks doet, de voorvork niet goed zit etc. , dan heb ik er nog weinig plezier van. Afgezien dat ie er mooi uit ziet ;)

Nu dus de achterkant, vervolgens de voorkant (wiel spuiten, balhoofdslagers etc), wil het blok strakker gaan polijsten en dan wat optische zaken. De koplamp vind ik zelf enorm lelijk en geeft amper licht dus allereerst komt daar een dubbel exemplaar op. De tank vind ik wel wat hebben, helaas is echter de binnenkant niet zo mooi meer en de buitenkant niet al te netjes gespoten. Mischien met de tijd dus een ander exemplaar erop (cx500).

Dingen waar ik nog over denk en zelf niet helemaal uit kom:

Zitje: deze is niet alles maar bij een ander zou ik het wel fraai vinden als er ook een deel van over de zijkanten heen viel zoals deze doet, iemand een idee/suggestie??

Tellers: nu twee verschillende kleuren wijzerplaten, tevens is de toerenteller van een 500 die véelste veel aangeeft, de kmteller doet het wel maar de snelheidsmeter blijft hangen bij 15/20 km/h. Wil dus twee andere tellers maar geen idee wat voor soort/type. Bovenste balhoofdsplaat is eventueel te vervangen door een nieuwer type (makkelijkere bevestiging tellers) maar vind deze ook wel wat hebben (tellers tegen de plaat geklemd door chrome beugels). Lastige is dat bij deze balhoofdsplaat ik wel tellers moet hebben die ik weer passend kan maken geklemd in deze beugels. Vind ze wel mooi als zijnde twee losse klokken maar dan wel andere exemplaren/type/model? Iemand de verlossende tip/suggestie??

Ps. Rijden zonder tellers vind ik lastig, fietscomputertje geen optie aangezien ik een beetje de nostalgie wil behouden en wil het wel open houden zoals het is dus geen compleet dashboard erin. Gewoon dus simpel en overzichtelijk :)

Wie durft? Kan wel wat input gebruiken omtrend laatste twee punten...
 
als je toch aan een andere tank wil zou ik eens gaan kijken naar een mooie tank+zit combinatie :) net als op mijn racertje...

tellers tja... gewoon chroom universeel via louis.nl ofzo zijn best leuke dingen volgens mij
 
en we willen van elke miniscule verandering piccie's !!

Ik doe mn best om eerdaags wat plaatjes te maken om de topic wat levendiger te maken. Baterijen van de leencamera waren nu helaas leeg dus wordt of later vanavond of anders morgen.

Tank/zit combinatie is niet echt wat ik op het oog heb. Dit model tank vind ik prima en kan tevens enorm veel benzine in :)

Wil er dan wel een flitsend zitje bij alleen geen idee wat precies. Vereiste is wel dat zitje korter is dan deze, minder breed maar wel dat het deels over de zijkanten heen valt zoals nu het geval is. Deze verzagen is geen optie.

Foto's volgen!
 
De baterijen waren net snel vol genoeg om weer een korte serie te maken:

Het geheel zoals het er nu bij staat:

full
 
full


edit: tegen mn principe in slechts een deel van de brug gepolijst zoals zichtbaar op de foto. enkel de boven en buitenkant. hier voorlopig voor gekozen aangezien ik niet het gewenste resulaat kreeg zoals de velgen van de soes. de structuur ban het aluminium bleef zichtbaar na schuren met eerst 1000 en vervolgens 1500. heb me een ongeluk geschuurd maar werd amper beter. was tevens door het schuurpapier heen en hech iets minder waarde aan de binnekant dus omtrend de achterbrug voorlopig ff een beetje half werk maar maakt het verschil wel errug duidelijk ;)
 
Laatst bewerkt:
En de andere kant. Wist dat de motor iets te rijk stond afgesteld maar kwam meer roet tegen dan de bedoeling was; wederom een aandachtspuntje!

De bevestiging van de remklauw (vorige foto) is me ook niet helemaal logisch. Remklauw zit wel op twee punten vast maar slecht met 1 bout :?

De onderste bout gaat door de klauw en zit met draad in de bevestiging. De bovenste zit met de draad in de klauw maar enkel met een bus in de bevestiging. Meer een as die de klauw op zn plek houdt??

full
 
Het bokje!

Veel over gedacht maar nooit uitgevoerd. Jaren lopen behelpen met diverse werkzaamheden maar onlangs dan eindelijk er 1 laten maken. Nette tekening gemaakt die in eerste instantie verkeerd begrepen was; buitenmaat 11 cm was binnenmaat 11 cm waardoor de bok niet tussen de ogen paste. Buitenmaat was 19 maar vanwege de uitlaat kon deze er dus niet onder. Ding zelfde dag terug gebracht en volgende dag was ie klaar, naar wens en zelfs nog gespoten ook. Resteerde mij enkel een plaatje betonplex halen en eronder schroeven :)

Motor aan subframe van zitje opgetild, stalen as door de ogen van de middenbok gestoken en mn vader het bokje eronder laten schuiven. Was ff spannend of het allemaal goed ging maar voorzichtig laten zakken en ding staat stevig genoeg.

full
 
De bevestiging van de klauw die al eerder aangehaald werd. Systeem werkt prima, waarschijnlijk ook zo pas gemaakt?? Maar had het nog niet eerder gezien vandaar. Oog vooraan is van de bevestiging van de remstang:

full
 
Vanwege het vervangen van het voortandwiel moest het kapje eraf. Nu bleek door montage van de achterbrug dit niet zomaar te kunnen. Achterbrug moest er eerst uit voor het kapje eraf kon. Dit is lastig ;)

Mijns inziens heeft het bovenste stuke aluminium geen nut en zaag die er daarom maar vanaf. De onderste (waar de bout van bevestiging doorheen loopt, 1 van de twee) is waarschijnlijk de boosdoener. Nu denk ik dat ik die netjes afzaag. Zodoende kan ik het kapje wel plaatsen en demonteren indien nodig. Om niet het kapje krom, scheef etc te trekken wil ik de ruimte opvullen met het afgezaagde stuk. Wordt dus een kapje uit twee delen. Kapje plaatsen, bovenste bout vast zetten, afgezaagde buisje plaatsen bij de onderste bout, bout erdoorheen en vastzetten :)

full
 
De tellers!

Snelheidsmeter blijft stilstaan op 25 km/h, toerenteller geeft veelste veel aan. Tevens twee verschillende kleuren achtergrondplaatjes wat me enorm stoort. Wil er dus andere tellers op hebben maar liefst wel iets wat te bevestigen valt zoals deze zitten, iemand een idee??

Tweedehands nette exemplaren zijn namelijk errug moeilijk te vinden.

full
 
Stuur dient trouwens nog gepolijst te worden. Diverse modellen geprobeerd uiteenlopend van m stuur, recht stuur, origineel stuur tot dit superbike achtige stuur. Voor de looks had ik liever het m stuurtje gehad maar dit reed enorm beroerd en had absoluut geen controle over de motor (itt. tot de 400n destijds met m stuur) Dit stuur was rood geanodiseerd en heb die laag eraf geschuurd, deels gepolijst maar destijds niet het 1500 schuurpapier kunnen vinden dus glimt nog niet zoals het zou moeten ;)

Wat momenteel in de wacht staat:

Achterwiel (cbr1000), wacht tot volgende week tot mn bandenleverancier terug is van vakantie om de band te laten demonteren. Voor die tijd een begin maken met het schuren zodat als de band eraf is ik lekker door kan gaan.

Tandwieldrager, dient 8-10 mm afgedraaid te worden zodat de tandwielen netjes in lijn staan. Kennis van me de situatie laten bekijken en hij dacht het wel te kunnen verbeteren. Breng m daarom morgen naar hem toe. Haal zelf van de week kleiner voortandwiel (16 ipv 18 tands) en dan komt er schot in de achterkant :]

Zelf enorm benieuwd naar het verschil in trekkracht en werk daarom vlot door de laatste dagen zodat ik snel kan testen, uiteraard wel met gespoten achterwiel ;)

full
 
De demper.

Vorige eigenaar met veel huisvlijt deze beugel gemaakt, ik vind m echt foeilelijk!

Wil graag iets minder massiefs, wie helpt me aan een fraai idee??

De krasjes heb ik zelf veroorzaakt tijdens een crasch (blokkerend voorwiel tot 3 maal toe op nat wegdek) en moeten weg. Bedacht me toen om de demper zelf aan te passen. Ben hier alleen nog niet helemaal zeker van hoe en wat. Idee is nu om de demper af te zagen zodat de bevestiging in het midden komt. Het dekseltje in de achterkant schuift dan een stuk op. Het metaal van de demper wil ik dan zwart spuiten om vervolgens het plaatje van het merk opnieuw erweer op te poppen in het midden; de mini home made laser.

full
 
Kan het nog leger? ;)

Heb al enorm veel kabaal maar hoop dat na aanpassing van de demper dat er nog ietsjes meer uit komt. :P

full
 
Ik vond m zelf ook erg mooi maar na demontage eens goed bekeken en vooral qua afwerking van het geheel (wiel en brug) enorm strak. Hele speciale busjes overal voor gedraaid en appart bevestigng van klauw en klauw om remstang met losse busjes en fraai gedraaide moeren.

Tandwiel met drager trouwens gister weggebracht en zal eerdaags wel een belletje krijgen dat ie af is.

Achterwiel staat te wachten op volgende week als die jongen terug is en m ff voor me eraf kan halen. Qua vervoer afhankelijk anders was ik ff snel ergens anders heen gegaan maar heb er anderzijds ook geen haast mee. Zie als een berg op tegen het schuurwerk dus laat m lekker ff staan :)

Voortandwiel wil ik morgen op gaan halen zodat ik die alvast heb.

Met de uitlaat wat zitten denken en uitgekomen op onderstaande fraaie computer bewerking:

full



Toelichting:

Wil een andere bevestiging. Deze is eerder op twee plekken geknapt, weer laten lassen maar niet mooier geworden. Daarnaast een opvulstrook aluminium tussen bevestiging en demper van 1 cm ongeveer. Vind het geheel lomp ogen en gewoon niet mooi.

Het idee is om een simpel beugeltje te laten maken van een platte strip, 2 cm omgeknikt naar achteren met gaten voor de bouten van de demper. Bovenaan mooi oogje voor bevestiging achter het remreservoirpotje en dan mooi zwart spuiten. Qua model ofzo niks bijzonders maar vergeleken bij dit exemplaar wat leger/luchtiger en minder in het oog springend.

De demper zelf is verprutst door de vorige eigenaar; slechts een lege huls voor de sier en maakt zonder demper niet overdreven veel meer herrie. Die kan ik dan met gerust hart opofferen als ie enkel voor de sier dient ;)

Dekseltje achter popnagels doorboren, stuk van de huls af waardoor de bevestiging aan de beugel precies in het midden zit en dan dekseltje aan de achterkant er weer in gepopt. Het plaatje van laser moet er dan vanaf, 1 gat vervalt vanwege het afgezaagde stuk maar blijf met 1 gat zitten. Idee was om dan dat gat maar op te vullen met een popnagel en die gebruiken als bevestiging van het plaatje, tevens dan een tweede gaatje waardoor het plaatje van laser mooi in het midden zit. Mocht een kennis van me het gaatje mooi dicht kunnen maken zou dat ook prima zijn en dan wordt het gewoon een korte demper zonder merk plaatje. Dempertje vanwege storende krassen toch spuiten en dan matzwart als de wielen, beugel voor bevestiging glanzend zwart als het frame en alles wat daar direct aan vast zit.
 
breng trouwens morgen de demper weg naar een kennisje (die handiger is dan ik met metaalbewerken en de juiste spullen en aparatuur heeft) en heb m dan met een dag of twee weer terug.

huls en achterwiel mat zwart spuiten, beugeltje glans spuiten en dan kan het weer in elkaar.
 
moest je toch intresse hebben (of iemand anders)heb hier nog een tank zit combinatie liggen voor een cb750
De tank heeft ondertussen wel al een ander kleurtje
(foto staat hij op een xs500,veel kleiner dan een cb750)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/143376/db8f0bd76c773f5a20d36b0b59aac993 (06.06.04 029klein.JPG)​
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan