Honda CBF deel 6

Geprobeerd met de startkabels aan de auto accu. Dan gaat hij wel sneller rond maar slaat niet aan helaas...:(
Zit even de CBF pagina door te lezen, dus een beetje achteraf gel.l,
Waar ik bij jou motor aan denk is een massa probleem; Ik weet niet of het bij de 600 ook hetzelfde is, maar bij de 1000 zijn veel massa draden (groen) verzameld op 1 punt onder de tank. Bij onze 1000 speelde dat, vanwege wat corrosie, op. Ik heb het punt op het frame schoongemaakt en alles netjes teruggezet, maar ook gewoon een forse draad naar een ander punt erbij gemaakt om "aarde" problemen op te lossen. Nooit meer last van gehad, en kost weinig (moeite/geld O-) )
 
Ik heb nog een GIVI Topkofferdrager met M5 bevestigingsplaat te koop.


 

Bijlagen

  • 20200806_182433.jpg
    20200806_182433.jpg
    517,3 KB · Weergaven: 8
Hey allemaal, ik ben al een paar dagen een zoektocht begonnen naar een sporttour motor. De CBF 600 valt onder de motoren die ik erg interessant vind. Ik ben ook een beginnende motorrijder (heb net mijn A rijbewijs gehaald). Waar moet ik vooral op letten bij het kopen van zo’n fietsje. Welke problemen komen vaker voor bij de motor bijvoorbeeld..
 
Laatst bewerkt:
Bij de eerdere modellen ( 2004 - 2007 ) waren de zwakke plekken vooral het balhoofdlager en de nokkenas-kettingspanner. Tevens heeft hij een redelijk slappe achtervering, dus als je wat aan het gewicht bent, of vaak samen rijdt, zou ik een andere veer overwegen.
 
Bij de eerdere modellen ( 2004 - 2007 ) waren de zwakke plekken vooral het balhoofdlager en de nokkenas-kettingspanner. Tevens heeft hij een redelijk slappe achtervering, dus als je wat aan het gewicht bent, of vaak samen rijdt, zou ik een andere veer overwegen.
Dit zijn opzich dingen die prima te vervangen zijn wel
 
Ja, ik heb de vering en het balhoofdlager indertijd gelijk bij de aanschaf aangepakt, en later ging inderdaad de kettingspanner kapot, en heb die vervangen met een tweedehandsje. Verder in zo'n 60.000 km geen issues met de motor gehad eigenlijk.
 
Even een vraag, ik overweeg om een cbf1000 aan te schaffen. Nu heb ik vorig jaar een yamaha fjr1300 gehad en werd bij die motor bijna geroostert zo heet werd dat blok bij de benen. Szomers rijden vond ik dus maar niks. Hoe is dat bij de cbf1000 ?
heb nu een vstrom en die heeft dat niet maar goed, kan niet wennen aan het twin karakter.
 
Het was even de nodige motoren uitproberen maar tóch een CBF600 uit 2012 geworden als eerste motor *O*
IMG-20200901-WA0003.jpeg


Ik ben nog niet helemaal uit de naam die ik dr ga geven. Ik twijfel een beetje tussen Frances, Frederique en Joyce.

Ik moet wel zeggen dat als ik meer dan een uur in het zadel zit ik een echt zere kont krijg. Kan dit zijn omdat ik nog moet wennen en vlees moet kweken of is het zadel nu eenmaal zo? Gebruiken jullie standaard zadel of een andere?
 
Je kunt er ook zo'n redelijk goedkoop memory foam kussentje overheen zetten met van die riempjes. Dat schijnt ook al veel te doen.
Het is ook best een schuif zadeltje.

Moet zeggen dat ik het redelijk ben gewend en prima de hele dag vol kan houden. (binnen de grenzen dat ik sowieso pauze wil houden) ;)
 
Het zadel is niet het meest comfortabele zadel nee. Er zijn betere van andere merken, ikzelf had er eentje van Topsellerie.

+1 voor een zadel van Topsellerie.. had die destijds ook op mijn CBF600 zitten. Je schuift een stuk minder naar voren/achter en het zit gewoon een stuk fijner.
(natuurlijk wel een zadel nemen met Gel :9)
 
Je kunt er ook zo'n redelijk goedkoop memory foam kussentje overheen zetten met van die riempjes. Dat schijnt ook al veel te doen.
Het is ook best een schuif zadeltje.

Moet zeggen dat ik het redelijk ben gewend en prima de hele dag vol kan houden. (binnen de grenzen dat ik sowieso pauze wil houden) ;)

Ik denk dat hier vooral wennen wordt, max een uurtje kan ik wel zonder nare pijn en schuifzadeltje herken ik wel hahaha. Ik ga ff sparen voor een beter zadel, beetje prijzen gekeken en dan vind ik er wel een. Maakt gel trouwens echt zo een wereld van verschil?

Ik woon in Den Haag dus zou Tiger Leathers ook nog eens kunnen benaderen wat zij voor me zouden kunnen betekenen (dat is een stuk vriendelijker qua prijs). Mocht ook het nieuwe schuim niet veel veranderen dan kan ik altijd nog een Topsellerie of een Shad zadel nemen. :)

Heeft er hier niemand zo een zadel over voor een leuke prijs? (vragen kan altijd haha)
 
Even een vraag, ik overweeg om een cbf1000 aan te schaffen. Nu heb ik vorig jaar een yamaha fjr1300 gehad en werd bij die motor bijna geroostert zo heet werd dat blok bij de benen. Szomers rijden vond ik dus maar niks. Hoe is dat bij de cbf1000 ?
heb nu een vstrom en die heeft dat niet maar goed, kan niet wennen aan het twin karakter.

Hoi, ik heb geen last van de hitte van het blok. Veel sucses met het uitzoeken van een cbf1000. Zoek je een mk1 of mk2 model ?
 
Beste forumleden, een vraag voor de techneuten/hobbyisten;

Ik ga met 0 technische kennis, gewapend met het werkplaats handboek mijn CBF600sa uit 2005 voorzien van een grote beurt.

Koelvloeistof heb ik al vervangen (systeem gespoeld zoals beschreven).

Nu wil ik nog eea zelf doen zoals motorolie vervangen, luchtfilter, bougies, remblokken (remolie werd reeds vervangen door vorige eigenaar....+/-1000 km geleden)

Nu mijn vraag m.b.t welke producten het beste zijn volgens jullie. Ik zoek advies voor ;

- welke olie
- welke luchtfilter
- welke remblokken
- welke bougies

De keuze is enorm als ik ga zoeken. Ik hoef niet perse het duurste van het duurste, maar hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het moet vooral betrouwbaar en veilig zijn.

Ook op het forum kom ik er niet goed uit.... Vandaar dat ik de vraag het liefst stel aan degenen die er (waarschijnlijk) daadwerkelijk een bezitten.

Alvast enorm bedankt voor de adviezen 😁
 
Wellicht een wat vreemde vraag. Ik heb een CBF600 met abs, model 2005 - echter kwam ik per ongeluk achter dat het achterwiel wél blokkeert bij flink remmen. Het ABS lampje blijft niet branden. Bij flink remmen op het voorwiel grijpt de abs wel in en het voorwiel blokkeert dus niet.

Dit is mijn eerste motor maar was in de veronderstelling dat ABS op beide wielen zou moeten werken haha, iemand enig idee waar ik kan beginnen met zoeken? Alvast bedankt!
 
Wellicht een wat vreemde vraag. Ik heb een CBF600 met abs, model 2005 - echter kwam ik per ongeluk achter dat het achterwiel wél blokkeert bij flink remmen. Het ABS lampje blijft niet branden. Bij flink remmen op het voorwiel grijpt de abs wel in en het voorwiel blokkeert dus niet.

Dit is mijn eerste motor maar was in de veronderstelling dat ABS op beide wielen zou moeten werken haha, iemand enig idee waar ik kan beginnen met zoeken? Alvast bedankt!
Misschien een zekering? Niet in verdiept eerlijk gezegd, maar dat is het eerste dat ik zou uitzoeken.
 
Beste forumleden, een vraag voor de techneuten/hobbyisten;

Ik ga met 0 technische kennis, gewapend met het werkplaats handboek mijn CBF600sa uit 2005 voorzien van een grote beurt.

Koelvloeistof heb ik al vervangen (systeem gespoeld zoals beschreven).

Nu wil ik nog eea zelf doen zoals motorolie vervangen, luchtfilter, bougies, remblokken (remolie werd reeds vervangen door vorige eigenaar....+/-1000 km geleden)

Nu mijn vraag m.b.t welke producten het beste zijn volgens jullie. Ik zoek advies voor ;

- welke olie
- welke luchtfilter
- welke remblokken
- welke bougies

De keuze is enorm als ik ga zoeken. Ik hoef niet perse het duurste van het duurste, maar hoef ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het moet vooral betrouwbaar en veilig zijn.

Ook op het forum kom ik er niet goed uit.... Vandaar dat ik de vraag het liefst stel aan degenen die er (waarschijnlijk) daadwerkelijk een bezitten.

Alvast enorm bedankt voor de adviezen 😁
Eerlijk gezegd is de cbf bij mij de motor die ik qua sleutelen uitbesteed. Dus ik laat het aan de honda dealer over om te kiezen.

Bij de andere motoren kijk ik in het werkplaats handboek. En dan bij een aantal onderdelen website, waar je vaak kunt filteren per type en bouwjaar van je motor.

cbf is verder redelijk standaard.
Dus moet wel keuze genoeg zijn.
 
Wellicht een wat vreemde vraag. Ik heb een CBF600 met abs, model 2005 - echter kwam ik per ongeluk achter dat het achterwiel wél blokkeert bij flink remmen. Het ABS lampje blijft niet branden. Bij flink remmen op het voorwiel grijpt de abs wel in en het voorwiel blokkeert dus niet.

Dit is mijn eerste motor maar was in de veronderstelling dat ABS op beide wielen zou moeten werken haha, iemand enig idee waar ik kan beginnen met zoeken? Alvast bedankt!
Achter heb je inderdaad ook ABS (althans, ik heb de CBF600SA uit 2004 en daar zit het wel op en vandaag succesvol getest met de blaadjes). Je hebt als het goed is ook zo'n ABS rotor (als je dat zo noemt) achter zitten. Heb je in het werkplaats handboek gekeken? Volgens mij moet het lampje uitgaan nadat je 10km/h hebt gehaald.

Linkje naar werkplaatshandleiding, hoofdstuk 16 staat alles. Je kan hem ff proberen te resetten (16-6) en hopen dat alles over is.

Vandaag voor het eerst in maanden weer gereden omdat ik nogal veel tijd in het ziekenhuis doorbreng de laatste tijd :P maar wat loopt dat ding altijd beroerd als hij +2 maanden stil heeft gestaan. De eerste kilometer alleen maar inhouden en bijna afslaan bij veel gas. Daarna zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen, ik heb dit issue normaliter alleen maar na de winterstop en is na 1 rit en max 1 km ook verdwenen. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan? (CBF600SA uit 2004). Op de CBF600 uit 2008 met injectie heb ik dit probleem nooit.
 
Laatst bewerkt:
Achter heb je inderdaad ook ABS (althans, ik heb de CBF600SA uit 2004 en daar zit het wel op en vandaag succesvol getest met de blaadjes). Je hebt als het goed is ook zo'n ABS rotor (als je dat zo noemt) achter zitten. Heb je in het werkplaats handboek gekeken? Volgens mij moet het lampje uitgaan nadat je 10km/h hebt gehaald.

Linkje naar werkplaatshandleiding, hoofdstuk 16 staat alles. Je kan hem ff proberen te resetten (16-6) en hopen dat alles over is.

Vandaag voor het eerst in maanden weer gereden omdat ik nogal veel tijd in het ziekenhuis doorbreng de laatste tijd :P maar wat loopt dat ding altijd beroerd als hij +2 maanden stil heeft gestaan. De eerste kilometer alleen maar inhouden en bijna afslaan bij veel gas. Daarna zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen, ik heb dit issue normaliter alleen maar na de winterstop en is na 1 rit en max 1 km ook verdwenen. Ik neem aan dat dit geen kwaad kan? (CBF600SA uit 2004). Op de CBF600 uit 2008 met injectie heb ik dit probleem nooit.
Wat denk je van slechte benzine ( zoals E10 )
 
Ja dat is ook een goede, al had ik daar met m'n ouwe trouwe VF1000F nooit last van (en die stond zelfs nog langer stil met E10 erin). Misschien dat deze carbs wat gevoeliger zijn. Hoe zetten jullie de motor weg, met een additief in de tank of met "premium" (E5) benzine (98 is niet meer te verkrijgen toch)?
 
Ja dat is ook een goede, al had ik daar met m'n ouwe trouwe VF1000F nooit last van (en die stond zelfs nog langer stil met E10 erin). Misschien dat deze carbs wat gevoeliger zijn. Hoe zetten jullie de motor weg, met een additief in de tank of met "premium" (E5) benzine (98 is niet meer te verkrijgen toch)?
Volgens mij is de premium benzine juist heel vaak euro 98.

Honda dealer zei me om liefst geen E10 te tanken, expliciet voor m'n cbf600 met injectie.
Hij zegt dat ze anders minder mooi lopen.

De premium van bijvoorbeeld esso is trouwens ethanol vrij. In dat benzine topic komt regelmatig een lijst voorbij welke soorten benzine in NL ethanol vrij zijn.
 
Ik woon in de grensstreek en tank vaak in Duitsland, Super 98. Maar navraag leert dat dit niet altijd ethanolvrij is, maar wel maximaal 5 % . Zo tegen de winter tank ik daarom Shell V-power, dat is , als ik het allemaal mag geloven wel ethanolvrij. Overigens, ik heb een CBF1000 van 1996. OP een tak van 18 liter maakt het qua geld heel weinig uit, dus waarom zou je extra risico/gedoe willen ? Dit E10 mijd ik als de pest , ook voor mijn auto's
 
Terug
Bovenaan Onderaan