Honda CBF deel 6

Hallo allemaal,

Heeft iemand toevallig een passage uit het werkplaatshandboek die betrekking heeft op de carburateur van een Honda CBF600sa van 2004?
Ik kan alleen stukken vinden van de latere versie, die met PGM-FI.
Ik weet ook niet of deze 2004 carburateur ook op andere Honda modellen is gebruikt want ook dat kan ik niet vinden (of ik zoek verkeerd). Misschien is daar dan makkelijker een werkplaats handboek voor te vinden.

Voor mijn schoonvader wil ik zijn motor verkoopklaar maken omdat hij langzaam zijn zicht verliest en geen motor meer kan rijden.
Heel nobel💪. Wat wil je weten?
 
Heel nobel💪. Wat wil je weten?
Ik was op zoek naar het gedeelte van het wph waarin beschreven staat hoe de carburateur gedemonteerd wordt, alle onderdeeltjes staan beschreven en of er ook iets over de vlotter hoogte etc beschreven staat
 
Dit is niet helemaal een antwoord, maar dat geeft niet. Kan wel een aanname doen: staat een tijd stil, E10 erin, weer eens gestart, lekt benzine, zuipt, stinkt??? In zo’n geval is mijn ervaring: demonteren, schoonmaken, nieuwe vlotternaaldjes erin, het zijn hard-plastic vlotters, deze kunnen lekken doch niet te stellen als vroeger, dus daarop checken. Nieuwe vlotterkamerpakking, stat.mengselschroeven, tellen met indraaien, onthouden en losmaken, reinigen, minuscule oring vervangen indraaien en uitdraaien op het aantal omwentelingen geteld. Meestal zit er een membraanbenzinepompjein, deze zijn zwak en kunnen wel eens haperen/ plakken/ lekraken, dan + vervangen. Het loshalen/vastzetten is 8 klemmen, geen rocketscience. Succes, gewoon doen en hou ons op de hoogte💪👍
 
Is geen domme vraag hoor. Maar lampen deden het bij seinen maar ook groot gedimd bij wegrijden.

Maar door je opmerking toch wakker geschud. Vervangen kan geen kwaad en weet je gelijk of het aan de lamp ligt of niet.

Zal eens kijken met een multimeter. Ook een goede tip.

Zag trouwens op internet ook een schakaar voor een 600N. Zo te zien is die gelijk aan de 600SA terwijl het onderdeelnummer verschillend is.

Check je grootlicht schakelaar eens Vuurmesje.. Indien het stroomcircuit net zo loopt als bij een CBR 1000 F, loopt je voeding van je lampen via rechterschakelaar, naar de linker (die de keuze maakt tussen dim- of grootlicht, afhankelijk van de stand), en vervolgens naar de desbetreffende lamp(en). Ik maak nog wel eens mee dat het in linker schakelaar zit, in de switch (bij andere types Honda, dat wel...
 
Dit is niet helemaal een antwoord, maar dat geeft niet. Kan wel een aanname doen: staat een tijd stil, E10 erin, weer eens gestart, lekt benzine, zuipt, stinkt??? In zo’n geval is mijn ervaring: demonteren, schoonmaken, nieuwe vlotternaaldjes erin, het zijn hard-plastic vlotters, deze kunnen lekken doch niet te stellen als vroeger, dus daarop checken. Nieuwe vlotterkamerpakking, stat.mengselschroeven, tellen met indraaien, onthouden en losmaken, reinigen, minuscule oring vervangen indraaien en uitdraaien op het aantal omwentelingen geteld. Meestal zit er een membraanbenzinepompjein, deze zijn zwak en kunnen wel eens haperen/ plakken/ lekraken, dan + vervangen. Het loshalen/vastzetten is 8 klemmen, geen rocketscience. Succes, gewoon doen en hou ons op de hoogte💪👍
Welk antwoord had je op gehoopt? Niet sarcastisch of negatief bedoeld overigens;-)
Ik heb wel ervaring met het demonteren van de carburateurs maar wil eigenlijk alles op "fabrieksinstellingen" zetten maar die kan ik dus nergens vinden.
Hij schijnt niet heel lang stil te staan omdat er iemand anders die ze via via kennen ( je kent dat wel...) al aan gesleuteld heeft. En natuurlijk hebben ze hem rijdend weggezet. Met een mooi verhaal dat hij niet lekte. Schoonvader heeft er natuurlijk voor betaald maar er ook niet meer mee kunnen rijden. Dus die is ook van mening dat het eerst niet het geval was dat hij lekte :+
Ik was vooral benieuwd welke onderdeeltjes er allemaal in zitten. En ik wil sowieso een revisie set bestellen.
Vind wat tekst erbij vaak gewoon wat handiger.
 
Welk antwoord had je op gehoopt? Niet sarcastisch of negatief bedoeld overigens;-)
Ik heb wel ervaring met het demonteren van de carburateurs maar wil eigenlijk alles op "fabrieksinstellingen" zetten maar die kan ik dus nergens vinden.
Hij schijnt niet heel lang stil te staan omdat er iemand anders die ze via via kennen ( je kent dat wel...) al aan gesleuteld heeft. En natuurlijk hebben ze hem rijdend weggezet. Met een mooi verhaal dat hij niet lekte. Schoonvader heeft er natuurlijk voor betaald maar er ook niet meer mee kunnen rijden. Dus die is ook van mening dat het eerst niet het geval was dat hij lekte :+
Ik was vooral benieuwd welke onderdeeltjes er allemaal in zitten. En ik wil sowieso een revisie set bestellen.
Vind wat tekst erbij vaak gewoon wat handiger.
Onderdelen bekijken kan in de exploded views bij:
https://www.cmsnl.com/
 
Het cbf blok is ook gebruikt in de Hornet en de CBR 600. Deze hadden wel meer vermogen , dus zijn iets anders. Maar in grote lijnen is het hetzelfde.
 
Het cbf blok is ook gebruikt in de Hornet en de CBR 600. Deze hadden wel meer vermogen , dus zijn iets anders. Maar in grote lijnen is het hetzelfde.
Het blok wel, deels. De CBR begon in 2001 meen ik al met Pgm-fi, de Hornet daarentegen een paar jaartjes later, en de CBF daarna pas. De F werd opgevolgd in ‘04 en de Hornet ‘zoop’ teveel, dit werd mede met de voorziening van injectie grotendeels verholpen, maar had ook met EU emissie-eisen te maken. Gedoe allemaal…🤔
 
Hallo allemaal,
Ik dacht, ik sluit me ook aan in dit forum!
Vanaf deze week ontzettend trotse eigenaar van deze prachtige CBF600SA! Er zullen vast nog wel een keer vragen van mij komen😉
 

Bijlagen

  • 20220529_125400.jpg
    20220529_125400.jpg
    150,5 KB · Weergaven: 24
Hij zit er op bij mij. Nu nog de temperatuurmeter.
Heb inmiddels ook een klein voltmetertje binnen. Mag ik vragen hoe je dit gemonteerd heb?
Ik zie een dun plaatje om de meter vast te houden, maar waar heb je het plaatje aan vast gemonteerd?

En waar heb jij je voltmeter op aangesloten? Koplamp?
 
Heb inmiddels ook een klein voltmetertje binnen. Mag ik vragen hoe je dit gemonteerd heb?
Ik zie een dun plaatje om de meter vast te houden, maar waar heb je het plaatje aan vast gemonteerd?

En waar heb jij je voltmeter op aangesloten? Koplamp?
Onderzijde kroonplaat zit aan weerszijde M6 draad getapt. Ik heb n draadje van de stadslichten afgetakt. Temperatuurmeter heb ik er nu ook op.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    204,6 KB · Weergaven: 31
Voor een aantal dagen heb ik de beschikking over een cbf600 uit 2008. Het is een afgeleefde leenmotor, die technisch in goede staat verkeert. Maar wat is dat eigenlijk een fijn apparaat! Hij rijdt strak en neutraal en is best pittig. Zithouding, bediening, windbescherming zijn dik voor mekaar ook. Volledig trillingvrij blok, dat wel toeren nodig heeft. De 'korte bak' laat je wel veel schakelen en geeft veel toeren op de snelweg.
Niks nieuws voor jullie natuurlijk, maar ik wilde mijn positieve indruk graag even delen...
 
Laatst bewerkt:
Voor een aantal dagen heb ik de beschikking over een cbf600 uit 2008. Het is een afgeleefde leenmotor, die technisch in goede staat verkeert. Maar wat is dat eigenlijk een fijn apparaat! Hij rijdt strak en neutraal en is best pittig. Zithouding, bediening, windbescherming zijn dik voor mekaar ook. Volledig trillingvrij blok, dat wel toeren nodig heeft. De 'korte bak' laat je wel veel schakelen en geeft veel toeren op de snelweg.
Niks nieuws voor jullie natuurlijk, maar ik wilde mijn positieve indruk graag even delen...
leuk bericht.
Zie in je profielfoto dat je een NC750X rijdt, klopt dat? Zo ja, hoe verhoudt de cbf600 zich met de nc750x qua gewicht en koppel? Ik heb die NC750x enigzins op het oog als volgende motor, gezien ik merk dat ik mijn cbf1000 niet meer gebruik voor lange afstanden en ik het zware gewicht zat begin te worden. Mijn vriendin rijdt de cbf600 en die is een stuk lichter maar daar vind ik idd dat je veel te vaak hoog in de toeren moet zitten voor koppel.
 
Dat klopt, ik rijd bijna 3 jaar op de NC750X DCT (2017). Hij zit goed, rijdt goed en presteert goed. Maar hij onderscheidt zich met zijn gebruiksgemak (bagageruimte), koppelrijke blok en lage verbruik (29 km/l). Open deur: ga proefrijden.

De overeenkomsten met de CBF600: vanzelfsprekende zithouding, gemakkelijk te hanteren, neutraal rijgedrag en niet te zwaar. Het zadel van de X staat overigens wel een stukje hoger, de S is vrijwel gelijk aan de CBF.

De verschillen: 4 versus 2 cilinder. De NC750 (2017) heeft 55 pk bij 6250 tpm en 68 Nm bij 4750 tpm. Als ik met niet vergis heeft de CBF600 (2008) 75 pk bij 10.500 tpm en minder koppel bij veel meer toeren. Dat laatste geeft het enorme karakterverschil weer. De prestaties zijn naar mijn gevoel vergelijkbaar, maar op de CBF moet je daarvoor harder werken. De NC heeft zijn koppel vooral tussen 2000 en 5000 tpm. De bak is daarop uiteraard afgestemd. 100 km/u in VI is op de NC750 ruim 3000 tpm, op de CBF600 bijna 5000.

Als je je schakelgedrag kunt aanpassen hoef je geen DCT versie te zoeken. Maar die bak en het koppelrijke laagtoerige blok zijn geknipt voor elkaar, reden waarom ik de automaat heb gekozen. Wat mij betreft moet je dan de versie vanaf 2016 hebben, de handgeschakelde versies zijn allemaal goed.
 
Dat klopt, ik rijd bijna 3 jaar op de NC750X DCT (2017). Hij zit goed, rijdt goed en presteert goed. Maar hij onderscheidt zich met zijn gebruiksgemak (bagageruimte), koppelrijke blok en lage verbruik (29 km/l). Open deur: ga proefrijden.

De overeenkomsten met de CBF600: vanzelfsprekende zithouding, gemakkelijk te hanteren, neutraal rijgedrag en niet te zwaar. Het zadel van de X staat overigens wel een stukje hoger, de S is vrijwel gelijk aan de CBF.

De verschillen: 4 versus 2 cilinder. De NC750 (2017) heeft 55 pk bij 6250 tpm en 68 Nm bij 4750 tpm. Als ik met niet vergis heeft de CBF600 (2008) 75 pk bij 10.500 tpm en minder koppel bij veel meer toeren. Dat laatste geeft het enorme karakterverschil weer. De prestaties zijn naar mijn gevoel vergelijkbaar, maar op de CBF moet je daarvoor harder werken. De NC heeft zijn koppel vooral tussen 2000 en 5000 tpm. De bak is daarop uiteraard afgestemd. 100 km/u in VI is op de NC750 ruim 3000 tpm, op de CBF600 bijna 5000.

Als je je schakelgedrag kunt aanpassen hoef je geen DCT versie te zoeken. Maar die bak en het koppelrijke laagtoerige blok zijn geknipt voor elkaar, reden waarom ik de automaat heb gekozen. Wat mij betreft moet je dan de versie vanaf 2016 hebben, de handgeschakelde versies zijn allemaal goed.

Kan me helemaal in je verhaal vinden.

Ik heb ook een CBF600F gehad.
Nooit een klap verkeerd gedaan.
Maar het hoogtoerige karakter heeft me naar de DCT gedreven.

EA144679-36E7-4616-8E9E-CE0852E80546.jpeg
AB00F730-70C2-49FB-A20D-29746B89EF15.jpeg


Ben dan ook zeer tevreden met mijn 750X dct.
 
Lijkt mij ook een redelijke vervanger/upgrade.

Al ben ik de andere kant op gegaan.
Maak nu de meeste km's op een 300cc tweecilinder die 8500rpm doet bij 110kmu op de snelweg. :P
Zolang het redelijk soepel en trillingsvrij gaat ben ik niet bang voor hoogtoerig.

Mijn cbf600sa doet het verder nog prima en over een paar weken mag die ook mee op vakantie. Maar die keuze is vooral omdat de reispartner op een cbf600n rijdt. Dan is dat lekker vergelijkbaar met snelweg en kleine bochtjes. Het samen uit samen thuis idee. :)
 
Mijn CBF 600 heb ik nooit weg gedaan, daar rijdt de vrouw nu op. Die wil niet meer anders😃
Rij nu zelf een nc750x van 2014( schakel ). Bovenstaande verhaal kan ik volledig bevestigen. Beide super fijne motoren met zo’n hun eigen plus punten.
Qua gewicht zijn ze even zwaar. Omdat het zwaarte punt van het motorblok van de nc serie erg laag ligt, is ie lekker wendbaar in de bochten.
Enige kritiek punt van de nc vind ik de slappe vering. Komt ooit nog eens een hyperpro setje onder. Vering van de cbf vind ik dan weer super strak. De hoge toeren op de snelweg vond ik op lange termijn erg vermoeiend worden op de cbf.
Maar zoals hier boven al beschreven , ga lekker proef rijden !😎 Ervaar het zelf 🏍
 
Het alternatief voor de hoge-toeren-600 is de CBF1000. Heb nu ruim 20 motorfietsen gehad, BMW’s, Honda’s, Suzuki’s en Yamaha’s, 1,2,3,4 en 6 pitters maar zeg uit eigen ervaring: de fijnste motor/turbine ooit gehad. Reed gisteren Rotterdam-Maastricht, v.v: 1:22 en rustig 120-130 gekacheld, wat wil je nog meer?
 
Mijn CBF 600 heb ik nooit weg gedaan, daar rijdt de vrouw nu op. Die wil niet meer anders😃
Rij nu zelf een nc750x van 2014( schakel ). Bovenstaande verhaal kan ik volledig bevestigen. Beide super fijne motoren met zo’n hun eigen plus punten.
Qua gewicht zijn ze even zwaar. Omdat het zwaarte punt van het motorblok van de nc serie erg laag ligt, is ie lekker wendbaar in de bochten.
Enige kritiek punt van de nc vind ik de slappe vering. Komt ooit nog eens een hyperpro setje onder. Vering van de cbf vind ik dan weer super strak. De hoge toeren op de snelweg vond ik op lange termijn erg vermoeiend worden op de cbf.
Maar zoals hier boven al beschreven , ga lekker proef rijden !😎 Ervaar het zelf 🏍
Mijn ervaring is dat de NC750X (2017) wat strakker is geveerd dan de CBF600S (2008). Dat kan verklaard worden door het leeftijdsverschil, maar Honda heeft per 2016 wel de vering van de NC verbeterd. Heb overigens nog een paar 0-100 en tussenacceleratie (hernemingen op zijn Vlaams) metingen gedaan. Daarin bleek de CBF telkens 1 a 2 seconden sneller dan de NC. Dat wordt ook bevestigt op motorbikecatalog.com. Ik denk overigens dat de NC een hogere top heeft. Er zijn filmpjes waar de NC 190 haalt (dat zal 180 GPS zijn).
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat de NC750X (2017) wat strakker is geveerd dan de CBF600S (2008). Dat kan verklaard worden door het leeftijdsverschil, maar Honda heeft per 2016 wel de vering van de NC verbeterd. Heb overigens nog een paar 0-100 en tussenacceleratie (hernemingen op zijn Vlaams) metingen gedaan. Daarin bleek de CBF telkens 1 a 2 seconden sneller dan de NC. Dat wordt ook bevestigt op motorbikecatalog.com. Ik denk overigens dat de NC een hogere top heeft. Er zijn filmpjes waar de NC 190 haalt (dat zal 180 GPS zijn).
Is dat laatste belangrijk voor type motoren als een NC of CBF🤨
 
Topsnelheid zegt iets over reserve wanneer je op de snelweg rijdt. De NC750 versnelt tot 140 redelijk goed, daarboven is de fut er wel uit. Ik vind dat een mooie snelheidsbegrenzer, die voorkomt dat je de maximum snelheid overschrijdt (of harder gaat dan met koffers etc. wordt aanbevolen).
Ik had er hiervoor een die met tegenwind moeite had met 120. Dan ga je dat soort dingen toch belangrijk vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan