Honda CBF deel 6

Technische vraag : wie heeft er ervaring met problemen met de dynamo van de CBF1000 , 2006 ? Ik hoor van allerlei verhalen en denk dat het misschien wijs is om het deksel eens open te laten maken om te kijken of de stator zwart is. Ik heb overigens geen enkel probleem, en ook geen idee wat er zou gebeuren als de stator zwart/ verbrand is. En als dat deksel dan open gaat, is dat slecht en kun je beter afwachten totdat er iets gebeurt ?
 
Ben benieuwd hoe je scherm bevalt! Iets minder turbulentie t.o.v. standaard scherm is wenselijk. Fijne vakantie
Ik heb er nu ongeveer 200 km mee op de weg gezeten tussen de 90 en 175 km geen probleem in de hoogste en 2 standen lager echt heel blij mee ook kwa uiterlijk erg fraai vind ik.
 
Ik heb er nu ongeveer 200 km mee op de weg gezeten tussen de 90 en 175 km geen probleem in de hoogste en 2 standen lager echt heel blij mee ook kwa uiterlijk erg fraai vind ik.
Dus geen turbulentie rond je helm?! Dat krijg ik met de verstelling vd standaard ruit er niet uit. Rij nu vaak met scherm helemaal onderin. Dan zit je meer zelf in de wind met minder turbulentie rond helm. Is die Ermax ruit een extra hoog exemplaar?
 
Na m'n Virago 1100 ben ik toe aan wat nieuws, iets speelser, degelijker en nieuwer. Vandaar dat ik zat te denken aan een CBF600. Mijn voorkeur zou uitgaan naar eentje met ABS en injectie (dus 2008+). Wel vroeg ik me af of de motor een beetje comfortabel is bij snelwegsnelheden (120-130), met name qua toerental. Mijn virago heeft een 5bak en zit qua toerental dan eigenlijk net wat te hoog. Zou dit met een 600 wat degelijk zijn, of zou ik wat dat betreft beter voor de 1000 kunnen gaan?
 
Het is in ieder geval niet zo dat hij loeit of trilt in de handvaten. Ik denk dat je nog haast 5000rpm over hebt in z'n zesde bij 120kmu.
Verder kwestie van proberen. Ik vind het in ieder geval geen lange mensen motor. Compacter dan misschien lijkt.
De 1000 is gewoon weer net wat ruimer en zwaarder en sterker en laagtoeriger.
Test rijden is volgens mij de enige manier om er achter te komen. ;)
 
Nou beste mensen, ik kan mij na vandaag op de beurs misschien vanaf volgende vrijdag ook een trotse CBF1000A bezitter noemen. Even proefritje afwachten, maar heb al sterk vermoeden dat het goed komt.
Nu heb ik absoluut wel een topkofferrek nodig (koffer heb ik al, een Shad SH42) dus nu is mijn vraag: past een rek van een cbf600 ook op een cbf1000? Volgens mij wel namelijk en dat maakt het wel makkelijker om iets te zoeken. Zag overigens dat je via MLMParts een rek kan halen voor 70 euro. Past voor mn Shad. Ben alleen benieuwd naar de bodemplaat...
 
IMG_20200222_135823.jpg


Groeten uit zonnig Porto.. 😎
(Ja is mijn CBF)
 
Nee joh, doe geen moeite. Ik zal vrijdag wel ff kijken na het proefritje hoe en wat. Maar bedankt voor het aanbod!
 
Daarom post ik de foto's ook.. haha.. 😉
Maar over iets meer als een week ben ik ook alweer thuis 😕
 
ik reed voordien met een aprilia shiver, mooie motor, goede respons, echter 2 cilynder geeft wel wat trilingen, nogal puntig, vaak schakelen , aan 50k/u terugschakelen tot 4 of zelfs 3de versnelling anders pruttelt motor tegen.
na litteratuur beslist om ee cnf 1000 te kopen tweedehands.
een paar malen een 1000 mislopen, mij dan overtuigd om een 600 te kopen had amper 2500km.
rijd makkelijk echter veel te weining koppel als men een 2 cil gewoon is, in 6 de een klain beetje respons maar niet meer, tenzij men ind etoeren gaat, maar dan begint motor te huilen. men hoort dit graag of niet. zo af en toe kan wel voor mij maar niet constant. op het gevoel schakelt men zeer snel de versnellingen , motor is bijzonder soepel echter zeer snelle en lange versnellingen.
na 800km verder gezocht naar een 1000 en één gevonden en nu reeds 8000km mee gereden beste die ik gehad heb, ik weet niet wat ik na deze zou nemen voor afwisseling.
veel aangenamer rijden, veel meer koppel, minder lawaai, de 600 huilt de 1000 gromt. in 6de versnelling van 40 tot 240km/uur zonder protest van motor. groot verschil tussen de 600 en de 1000, de 1000 blijft trekken de 600 had ahw een gat in de vermogen curve. ik rij niet super snel ga eigenlijk nooit boven de 6000 toeren maar is niet noodzakelijk voldoende koppel om goed vooruit te komen, boven de 6000 bangelijk voor mij
ik ben een zondags rijder en heb de motor reeds 4 maal meegenomen naar duitsland, eifel, koblenz zwarte woud, sauerland. zeer aangenaam, geeft ook vertrouwen in wegligging
alleen bak schakelt zeer luid vooral naar 2de, naar 4 5 en 6 super zacht, terugschakelen naar 1ste soms zeer moeilijk, koppeling effe lossen en dan gaat het weer
heb ook al een paar maal gehad dat de motor ahw effe niet ontsteekt, zeer kort en dan gaat alles weer
is een kleine motor, ik zou zeggen voor kleinere mensen , maar ben zelf 1,8m en zit er goed op, zadel op hoogste positie en custom zadel 3cm verhoogd.
op de aprilia kon ik amper met beide voettippen aan de grond met deze zelfs verhoog nog steeds makkelijk de hielen op de grond
 
Nou beste mensen, ik kan mij na vandaag op de beurs misschien vanaf volgende vrijdag ook een trotse CBF1000A bezitter noemen. Even proefritje afwachten, maar heb al sterk vermoeden dat het goed komt.
Nu heb ik absoluut wel een topkofferrek nodig (koffer heb ik al, een Shad SH42) dus nu is mijn vraag: past een rek van een cbf600 ook op een cbf1000? Volgens mij wel namelijk en dat maakt het wel makkelijker om iets te zoeken. Zag overigens dat je via MLMParts een rek kan halen voor 70 euro. Past voor mn Shad. Ben alleen benieuwd naar de bodemplaat...

Nou, ik mag mij nu officieel melden in dit topic. Sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een hele mooie CBF1000 *D*D*D

IMG-20200228-WA0011 - Copy.jpeg


Gelijk even mijn Shad koffer gemonteerd; rekje besteld via MLMParts, in de handleiding stond CBF600 maar deze paste dus precies op mijn 1000, geen enkel probleem. Nu alleen nog achterband vervangen: ziet er nog zeer goed uit, maar komt wel uit 2010 dus wat mij betreft veels te oud. Voorband komt uit 2016 en daar is ongeveer 4000 km mee gereden.

En dan direct mijn eerste vraag: iemand een link naar een (Haynes) WPH? Moet nu dan toch wel gaan leren hoe deze motor werkt en waar alles zit (wist net alles van mijn NTV 650 na 3 jaar).
 
Wanneer ik mijn knipperlicht aanzet (naar rechts of links) dan zie ik 1x een knipper op mijn cockpit lampje en dan duurt het meestal een aantal seconden voordat deze begint te knipperen. Vaak ben ik dan al afgeslagen of van baan veranderd. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Edit: Ik zie zojuist dat het schoonmaken van de schakelaar het probleem zou moeten oplossen. Dit ga ik dus maar eerst proberen. Iets te snel de vraag gesteld.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik mag mij nu officieel melden in dit topic. Sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een hele mooie CBF1000 *D*D*D

Bekijk bijlage 1470159

Gelijk even mijn Shad koffer gemonteerd; rekje besteld via MLMParts, in de handleiding stond CBF600 maar deze paste dus precies op mijn 1000, geen enkel probleem. Nu alleen nog achterband vervangen: ziet er nog zeer goed uit, maar komt wel uit 2010 dus wat mij betreft veels te oud. Voorband komt uit 2016 en daar is ongeveer 4000 km mee gereden.

En dan direct mijn eerste vraag: iemand een link naar een (Haynes) WPH? Moet nu dan toch wel gaan leren hoe deze motor werkt en waar alles zit (wist net alles van mijn NTV 650 na 3 jaar).
 
Technische vraag : wie heeft er ervaring met problemen met de dynamo van de CBF1000 , 2006 ? Ik hoor van allerlei verhalen en denk dat het misschien wijs is om het deksel eens open te laten maken om te kijken of de stator zwart is. Ik heb overigens geen enkel probleem, en ook geen idee wat er zou gebeuren als de stator zwart/ verbrand is. En als dat deksel dan open gaat, is dat slecht en kun je beter afwachten totdat er iets gebeurt ?
Ik heb zelf een CBF1000A. Ik rij vaak laagtoerig (files, zone 30, diesel-gewoontes, ...) en had regelmatig een lege batterij wat ik aan mijn eigen stomme gewoonte toeschreef. Twee jaar geleden na een normale rit had ik een knipperend ABS licht en wou de motor niet terug starten om de garage in te rijden. Batterij laadde niet bij. Knipperend ABS licht wil zeggen dat de batterijspanning te laag is.

Met een multimeter de drie fases van de alternator uitgemeten, en twee fases waren toen buiten spec. Offerte van de dealer was > € 500. Ik had wel zin in een knutselprojectje dus heb ik het zelf gedaan. Als electronica knutselaar viel het al bij al mee. Achteraf reed hij weer als tevoren (dus regelmatig lege batterij) en heb ik de gelijkrichter vervangen door die uit een V-Strom 1000 (gelijke aansluitfiches als CBF 1000 model na 2009; heb dus ondertussen nieuwe connectoren op de alternator + zwaardere kabel tussen gelijkrichter en batterij).

Door in het traag verkeer wat minder vaak stil te staan en hoogtoeriger te rijden, blijft alles relatief betrouwbaar. Hitte en traag rijden veroorzaken heel soms nog een lege batterij maar met de helling tussen verdiepingen in de parking start hij altijd.

De alternatorkast opengooien om even te checken is erover; met een multimeter weet je genoeg (3 x vergelijkbare weerstand tussen de verschillende fases, geen kortstluiting tussen fases en chassis). Als je de alternatorkast opengooit, moet je een nieuwe seal leggen (tube vloeibare sealant, geen voorgevormde dichting) en de oude resten verwijderen. Als hiervan delen in de olie achterblijven kan je meer stuk maken. Bij mij was de grootste moeite de valbeugels verwijderen (roestige schroeven + zware framebouten die ik moest doortikken met een hamer terwijl het blok omhoog geduwd werd met een krik).

Foto oude (crispy) en nieuw.

IMGP5268.JPG
IMGP5293.JPG
 
Dus geen turbulentie rond je helm?! Dat krijg ik met de verstelling vd standaard ruit er niet uit. Rij nu vaak met scherm helemaal onderin. Dan zit je meer zelf in de wind met minder turbulentie rond helm. Is die Ermax ruit een extra hoog exemplaar?
Hallo hij is een stuk hoger en als hij op de 1 na hoogste stand zit zit ik uit ff wind echt heel blij mee.
maarten
 
Beide CBF's bij de garage voor het reguliere onderhoud. De CBF600 uit 2004 grote beurt incl. kleppen stellen en de CBF600 uit 2008 kleine beurt met remvloeistof vervangen.

Hopelijk snel weer wat mooier weer, dan mogen ze weer naar buiten :)
 
Hallo hij is een stuk hoger en als hij op de 1 na hoogste stand zit zit ik uit ff wind echt heel blij mee.
maarten
fijn dat de ruit goed bevalt. ik heb na vele reviews gelezen te hebben een MRA Vario ruit gekocht. zit er net op en nog niet echt kunnen experimenteren.
hopelijk krijg ik geen spijt dat ik de Ermax niet gekocht heb.
veel plezier met je hoge ruit. groet, PH


Hallo hij is een stuk hoger en als hij op de 1 na hoogste stand zit zit ik uit ff wind echt heel blij mee.
maarten
 
Hi, sinds gisteren ben ik in het bezit van mijn eerste echte motor, en jawel, het is een CBF600! Voor een mooi prijsje dit exemplaar uit 2007 weten te bemachtigen. Nog net geen 50.000 op de teller en rijdt als een zonnetje. Tijd om lekker te touren 🏍️
 

Bijlagen

  • IMG_20200321_160042.jpg
    IMG_20200321_160042.jpg
    2,8 MB · Weergaven: 17
Hallo mede CBF eigenaren!

Ik ben Sander, 24 jaar oud en woon in de omgeving Rotterdam. Ik rijd sinds vorige jaar ook een CBF600 uit 2004. Na al tijden op dit forum rondgekeken te hebben, toch maar even voorstellen!

Ga deze week een grote beurt uitvoeren en mijn ketting vervangen. Nog even uitzoeken welke olie ik precies ga kopen (zoveel verschillende meningen te vinden..)
Qua ketting ga ik denk ik zeker voor een D.I.D. en bougies ga ik de NGK Iridium proberen...
 
De ketting splitsen. En nieuwe ketting klinken is nog best even een klusje.
Ervaring mee?

Iridium bougies had ik op een CB-1. Die liep daar prima mee. Maar ik weet nog altijd niet of dat slechter zou zijn geweest met gewone nieuwe bougies.

Verder die olie. Tsja, als je op zijn tijd ververst, en het juiste soort olie pakt. Zal dat wel loslopen.
 
Hallo mede CBF eigenaren!

Ik ben Sander, 24 jaar oud en woon in de omgeving Rotterdam. Ik rijd sinds vorige jaar ook een CBF600 uit 2004. Na al tijden op dit forum rondgekeken te hebben, toch maar even voorstellen!

Ga deze week een grote beurt uitvoeren en mijn ketting vervangen. Nog even uitzoeken welke olie ik precies ga kopen (zoveel verschillende meningen te vinden..)
Qua ketting ga ik denk ik zeker voor een D.I.D. en bougies ga ik de NGK Iridium proberen...
Motul 5100 half syntheet,zeer goede olie,of nog beter de volsyntheet van Motul,maar dat is een duur sapje.
Iridium heeft het voordeel dat je de bougies langer er in kan laten zitten,nadeel is dat ze bij zo,n lange periode wel eens muurvast kunnen gaan zitten
en dan heb je een heel groot probleem,persoonlijk zou ik gewoon de gewone die Honda voorschrijft nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan