Honda cb750sc wilt niet starten

Steve-Roland

Rookie
19 sep 2014
8
0
Hallo allen

3 weken geleden heb ik een niet lopende Cb750sc uit 1982 gekocht. Ik had gehoopt dat de motor niet starte wegens een slechte accu en een kapotte startrelay.... Maar helaas, na het vervangen van de accu en de startrelay start ie nog steeds niet. Dus heb ik de carb gedemonteerd en schoongemaakt, ook dit mocht niet baten.
Vervolgens heb ik gekeken naar:
- de startmotor, slaat aan en krijgt de boel draaiende
- alle bougies, vonken en worden nat van de benzine
- de onstekingstijd, is juist afgesteld

Met deze symptomen zou de motor ten minste moeten aangaan toch? Wat zou ik verder nog kunnen nalopen?

Alvast bedankt voor uw reactie
 
Na het aankopen van een bus startpilot en een compressie meter, ben ik waan de slag gegaan.
Het proberen te starten met vlinke spuit startpilot heeft niet mogen baten..
Vervolgens de conpresie meter aangesloten, en meerdere youtube filmpjes gekeken hoe het moet, om tot de conclusie te komen dat geen van de cilinders compressie heeft.
Deze metingen trok ik in twijfel dus heb ik de conpressie gemeten van mijn Boldor900f en deze metingen zijn prima. (Alle cilinders 10bar)

Dus de reden van geen compressie kunnen zijn;
- versleten zuigerringen
- vastzittende kleppen
- lekkende pakkingen
Ik ga dus het motorblok demonteren om exact vast te leggen waardoor er geen compressie is.
Bedankt voor alle reacties!

Heeft u nog tips dan hoor ik dit graag.
 
En je weet wel zeker dat als je het blok probeert te starten dat dan ook de zuigers op en neer gaan en de krukas draait? Even het ontstekingsdekseltje verwijderen en dan kun je dat zien.
En even het kleppendeksel verwijderen en kijken of de nokkenas rond draait tydens het starten
 
En je weet wel zeker dat als je het blok probeert te starten dat dan ook de zuigers op en neer gaan en de krukas draait? Even het ontstekingsdekseltje verwijderen en dan kun je dat zien.
En even het kleppendeksel verwijderen en kijken of de nokkenas rond draait tydens het starten

Geen draaiende krukas, geen vacuum-> geen natte bougies
Nokkenas die blijft staan geeft een " heel raar geluid" tijdens starten, mocht de krukas rond gaan (kleppen raken een van de zuiger) ;)
 
Bedankt voor alle reacties heren!
Zojuist de kleppendeksel gedemonteerd. Vervolgend de motor gestart en m'n bevindingen zijn;
- de krukas draait
- de nokkenassen draaien ook. Echter viel op dat de voorste as weinig tot geen olie toevoer krijgt ivm de achterste as. Dus denk dat er iets verstopt zit.

Is er een mogelijkheid om te controleren of alle kleppen goed afsluiten? Of is dit een kwestie van kop demonteren en opnieuw de kleppen inslijpen?
 
Ja dat is zo gedaan. Gas hendel helemaal open gedraaid. (Omdat het compressie tester nieuw is vertrouwde ik er niet helemaal in, dus daarna de compressie gemeten van m'n andere boldor en die was goed)
 
Als je van een oude bougie het porcelein er uit sloopt en een luchtaansluiting vast maakt aan het metalen gedeelte van de bougie en die vervolgens in de kop draait dan kun je als je tenminste een compressor hebt een zogenaamde lucht lekkage test doen.
Gewoon de zuiger in bdp zetten en de krukas blokkeren en dan lucht er op, Dan hoor je vanzelf waar je lucht naartoe lekt.
Of naar de inlaat zijde, of naar de uitlaat zijde of het carter in, of tussen de kop en de cilinder uit.

Lekkage naar in of uitlaatzijde is een klep die niet meer goed sluit. Deze niet goed sluitende klep zou je nog zachtjes van boven af op de klepsteel kunnen bekloppen zodat de roest en aanslag er misschien af gaat.

Lekkage naar het carter komt door versleten/gebroken zuigerveren, diepe krassen in de cilinderwand of extreme slijtage van de zuiger of een gat in de zuiger.

Luchtlekkage tussen kop en cilinder of van de ene naar de andere cilinder komt door een lekke koppakking.
Succes
 
@ daddyphilipsen, dank voor je reactie!
Ik heb zojuist de lekkagetest gedaan. De inlaatkleppen die lekken. Wat ik zo frappant vind is dat alle inlaatkleppen lekken... wat zou mogelijk de oorzaak hiervan kunnen zijn?
 
Waarschijnlijk lang stil gestaan?
Dan komt er door vocht roest en andere aanslag op de klepschotels en zittingen waardoor de boel niet meer goed afsluit.
Beunoplossing is om de tuimelaars boven de kleppen weg te halen en dan met een hamertje en een doorslag de kleppen steeds even open te tikken en te laten sluiten zodat ze weer min of meer gaan afdichten.

Beste oplossing is kop demonteren en alle kleppen eruit halen en alles schoonmaken en weer netjes inslijpen zodat het weer luchtdicht afsluit. Nieuwe kleppen is meestal niet nodig

Of de nokkenas timing van de inlaatnokkenas is versprongen en je hebt nu allemaal kromme inlaatkleppen wat ik niet voor je hoop.
 
Laatst bewerkt:
yep dat laatste lijkt het mij nog het meest op.. het verhaal van verroesten lijkt me niet heel logisch want dat zou ook met de uitlaatkleppen kunnen gebeuren en als de motor stil staat zijn er altijd minimaal 2 inlaatkleppen volledig dicht.

Wat je zowieso kunt controleren is of de klepspeling nog klopt. Als deze veel en veel en veel te groot is (orde van grootte millimeters) heb je kromme kleppen. Dan kun je rustig meteen doorgaan met cilinderkop verwijderen. Als de klepspeling heel klein of zelfs 0 is kan het zijn dat er iemand al eerder mee bezig geweest is en een foutje gemaakt heeft met berekenen van de shims
 
Of je hebt de pech dat je een motor hebt gekocht waarvan een ander dacht dat het wel ff te fixen was en die alles heeft geprobberd om het goed te krijgen waardoor het nu niet meer te controleren/ vast te stellen is wat er eigenlijk aan de hand was.

En inlaatkleppen roesten als eerste want die worden continu ontvet door de benzine in het mengsel terwijl uitlaatkleppen nog enigzins beschermd zijn door de roetaanslag.

Klinkt iig naar een uitgebreid sleutel/hobby object en dit is altyd het risico als je een niet lopende motor koopt.
Dan kan het mee vallen maar ook uitdraaien op een peperdure revisie als er uberhaupt nog eer aan het blok te behalen valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan