Honda cbf 500 2007 voorvork revisie

2 feb 2022
22
10
Goedemorgen,

Ik had het plan om vandaag een onderhoudsbeurt te geven aan mijn honda cbf 500 met abs uit 2007. De linker voorvork keerring was lek en deze wilde ik vervangen. Als speciale gereedschap een driver gekocht om de keerring netjes in de voorvork te kunnen plaatsen. Nu krijg ik alleen de onderste bout niet los. Ik heb een foto toegevoegd in de bijlage en het gaat om bout 23. Ik heb het geprobeerd met een momentsleutel en een elektrische boormachine van Makita. Met beide krijg ik geen beweging in deze bout. Zelf heb ik geen slagmoersleutel. Heeft iemand een tip hoe ik deze bout los kan halen en uiteindelijk weer vast kan zetten zonder speciaal gereedschap?

alvast bedankt
 

Bijlagen

  • voorvork.jpg
    voorvork.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 28
Nee niet met de momentsleutel. Wel geprobeerd maar lukte niet. Wat is er eigenlijk verkeerd aan een momentsleutel?
Die is bedoelt om dingen op moment vast te zetten. Niet om met enorme krachten dingen los te draaien, het is een mechaniekje dat in die sleutel zit verwerkt en de nm kan meten. Die kan hierdoor gaan afwijken. (Ik denk dat het meevalt in de praktijk maar is niet de bedoeling)
 
Inderdaad was snel gelukt. Even niet slim nagedacht... Had de voorvorken al uit de klemmen gehaald. Uiteindelijk terug geplaatst in de klemmen. Onderste bout 1 slag los kunnen draaien. Na het verwijderen van de voorvorkolie de bout er helemaal uit gedraaid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan