Honda CB750kz

Palani750

Rookie
16 jan 2020
2
0
Hallo,

Recent heb ik een cb750kz uit '79 gekocht, al met al een goeie koop voor niet al te veel (dacht ik). Echter vandaag met pech komen te staan.
Na wat research kom ik er net achter dat waarschijnlijk de morseketting (van krukas naar de koppeling/versnellingsbak) niet goed gespannen was waardoor hij bij het stationair lopen al enig rommelend geluid maakte. Dit gerommel verdween echter zelf bij langzaam op laten komen van de 1e versnelling. Vanmorgen op de snelweg klonk er oppeens een hard gerommel, waarbij ik ook merkte dat de motor aanliep. Vervolgens aan de kant gezet en verder gelopen. Een paar dingen vielen op, zo technisch ben ik niet. Maar ik vermoed dat de carbs niet synchroom lopen, de uitlaten verschillen nogal van temp. Het aanlopen met geluid speelt op bij rijden, stationair maakt hij, los van de niet goed gespannen morseketting, geen vreemd geluid.

Heeft iemand dit eerder gehad, of heeft iemand een idee waar ik moet beginnen met controleren/repareren?

Alle tips zijn welkom.
 
onderhoud gehad/gedaan na de aankoop ? ik snap nooit dat mensen met hun nieuwe aankoop beginnen rijden als ze niets weten van de onderhoudsgeschiedenis.
indien wel : uitzoeken waarom de uitlaten zo verschillend zijn van temperatuur (ontsteking/carbu's/klepspeling/compressie/...), en de morseketting aan een grondig onderzoek onderwerpen voor het echt mis gaat.
 
Rommelend geluid wat je hoort bij stationair doen ze allemaal,dat is het lager van de koppeling en kan verder geen kwaad,soms kan je het heel wat verminderen door de carbs netjes te synchroniseren,als je uitlaten verschillen van temperatuur dan heb je een carburatie of ontsteking probleem.
Voor de rest zal je onderzoek moeten doen,uit je verhaal kan ik ook niet opmaken wat er verder mis is aan de motor,wat loopt er aan?
iets van de aandrijving of in het blok?
 
hoeveel km heeftie gelopen? Mijne was bij 80K al aardig aan een reanimatie toe.. Nokkenasketting wil nog welleens flink uitlopen. Bij mij was het een gegeven moment zo erg dat hij zijdelings in het kanaal naar de kop begon te vreten. Oeps! :)
maarre, synchroon stellen is zowieso een goeie, maar zou dat wel pas als laatste, na enig ander onderhoud/service doen.
Carbs waren bij mij zowieso een issue... ultrasoon reinigen helpt. Echter mijn beste zet was een goedlopende fiets a 300e bijkopen en de carbs overgezet. Toen uitgezeten totdat de fiets echt op was, om vervolgens op de donor weer verder te rijden.
Ik heb echter nooit problemen gehad met de primaire aandrijving, noch de versnellingsbak. Wel dat er overall zo verschrikkelijk veel speling op kwam dat zowel de krukas, nokken etc allemaal rammelde en klapperde. En als je hem dan op 3000 of meer toeren hield, ging het goed. Dus prima voor woon-werk snelwegkm`s.

ik heb mijn ?78? kz gepoogd een nekschot te geven met een burnout en na klappen van de band door te gaan. Vervolgens dronken kokend in de sloot geduwd...
na 1/2h kreeg ik spijt, uit de sloot gehaald, gestart en deed t nog 'prima'.. Thuis de volgende dag er weer een band op gelegd en weer een tijdje op rondgereden totdat hij zoveel olie zoop als benzine... uiteindelijk maar gesloopt voor onderdelen.

success !!
 
honda-cb750c-750-custom-1980-a-usa-cam-chaintensioner_bighu0217e5a04_26df.gif


vaak werd het gerammel dan afgedaan als de primaire ketting en "kan geen kwaad"
 
Die spanners waren al problematisch toen ze nieuw waren,ik heb ooit zo,n KZnieuw gekocht,na 800km was het al einde spanner,
nu ze al zoveel jaren ouder zijn kan het rubber van de spanner compleet afbrokkelen,gevolg is een verstopte oliezeef en einde motorblok.
Dan krijg je dit,
FB_IMG_1570567001180.jpg

FB_IMG_1570461153123.jpg

FB_IMG_1570461200282.jpg
 
Laatst bewerkt:
@RG-gamma, toen dit gebeurde liep hij toen ook aan met een soortgelijk geluid? En is dit filter makkelijk te cleanen.

Voorbaat dank!
Geen idee ,is gelukkig geen motor van mij,filter zit in het carter,maar dat is een gevolg van een kapotte spanner,het hele blok moet dan schoongemaakt worden en nagekeken,dat is dus niet alleen maar ff het filter schoonmaken,deze motor was niet meer rijdbaar.
Om te zien hoe de spanners er aan toe zijn moet het kleppendeksel er af.
 
Filter is makkelijk toegankelijk, je kunt de carterpan met ingebouwd blok verwijderen en dan is het zeef zichtbaar.
De primaire aandrijfketting (morse) vervangen dan moet t blok uit elkaar.
Ik heb nog een nagelnieuwe primaire ketting voor de 750 liggen, dus igv...

Lees verder eens bij brikken en klassiekers het topic over deze motoren, daar vind je nagenoeg alle info.
De mijne word dit jaar taxfree, 40 jaar oud en 27 jaar in bezit.
 
als je zoveel drek in je blok hebt... is t einde oefening!
trek maar helemaal uit elkaar en begin maar met vervangen... lagers etc. alles.
als dat t geval is, heb ik nog wel een blok of 3 voor onderdelen liggen. Af te halen in Middelburg.

die spanners, tja, klopt ja, dike sjaize... nu ik er zo over nadenk, deed ik volgens mij onder de spanbout wat extra ringetjes opdat je m verder kan opspannen... maar okay, dat was de studententijd hahaha
 
"Gerommel" kan ook komen omdat de motor op een cilinder of wat te weinig is gaan lopen. Misschien lijkt het dan dat deze aanloopt? Rotor en oki's zijn vaak kritische onderdelen bij dit type.
Gaat het geluid weg als je de koppling inknijpt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan