Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vrienden, ik ga weer toegetreden tot de CBF club!
Na 8 jaar CBF in alle soorten en maten gereden te hebben wilde ik wel eens wat anders. Allroad was het advies van velen, de duitsers laat ik rechts liggen en Honda heeft een mooie VFR1200X V4 CrossTourer. Daar 2 jaar op gestuurt, maar we werden geen vrienden. Uiteindelijk wat te hoog en zwaar, en de spaakwielen gaven mij ook problemen. De cardan is dan weer wel lekker, daar wordt je verwend van.
Gelukkig kwam Honda eind 2014 met de VFR800X CrossRunner die mijn bezwaren van de grote 1200 zou verhelpen. Een schitterend model, mooi uitgevoerd met full LED (is echt een grote vooruitgang) en gewoon 17 inch straatbanden. Maar de 800 is wel een V4 VTEC motor. Een soort Dr. Jeckel and Mr. Hide motor. Tot 6500 tpm doen 8 kleppen mee, daarboven begint de motor goed met 16 kleppen. Alleen rijdt ik voor 99% in de Dr. Jeckel modus, en die werkt niet echt voor mij. Daar is hij nogal braaf, voor inhalen altijd 1 of 2 stapjes terugschakelen om goed vooruit te komen. Wel een zeer aantrekkelijk geluid!
Ik dacht weer aan de goede CBF terug. Nieuw niet meer te koop want voldoet niet aan de Euro4 norm. Wat Honda nog heeft staan mag verkocht worden, maar er staat niets meer.
Was toevallig afgelopen zaterdag bij de dealer en vertelde dit zo. En dan blijkt er op de vrijdag iemand zijn CBF1000F in de winterstalling te hebben gezet met de twijfel of hij nog wel door zou rijden.
Daar kon ik wel een proefrit op maken. Mannen (en vrouwen ;) ), dat was weer als van ouds thuiskomen :] De beslissing was gauw gemaakt, en de man overtuigd dat hij hem moest verkopen ;) .
De VFR800X is een prachtige motor om naar te kijken, maar daar heb je weinig aan als hij niet lekker rijdt (voor mij dan).
Dan maar de gewone CBF die geen koppendraaier is, maar wel de fijnste motor voor mij is.
Volgende week vrijdag ga ik hem halen. Strikje erom en hij kan zo onder de boom.

full

full
 
Ik snap je helemaal, ik heb ook een proefrit op de vfr800x gemaakt. Vond het helemaal niks omdat ik ook meestal laag in de toeren zit. In februari op de beurs in Utrecht werd mij al verteld dat de 1000 niet meer leverbaar was ...@%#%. En het valt nog niet mee om een juiste vervanger te vinden. Veel plezier gewenst met je nieuwe cbf, goede keuze !!
 
Voor mijn vrouw ben ik een CBF600 aan het opknappen en wil daar een andere uitlaat onder zetten.
Nu kwam ik een demper tegen voor CBF500. Deze lijkt qua vorm erg veel op de die van een CBF600.
Weet iemand van jullie of dit uitwisselbaar is??

Alvast bedankt voor de hulp.

:W
 
Goed keus Fleng , ik heb net dezelfde ( maar dan ne witte ) en wree content van ;-)
Mooie bagster er op en een Scorpion pijp er onder ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zat juist naar een VFR800X te kijken als opvolger van mijn CBF600. Kan hem uiteraard nog niet testrijden maar het lijkt mij een interessante motorfiets. Rijdt de VFR800X niet fijn op lage toeren dan?
 
Het is uiteraard honda kwaliteit, dus niks mis mee. Ga beslist eens proefrijden en oordeel zelf. Ik vond het niet prettig dat je hoger in de toeren moet zitten om er een beetje power uit te krijgen. Tot de 6000 toeren veel te tam. Is totaal niet te vergelijken met mijn cbf 1000. Voor mij was het niks maar er zijn ook veel tevreden rijders. Dus ga hem eens proberen en kijk wat je er zelf van vind. Succes.
 
Als je van een CBF600 komt is het verschil minder groot. En misschien vindt jij het een hele verbetering! Kwa zithouding vond ik hem wel weer prettiger, vooral omdat ik veel file rijdt is de wat hogere zit echt een voordeel. En de LED verlichting is echt een verbetering.
Zoals gezegd, gewoon proefrijden. En dan vooral iets langer dan een kwartiertje om er een goed oordeel over te kunnen vellen.
 
Ja de VFR is bekend om zijn 'omschakel' punt van economisch naar vol vermogen, dat moet je aanspreken of er aan wennen.
Vind het wel een mooie motor, goede zit en je glijd niet van het zadel bij flink optrekken.
 
Op het moment staat mijn CBF600 op 25kw.. dus een verbetering zal het zeker wel zijn.
Ben ook gewoon aan het kijken naar een motor met wat nieuwere techniek. Dus injectie etc.
 
Ik heb de koplampen vervangen voor xenon ( 8000K ), en de kleine lampjes voor leds, en tevens nog extra led stralers toegevoegd. Zowel de leds als de koplamp heb ik een aparte schakelaar op het stuur gegeven. De xenons kunnen best stroom trekken, en nu kan ik bij het koud starten of rijden overdag de koplamp gewoon uitschakelen...

Ik heb niet gekozen om beide lampen tegelijk te laten branden, ik rij veel in de nacht en hou graag de optie om te seinen en één lamp hoger afgesteld te houden.

DCM_6318b.jpg


leds in kopunit:
T10 / 194 / W5W 7W 250lm LED White Car Side Light / Headlamp - Free Shipping - VolumeRate.com

stralers aan zijkant:
exLED High Brightness 10W 12V 850lm 7076K LED Cold White Light Motorcycle Headlamp - Black - Free Shipping - VolumeRate.com
 
Laatst bewerkt:
Ziet er top uit Formshift, Maar hoe kan je seinen met Xenon?

Ik heb beide lichten vervangen door xenon en als ik wil seinen dan zou ik de xenon heel snel aan/uit zetten. Dan is er bijna geen licht want hij warmt niet op in die tijd.
 
De mijne gaan bij het aanzetten eerst een fractie op volle sterkte om vervolgens gelijk te zakken en langzaam op te warmen naar volle kracht. Maar die piek in het begin is genoeg tijdens het seinen bij mij. Maar misschien verschilt dat per merk en type lamp ?
 
Laatst bewerkt:
De mijne gaan bij het aanzetten eerst een fractie op volle sterkte om vervolgens gelijk te zakken en langzaam op te warmen naar volle kracht. Maar die piek in het begin is genoeg tijdens het seinen bij mij. Maar misschien verschilt dat per merk en type lamp ?

Ik heb het bij mij geprobeerd maar zal het niet vaak doen. Kan me voorstellen dat de accu een opdonder krijgt doordat er zo'n hoge spanning doorheen gaat bij het opstarten van een xenon lamp.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het bij mij geprobeerd maar zal het niet vaak doen. Kan me voorstellen dat de accu een opdonder krijgt doordat er zo'n hoge spanning doorheen gaat bij het opstarten van een xenon lamp.

Uhm wil als vroegere natuurkunde docent effe beetje leraar gaan spelen. Dus bij deze... :+

Hoge spanning zal er bij de accu niet zijn. Tenzij die xenon de accu kan bij laden. En in dat geval is een te hoge spanning inderdaad slecht.

Juist doordat de accu veel stroom moet leveren zal de spanning inkakken. En daardoor gaat de lamp juist weer minder fel branden.
Ik vermoed dat de startmotor veruit meer stroom nodig heeft. En dat het dus wel mee zal vallen voor de accu. Maar ik heb geen verstand van xenon dus wie weet hoeveel piekstroom dat trekt. Zijn de draden naar de lamp zo dik als start kabels? Zit er een zekering tussen? Want dat geeft wel een indicatie van hoeveel stroom er kan lopen.
 
Ik heb op één van mijn vorige CBF's ook XENON gehad op beide lampen.
Geeft een zee van licht! Groot licht eigenlijk nooit meer nodig gehad.
Voor het seinen had ik ook niet zo'n probleem, flitsen ging met grote intensiteit.
Bij continu branden zakten ze even in, maar snel (5 sec ?) op volle sterkte.
Maar ik denk er nu over om op LED over te stappen voor mijn huidige motor. Dat is sowieso makkelijker te installeren (geen ballast weg te werken) en goedkoper. Ik moet alleen nog uitzoeken of het allemaal wel past. De afsluiting moet aangepast worden voor de koeling, en de stekker hangt aan een apart snoertje dat er ook uit moet. Alles moet wel vochtdicht blijven, anders krijg je corrosie van de reflector en ben je verder van huis.
 
Overigens vandaag de nieuwe CBF opgehaald *O* *O* *O*
Meteen een mooie rit gemaakt om het goede gevoel weer te krijgen. Wat rijdt dat toch weer soepel en smeuig. Vraag me werkelijk af wat ik de laatste 4 jaar toch op een V4 aan het ploeteren was.
Was alleen net te koud om nog langer door te rijden. Hoewel, de handvat verwarming is ook weer als vanouds. De vorige Honda's hadden ook handvatverwarming, maar die stonden altijd in de bespaarstand, echt warm werden ze nooit. Daar zaten dan wel weer handkappen op, dus je handen zaten goed uit de wind, dat scheelt ook weer.
Maar dan toch liever deze CBF! :]
 
Overigens vandaag de nieuwe CBF opgehaald *O* *O* *O*
Meteen een mooie rit gemaakt om het goede gevoel weer te krijgen. Wat rijdt dat toch weer soepel en smeuig. Vraag me werkelijk af wat ik de laatste 4 jaar toch op een V4 aan het ploeteren was.
Was alleen net te koud om nog langer door te rijden. Hoewel, de handvat ver ikwarming is ook weer als vanouds. De vorige Honda's hadden ook handvatverwarming, maar die stonden altijd in de bespaarstand, echt warm werden ze nooit. Daar zaten dan wel weer handkappen op, dus je handen zaten goed uit de wind, dat scheelt ook weer.
Maar dan toch liever deze CBF! :]
Klinkt goed.
Alleen zo koud is het toch nog helemaal niet?
Goeie helm muts die stukje doorloopt onder je jas. Warme sokken. Niergordel. Thermobroek. En dan kun je vooral met handvatverwarming er nog bij gewoon uren door rijden bij nul graden Celsius. :Y
 
Nee, zo koud was het niet. Maar op de vorige motor zat ik beter uit de wind, dus hoefde ik mij blijkbaar minder goed te kleden. In de zomer was het vaak te warm.
Kou kan je op kleden, bij te warm heb je als motorrijder het nadeel van een goed motorpak dat je niet uit wilt doen.
Volgende keer een kledinglaagje meer aan.
 
Nu jullie het toch over winter en verwarming hebben.
Op mijn Honda CBF600S 2006 zitten originele verwarmde handvatten van Honda maar deze worden gewoonweg niet warm. Bij temperaturen van <3 graden lijkt het wel of ze helemaal niet aan staan. Ben ik de enige die dit merkt?

Bij m'n volgende motor zet ik er Oxford verwarmde handvatten op.
 
Ik heb op mijn CBF1000F Oxford handvat verwarming. Met zomerhandschoenen aan kan je de Oxford verwarming niet op 100% zetten anders staan de brandblaren op je handen. Werkt dus super goed
 
Als je de handvatverwarming aan zet op de hoogste stand dan moet je (na opwarming) ze niet meer met blote handen kunnen vasthouden. Afhankelijk van je pijngrens ;)
In ieder geval moeten ze in de hoogdte stand echt goed warm zijn.
Als ze dat vroeger wel waren en nu niet meer, dan is er wat aan de hand.
 
Nu jullie het toch over winter en verwarming hebben.
Op mijn Honda CBF600S 2006 zitten originele verwarmde handvatten van Honda maar deze worden gewoonweg niet warm. Bij temperaturen van <3 graden lijkt het wel of ze helemaal niet aan staan. Ben ik de enige die dit merkt?

Bij m'n volgende motor zet ik er Oxford verwarmde handvatten op.

Raar, ik heb ook de orginele van Honda. Klein knopje met knipperend ledje . Knippert op max even 3 keer. Rij met dikke handschoenen op cbf 600 naked. Op stand 3 te heet, gebruik meestal stand 2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan