Honda CB822TT Turbo caferacer

Ben nu ongeveer halverwege met de plenum, de kelken zouden afgelopen vrijdag gedraaid worden maar helaas kwam er wat tussen. Aankomende week zijn ze hopelijk klaar, dan kan ik het plenum afmaken. Aan de onderzijde moet nog de aanvoer vanaf de turbo komen en de bov.
IMG_20181014_204302.jpg

IMG_20181014_204040.jpg


Het montage punt van de tank heb ik ook gelast, hoe de opname naar het frame wordt weet ik nog niet precies, heb daarom wat meer materiaal aan het montagepunt op de tank gelaten.
IMG_20181014_200525.jpg
IMG_20181014_202251.jpg
 
Aansluiting voor de be/ontluchting van de carbs niet vergeten te maken op het plenum.
 
Aansluiting voor de be/ontluchting van de carbs niet vergeten te maken op het plenum.
Die komt er zeker, de carbs heb ik al voorbereid, onder de gaten komen nog een aantal aansluiting.

Vandaag de aansluiting van de turbo retourolie in de carterdeksel laten lassen, weer een punt die afgestreept kan worden van het lijstje.
 
Vanavond was het dan eindelijk zover, de kelken zijn geboren!
De as hebben we in stukken gezaagd en opgespannen in de draaibank.
IMG_20181029_195508.jpg

Als eerste zijn de binnen contour gedraaid. .
IMG_20181029_195525.jpg

Waarna ze zijn omgespannen om de buiten contour te draaien, met de kelken als eindresultaat.
IMG_20181029_222926.jpg

Gelijk toen ik weer thuis was even gepast. Erg dikke shit al zeg ik het zelf!😂😁 Morgen op het werk even hechten, kan ik het plenum passen op de motor. Volgende stap is de toevoer vanaf de turbo pasmaken.
IMG_20181029_223239.jpg
IMG_20181029_223452.jpg
 
Wat een mooi werk ! Gewoon zonde dat je ze straks niet meer zult zien omdat ze in het plenum verstopt zitten.
 

Dan is ééntje extra draaien niet veel extra moeite :P Ik heb een tijdje terug een megakelk gemaakt voor een Buell, manueel gedraaid met mallen als hulp, echt een leuke klus en die was juist een blikvanger toen die gemonteerd was.

Vorm van het plenum is ook veranderd sinds de laatste keer of niet?
 
Dan is ééntje extra draaien niet veel extra moeite :P Ik heb een tijdje terug een megakelk gemaakt voor een Buell, manueel gedraaid met mallen als hulp, echt een leuke klus en die was juist een blikvanger toen die gemonteerd was.

Vorm van het plenum is ook veranderd sinds de laatste keer of niet?

Dit is de eerste keer dat ik een plenum maak, ik heb eerder wel een 3D model hier gepost. Nu heb ik hem uitgewerkt zodat hij gemakkelijk te maken is.

Voor de brandstoftank ben ik ook nog aan het twijfelen over de aansluitingen.
Standaard zit er 1 kraan met een 8mm slang aansluiting onderaan de tank. Nu heeft mijn brandstofpomp een aanzuig diameter van 12mm en een persdiameter van 8mm.
Deze gaat naar de drukregelaar zodat de brandstofdruk met de turbodruk kan oplopen. De drukregelaar gaat naar 6mm (richting carburateurs) en 8mm die retour moet naar tank.
Daarom wil ik twee aansluitingen op de tank het liefst op een manier dat ik eenvoudig de brandstoftank kan verwijderen.
Nu is de originele kraan (met posities dicht, normaal en reserve) maar 8mm en lijkt mij niet geschikt als aanzuig. Deze kraan kan ik verwijderen en dan zit er M18x1 draad op de tank maar dan verlies ik de functionaliteit van de kraan.
Ik ben ook nog opzoek naar een manier om de retour op de tank aan te sluiten.

Iemand een idee?
 
Dit is de eerste keer dat ik een plenum maak, ik heb eerder wel een 3D model hier gepost. Nu heb ik hem uitgewerkt zodat hij gemakkelijk te maken is.

Voor de brandstoftank ben ik ook nog aan het twijfelen over de aansluitingen.
Standaard zit er 1 kraan met een 8mm slang aansluiting onderaan de tank. Nu heeft mijn brandstofpomp een aanzuig diameter van 12mm en een persdiameter van 8mm.
Deze gaat naar de drukregelaar zodat de brandstofdruk met de turbodruk kan oplopen. De drukregelaar gaat naar 6mm (richting carburateurs) en 8mm die retour moet naar tank.
Daarom wil ik twee aansluitingen op de tank het liefst op een manier dat ik eenvoudig de brandstoftank kan verwijderen.
Nu is de originele kraan (met posities dicht, normaal en reserve) maar 8mm en lijkt mij niet geschikt als aanzuig. Deze kraan kan ik verwijderen en dan zit er M18x1 draad op de tank maar dan verlies ik de functionaliteit van de kraan.
Ik ben ook nog opzoek naar een manier om de retour op de tank aan te sluiten.

Iemand een idee?

Ik zie het al het lag aan de verschillende hoek van de foto's van het plenum.

Op mijn Moto Martin Turbo heb ik een (niet-vacuüm want anders gaat hij dicht zodra je druk opbouwt) Pingel kraan met reservestand en een enkele 8 mm aansluiting met daarachter een 150 liter per uur benzinepomp en dit geeft genoeg opbrengst voor een 1216 cc turbofiets, voor de retour heb ik een 8 mm pijpje met slangpilaar in de onderkant van de tank gelast wat boven het benzineniveau in de tank uitkomt. Tussen de kraan en de inlaat van de pomp heb ik een verloopstukje gemaakt voor de verschillende slang diameters, er zit ook nog een los benzinefilter tussen zodat de pomp geen vuil binnen krijgt .
 
Vanavond was een vruchtbare avond, heb besloten dat ik de manier van robinjo ging toepassen. Originele kraan met 8mm slang en daar tegenover de aansluiting van de retour met een pijpje tot boven het benzine niveau.
Ik heb een strip van 25 met een dikte 8 gebruikt om een haakse slangpilaar in te draaien. Resultaat mag er zijn:P.
IMG_20181105_200215.jpg

Het pijpje heb ik een hechtje gegeven zodat deze niet kan gaan trillen.
IMG_20181105_200251.jpg


Uiteindelijk heb ik de tank ook dicht gefrot, erg lastig te lassen een hoek waarop je weinig zicht en weinig ruimte hebt. Van de week even afpersen en met zeep kijken of ik lekkage heb😉.
IMG_20181105_212519.jpg

Dan gelijk maar de buitenkant netjes maken..
IMG_20181105_212544.jpg
 
Vandaag de tank afgeperst en gecontroleerd met sop...-O- Helaas was hij niet lucht dicht, na meerdere malen geprobeerd hem dicht te lassen nog niet gelukt. -O-Misschien dat het morgen op het werk lukt met TIG..
 
Het is weer tijd voor een update, vandaag een nieuw rem en schakelset van Tarozzi, en een mooi setje handvatten binnen gekregen.

De lassen in de tank heb ik na overleg met een collega uitgeslepen. Zodat het staal weer mooi schoon is en de lekkage beter zichtbaar. Deze week zal de tank gelast worden.

Ik had de plenum gepast op de motor en vond de hoeken van het plenum te ver uitsteken en was bang dat mijn knieën de hoeken zouden raken tijdens het rijden. Om dit te voorkomen heb ik de hoeken afrond met een stuk overige buis.

In 3d eerst wat uitgetekend en daarna op papier uitgeprint en in aluminium uitgeslepen en geveild.
Plenum final hoek.JPG
IMG_20181119_201759.jpg
IMG_20181119_224508.jpg


Een kant is nu gedaan, de andere volgt later. Vervolgens zal op de zelfde manier ook de aanvoer vanaf de turbo zo gemaakt worden.
 
Is ie al klaar?
Zou je wel bijna denken na zoon tijd.. haha
Er komt altijd wel wat anders leuks tussen.
Ik heb een motorheftafel getekend en daarna in elkaar gezet.
Nu kan het project van de permanent in de weg sta tafel naar de hydraulische hoogte verstelbare tafel.
Nu kunnen er ook andere motoren op voor onderhoud.
IMG_20190523_223041.jpg
IMG_20190523_223029.jpg


Het plenum is nu voor 85% klaar, vanmiddag door een collega laten lassen. De aansluiting voor de wastegate moet nog verplaatst worden (was er niet helemaal tevreden over). De aansluitingen voor het op druk zetten van carb en brandstofregelaar moeten ook nog gemaakt worden. En tot slot 2 montage beugels om het plenum aan het frame te monteren.
IMG_20190613_200855.jpg


De positie van de dempers heb ik ook in positie staan en moet daarvoor nog wat bochten bestellen.
IMG_20190610_223618.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan