Honda CB822TT Turbo caferacer

master3rnie

Die hard MF'er
16 sep 2008
890
13
Brabant
hallo mensen,

ik heb al 4 jaar een project in de schuur liggen, heb er af en toe wat aan geknutseld, maar nooit echt het geld ervoor gehad om te doen wat ik er mee wilde.

het gaat om een Honda CB750 K7 SOHC uit 1977, ik had hem als een project gekocht wat toen nog bestond uit:

CB750 77'er frame met kenteken, is geschorst.
Is een monoshock ophanging in gelast, en een andere accubak.

- CB750 77'er SOHC motorblok, 750cc 8klepper luchtgekoeld blok, incl ontsteking, bobines en carburateurs.

- Kawasaki GPZ900 voorvork, voorvelg, achtervelg, en remmerij en rempomp, stalen remslang voor en achter. dubbele schijf voor, schijf achter.

- CNC gefreesde aluminium kroonplaten, met risers, zitten conische lagers in ipv kogeltjes.

- Custom made aluminium achterbrug passend voor het cb750 frame en kawasaki gpz achtervelg, ophanging voor achterremklauw.

- Olietank

- Monoveer van een andere Honda

ff snel in elkaar gezet, en hieronder resultaat.

img2723w.jpg

img2724o.jpg

img2725s.jpg

img2726j.jpg

img2727b.jpg


in die vier jaar heb ik nog verschillende onderdelen erbij gekocht:
- tank van een Honda Bol'dor

- schets platen, voetsteunen, achterrempomp en schakelpedaal van een CBR?

- ronde heldere koplamp

- een cafe racer zadel (word opnieuw bekleed)

- kickstarter. (deze zit er origineel op maar was buiten het blok gewoon afgeslepen) :S



in de planning zitten nog de volgende dingen:
- Xenon verlichting 6000K

- heel het blok reviseren, waaronder alle lagers, keerringen en pakkingen.

- het blok word ook aan gepast, krukas word gebalanceerd, drijfstangen van een CB750 DOHC (deze zijn 1,5 mm korter dan origineel, maar zijn sterker), elektronische ontsteking, oliekoeler, druk word verlaagt, de verbrandings kamers worden gelijke grote gemaakt, en in en uitlaten worden vergroot, dikkere kopbouten, er komen carburateurs van een turbo motor op, en een turbo. :9~

- de uitlaat word zelf gemaakt, en komen 2 megaton dempers langs het achterwiel.

- een M stuur met ronde tellers, en paar meters (turbodruk, oliedruk, en misschien temperatuur)

- ik wil ook kunnen wisselen van zadel, duo zit en mono zit.

- de kleuren ben ik nog niet helemaal overuit, maar het blok word halfglans zwart,
met een aantal accenten.

dit was het wel een beetje.
ik zal hier een paar foto's deponeren.
want alleen tekst is ook zo saai natuurlijk ;) :P

de originele carburateurs heb ik uit elkaar gehaald, schoongemaakt.
voor
dsc00575yr.jpg

na
dsc00576n.jpg


een paar foto's met de tank, zelf gemaakt zitje, en proef uitlaat.
dsc00569ea.jpg

dsc00546pf.jpg

dsc00545px.jpg


ik was begonnen met het blok uitelkaar te halen, en alles controleren.
toen ik de cilinderkop eraf pakte en de kleppen gedemonteerd had, bleek dat er 1 klep krom was, en 2 geleid bussen waren gebroken :( deze worden uiteraard vervangen, maar ben nog aan het kijken of ik er geen grotere kleppen in wil zetten.

blok helemaal uit elkaar, begonnen met stralen, eerst cilinders.
daarna ontvet en zwart gespoten, en zijkant geschuurd zodat de zijkant van de ribben weer aluminium kleur hebben, ik ben er niet helemaal tevreden over, dus misschien spuit ik de cilinder opnieuw.

img0049pl.jpg

img0050xq.jpg

img0051ce.jpg

img0054u.jpg

img0058ik.jpg

img0059w.jpg


Ben begonnen met de carter helften dicht te maken met hout, om de binnenkant te beschermen, en daarna het onderste carter helft gestraald.

voor het schoonmaken
image144.jpg

image145h.jpg

imag3338.jpg

imag3339.jpg

imag3340.jpg

imag3341.jpg


na het schoonmaken
imag3355.jpg

imag3362.jpg

imag3358.jpg

imag3354.jpg

imag3353.jpg


voor het stralen
imag3380.jpg

imag3381.jpg


na het stralen
imag3382.jpg

imag3383.jpg

imag3385.jpg


over 2 weken de bovenste helft stralen.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, dit vraag wel om de nodige foto's.

Na het lezen van deze tekst, krijg ik toch het gevoel dat het wel wat kan gaan worden.

Alvast succes bij het sleutelen en vergeet je fototoestel niet.........
 
update-je:

deze foto's hadden jullie nog tegoed, ze stonden op mijn camera die mijn vriendin weer ff nodig had. *O*

zie hier het onderblok voor demontage :}
dsc00106bj.jpg


motornummer staat er ook mooi op
dsc00188gt.jpg


dit blok heeft ongeveer 15 stil gestaan, toch maar voor de zekerheid de olie afgetapt.
deze olie heeft zo te zien zijn beste tijd gehad.
dsc00110k.jpg


een van de vorige eigenaren wilde de optie kick-start niet meer hebben, en dus maar gewoon de as afgeslepen :? , (nieuw compleet setje heb ik al liggen :] )
op de achtergrond zit de koppeling er nog in, met blauwe koppelingsveren. is dit de kleur van originele koppelingsveren?
dsc00147ht.jpg


ledenmaten zijn zover mogelijk verwijdert dus "hup" blok op zijn staart en de bouten eruit.
dsc00181k.jpg



zie daar de ingewanden in volle glorie, :+ het blok ziet er nog zeer netjes uit vanbinnen
dsc00189oo.jpg


hoeveel speling mag de primaire ketting hebben? ik vond dit toch aan de ruime kant.
en volgens mij moet 1 van de kettingen 1 tandje verzet worden zodat ze niet gelijk liggen. (of heb ik dat mis?)
dsc00195s.jpg

dsc00199sa.jpg


en niet geheel onbelangrijk de krukas met drijfstangen
dsc00241ns.jpg


dan nog ff een plaatje van versnellingsbak, de primiare as (correct me if i am wrong), de schakelvorken en schakelwals zijn hier goed te zien.
dsc00203qh.jpg


en hier de secondaire as.
dsc00289sr.jpg



morgen maar de 2 kopbouten verwijderen die koppig zijn :P
en dan maar weer is verder met stralen :Y

jullie horen van mij... :W
 
Laatst bewerkt:
zou iemand mij kunnen vertellen hoe groot de in en uitlaat kleppen van een cb750 F2 zijn?
en of de gehele kop op een k7 past?
 
weer een updateje,

vandaag geprobeerd de 2 cilinder draadeindes te verwijderen,
ik heb alle trucen uit de trucendoos gehaald. maar niks mocht helpen.
2 moeren + luchtsleutel, speciaal gereedschap om draadeindes te verwijderen, moer erop lassen, in boormachine in klemmen, verwarmen, WD40 en alles door elkaar. niks hielp
dus zal het door een bedrijf moeten gebeuren, kunnen ze gelijk de stevigere draadeind in zetten.

cartermet2cilinderboute.jpg
 
kijk hier de gedraaide en gefreesde achteras gemaakt door Kees AKA elvis3 :}
imag3415.jpg


en de as voor de achterbrug aan frame te knopen. ook gemaakt door elvis3 :}
imag3413.jpg


gemonteerd. dat heb ik wel zelf gedaan :Y
imag3418.jpg
 
Laatst bewerkt:
hier 2 verschillende opzetten kwa zadel/kontje.
welke vinden jullie mooier??? :?
foto 1
imag3422.jpg

foto 2
imag3423.jpg
 
Laatst bewerkt:
na veel informatie zoeken op internet over turbo's en rond kijken wat voor onderdelen er beschikbaar zijn.

heb ik berekent wat voor turbo ik nodig ga hebben.

hieronder een afbeelding van een compressor map van een T25 55 Trim, (de zwarte en rode lijnen heb ik ingevoegd door onderstaande berekeningen)
t2555turboberekeningmet.gif


op de x as is te zien hoeveel gecorrigeerde lucht stroom er is (in pounds per minute)
op de y as is te zien hoeveel de pressure ratio is (P2c/P1c)

atmosferische druk = 1 bar = 14,5 PSI

om de gecorrigeerde lucht stroom te krijgen heb ik moeten rekenen met Cubic Inch.
de cilinderinhoud van mijn motor is 736cc, of 44,9 cu in. (uit wphb)
en dan neem je een bepaalt toerental, bijvoorbeeld 3000 RPM
je vermenigvuldigt dan de cilinderinhoud met het toerental en deelt het door 3456.
oftewel 44,9 * 3000 / 3456 = 38.98 CFM (Cubic feet per minute)
om van CFM naar lbs/min te gaan, doe je CFM * 0,07 = lbs/min
38,98 * 0,07 = 2,73

de berekening voor de y as is
atmosferische druk + druk de de turbo levert / 14,5 = je pressure ratio

omdat ik met ongeveer 9,5 psi wil draaien krijg je de volgende pressure ratio:
14,5 + 9,5 / 14,5 = 1,65


als je deze samen dan in een excel sheetje zet, dan krijg je dit:
berekeningcfmencorrecte.jpg


dan neem je de punten over in de compressor map en zoals je ziet loopt de lijn evenredig.
(de zwarte lijnen)
(de rode lijn is mijn geschatte drukverloop)

ik ga dus voor de Garrett T25 55 Trim, op marktplaats heb ik wel wat gevonden maar wacht nog op een reactie van de adverteerder.

tot zover deze update;)
 
Interessant!!!!! Dit vind ik nou echt leuk *D
Kun je met de standaard zuigers werken om heb je er met lagere compressie nodig?
 
Heel vet, en ik zou zeggen 2E zitje! (Maar dat is niet geheel onpartijdig want ik houd van café!)
 
~
kijk hier de gedraaide en gefreesde achteras gemaakt door Kees AKA elvis3 :}
[http://img508.imageshack.us/img508/8739/imag3415.jpg (afbeelding)]

Die kan je nog mooi afwerken hoor! Ik maak ook men assen zelf en met nog een kwartiertje werk maak je van jouw resultaat het volgende (mijn zelfgemaakte achterwielas):
full


Daar ga je jezelf ook minder aan bezeren en weegt stukken minder (de jouwe is niet hol?!) ;)

heel leuk dat je veel foto's post! doe ik zelf ook en is ook leuk om zelf op terug te kijken binnen enkele maanden :Y

keep up the good work!

grtz

MJ
 
Laatst bewerkt:
Interessant!!!!! Dit vind ik nou echt leuk *D
Kun je met de standaard zuigers werken om heb je er met lagere compressie nodig?

Ja, De drijfstangen van de Bol d'or passen in de SOHC, de drijfstangen van de 750 zijn 1.5mm korter dan de standaard van de SOHC, en de drijfstangen van de 900 zijn 1.5mm langer. Daarnaast zijn de drijfstangen van de Bol d'or ook sterker.

Edit; Het antwoord is dus; Ja het kan met standaard zuigers, drijfstangen etc als je niet te hoge drukken gebruikt. Bij hogere turbodrukken moet je kijken naar; Dikkere voetpakkingen, lage compressiezuigers, Kortere drijfstangen.

Twin4life
 
Laatst bewerkt:
@ mj-works: de assen wil ik niet hol, ik denk dat dat een gevoelens kwestie is maar ik denk dat ze dan minder stevig zijn. maar jou bewerking ziet er ook goed uit! :P

@ Gustlock: ik ga een cilinderkop van een CB750 f2 monteren omdat deze grotere kleppen heeft. om te zorgen dat die kleppen in de kop konden, moest honda de verbrandingskamer van de F2 groter maken. en is er ook een aanpassing geweest aan de zuigers om toch de 9,6:1 verhouding te krijgen.

de grote van de verbrandingskamer moet ik nog inliteren (volume van verbrandings kamer bepalen), maar heb nu nog geen kop en kleppen van een F2.
hierna kan ik ook berekenen of ik nog andere drijfstangen nodig heb enz. :)

ik vind zelf ook de tweede foto mooier dan de eerste, dit kontje heb ik zelf gemaakt maar moet nog wel veel aan gebeuren:p

bedankt voor de belangstelling
 
@ mj-works: de assen wil ik niet hol, ik denk dat dat een gevoelens kwestie is maar ik denk dat ze dan minder stevig zijn. maar jou bewerking ziet er ook goed uit! :P

@ Gustlock: ik ga een cilinderkop van een CB750 f2 monteren omdat deze grotere kleppen heeft. om te zorgen dat die kleppen in de kop konden, moest honda de verbrandingskamer van de F2 groter maken. en is er ook een aanpassing geweest aan de zuigers om toch de 9,6:1 verhouding te krijgen.

de grote van de verbrandingskamer moet ik nog inliteren (volume van verbrandings kamer bepalen), maar heb nu nog geen kop en kleppen van een F2.
hierna kan ik ook berekenen of ik nog andere drijfstangen nodig heb enz. :)

ik vind zelf ook de tweede foto mooier dan de eerste, dit kontje heb ik zelf gemaakt maar moet nog wel veel aan gebeuren:p

bedankt voor de belangstelling

Als je een kop van een F2 vindt zorg dan wel dat de inlaatrubbers tip top zijn. Kwam er vorig jaar achter dat deze zo goed als "op" zijn. heb nog 3 in zwitserland kunnen vinden voor een vriend van me....
 
Terug
Bovenaan Onderaan